wrz 10 2025
CENNIK BT DLA SKP OCZYMA ZPP
„
Podsumowanie sierpniowego posiedzenia ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST
(…).
Wyższe opłaty dla kierowców
W porządku obrad znalazł się projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.
Potrzeba wydania rozporządzenia wynika z konieczności urealnienia opłat za badanie techniczne pojazdów. Obowiązujące obecnie przepisy nie były nowelizowane w tym zakresie od ponad 20 lat. Jak wskazuje resort infrastruktury, w Polsce opłata za badanie techniczne samochodu osobowego (najczęstsze badanie) wynosi 98 zł i jest jedną z niższych opłat za przeprowadzenie tych badań w Unii Europejskiej.
Związek Powiatów Polskich nie zgłaszał uwag do przedstawionego projektu. Korzystając ze sposobności, przypomniał jednak zgłaszane od lat postulaty strony samorządowej podwyższenia (urealnienia) opłat za wydawanie dokumentów komunikacyjnych przez wydziały komunikacji starostw powiatowych. ZPP wyliczył, że opłaty za wydawanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, nalepek legalizacyjnych i tablic rejestracyjnych nie były podnoszone, ani waloryzowane od 22 lat, zaś opłaty za wydanie prawa jazdy, międzynarodowego prawa jazdy i pozwolenia na kierowanie tramwajem – od 13. Organizacja wskazała przy tym na znaczący wzrost kosztów świadczenia usług publicznych, w tym kosztów ponoszonych na rzecz spółki Skarbu Państwa jaką jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych.
W tej kwestii Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Finansów Olga Tworek miała dla strony samorządowej dobrą wiadomość.
– Mamy pozytywną decyzję kierownictwa resortu w tym zakresie i pracujemy obecnie nad zmianą rozporządzenia (…) – mówiła. – Liczymy na to, że lada moment będziemy mogli omówić szczegóły tych propozycji.
Uwagę do projektu znajdującego się w porządku obrad zgłosił Związek Województw RP, sugerując, że podwyższenie opłaty za „pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne)” do 96 zł jest nieadekwatne do wykonywanej pracy i nieakceptowalne społecznie. Organizacja zaproponowała obniżenie stawki do 21 zł (obecnie obowiązująca wynosi 63 zł). Ministerstwo nie uznało jednak tego rozwiązania za zasadne.
Ponieważ projekt nie został uzgodniony międzyresortowo, Zespół nie podjął się jego opiniowania. Opinia ma zostać wydana na posiedzeniu plenarnym KWRSiT, 27 sierpnia.
(…).”
– – – – – – – – – –
źródło: https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/77615-pilne-wzrost-oplat-za-wydawanie-dokumentow-komunikacyjnych-podsumowanie-posiedzenia-do-spraw-infrastruktury-urbanistyki-i-transportu-kwrist
10 września 2025 @ 10:38
Z zawyżaniem stawki za badanie pojazdów LPG w odniesieniu do pozostałych czynności wykonywanych podczas OBT trudno się nie zgodzić. Te wyceny dokonywane przez MI są jakby z d… wzięte. Metodologię wyceny opracował TDT czy inni ,,fachowcy,, z ITS ? Dyskusję o xmianie cennika powinno się rozpocząć od dyskusji na temat opracowania nowego katalogu pracochłonności czynności wykonywanych podczas OBT. A co do stwierdzenia czy stawka jest czy nie jest akceptowalna społecznie to ZPP czy ZW mając na uwadze konieczność zapewnienia BRD i nadzoru nad SKP nie powinno się wypowiadać.
Lepiej niech siedzą cicho. Wszyscy chcielibyśmy być piękni i młodzi…