lip 7 2025
DECYZJA STAROSTY O REJESTRACJI POJAZDU RAŻĄCYM NARUSZENIEM PRAWA
Decyzja Starosty o rejestracji Belarusa jest oczywistym naruszeniem Prawa!1
12 czerwca 2025 r. WSA w Białymstoku rozpoznał tę sprawę ze skargi firmy M. sp. z o.o. w likwidacji w W. na decyzję SKO w Białymstoku z 14 listopada 2024 r., nr 407.233/XI/F-3/24 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie rejestracji pojazdu marki Belarus.
Nieco wcześniej tamtejsze SKO także stwierdziło nieważność decyzji Starosty Sokólskiego z 30 marca 2020 r. nr KD-I.5410.1.[…] wydanej na podstawie art. 73 ustawy z 20 czerwca 1997 r. PoRD, na mocy której zarejestrowano ciągnik rolniczy marki Belarus oraz wydano DR (dowód rejestracyjny) i TR (tablice rejestracyjne) zalegalizowane znakiem legalizacyjnym.
Z akt sprawy wynika, że występując z wnioskiem o rejestrację ww. ciągnika rolniczego Spółka przedłożyła następujące dokumenty:
-
dowód własności pojazdu (białoruską fakturę zakupu pojazdu wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski);
-
białoruski dowód rejestracyjny wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski;
-
zaświadczenie o przeprowadzonym tzw. „pierszym” I-OBT (badaniu technicznym) z wynikiem „P”-pozytywnym i załącznikiem w postaci DIP (dokumentu identyfikacyjnego pojazdu);
-
oświadczenie o zwróceniu TR (tablic rejestracyjnych) do organu państwa, z którego pojazd został sprowadzony;
-
informację z Krajowego Rejestru Sądowego; upoważnienie; dowód odprawy celnej przywozowej (poświadczone zgłoszenie celne) oraz dowód uiszczenia opłaty za rejestrację pojazdu.
Do wniosku nie zostało dołączone świadectwo zgodności WE ani inny równoważny dokument, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD.
W dniu 1 lipca 2024 r. do SKO wpłynął sprzeciw Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Siemiatyczach2 od ww. decyzji Starosty, w którym Prokurator wniósł o stwierdzenie jej nieważności w całości, z uwagi na wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa, tj. art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, przez brak świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
Prokurator powołał się na orzecznictwo, wedle którego art. 72 PoRD uznawany jest za przepis bezwzględnie obowiązujący, który w enumeratywny sposób określa jakie dokumenty są niezbędne do rejestracji pojazdu, co oznacza, że postępowanie rejestracyjne cechuje formalizm, a organ dokonujący rejestracji jest obowiązany wymagać tam wymienionych dokumentów.3
Na nasze podkreślenie zasługuje fakt, że to obowiązkiem Starosty było wezwanie Spółki, w trybie art. 64 § 2 k.p.a., do uzupełnienia braku formalnego wniosku o wymagane Prawem dokumenty, pod rygorem pozostawienia go bez rozpoznania.
Starosta jednak bezrefleksyjnie i naruszając Prawo zarejestrował opisany wyżej pojazd, nie wzywając Spółki do przedłożenia świadectwa zgodności WE lub innego równoważnego dokumentu, który był w sprawie wymagany. W ten sposób – w ocenie SKO – Starosta dopuścił się zatem rażącego naruszenia prawa, bowiem wymagania art. 72 ust. 1 P.r.d. są w ocenie SKO jasne i czytelne oraz nie wymagają stosowania reguł wykładni. Ponadto decyzja Starosty wywołała niekorzystne skutki w zakresie BRD, bowiem – w myśl art. 71 ust. 1 PoRD – dopuściła przedmiotowy pojazd do ruchu drogowego, mimo tego, że jego konstrukcja i wyposażenie nie zostały poddane procedurze homologacyjnej; a także w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników zarejestrowanego pojazdu, bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska – przez dopuszczenie do jego użytkowania mimo braku stwierdzenia w procedurze homologacyjnej, czy spełnia on odpowiednie wymagania techniczne.
Zaś tzw. „pierwsze” I-OBT nie weryfikuje, czy został zbudowany i wyposażony w taki sposób, aby korzystanie z niego:
-
nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu,
-
nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
-
nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
-
nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
-
nie powodowało niszczenia drogi;
-
zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
-
nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.
Dodatkowo trzeba podkreślić, że I-OBT nie służy do ustalenia, jakie rozwiązania konstrukcyjne zostały przyjęte dla danego typu pojazdu w zakresie: ochrony w razie przewrócenia się, dopuszczalnej ładowności, dopuszczalnej masy pojazdów ciągnionych, dopuszczalnego nacisku osi itp., itd., et’cetera.
Dodatkowym argumentem w tej sprawie było uzasadnienie decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 23 lipca 2023 r. nr DPP-TPZ.0272.98.2023(2), na mocy której wiadomą Spółkę wpisano na listę, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 129, ze zm.), zawierającego odniesienie do treści wniosku Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w którym wskazano m.in., że Spółka wprowadza przez Polskę na rynek Unii Europejskiej, fabrycznie nowe, ale sprzedawane jako używane, ciągniki produkowane na rynek państw WNP bez prawa rejestracji w UE ze względu na niespełnianie norm emisyjnych i brak ważnej homologacji wydanej na zgodność z Rozporządzeniem.4
Kuriozalnym elementem tej sprawy jest powoływanie się tej białoruskiej agentury na stanowisko naszych (???) urzędników w zakresie:
a/ stanowiska MI z 7 czerwca 2024 r. w kwestii rejestracji używanych pojazdów sprowadzonych z państw niebędących członkiem UE,
b/ trzech artykułów prasowych z marca 2025 r. celem wykazania faktu, że wypowiedzi Ministerstwa Infrastruktury potwierdzały istnienie i stosowanie rożnych możliwości wykładni przepisów dotyczących rejestracji i homologacji pojazdów w kontekście rejestracji na terytorium RP pojazdów sprowadzonych z państw niebędących członkami UE,
c/ decyzji SKO z 15 kwietnia 2025 r. nr 407.1390/F-5/XII/2024 w przedmiocie stwierdzenia nieważności innej decyzji Starosty w sprawie rejestracji innego pojazdu na wniosek Spółki.
Świadczy to o tym, jak głęboko rusko-białoruskie służby penetrują nie tylko nasze ministerialne struktury, ale także poszczególne powiaty lub regiony.
Na szczęście dla naszej Naszej Polskiej Praworządności oraz Niezależności i Suwerenności terytorialnej tenże WSA w Białymstoku orzekł, że skarga białoruskiej firmy . . . . – nie jest zasadna ! ! !
Nie będę Wam przytaczał całej i dość długiej treści uzasadnienia sądowego. Poprzestanę jedynie na jego najważniejszych 7 elementach, cyt.
-
„… uprzednia rejestracja pojazdu na Białorusi nie zwalnia Spółki od obowiązku wylegitymowania się przy jego pierwszej rejestracji w RP, jednym z dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD. Przeciwne wnioskowanie, konsekwentnie forsowane przez skarżącą, stanowi niedopuszczalne obejście prawa, a co więcej w istocie stawia skarżącą w pozycji uprzywilejowanej względem innych podmiotów, wprowadzających do obrotu na terenie UE ciągniki rolnicze posiadające świadectwa zgodności, wymagane przy ich rejestracji prawem unijnym. Poza bowiem ww. przepisami krajowymi, (a nawet przede wszystkim) należy mieć na względzie przepisy unijne, które kwalifikują ciągniki rolnicze jako typ pojazdu wymagający homologacji, a której poświadczeniem jest świadectwo zgodności.”
-
(tzw. Pierwsze I- OBT) badania techniczne pojazdu uznać należy za niewystarczające, bowiem w żadnej mierze nie zastępują one badań wymaganych dla homologacji typu UE, a przede wszystkim nie służą one wykazaniu zgodności z przepisami technicznymi określonymi w Rozporządzeniu i w aktach wymienionych w załączniku I, lecz ustaleniu, czy stan utrzymania konkretnego pojazdu pozwala na jego dalsze bezpieczne użytkowanie.
-
decyzja Starosty nie wywołała nieodwracalnych skutków prawnych, bowiem jej pokłosiem było wyłącznie administracyjne dopuszczenie pojazdu do ruchu, które może być cofnięte bez uszczerbku dla innych administracyjnoprawnych uprawnień i obowiązków skarżącej Spółki. W świetle bowiem przytoczonego na wstępie orzecznictwa, nieodwracalne skutki prawne decyzji należy ograniczyć wyłącznie do jej bezpośrednich skutków w sferze prawa, a nie zdarzeń stanowiących tylko jej pośredni efekt. Tym niemniej słusznie SKO wskazało, że zaskarżona decyzja w żaden sposób nie ingeruje w prawo własności przedmiotowego pojazdu.
-
Liczba wydanych zaś, analogicznych decyzji o rejestracji pojazdów tego samego typu, (…), sama w sobie również nie może przemawiać za pozostawieniem w obrocie prawnym decyzji obarczonych tak istotnym naruszeniem prawa, którego skutkiem może być potencjalna utrata zdrowia, a nawet życia ludzkiego.
-
udostępnianie ciągników na rynku przez Spółkę mogło odbywać się przez popełnianie czynów nieuczciwej konkurencji, która to materia nie podlega jednak właściwości sądu administracyjnego, jednakże została przez sąd dostrzeżona z uwagi na konieczność zobrazowania wagi skutków ekonomiczno-gospodarczych, które wywołała decyzja objęta zaskarżonym rozstrzygnięciem.
-
Przede wszystkim jednak, wbrew twierdzeniu Spółki, wyeliminowanie wadliwej decyzji Starosty z obrotu prawnego leży w słusznym interesie RP. Nie można bowiem tracić z pola widzenia, że Polska jest członkiem UE, co oznacza, że zobligowana jest do przestrzegania norm prawa unijnego, a ich naruszenie przez organ krajowy może podlegać zgłoszeniu do Komisji Europejskiej, która jest uprawniona uruchomić względem państwa członkowskiego formalne postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego (art. 258-260 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej). Z urzędu sądowi wiadomo, że takie zawiadomienia (skargi) już zostały złożone.
-
… decyzja Starosty zapadła z oczywistym naruszeniem (…) przepisów prawa, a jej wydanie wywołało szereg istotnych i negatywnych skutków o charakterze społecznym oraz ekonomiczno-gospodarczym oraz może narazić Polskę na odpowiedzialność finansową z tytułu niewykonywania zobowiązań państw członkowskich UE, to utrzymanie jej w obrocie prawnym, (motywowane jedynie hipotetycznym interesem majątkowym nabywcy ciągnika oraz skarżącej Spółki), jest nie do pogodzenia z konstytucyjną zasadą praworządności (art. 7 Konstytucji RP) i równości wobec prawa (art. 32 ust 1 Konstytucji RP), stanowiących jednocześnie wartości, na których opiera się UE (art. 2 Traktatu i UE). Na gruncie art. 2 Konstytucji RP Polska jest demokratycznym państwem prawnym urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej, zaś pozostawienie decyzji Starosty w obrocie prawnym stanowiłoby zaprzeczenie tej koronnej zasadzie.
I na tę chwilę
to byłoby chyba tyle,
co do funkcjonowania Prawa,
o czym była ta ważna rozprawa
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 II SA/Bk 13/25 – Wyrok WSA w Białymstoku; Data orzeczenia: 2025-06-12; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-01-07; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę;
2 wywiedziony na podstawie art. 184 § 1 i 2 k.p.a.
3 w tym względzie powołano wyrok WSA w Warszawie z 6 grudnia 2017 r., VII SA/Wa 142/17 oraz wyrok WSA w Szczecinie z 23 czerwca 2022 r. II SA/Sz 295/22
4 W ocenie SKO w wyniku ww. procederu na obszar Unii Europejskiej zostały wprowadzone pojazdy niespełniające norm unijnych (Rozporządzenia), a konsekwencje wydania decyzji o rejestracji takich pojazdów, (których jednostkowym przykładem jest decyzja Starosty), poniesie Polska jako kraj wydający decyzje z naruszeniem norm prawa UE i tym samym narażający się na sankcje przewidziane prawem unijnym.
7 lipca 2025 @ 17:58
Brawo WSA!
7 lipca 2025 @ 21:41
Faktycznie,
dziękuję za wskazanie,
bo to ja powinienem był w tytule zapisać:
„BRAWO WSA”
i pozdrawiam
dP
7 lipca 2025 @ 22:31
Sąd stwierdza jasno – nie ma żadnych wątpliwości.
Ale zdaniem pani Olgi Tworek mogą pojawiać się różne interpretacje przepisów i tego trzymają się starostwa. ŻADNE wyroki WSA ani NSA nie mają znaczenia kiedy prawdą objawioną dla urzędników starostw jest niewiążąca opinia urzędników Ministerstwa Infrastruktury.
Jest już też kilka wyroków NSA odnoszących się do pojazdów samochodowych stwierdzających to samo co orzeczono w stosunku rejestracji ciągników rolniczych, a starostwa jak rejestrowały Am Cary z rażącym naruszeniem prawa tak rejestrują nadal, obciążając je przy tym wadą prawną.
Starostwa znów będą się dziwić jak zaczną dostawać pozwy od właścicieli, którzy utracą rejestracje po wyrokach sądów lub w wyniku odmowy wypłaty odszkodowania z tytułu OC gdy ubezpieczyciel uzna, że pojazd nie miał prawa uczestniczyć w ruchu drogowym, bo nie był homologowany i z tego względu decyzje o rejestracji należy uznać za nieważną od chwili wydania, tak samo jak dowód rejestracyjny wydany równolegle przy tej decyzji w ramach czynności materialno-technicznej.
Podobno głupich nie sieją.
8 lipca 2025 @ 09:05
W tym kontekście NSA mówi jasno:
Na gruncie prawa krajowego nowym pojazdem jest pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany (art. 2 pkt 62 P.r.d.). Definicja ta rodzi w ocenie sądu niezasadną konsternację skarżącej Spółki, która twierdzi, że skoro przedmiotowy pojazd był uprzednio zarejestrowany na Białorusi, to nie stanowi on, w świetle ww. definicji, pojazdu nowego, którego wprowadzenie do obrotu uzależnione jest na gruncie przepisów krajowych, od uzyskania świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu. W konsekwencji, w ocenie Spółki, na ma ona jako importer, obowiązku wystawienia dokumentu, o którym mowa w art. 70s ust. 1 pkt 1 lit. a. i b. P.r.d., a tym samym wylegitymowania się nim przy rejestracji pojazdu, bowiem dokument ten nie jest wymagany.
Takie wnioskowanie Spółki nie jest uprawnione, choćby z racji art. 72 ust. 2 pkt 1 P.r.d., który precyzuje jedyny, na gruncie prawa krajowego, wyjątek od obowiązku wylegitymowania się przy rejestracji jednym z dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 P.r.d. (polegający na uprzednim zarejestrowaniu pojazdu na terytorium RP). Sąd zgadza się w tym względzie z poglądem WSA w Szczecinie, który w uzasadnieniu prawomocnego wyroku z 23 czerwca 2022 r. (II SA/Sz 295/22) zapadłym na gruncie analogicznego stanu faktycznego, wskazał, że ustawodawca nie uzależnił obowiązku wylegitymowania się przy rejestracji jednym z ww. dokumentów, od cechy „nowości” pojazdu, ale od jego uprzedniego zarejestrowania na terytorium RP.
Powyższe prowadzi do wniosku, że uprzednia rejestracja pojazdu na Białorusi nie zwalnia Spółki od obowiązku wylegitymowania się przy jego pierwszej rejestracji w RP, jednym z dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 P.r.d. Przeciwne wnioskowanie, konsekwentnie forsowane przez skarżącą, stanowi niedopuszczalne obejście prawa, a co więcej w istocie stawia skarżącą w pozycji uprzywilejowanej względem innych podmiotów, wprowadzających do obrotu na terenie UE ciągniki rolnicze posiadające świadectwa zgodności, wymagane przy ich rejestracji prawem unijnym. Poza bowiem ww. przepisami krajowymi, (a nawet przede wszystkim) należy mieć na względzie przepisy unijne, które kwalifikują ciągniki rolnicze jako typ pojazdu wymagający homologacji, a której poświadczeniem jest świadectwo zgodności.
***
Być może znajdą się urzędnicy w Starostwach by przeczytać ten wyrok ze zrozumieniem i zaprzestaną świadczyć usługi legalizacji pojazdów handlarzom używanych pojazdów z importu, które często pochodząc z recyklingu i nigdy nie powinny trafić do obrotu w żadnym z krajów Unii, a tym bardziej być tu rejestrowane.