HANDLARZE, PARKINGOWE SAMOCHODY I PRZEWIDYWANE SZKODY

Rate this post

Handlarze i ich samochody z policyjnych lub komorniczych parkingów oraz związane z tym i przewidywane szkody.

Trzeba mieć to dojście do przetargów, trzeba trzymać rękę na pulsie i śledzić wszelkie info o kolejnych terminach przetargów w interesujących nas miejscach/miastach na Zachodzie. Choć tych miejsc jest dużo w całej UE, to dotyczą one tylko tych większych aglomeracji.

To spośród nich wybieramy te 5 interesujących nas punktów i do nich właśnie uderzamy. Bo cena sprzedawanych w takim trybie pojazdów jest bardzo korzystna – z punktu widzenie potencjalnego klienta w Polsce.

Także w Polsce organizowana jest komornicza i „policyjna” sprzedaż różnych i różnorodnych pojazdów, jednak to przebicie na cenie nie jest tak wysokie (a zatem interesujące), jak to ma miejsce na podobnych przetargach na zachód i południe od Odry.

I to przebicie cenowe na takich pojazdach powoduje, że dziwnie znikają inne bariery, które mogą powodować jakieś ograniczenia ze sprzedażą takich pojazdów. Tą podstawową barierą jest stan techniczny pojazdu. Wszyscy mamy świadomość, że pojazdy, które stoją pod chmurką i na dodatek nie są używane tracą na swojej wartości o wiele szybciej i więcej, niż pojazdy nadmiernie eksploatowane i nawet bez stosownej ingerencji serwisu. Tezę tą dobrze ilustruje uzasadnienie niedawno opublikowanego wyroku.1

Zgodnie z tym uzasadnieniem, wartość samochodu osobowego marki J. (…) o nr rej. (…) wg jego stanu na datę zajęcia przez Komornika Sądowego przy (…), A. K. (1) dokonanego w dniu 29 maja 2013 roku wynosiła 22.600 brutto.

Wartość tego samochodu wg jego stanu na datę zwrotu pojazdu powódce, tj. 11 marca 2015 r., czyli po dwóch latach jego postoju na parkingu i przez to w stanie uszkodzonym wynosiła tylko 13,27% jego pierwotnej wartości, czyli 3.000 zł brutto. Tym samym, ubytek na jego wartości wyniósł po dwóch latach aż 86,7% (sic!)!

To na skutek tego właśnie długotrwałego postoju samochodu wystąpiły wymienione poniżej uszkodzenia:

  • zniszczenie opon,

  • korozja tarcz hamulcowych,

  • zakleszczenie hamulców,

  • pleśń tapicerki i wykładzin,

  • rozładowanie akumulatora,

  • miejscowe uszkodzenie powłoki lakieru, wynikające z agresywnego działania czynników zewnętrznych,

  • zniszczenie napędów elastycznych osprzęt silnika,

  • zniszczenie piór wycieraczek,

  • zanieczyszczenie układu paliwowego.

I musimy tu mieć świadomość, że są to jedynie usterki wynikające z długiego parkowania. Nie ma tu wyszczególnionych usterek, które wynikają z nadmiernej lub niewłaściwej eksploatacji tego pojazdu (spalanie/zadymienie, luzy układu kierowniczego, sprawność zawieszenia, wgniecenia i zarysowania karoserii, itd., itp., et’cetera).

W tym stanie rzeczy, ten długotrwały postój skutkował koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności, obejmujących badania diagnostyczne na naszej SKP, wykonanie okresowych czynności serwisowych, ocenę stanu technicznego i konserwację.

Zarysowania lakieru, wgniecenia poszyć zewnętrznych nadwozia nie były bezpośrednim następstwem długotrwałego przechowywania pojazdu, jednakże mogły nastąpić także w okresie przechowywania samochodu na parkingu.

Koszt napraw usprawniających pojazd po jego 2-letnim pobycie na parkingu komornika i po jego odzyskaniu przez prawowitego właściciela, to . . . . . . . – 41.750 zł brutto.

Wartość uszkodzeń pojazdu mających bezpośredni związek z przestojem w czasie zajęcia komorniczego, z wyłączeniem uszkodzeń wynikających ze zużycia eksploatacyjnego oraz działania osób trzecich i z pominięciem okresowych czynności serwisowych wynosił 31.250,06 zł.

Wartość rynkowa samochodu w dacie zajęcia pojazdu przez komornika A. K. (1) wynosiła 22.600 zł.

W dacie zwrotu tegoż pojazdu jego wartość rynkowa wynosiła 3.000 zł.

W dniu 24 września 2016 r. B. K. sprzedała przedmiotowy samochód za kwotę 4.700 zł.

– – – – – – – – – – –

 

To jest przykładowa i jedna z tysięcy podobnych spraw. Tak to właśnie wygląda w znacznej części przypadków, gdy mamy do czynienia z pojazdami, które po latach wracają na rynek po ich „uwolnieniu” z parkingów policyjnych lub komorniczych. One wszystkie – prędzej czy później – przechodzą także przez nasze ręce. Pomijając skalę ich rzeczywistych usterek działamy:

  • na korzyść niewielu handlarzy,

  • na niekorzyść wielu Obywateli naszego Kraju.

Trzymajcie się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim z 2020-08-27; Data orzeczenia: 27 sierpnia 2020; Data publikacji: 22 maja 2025; Data uprawomocnienia: 27 sierpnia 2020; Sygnatura: II Ca 27/20; Wydział SO: II Wydział Cywilny Odwoławczy; Hasła tematyczne: Odszkodowanie i zadośćuczynienie za szkodę związaną z wypadkiem komunikacyjnym; Podstawa prawna: art. 415 kc, art.445 kc, art. 448; Dodano: 22 maja 2025; Opublikował(a): Justyna Dolata; Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim; Data wytworzenia informacji: 27 sierpnia 2020; Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych © Ministerstwo Sprawiedliwości 2012-2025.

Loading