sty 9 2025
HUBERT RÓŻYK Z FPPE I BYŁY MINISTERIALNY RZECZNIK O DIESLU
Hubert Różyk z FPPE i były rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu o zadymieniu, które emitują diesle.
Raport FPPE pokazuje jak korzystanie z diesli negatywnie wpływa na zdrowie i jakość powietrza.1
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych opublikowała raport pokazujący jak wykorzystywanie pojazdów z silnikiem diesla wpływa na ludzkie zdrowie i jakość powietrza w Polsce. Diesle to rosnący problem.
Pojazdy tego typu dotkliwie zanieczyszczają powietrze, w 2022 mija 10 lat odkąd Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oficjalnie uznała spaliny diesli za rakotwórcze. Po polskich drogach jeżdżą stare i statystycznie niesprawne diesle, co roku z zachodu importowane są kolejne kilkunastoletnie samochody tego typu. Dekarbonizacja transportu i interes społeczny wymagają radykalnego ograniczenia liczby starych diesli w Polsce. Raport podsumowuje ustalenia dostępnych badań i pomiarów, pokazuje też szacunki dotyczące liczby diesli na polskich drogach i ich stanu technicznego.
W Polsce działamy systemowo na rzecz eliminowania starej i słabej jakości pieców w budynkach. To długi i trudny proces, ale mamy już rozwiązania dla niskiej emisji. W transporcie nadal panuje „wolna amerykanka”. Raport FPPE pokazuje, że to kosztowne zaniechanie. Badania potwierdzają, że spaliny diesli powodują choroby nowotworowe, zaostrzają też przebieg wielu chorób – w tym serca, układu oddechowego i Alzhaimera. Za zwiększone emisje zanieczyszczeń z rur spalinowych płacimy wszyscy w postaci zwiększonych kosztów na ochronę zdrowia i strat dla gospodarki.
„Jazda kilkunastoletnim niesprawnym dieslem, często bez działającego filtra DPF, nie różni się zbytnio od palenia śmieciami w piecu na węgiel. W obydwu przypadkach wiąże się z dotkliwym zatruwaniem powietrza. Na naszych ulicach w każdej sekundzie kilkadziesiąt diesli przechodzi procedurę wypalania filtra DPF, o ile ma go zainstalowanego. Często dzieje się to na zatłoczonych miejskich ulicach, tuż przed nosami przechodniów i rowerzystów. To zagrożenie dla zdrowia wszystkich mieszkanek i mieszkańców miast” – mówi Hubert Różyk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
W dużych miastach transport (emisja liniowa) odpowiada za większość emisji zanieczyszczeń powietrza. Szacunkowe dane dla Warszawy mówią, że samochody odpowiadają za 60-80% emisji. W Krakowie i Warszawie samochody emitują ponad 75% tlenków azotu.
Statystyczny diesel w Polsce jest stary i niesprawny
37% zarejestrowanych pojazdów w Polsce miało silnik diesla (2019). Dane zebrane przez NIK w 2019 roku pokazują, że przekroczenia emisji tlenków azotu (NOX) i dwutlenku węgla (odpowiedzialnego za postępy katastrofy klimatycznej) dotyczą średnio ponad 50% samochodów z silnikiem diesla. Kontrola NIK wykazała, że ok. 72% diesli spełniających normę emisji Euro 4 przekraczało emisje niebezpiecznych dla zdrowia tlenków azotu. Gorzej jest w grupie nowszych samochodów, osiem na dziesięć diesli spełniających normę Euro 5 przekracza normy emisji tlenków azotu.
Statystyczny samochód w Polsce ma 14 lat, średnia wieku systematycznie rośnie. Statystyczny wiek importowanego do Polski samochodu z silnikiem diesla za 2021 wynosił 11,4 lat. Tylko w 2021 do Polski wjechało ponad 420000 używanych diesli.
„W Polsce można bardzo tanio kupić najstarsze diesle i praktycznie bezkarnie usuwać z nich filtry DPF. System kontroli tych samochodów jest zły, nikt nie sprawdza poziomu emisji zanieczyszczeń. Jednocześnie słyszymy, że Polska ma do 2050 zdekarbonizować transport. To brzmi jak pobożne życzenia w sytuacji, kiedy dzisiaj państwo jest bezsilne wobec kilkunastu procent dotkliwie zanieczyszczających samochodów. O skali problemu świadczy fakt, że w internecie warsztaty nawet reklamują się, że usuwają DPF-y” – komentuje Hubert Różyk.
Diesle w dużo większym stopniu przyczyniają się do fatalnej jakości powietrza w porównaniu do silników benzynowych
Typowy pojazd z silnikiem diesla emituje ok. 10 razy więcej tlenków azotu niż jego odpowiednik z silnikiem benzynowym. Badania pokazują, że emisje tlenków azotu z samochodów z napędem diesla zwykle pięciokrotnie przekraczają dopuszczalny poziom określony w normach emisji Euro.
Raport można przeczytać tutaj: https://bit.ly/raportdiesel
3 liczby pokazujące problem:
>50% – statystycznie ponad połowa diesli przekracza normy emisji CO2 i tlenków azotu,
31% – tyle stanowią w Polsce samochody osobowe z silnikiem diesla,
10 razy – typowy pojazd z silnikiem diesla emituje 10 razy więcej tlenków azotu od jego benzynowego odpowiednika.
2022-02-17 20:152
– – – – – – – –
1 https://fppe.pl/diesel-rosnacy-problem-analiza-emisji-zanieczyszczen-z-transportu-drogowego-w-kontekscie-zdrowia-publicznego-i-ochrony-powietrza-w-polsce/
2 https://www.niedziela.pl/artykul/77251/Raport-FPPE-pokazuje-jak-korzystanie-z-diesli-negatywnie-wplywa-na-zdrowie-i
9 stycznia 2025 @ 09:00
Jeśli organizacjom zrzeszającym diagnostów nie udało się wpłynąć przez 12 lat na Ministra Infrastruktury by sposób badania na zadymienie diesli podczas OBT nie stwarzał ryzyka uszkodzenia silnika i badania zaczęły być wykonywane, to może teraz ktoś z Ministerstwa Klimatu w tym pomoże?
W końcu Polska nie możemy być śmietnikiem Europy do usranej śmierci, bo nie dość że kupujemy te śmieci bo tanie, to za parę lat będziemy jeszcze płacić dodatkowo podatek ekologiczny od ponad normatywnej emisji spalin tych diesli, a jak rząd nie będzie pobierał tego podatku od obywateli to Unia sama sobie go pobierze ze środków jakie winniśmy dostawać z budżetu wspólnotowego. Składać się więc będzie całe społeczeństwo.
Czemuś głupi? Boś biedny. Czemuś biedny? Boś głupi.
9 stycznia 2025 @ 16:28
Polska ma być śmietnikiem i zaściankiem Europy takie miejsce wyznaczyli nam nasi przyjaciele a z pomocą pseudo polskiego premiera idzie im to szybko i dokładnie. Energetyka i kopalnie papa.
9 stycznia 2025 @ 20:52
Cyt.: „Energetyka i kopalnie papa.”
– słusznie!
Bo po co nam TAKA energetyka i po co nam TAKIE kopalnie.
Wszyscy już wiemy czym w Polsce oddychamy i na co umieramy oraz przez kogo.
Wszyscy już wiemy czym jest ochrona środowiska i normalny, czyli przewidywalny klimat.
Pozdrawiam
dP
9 stycznia 2025 @ 21:22
Najpierw jednak wybudujmy elektrownie atomowe bo jak słonko zajdzie a wiaterek nie powieje to i krowy tyle nie napierdzą byśmy chociaż z metanu mogli zrobić prąd dla domów. .
Bez niesprawnych diesli da się żyć, a koszt jazdy na LPG nawet taniej wyjdzie więc to inna para kaloszy. A co do premierów to MM nic nie zrobił choć wiedział, a DT może jeszcze coś zrobi jak najpierw znajdzie się ktoś odważny co ma dostęp do jego ucha.