PIS-OWSKA NARRACJA W ODPOWIEDZI MF DO POSŁA SACHAJKI

Rate this post

W związku z odpowiedzią skierowaną na ręce Posła Jarosława Sachajki (poniżej) należałoby dopytać Ministra Finansów, dlaczego te działania nie były podejmowane, skoro zgodnie z art. 194 ust. 1 rozporządzenia (UE) 952/2013 Kodeks Celny zwolnieniu z procedury celnej podlegają wyłącznie produkty nie objęte ograniczeniami i zakazami, a ciągniki MTZ Belarus właśnie były objęte zakazami z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 167/2013, zaś celem rozporządzenia jest właśnie zapewnienie bezpieczeństwa dla zdrowia i życia ludzi oraz środowiska.

Ponadto w przypadku, gdy produkt jest objęty zakazami i ograniczeniami, służba celna – z mocy rozporządzenia 952/2013 zgodnie z art. 48 – ma obowiązek dokonać kontroli nawet, gdy dany produkt został przez tą służbę dopuszczony na obszar UE, a działania te KAS powinien podejmować właśnie z ww kompetencji art. 2 Ustawy o KAS.

Artykuł 48

Kontrola po zwolnieniu towarów

Do celów kontroli celnych organy celne mogą weryfikować prawidłowość i kompletność informacji podanych w zgłoszeniu celnym, deklaracji do czasowego składowania, przywozowej deklaracji skróconej, wywozowej deklaracji skróconej, zgłoszeniu do powrotnego wywozu lub powiadomieniu o powrotnym wywozie, a także weryfikować istnienie, autentyczność, prawidłowość i ważność wszelkich załączonych dokumentów oraz mogą kontrolować księgowość zgłaszającego i pozostałą dokumentację dotyczącą operacji odnoszących się do towarów lub uprzednich lub późniejszych operacji handlowych związanych z tymi towarami po ich zwolnieniu.

Organy te mogą również przeprowadzić rewizję takich towarów lub pobrać próbki, jeżeli nadal istnieje taka możliwość.

Kontrole takie mogą zostać przeprowadzone u posiadacza towarów lub jego przedstawiciela, u każdej innej osoby bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanej w te operacje w charakterze handlowym lub każdej innej osoby dysponującej w celach handlowych tymi dokumentami i danymi.”

* * *

Po dokonaniu takiej kontroli, co byłoby zgodne z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 167/2013 oraz poprzez rozporządzenie (UE) 765/2008 (zastąpione rozporządzeniem (UE) 2019/1020) wiąże je z przepisami rozporządzenia (UE) 952/3013, KAS zobowiązana jest z mocy art. 2 ustawy o KAS do zastosowania się do dyspozycji płynącej z art. 198 ust. 1 rozporządzenia 952/2013 Kodeks Celny

Artykuł 198

Środki podejmowane przez organy celne

1. Organy celne podejmują wszelkie środki niezbędne do dysponowania towarami, włącznie z orzeczeniem ich przepadku i sprzedażą lub zniszczeniem, jeżeli:

a) nie został wypełniony jeden z obowiązków przewidzianych w przepisach prawa celnego dotyczących wprowadzania towarów nieunijnych na obszar celny Unii lub towary zostały usunięte spod dozoru celnego;

b) nie można zwolnić towarów z jednego z następujących powodów:

ii) nie dostarczono dokumentów, które muszą być dostarczone przed objęciem towarów procedurą celną lub przed ich zwolnieniem;

(iv) towary są przedmiotem zakazów lub ograniczeń;”

Radecki

– – – – – – – – – – – – –

Loading