OMYŁKI PISARSKIE CZY ŚWIADOME SZKODNICTWO W PROJEKCIE UC95

5/5 - (1 vote)

Omyłki pisarskie.

Art.1

3) w art. 2:

b) pkt 23 otrzymuje brzmienie:

23) procedurze krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu – rozumie się przez to procedurę potwierdzenia spełnienia przez dany pojazd odpowiednich warunków lub wymagań technicznych, o których mowa odpowiednio w art. 1 ust. 1 rozporządzenia 167/2013, art. 1 ust. 1 rozporządzenia 168/2013, art. 45 rozporządzenia 2018/858, przepisach wydanych na podstawie art. 68r ust. 1 albo oraz art. 66 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, w tym przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 tej ustawy;”,

* * *

Utrzymanie dwóch spójników jest niedopuszczalne natomiast pozostawienia spójnika ,,albo,, w miejsce spójnika ,,oraz,, zmieni znaczenie przepisu w zakresie koniecznych do spełnienia warunków. W przypadku niepoprawnej transpozycji prawa Unii do prawa krajowego przepis ten w przypadku wykreślenia spójnika ,,oraz,, i pozostawienia w tym miejscu spójnika ,,albo,, prowadziłoby do możliwości w sposób fakultatywny stosowania wymagań krajowych w miejsce przepisów prawa harmonizowanego, co z uwagi na dyspozycje wynikające z rozporządzeń jest niedopuszczalne.

 

6) w art. 14 dodaje się ust. 4–6 w brzmieniu:

4. Podmiot gospodarczy uczestniczący w procedurach homologacyjnych oraz wprowadzający do obrotu pojazdy, przedmioty wyposażenia lub części, jest obowiązany do realizacji obowiązków wynikających z ustawy, rozporządzenia 167/2013, rozporządzenia 168/2013, rozporządzenia 2018/858, aktów wymienionych w tych rozporządzeniach oraz aktów wydanych na podstawie tych rozporządzeń i regulaminów ONZ.

***

Z powyższego wynikałoby, że muszą być spełnione dwa warunki przez co przepis może stać się martwym i nie realizować celu.



8) po art. 53 dodaje się art. 53a–53d w brzmieniu:

2) na swój koszt:

a) doprowadzić pojazd, przedmiot wyposażenia lub część do stanu zgodności z wymaganiami albo

b) wycofać z rynku pojazd, przedmiot wyposażenia lub część, a w przypadku, gdy pojazd, przedmiot wyposażenia lub część zostały zbyte na rzecz użytkownika końcowego także:

odkupić pojazd, przedmiot wyposażenia lub część od podmiotu lub osoby posiadającej tytuł prawny do tego pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części albo

wymienić na nowy pojazd, przedmiot wyposażenia lub część spełniające wymagania odpowiednio ustawy, rozporządzenia 167/2013, rozporządzenia 168/2013, rozporządzenia 2018/858, aktów wymienionych w tych rozporządzeniach oraz aktów wydanych na podstawie tych rozporządzeń oraz regulaminów ONZ, na podstawie dokumentu potwierdzającego ich zakup;

3) poinformować Dyrektora TDT jako organ nadzoru rynku o działaniach, o których mowa w pkt 1 i 2.

***

Powyższy przepis niezawierający terminów na dokonanie wymienionych w nim czynności i może okazać się prawem martwym.



Art. 68l. 1. Procedurę krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, o której mowa w art. 68g ust. 1, wykonuje uprawniony diagnosta, o którym mowa w art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, który ukończył szkolenie specjalistyczne w zakresie krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, potwierdzone zaświadczeniem o jego ukończeniu oraz złożył z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny w tym zakresie.

4. Za uczestnictwo w szkoleniu, o którym mowa w ust. 1, pobiera się opłatę.

6. Maksymalna wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4, nie może przekroczyć 20,1% udziału procentowego przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 68k ust. 1.



Art. 9. 1. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy za równoznaczne z ukończeniem szkolenia, o którym mowa w art. 8, uważa się odbycie jednodniowego szkolenia w zakresie krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem (…)



2. Za uczestnictwo w szkoleniu pobiera się opłatę nie wyższą niż 13% udziału procentowego przeciętnego wynagrodzenia (…)



Z powyższego wynikałoby, że diagności, którzy nie wezmą udziału w szkoleniu przeprowadzanym w terminie 6 miesięcy od chwili wejścia w życie ustawy nie będą mogli uczestniczyć w jednodniowym szkoleniu za cenę 13% przeciętnego wynagrodzenia i w okresie późniejszym będą mogli płacić cenę za takie szkolenie do 20,1 % przeciętnego wynagrodzenia, a czas takiego szkolenia może być dowolny.



Art. 68r. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:

1) zakres warunków lub wymagań technicznych obowiązujących w procedurze krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, z uwzględnieniem równoważnych wymogów alternatywnych, zakres i sposób przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w celu uzyskania krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu;



W odniesieniu do procedury krajowego dopuszczenia indywidualnego w rozporządzeniach homologacyjnych mowa jest o konieczności wyznaczenia wymogów alternatywnych zapewniających w jak największym wykonalnym stopniu równoważnym z wymogami określonymi w procedurze homologacji typu WE ale nie w stopniu równoważnym tak, jakby wynikało literalnie z brzmienia powyższego przepisu.

Rozporządzenie 2018/858

Artykuł 45 Krajowe indywidualne dopuszczenia pojazdu

1. Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zwolnieniu określonego pojazdu, niezależnie od tego, czy jest to jedyny egzemplarz pojazdu, z obowiązku spełniania jednego lub wielu wymogów niniejszego rozporządzenia lub jednego lub wielu wymogów określonych w aktach prawnych wymienionych w załączniku II, pod warunkiem że wprowadzą stosowne wymogi alternatywne.



Nie ma w tym zakresie mowy o konieczności określenia alternatywnych warunków na poziomie równoważnym.

Podobnie nie wskazuje na taki obowiązek przepis odnoszący się do produkcji małoseryjnej w rozporządzeniu 167/2013, który brzmi następująco:

Artykuł 37 Krajowa homologacja typu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach

(…) W przypadku krajowej homologacji typu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach organ udzielający homologacji może, jeśli ma uzasadnione powody, wyłączyć jeden lub większą liczbę przepisów niniejszego rozporządzenia i jeden lub większą liczbę przepisów jednego lub większej liczby aktów wymienionych w załączniku I, pod warunkiem że określi wymogi alternatywne.

2. Wymogi alternatywne, o których mowa w ust. 1, zapewniają poziom bezpieczeństwa funkcjonalnego, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy w jak największym wykonalnym zakresie równoważny z poziomem przewidzianym w odpowiednich aktach wymienionych w załączniku I. w odpowiednich aktach wymienionych w załączniku I.

***

W powyższym mowa jest o jak największym wykonalnym zakresie co oznacza, że warunki alternatywne nie muszą być na poziomie równoważnym (identyczne) z wymogami procedury homologacji typu WE. Z powyższego wynika, że użyty zwrot (…) równoważny z poziomem przewidzianym w odpowiednich aktach (…) zastosowany na potrzeby sformułowania art.68r ust.1 ustawy homologacyjnej został zinterpretowany w sposób omyłkowy nie uwzględniający faktu, że odnosi się ten przepis do stosowania odstępstw w procedurze krajowej. Zastosowanie wymogów krajowych na poziomie równoważnym z wymogami procedur WE nie wymagało by ani odstępstw ani w istocie nie stanowiło żadnej alternatywy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że ustawa w brzmieniu projektu UC 95 nie będzie służyć realizacji celów rozporządzeń homologacyjnych harmonizowanego prawa Unii oraz wyroków TSUE i w tym zakresie będzie niezgodna z Konstytucją RP.

Radecki

Loading