maj 7 2025
POWIATY W RUINIE PRAWNEJ, W TYM NASZE WK
Powiaty w ruinie prawnej, na przykładzie sporu o brak homologacji.
Cyt. WSA w Szczecinie:
„… wystarczyło przepisy ze sobą zestawić, aby odczytać w sposób prawidłowy normę prawa. Znajomość obowiązujących przepisów prawa jest obowiązkiem organu administracji.”
Warto o tym wiedzieć, że jak smród za wojskiem Napoleona nadal ciągnie się ten spór w sprawach braku homologacji. Ilustruje on zapaść intelektualno-prawną, która występuje na szczeblu instytucji powiatowych w nieomal całym Kraju. Jest to niewątpliwie spowodowane wadami systemowymi, gdzie na tym szczeblu stanowiska w obsłudze prawnej obejmują „znajomymi królika” a nie osoby z konkursów. Jakiś wpływ na to ma fakt, że najlepsi prawnicy zasilają lepiej płatne stanowiska w większych miastach, zaś w terenie pozostają tzw. „ogony”.
Potwierdzeniem tej sytuacji jest poniższy wyrok WSA, który zakwestionował podejmowane decyzje szczebla powiatowego poprzez ich uchylenie.1
Sprawa jest tym bardziej kuriozalna, że w dniu 4 grudnia 2024 r. NSA zajął w tej sprawie dość jednoznaczne stanowisko. Wynikać może z tego, że na poziomie powiatu istnieje jakaś systemowa trudność z rozumieniem prawnych aspektów omawianej sprawy.
Niedawno, bo zaledwie 20 marca 2025 r. WSA w Szczecinie rozpatrywał omawianą sprawę ze skargi Prokuratora Rejonowego w Wałczu na decyzję SKO (Samorządowego Kolegium Odwoławczego) w Koszalinie z 29 lipca 2024 r. nr SKO.4120.627.2024.
W tej sprawie powiatowi urzędnicy stali na stanowisku, że wcześniejsze decyzje o rejestracji pojazdu bez homologacji są nie do wzruszenia. Zaś Prokurator był zdania przeciwnego i domagał się uznania takich decyzji za nieważne.
Przypomnijmy . . . . .
30 lipca 2021 r. Starosta wydał decyzję2, po rozpoznaniu wniosku K. Spółka z o.o. Spółka Komandytowa z siedzibą w Wałczu, w której zarejestrował pojazd marki Belarus 952.2, wydając DR oraz TR (tablice rejestracyjne).
21 marca 2024 r., Prokurator Rejonowy w Wałczu, złożył do SKO sprzeciw od tej decyzji Starosty (organu I instancji), w którym wniósł o stwierdzenie jej nieważności. Prokurator zarzucił organowi I instancji, że wydał ww. decyzję z rażącym naruszeniem art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, polegającym na wydaniu decyzji bez zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów, w tym:
-
braku świadectwa zgodności WE albo
-
świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
-
dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
-
decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo
-
świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
W słusznej ocenie Prokuratora, w stosunku do przedmiotowego ciągnika rolniczego dokument taki był wymagany, gdyż pojazd ten był rejestrowany po raz pierwszy na terenie państwa członkowskiego UE, a został sprowadzony z terenu państwa niebędącego członkiem Unii.3
Rozumiejąc sytuację importera, który handlował tym białoruskim badziewiem z naruszeniem obowiązujących nas wszystkich przepisów nie dziwimy się, że nie wsparł Prokuratora, który stoi na straży Praworządności.
Ale to, co zrobili w tej sprawie prawnicy powiatowego szczebla już – niestety! – musi nas dziwić. Bo wspierając nielegalne działania wałeckiego handlarza SKO wydało w dniu 29 lipca 2024 r. decyzję nr SKO.4120.627.2024, w której stwierdziło . . . . – brak przesłanek do stwierdzenia nieważności tej decyzji Starosty, czyli organu I instancji.
WSA uchylając decyzję SKO orzekł m.in.:
-
„Nie stwierdza się nieważności decyzji z przyczyn wymienionych w § 1, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło dziesięć lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne (art. 156 § 2 k.p.a.).
-
Instytucja stwierdzenia nieważności decyzji stanowi wyjątek od zasady trwałości decyzji administracyjnych i z tego względu przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji muszą być interpretowane w sposób ścisły.
-
Wskazać należy, że art. 72 PoRD określa niezbędne dokumenty, stanowiące podstawę rejestracji pojazdu oraz wyłączenia i szczegółowe uregulowania w stosunku do podstaw rejestracji. Charakter prawny dokumentów wymienionych w ust. 1, które muszą być przedstawione kumulatywnie, a nie alternatywnie jest mieszany. Katalog tych dokumentów rejestracyjnych jest zamknięty.
-
Przedłożenie dokumentu homologacji pojazdu na podstawie art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, w sytuacji gdy była ona wymagana, jest obowiązkowe w sytuacji gdy pojazd nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 72 ust. 2 pkt 1 PoRD.
-
Zatem w sytuacji gdy pojazd ten nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski – złożenie takiego dokumentu homologacji przez spółkę było obowiązkowe w postępowaniu rejestracyjnym ww. Pojazdu.
-
Wbrew stanowisku organu odwoławczego (SKO), nie sposób uznać, że w postępowaniu przed organem I instancji wystąpiła konieczność zastosowania złożonego procesu wykładni dla odkodowania hipotetycznego stanu faktycznego i zapisanych konsekwencji prawnych. W ocenie Sądu, wystarczyło przepisy ze sobą zestawić, aby odczytać w sposób prawidłowy normę prawa. Znajomość obowiązujących przepisów prawa jest obowiązkiem organu administracji.”
I tę sprawę przybliżył Wam
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – –
1 II SA/Sz 813/24 – Wyrok WSA w Szczecinie; Data orzeczenia: 2025-03-20; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2024-10-07; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO; Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję.
2 nr KD.5410.1.3255.2021.MP na podstawie art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 ze zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm., dalej „k.p.a.”)
3 Prokurator powołał się na regulacje prawne dotyczące warunków wprowadzenia pojazdu do obrotu, w tym wymogi podlegania procedurze homologacji zawarte w przepisach p.r.d. oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. U. UE. L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r.- dalej „rozporządzenie nr 167/2013”).
7 maja 2025 @ 12:01
Ruina prawna chyba nie dotyczy wyłącznie starostw i nie dotyczy wyłącznie aspektów prawnych ale też logiki myślenia niektórych ludzi w ogóle.
Mamy oto wyrok TSUE wydany w postępowaniu prejudycjalnym mówiący nie mniej nie więcej, że rejestrowanym ( administracyjnie dopuszczonym do ruchu) może być wyłącznie pojazd kategorii objętej obowiązkiem homologacyjnym, który odpowiada warunkom technicznym określonym nie gdzie indziej jak w rozporządzeniach homologacyjnych (harmonizowanych prawem Unii) bez względu czy jest fabrycznie nowy czy używany. Orzeczenia TSUE są wskazówką jak stosować prawo i żaden sąd krajowy nie powinien wydawać wyroków sprzecznych z taką linią orzeczniczą. Natomiast takie oto SKO w Koszalinie, będąc quasi sądem, nie respektuje tego wyroku i z uporem godnym maniaka próbuje utrzymać w mocy swoją linie orzeczniczą utrzymując w mocy decyzje o rejestracji w kontrze do TSUE, kilkunastu wyroków WSA, kilkudziesięciu decyzji SKO w Białymstoku i ponad tysiącu sprzeciwów prokuratorskich. Nie bacząc przy tym na bezpieczeństwo ruchu drogowego jakie mogą potencjalnie stwarzać niehomologowane pojazdy oraz nie licząc się z kosztami jakie dla budżetu państwa niesie konieczność zaskarżania takich decyzji SKO w Koszalinie przez prokuratora i dalsze z tym związane postępowanie przed WSA.
A co im tam. Złota wolność urzędnicza w Najjaśniejszej rządzi!
Taka to suwerenna praworządność powiatowo/wojewódzka, bez oglądania się na praworządność UE i Konstytucje RP. Bo nie będzie Niemiec pluł Nam w twarz, ni dzieci Nam germanił. 🙂