lip 11 2025
REJESTRACJA POJAZDU A WYDANIE DR – W ŚWIETLE WYROKU NSA
II GSK 1379/24 – Wyrok NSA z 23 stycznia 2025 r.
Wskazać należy, że rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela pojazdu, starosta właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, wydając decyzję o rejestracji pojazdu, dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne (art. 73 ust. 1 p.r.d.).
Przywołany przepis art. 73 ust. 1 p.r.d. stanowi bowiem o dwóch czynnościach organu rejestracyjnego, tj.:
-
o dokonaniu rejestracji oraz
-
o wydaniu dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych.
Jak wielokrotnie podkreślano w orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego wydanie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, tablic rejestracyjnych, znaku legalizacyjnego, nalepki kontrolnej jest tylko czynnością materialno-techniczną. Sama ta czynność bowiem nie wyznacza sytuacji prawnej jednostki, gdyż zawsze musi być ona poprzedzona rozstrzygnięciem przez dany organ, czy w konkretnej sytuacji osoba ubiegająca się o rejestrację danego pojazdu spełnia wszystkie określone wymagania ustawowe. Takie działania organu autorytatywnie konkretyzują sytuację prawną podmiotu i noszą wszelkie znamiona procesu wydawania decyzji.
Wydanie dowodu rejestracyjnego i tablic może nastąpić tylko w razie pozytywnego załatwienia wniosku strony o zarejestrowanie pojazdu, co następuje na tyle jednocześnie, aby decyzja o zarejestrowaniu poprzedziła materialno-techniczną czynność wydania dowodu rejestracyjnego i tablic. Pogląd taki znajduje także potwierdzenie w przepisach art. 71 ust. 1 i 2 p.r.d. Z przepisów tych bowiem wynika, że co do zasady tylko pojazdy zarejestrowane są dopuszczane do ruchu, a dokumentem to stwierdzającym jest właśnie dowód rejestracyjny. Dowód rejestracyjny jest zatem zewnętrznym przejawem oświadczenia woli organu administracyjnego, rozstrzygającego sprawę rejestracji pojazdu, potwierdzającym wydanie decyzji o zarejestrowaniu pojazdu, a jednocześnie jest dokumentem potwierdzającym dopuszczenie zarejestrowanego pojazdu do ruchu. Nie jest on jednak decyzją administracyjną (vide: uchwała składu 7 sędziów NSA z 24 września 2001r., OPS 6/01, Jur. 2001, nr 12, s. 34).
W tym miejscu raz jeszcze trzeba podkreślić, że wydanie dowodu rejestracyjnego i tablic może nastąpić tylko w razie pozytywnego załatwienia wniosku strony o zarejestrowanie pojazd. (…)
W tym zakresie wskazać przede wszystkim należy, że Sąd I instancji w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku przytaczając treść art. 72 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 1 p.r.d. nie dokonał ich błędnej wykładni. Słusznie w tym zakresie wskazał, że ustawodawca przewidział konieczność przedłożenia przez właściciela innych dokumentów celem rejestracji pojazdu, po raz pierwszy rejestrowanego w Polsce a innych dokumentów, względem pojazdu który był już zarejestrowany w Polsce (art. 72 ust. 2 pkt 1 p.r.d.).
Tym samym, od tego czy dany pojazd był już zarejestrowany w Polsce czy też nie uzależniony jest katalog dokumentów, które właściciel pojazdu jest zobowiązany do dołączenia do wniosku o rejestrację takiego pojazdu. Powyższa kwestia miała kluczowe znaczenie dla ustalenia jakie dokumenty skarżący był zobowiązany przedłożyć razem z wnioskiem o rejestrację pojazdu, a w konsekwencji jakich dokumentów może żądać organ od skarżącego celem uzupełnienia wniosku.
* * *
Przypisy:
¹ – chodzi o pojazdy kategorii objętych obowiązkiem homologacyjnym wynikającym z prawa Unii (dyrektywy 2007/46/WE, 2003/37/WE, rozporządzeń /UE/ 167/2013, 168/2013, 2018/858)
² – ,,nowy pojazd,, w rozumieniu przepisów Unii wynikających z definicji pojęć: wprowadzenie do obrotu określonego w dyrektywie 2007/46/WE i 2003/37/WE, rozporządzeniu 167/2013, 2018/858, nowy pojazd i dopuszczenie określonych w rozporządzeniu 167/2013, rejestracja i dopuszczenie określonych w rozporządzeniu 2018/858.
Radecki
11 lipca 2025 @ 08:39
Prawdziwym kuriozum jest to, że w dniu w którym NSA wydał wyrok potwierdzający, że przy wniosku o rejestrację pojazdów samochodowych również wymaga się dokumentów homologacyjnych pani Renata Rychter Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury poinstruowała pisemnie Szefów Wydziałów w całej Polsce odpowiadając na wniosek SITK Krosno z 10 stycznia 2025 o nr SITK/SKP-16/2025, że takie dokumenty homologacyjne nie są wymagane.
Cytat z odpowiedzi MI z 23 stycznia 2025r na którą powołują się starostwa nadal dokonujące bezprawnych rejestracji:
Dlatego też, zgodnie z ww. stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury, przy rejestracji
używanych pojazdów innych niż ciągniki rolnicze sprowadzonych z państw niebędących członkiem UE, w tym objętych regulacją rozporządzeń 168/2013 i 2018/858, może być stosowana procedura poddania pojazdu okresowemu badaniu technicznemu przed pierwszą rejestracją w RP, stosownie do art. 81 ust. 3 PRD. Procedura ta ma na celu weryfikację, czy pojazd spełnia obowiązujące i ustanowione przez RP warunki techniczne określone dla danego rodzaju pojazdu. W konsekwencji, zaświadczenie z takiego badania jest jednym z dokumentów stanowiących podstawę do rejestracji ww. pojazdów, bez konieczności wymagania dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
***
Za taką odpowiedź Ministrowi Infrastruktury podziękowali handlarze używanych aut na Komisji Rolnictwa w dniu 5 marca 2025r powiązani poprzez Fundację Rzecznika MŚP (w której beneficjentem rzeczywistym jest pan Marek Woch były kandydat na Prezydenta RP w stosunku do którego Prokuratura Okręgowa w Warszawie prowadzi śledztwo) z panem Witoldem Karczewskim ( biznesmenem współpracującym z panem Aleksandrem Zingmanem z Białorusi zajmującym się międzynarodowym handlem ciągnikami MTZ Belarus ) – bohaterem reportażu dziennikarzy śledczych pt. Kucharze Łukaszenki.
Podziękowania złożył pan Adam Małyszko zasiadający w ww Fundacji Rzecznika MŚP, a relacja w poniższym linku:
https://www.youtube.com/watch?v=mipsdY-qKe8