ROLA DIP W WYROKU WSA Z WIELICKIEJ AFERY

Rate this post

Brak DIP-u do naszego zaświadczenia i stanowisko WSA, Prokuratora, handlarza oraz jego pośrednika1, który brał udział w nielegalnym procederze „wirtualnych BT” na SKP.

Co tam się dzieje? Zapomnieli o art. 44 kk, który mówi o przepadku rzeczy służących do popełnienia przestępstwa?

Jeśli zrozumiały jest pośpiech handlarza, aby jak najszybciej zarejestrować ten pojazd, to czemu mogą służyć te nieco dziwne orzeczenia organów administracyjnych? Czyżby chodziło o celowe odwlekanie decyzji o rejestracji tego pojazdu, aby wyrokiem Sądu Karnego nastąpił wreszcie przepadek tej rzeczy pochodzącej z przestępstwa, czyli Fiata Panda?

Bo przecież z przebiegu tej sprawy chyba nie może wynikać, że to WSA wątpi w zdanie/stanowisko Prokuratora w tej sprawie? To chyba nie dowodzi, że wspiera w ten sposób handlarza (?), bo domaga się jakiegoś rzetelnego postępowania administracyjnego w sprawie jednoznacznego przestępstwa?2

Czy nie lepiej, gdyby zamiast tego zamknięto wreszcie wszystkie te przestępcze dziuple w postaci SKP wokół Wieliczki, które przecież także służyły do popełnienia licznych przestępstw?

16 stycznia 2025 r. WSA rozpatrywał tę sprawę ze sprzeciwu Prokuratora Prokuratury Regionalnej w Krakowie od wcześniejszej decyzji SKO w Krakowie z 4 października 2024 r.3 w przedmiocie odmowy zarejestrowania pojazdu. Przypomnę tylko na wstępie, że już w styczniu tego roku pisaliśmy o podobnej sprawie (w liczbie mnogiej) o wielu patologicznych przypadkach z Wieliczki, gdzie pojazdy pozostające poza granicami RP pozytywnie przechodziły I-OBT, jedynie na podstawie zdjęć rejestrowanych pojazdów i ich dokumentów.4

Zaczęło się od tego, że w dniu 4 kwietnia 2023 r., w imieniu handlarza […] Sp. z o. o. z Wieliczki (dalej „strona skarżąca”) został złożony wniosek o rejestrację pojazdu Fiat Panda sprowadzonego z Włoch. Do wniosku zostały dołączone dokumenty, w oparciu o które 4 kwietnia 2023 r. wydano PC (pozwolenie czasowe).

30 maja 2023 r. Prokuratura Regionalna w Krakowie załączyła postanowienie o żądaniu wydania rzeczy, zgodnie z którym Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Wieliczce został zobowiązany do zabezpieczenia całości materiałów dotyczących rejestracji przedmiotowego pojazdu. Postanowieniem z dnia 4 lipca 2023 r. Starosta Wielicki zawiesił to postępowanie.5 Trwało to do 22 maja 2024 r., gdy podjęto zawieszone postępowanie, biorąc pod uwagę ustalenia Prokuratury Regionalnej w Krakowie, że przedmiotowy pojazd nie został poddany badaniu technicznemu, a przedłożone zaświadczenie o „P”-pozytywnym wyniku badania technicznego poświadcza nieprawdę.

Decyzją Starosty Wielickiego odmówiono stronie skarżącej zarejestrowania tego pojazdu.6 Jednocześnie unieważniono m.in. TR (tablice rejestracyjne) i zobowiązano właściciela pojazdu do zwrotu unieważnionych oznaczeń.

Od powyższej decyzji pismem z 5 sierpnia 2024 r. strona skarżąca wniosła odwołanie.7 W ocenie strony skarżącej, organ nie wziął pod uwagę badań technicznych pojazdu z 17 kwietnia 2024 r., złożonych przez stronę skarżącą pismem z 3 lipca 2024 r.

Decyzją z 4 października 2024 r.8 SKO w Krakowie, działając na podstawie art. 138 § 2 k.p.a., uchyliło zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.

W motywach rozstrzygnięcia organ odwoławczy wskazał, że konieczne jest ustalenie, czy przedmiotowy pojazd był fizycznie obecny na stacji diagnostycznej. Z tego powodu uznano za zasadne uchylenie zaskarżonej decyzji i przekazanie sprawy organowi I instancji do ponownego rozpoznania zapominając, że tu mamy do czynienia z przestępcami, którym w ten sposób idziemy na rękę (sic!).

Od powyższej decyzji Prokurator Prokuratury Regionalnej w Krakowie wniósł słuszny sprzeciw. W jego uzasadnieniu Prokurator argumentował, że przedłożenie przez stronę skarżącą drugiego zaświadczenia diagnostycznego tego samego pojazdu – już po wydaniu decyzji o odmowie jego zarejestrowania – nie może stanowić dowodu w tej sprawie, albowiem nowe zaświadczenie nie spełnia wymogu dokumentu potrzebnego do rejestracji pojazdu po raz pierwszy sprowadzonego na teren Polski i nie powinien zostać uznany jako nowa okoliczność w przedmiotowym postępowaniu. Podniesiono bowiem, że nie został dołączony do drugiego dokumentu DIP, czyli dokument identyfikacyjny pojazdu, stanowiący obowiązkowy załącznik do zaświadczenia o przeprowadzeniu I-OBT. I z tego wynika, że Prokurator lepiej zna przepisy nisz nasz nadzór, który ten fakt przeoczył (sic!)!

WSA w Krakowie orzekł w tej sprawie m.in., że:

  1. Mając na uwadze powyższe uznać należy, że sprzeciw wniesiony od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z 4 października 2024 r. w przedmiocie odmowy zarejestrowania pojazdu, zasługuje na uwzględnienie. Organ odwoławczy wydając zaskarżoną decyzję naruszył bowiem przepis art. 138 § 2 k.p.a.

     

  2. Materiały zgromadzone w aktach sprawy niewątpliwie wskazują na to, że nie odpowiada rzeczywistości zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z 31 marca 2023 r. Wprost wynika to z wyjaśnień pośrednika, który był pełnomocnikiem strony skarżącej (a który to w imieniu strony skarżącej składał w kontrolowanej sprawie wniosek o zarejestrowanie przedmiotowego pojazdu),

     

  3. Sąd zauważa też, że udział w postępowaniu zgłosił Prokurator, który w razie uznania, że istnieją uzasadnione wątpliwości co do prawdziwości zaświadczenia z 17 kwietnia 2024 r. może przy użyciu właściwych środków i procedur przeprowadzić czynności wyjaśniające w tym zakresie i przedstawić ich wyniki do toczącego się postępowania administracyjnego. Co prawda Prokurator w piśmie z 22 sierpnia 2024 r. (k. 79 a.a. dołączonych do sprawy III SA/Kr 1827/24) wniósł o niedopuszczenie jako dowodu przedłożonego 8 sierpnia 2024 r. zaświadczenia z 17 kwietnia 2024 r. o badaniu technicznym przedmiotowego pojazdu, jako budzącego wątpliwości wobec dowodów zgromadzonych w sprawie karnej Prokuratury Regionalnej w Krakowie o sygn. 2004-6.Ds.5.2024, niemniej jednak nie wskazał jakie to są dowody i jakiego rodzaju budzą wątpliwości. Nie przedłożono też do akt sprawy administracyjnej żadnych materiałów dowodowych z ww. postępowania karnego.

     

  4. Sąd podkreśla w tym miejscu, że nie przesądza o prawdziwości przedłożonego zaświadczenia z 17 kwietnia 2024 r. Wskazuje jedynie, że na moment wydania zaskarżonej decyzji akta sprawy nie zawierają na poparcie tej tezy żadnych danych. Jeśli takowe w dalszym toku postępowania się ujawnią lub też organ doprowadzi do ich pozyskania, będą one mogły stanowić podstawę do dalszych rozstrzygnięć organu w oparciu o ich treść.

     

  5. Odnosząc się w dalszej kolejności do zarzutu sprzeciwu dotyczącego braku możliwości zarejestrowania przedmiotowego pojazdu na podstawie zaświadczenia z 17 kwietnia 2024 r. o badaniu technicznym pojazdu z uwagi na brak obligatoryjnego załącznika9 Sąd wskazuje, że w ramach rozpatrywanego sprzeciwu, nie jest władny rozstrzygnąć, co do dopuszczalności i kompletności przedłożonego zaświadczenia o badaniu technicznym pojazdu z 17 kwietnia 2024 r., albowiem jest to element merytorycznego rozpoznania sprawy. Szczególnie, że w treści odwołania strona skarżąca podniosła, że przedłożone zaświadczenie o badaniu technicznym pojazdu z 17 kwietnia 2024 r. daje podstawę do rejestracji pojazdu. Zatem to organ odwoławczy, w razie merytorycznego rozpoznania sprawy, będzie zobowiązany rozstrzygnąć, czy DIP (dokument identyfikacyjny pojazdu)10 jest wymagany, czy nie jest.

I to tyle na tę chwilę

w sprawie naszych patologii.

Dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – – – – – – –

1 cyt.: „Pośrednik przesłuchiwany w charakterze podejrzanego w dniu 4 czerwca 2024 r. (k. 38-39) w swoich wyjaśnieniach wymienia z imienia i nazwiska diagnostów wystawiających nierzetelne zaświadczenia oraz miejscowości, w których znajdowały się stacje diagnostyczne skąd takie zaświadczenia pochodziły.”

2 III SA/Kr 1828/24 – Wyrok WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2025-01-16; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2024-11-14; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Administracyjne postępowanie; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: uchylono zaskarżoną decyzję;

3 znak: SKO.RD/4120/1161/2024

5 Uwzględniając treść powyższego postanowienia o żądaniu wydania rzeczy, na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., Starosta Wielicki postanowieniem z 4 lipca 2023 r. zawiesił postępowanie w sprawie rejestracji przedmiotowego pojazdu do czasu rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd.

6 Decyzja z 8 lipca 2024 r., nr KT.5410.[..].2023

7 Zaskarżonej decyzji zarzucono naruszenie art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a.

8 nr SKO.RD/4120/1161/2024

9 wymaganego w § 2 ust. 10 zd. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa I Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach,

10 określony w § 2 ust. 10 zd. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa I Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach,

Loading