Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
18 stycznia 2025 @ 12:33
O k…a w skrócie. Pytanie kto to podpisał?
18 stycznia 2025 @ 19:25
Cyt.: „. . . kto . . . ?”
– pytanie o personalia nie jest merytorycznym zagadnieniem, bo nie rozwiązuje problemu.
My tu dyskutujemy o sprawach, z którymi coraz częściej będziemy mieli do czynienia na SKP. Jak choćby w kontekście braku homologacji dla większości „amerykańców, koreańczyków”, czy innych „kanadyjczyków”.
Pozdrawiam
dP
18 stycznia 2025 @ 15:37
Ale się uśmiałem w kwestii wyciągnięcia konsekwencji wobec diagnostów 🙂
ROZDZIAŁ I
PRZEDMIOT, DEFINICJE I ZAKRES STOSOWANIA
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsza dyrektywa ustanawia minimalne wymogi dotyczące systemu okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowanych na drogach publicznych.
Artykuł 2
(…)
3. Państwa członkowskie mogą wprowadzić krajowe wymogi dotyczące badania zdatności do ruchu drogowego pojazdów zarejestrowanych na ich terytorium, które nie są objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, oraz pojazdów wymienionych w ust. 2.
Czytaj więcej w Systemie Informacji Prawnej LEX:
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/dyrektywa-2014-45-ue-w-sprawie-okresowych-badan-zdatnosci-do-ruchu-drogowego-68423802
18 stycznia 2025 @ 19:07
Czy Kolega SUNG czytał ze zrozumieniem, czy ubaw ma bez względu co czyta ?
1. Z powyższego wniosku wynika, że mamy do czynienia z pojazdem kategorii „T”, który nie był pojazdem rejestrowanym w UE.
2. W dyrektywie 2014/45, tak jak i wcześniejszej 2009/40 mówi się o badaniu zdatności pojazdu zarejestrowanego w jednym z Państw Członkowskich (a ze sprawy wynika, że ten ciągnik w czasie BT nie był pojazdem zarejestrowanym w RP ani w żadnym z innych Państw Członkowskich).
3. Przytoczony przez Kolegę SUNGA przepis dyrektywy 2014/45 mówi, że Państwo Członkowskie mogą wprowadzić krajowe wymogi badania zdatności do ruchu drogowego pojazdu zarejestrowanego na ich terytorium … – ZAREJESTROWANEGO ! – …, które nie są objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, oraz pojazdów wymienionych w ust.2
Z tego co wiem u Nas w Polsce pojazdy kategorii T podlegają jednak OBT i nie są wyłączone z tego obowiązku, natomiast wtedy zakres ich badania i ustalania WYMOGÓW już od czasu obowiązywania dyrektywy 2009/40 musi być następujący:
Artykuł 3
1. Państwa członkowskie podejmują takie środki, jakie uznają za niezbędne, umożliwiające wykazanie, że pojazd przeszedł z pozytywnym rezultatem badania zdatności do ruchu drogowego, które ODPOWIADAJĄ CO NAJMNIEJ wymogom niniejszej dyrektywy.
* * *
Obowiązek spełniania WYMOGÓW pojazdów wprowadzanych lub rejestrowanych po 1 lipca 2008r w odniesieniu do przepisów homologacyjnych wprowadziła dyrektywa 2010/48 zmieniająca dyrektywę 2009/40.
Diagnosta nie mógł więc wykonać tego I-OBT a tym bardziej poświadczyć, że spełnia on wymagania art. 66 ust. 1 pkt. 3 PoRD, który brzmi następująco:
Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
3) nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
* * *
A te wielkości określone w przepisach szczególnych dla pojazdów kategorii T wprowadzanych do obrotu w UE po 1 stycznia 2017 określone są w rozporządzeniu UE 2016/1628, a nie w rozporządzeniu MI w sprawie warunków technicznych. I warto o tym wiedzieć jak się jest Diagnostą.
Więc faktycznie ubaw po pachy! 😉
20 stycznia 2025 @ 11:57
Ubaw nieustający:
1) Dyrektywa jest do stosowania dla diagnostów, czy dla ustawodawcy?
2) W jakich przypadkach diagnosta ma obowiązek stosować dyrektywę?
3) Czy w rozporządzeniu określono na czym polegają badania techniczne?
W jednym z wcześniejszych komentarzy napisałem:
„Wiele organów nadzoru wskazuje, że nie można bezwzględnie przeprowadzać dodatkowych badań technicznych pojazdu bez tablic Niestety wykazałem, że taki pogląd w konkretnych przypadkach jest pozbawiony podstaw prawnych.”
Dodam: tożsame dotyczy okresowych badań technicznych.
Jeśli Radecki napisał wniosek, to wg mojej wiedzy w części dotyczącej diagnostów samochodowych jest strzałem jak kulą w płot.
19 stycznia 2025 @ 13:05
Nie oczekiwałem odpowiedzi na to pytanie. Obawiam się że diagności to będą jedyne osoby które poniosą odpowiedzialność za te wyczyny z obt ciągników. PSL zadba o urzędników zwłaszcza „swoich” w starostwach a że „Bodnarowcy” są z nimi w klooaklicji nie ma co liczyć na uczciwe ściganie winnych. Oberwą jak zwykle najsłabsi.
19 stycznia 2025 @ 13:45
Oberwie tylko ten, kto tego chciał.
Środowisko nie chciało się bronić poprzez zrzeszenie się w jedną i silną organizację, która mogła gwarantować właściwą opiekę prawną.
Środowisko nie chciało i nadal nie chce ukarać za to najbardziej winnych, czyli tfu-tfurcuw naszej części ustawy PoRD.
Środowisko nie chciało wesprzeć w słusznych postulatach waloryzacji Cennika BT na SKP naszych przedsiębiorców, więc także nie ma prawa domagać się ochrony z ich strony.
Środowisko wolało zajmować się polityką i personaliami, zamiast walką z patologią – także w swoich własnych szeregach.
Każdy w życiu ma to, na co zasłużył: albo własnym działaniem albo zaniechaniem właściwych działań.
Pozdrawiam
dP
19 stycznia 2025 @ 16:47
Powyższe pismo wskazuje, na nieuchronne oczyszczenie się środowiska diagnostów. Można wystosować przygotowane przez samych diagnostów pismo, które trafi do wydziałów komunikacji i będzie bardziej dbało o interes diagnostów. Czy na forum jest omówiony szczegółowo wątek odpowiedzialności diagnosty?
19 stycznia 2025 @ 22:35
cyt.: „Czy na forum jest omówiony szczegółowo wątek odpowiedzialności diagnosty?”
– tak.
I to w dość szerokim zakresie, bo formalnym (np.: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2012/konstytucyjne-spojrzenie-na-nasza-odpowiedzialnosc/ ) oraz materialnym (np.: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2022/patologia-w-branzy-kolo-bialegostoku/ ).
Ale wystarczy w naszą przeglądarkę (prawy górny róg) – wizerunek lupy – wpisać słowa, jak np.: wyrok, policja, prokurator, WSA, sąd, itd., itp., et’cetera.
Uzbierało się tego trochę przez te ostatnie 15 lat . . . . .
I najgorsze, że to nie ma końca.
Pozdrawiam
dP
20 stycznia 2025 @ 11:58
Ubaw nieustający:
1) Dyrektywa jest do stosowania dla diagnostów, czy dla ustawodawcy?
2) W jakich przypadkach diagnosta ma obowiązek stosować dyrektywę?
3) Czy w rozporządzeniu określono na czym polegają badania techniczne?
W jednym z wcześniejszych komentarzy napisałem:
„Wiele organów nadzoru wskazuje, że nie można bezwzględnie przeprowadzać dodatkowych badań technicznych pojazdu bez tablic Niestety wykazałem, że taki pogląd w konkretnych przypadkach jest pozbawiony podstaw prawnych.”
Dodam: tożsame dotyczy okresowych badań technicznych.
Jeśli Radecki napisał wniosek, to wg mojej wiedzy w części dotyczącej diagnostów samochodowych jest strzałem jak kulą w płot.
20 stycznia 2025 @ 15:10
Dyrektywa ma zastosowanie dla wszystkich łącznie z diagnostą jeśli mija termin w jakim Państwo Członkowskie miało obowiązek implementowania prawa Unii do prawa krajowego.
Wyrok TSUE C-513/15 odnoszący się do stosowania dyrektywy 2003/37/WE odnosił się do ustawodawcy czy litewskich WK które odmówiły rejestracji?
Na tym poprzestanę w komentowaniu tej sprawy.
20 stycznia 2025 @ 22:56
1) Za terminowe przeprowadzenie transpozycji dyrektyw do prawa krajowego kto odpowiada?
2) Gdzie Radecki wyczytał, że brak transpozycji powoduje, cytat „Dyrektywa ma zastosowanie dla wszystkich łącznie z diagnostą jeśli mija termin w jakim Państwo Członkowskie miało obowiązek implementowania prawa Unii do prawa krajowego..”?
3) Czy wyrok TSUE C-513/15 dotyczył diagnostów i stacji kontroli pojazdów?
20 stycznia 2025 @ 19:05
Art. 81 PoRD szczegółowo omawia kiedy dokonuje się badania, a kiedy nie, w tym omówiona jest sprawa badania w związku z pierwszą rejestracją w Polsce. Dyrektywa została implementowana do polskiej ustawy PoRD, więc wystarczy sprawdzić czy spełniony jest art 81 w zw z art 72.
Możemy np dowiedzieć się, że nie prowadzi się badań przy pierwszej rejestracji w Polsce jeżeli pojazd był zarejestrowany na który wydano świadectwo homologacji typu UE pojazdu – w okresie od dnia pierwszej rejestracji za granicą do dnia terminu okresowego badania technicznego, ustalonego na podstawie ust. 5 (tj. corocznie z wyjątkami)
20 stycznia 2025 @ 22:32
Przepis o którym piszesz jest mało czytelny jeśli ktoś nie zna definicji ,,rejestracja,, a tej w PoRD się nie uświadczy. Definicja jest rozporządzeniach Unii , które obowiązują diagnostów tyle że Oni o tym najczęściej nie wiedzą i często nie mają nawet pojęcia o ich istnieniu ( tak samo jak dyrektorzy WK). Z jakiego powodu jest on tak mało czytelnie przygotowany i wprowadzony to możemy się tylko domyślać.
(…) nie prowadzi się badań przy pierwszej rejestracji w Polsce jeżeli pojazd był zarejestrowany i na który wydano świadectwo homologacji typu UE pojazdu (…)
Na te bezprawnie wprowadzane do obrotu i bezprawnie rejestrowane po raz pierwszy w UE za pośrednictwem RP ciągniki MTZ Belarus było wydane świadectwo homologacji typu UE a w zasadzie EWG, tyle że;
1. od 1 lipca 2009r te świadectwo przestało uprawniać do wprowadzania tej kategorii ciągników do obrotu w UE w zw. z art.23 dyrektywy 2003/37
2. sprowadzane do Polski ciągniki były rejestrowane w Białorusi i nie były nigdy rejestrowane w UE, więc w świetle obowiązującego w tym przypadku prawa nie mogły być traktowane jako pojazdy zarejestrowane bo te pojęcie odnosi się wyłącznie do dopuszczenia unijnego .
Natomiast przepis o którym piszesz odnosi się stricte do pojazdów sprowadzonych z UE które zostały zarejestrowane w UE na podstawie ważnej homologacji typu WE i dla których nie upłynął termin zobowiązujący do wykonania OBT liczony od czasu pierwszej rejestracji. Nie ma on zastosowania do pojazdów sprowadzanych spoza Unii.
21 stycznia 2025 @ 00:08
Definicja rejestracji pojazdu zamieszczona na stronie https://www.gov.pl/web/infrastruktura/pojazdy dział Rejestracja pojazdów
Rejestracja jest administracyjną procedurą niezbędną do dopuszczenia pojazdu do ruchu po drogach publicznych. Poniżej przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące przebiegu procesu rejestracji pojazdu, jego wyrejestrowania oraz czasowego wycofania z ruchu. Opisano również instytucje uprawnione do rejestracji pojazdów, dokumenty niezbędne do tego celu i opłaty ponoszone przez użytkowników pojazdów.
Organy właściwe do rejestracji pojazdów
Rejestracji pojazdu na wniosek właściciela dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania lub siedzibę (zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym). Rejestracji pojazdu może dokonać również starosta właściwy ze względu na miejsce czasowego zamieszkania właściciela pojazdu. Zadanie to powiat wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Rejestracja pojazdów jest zadaniem własnym starosty, który wykonuje je w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, wydając decyzję administracyjną.
Odwołanie od decyzji starosty składa się do właściwego miejscowo Samorządowego Kolegium Odwoławczego (zgodnie z art. 17 pkt 1 w związku z art. 127 ust. 2 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego).
Z punktu rozumienia prawa za rejestracje pojazdu odpowiada powiat i starosta.
Nie zapominaj, że jest też rozporządzenie wydane na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.3)) w nim zarządza się, co następuje:
§ 1. Badania techniczne polegają na:
1) sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w:
(…)
d) rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. z 2016 r. poz. 1038)7),
7) Rozporządzenie utraciło moc na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o działach administracji
rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2281 oraz z 2016 r. poz. 2001), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Bardzo uważnie zapoznaj się z tym co zarządził minister ds. transportu.
Sprawdź, kiedy został uchylony odnośnik związany z wydawaniem pozwoleń czasowych, czy diagności mogli wykonywać badania techniczne bez dowodu rejestracyjnego, wtedy zrozumiesz jak błędnie zostało sformułowane we wniosku wyciągnięcie konsekwencji wobec diagnosty samochodowego.
21 stycznia 2025 @ 16:29
Nieśmiało pragnę zauważyć, że ani strona internetowa ani zdanie urzędnika nie stanowią źródeł prawa.
21 stycznia 2025 @ 21:17
Z dyrektywy wykładni językowej
„Jeżeli znaczenie danego terminu występującego w tekście prawnym nie zostało określone w definicji legalnej, w języku prawniczym lub w języku specjalistycznym , to należy przyjąć (domniemywać), że ustawodawca użył tego terminu w znaczeniu jakie termin ten ma w języku potocznym.”
22 stycznia 2025 @ 13:56
Jeszcze nie widziałem na forum stanowiska Ministerstwa Infrastruktury, które w listopadzie wypowiedziało, się na temat stosowania przepisów o wymaganych dokumentach przy rejestracji ciągników. Co ciekawe, analiza dotyczy tylko ciągników i stosowania rozporządzenia unijnego 167, ale wyraźnie przyjmuje to co potwierdził wyrok NSA.
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/informacja-dotyczaca-rejestracji-uzywanych-ciagnikow-rolniczych-sprowadzonych-z-panstw-niebedacych-czlonkiem-ue.
cytat:
Organ rejestrujący winien zatem, w ocenie Ministerstwa Infrastruktury, uzależnić rejestrację ciągnika rolniczego sprowadzonego z państwa niebędącego członkiem UE od przedłożenia jednego z dokumentów, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, gdyż każdy ciągnik rolniczy sprowadzony spoza UE, niezależnie od stanu kompletacji czy też stanu technicznego, winien być traktowany jako pojazd nowy w rozumieniu rozporządzenia 167/2013, które – w świetle zasad hierarchii aktów prawnych wyrażonych w Konstytucji RP, w przypadku kolizji, ma pierwszeństwo przed ustawą – Prawo o ruchu drogowym.
22 stycznia 2025 @ 15:33
Urzędnicy DTD działają cichaczem 🙂
Zwróć uwagę na subtelną zmianę w wykazie niezbędnych do rejestracji dokumentów wykazanych na stronie rządowej gov.
Zaświadczenie z OBT już od jakiegoś czasu MI wskazuje jako dokument powiązany z dowodem rejestracyjnym wydanym w Państwie Członkowskim.
Tylko, że tej subtelnej sugestii MI nie przekazał do WK, więc tam ciągle rejestrowali po staremu chociaż na rządowej stronie jak wół stało jakie dokumenty winien zawierać wniosek o pierwszą rejestrację w RP.
Cytat ze strony;
Dokumenty niezbędne do zarejestrowania pojazdów
Rejestracji pojazdu dokonuje się na podstawie dokumentów wymienionych w art. 72 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym:
* dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu (w przypadku powierzenia pojazdu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu). Nie dotyczy to pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i od ostatniej rejestracji nie nastąpiła zmiana właściciela tego pojazdu, w przypadku gdy przerejestrowanie pojazdu jest dokonywane na wniosek właściciela tego pojazdu w związku ze zmianą jego miejsca zamieszkania (siedziby) – w zakresie dowodu własności pojazdu,
*jednego z dokumentów:
-świadectwa zgodności WE wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
– świadectwa zgodności, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
– dopuszczenia jednostkowego pojazdu wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
– uznania dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
– uznania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia,
– świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu,
– świadectwa unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu
– jeżeli są wymagane; świadectwa zgodności WE, świadectwa zgodności oraz oświadczenia zawierające dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu mogą być podpisane podpisem odbitym sposobem mechanicznym;
*zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane albo dowodu rejestracyjnego pojazdu lub innego dokumentu wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, potwierdzającego wykonanie oraz termin ważności badania technicznego,
*dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany,
*dowodu odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy,
*dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, jeżeli samochód osobowy, pojazd rodzaju „samochodowy inny”, podrodzaj „czterokołowiec” (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaj „czterokołowiec lekki” (kategoria homologacyjna L6e), samochód ciężarowy (kategoria homologacyjna N1), podrodzaj „furgon”, „furgon/podest”, „ciężarowo–osobowy”, „terenowy”, „wielozadaniowy” lub „van” lub samochód specjalny (kategoria homologacyjna M1 i N1), został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy. W przypadku nabycia od wyspecjalizowanego salonu sprzedaży, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, samochodu osobowego, pojazdu rodzaju „samochodowy inny”, podrodzaju „czterokołowiec” (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaju „czterokołowiec lekki” (kategoria homologacyjna L6e), samochodu ciężarowego (kategoria homologacyjna N1), podrodzaju „furgon”, „furgon/podest”, „ciężarowo–osobowy”, „terenowy”, „wielozadaniowy” lub „van” lub samochodu specjalnego (kategoria homologacyjna M1 i N1), dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju, dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego może być zastąpione oświadczeniem wyspecjalizowanego salonu sprzedaży, że posiada odpowiednio oryginał lub kopię dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju, oryginał lub kopię dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju od tego samochodu osobowego lub pojazdu albo oryginał lub kopię zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego.
* w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego pojazdu zarejestrowanego za granicą zamiast tego dokumentu należy przedstawić jego wtórnik albo dokument wystawiony przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, potwierdzający dane zawarte w utraconym dokumencie niezbędne do rejestracji pojazdu. Jeżeli organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu za granicą odmówił wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego albo dokumentu potwierdzającego dane zawarte w utraconym dokumencie, starosta może wystąpić do tego organu o potwierdzenie tych danych. Uzyskane potwierdzenie tych danych, w postaci papierowej albo elektronicznej, zastępuje dokument potwierdzający dane zawarte w utraconym dokumencie niezbędne do rejestracji pojazdu.
* * *
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/rejestracja-pojazdow
W pierwszej kolejności w pkt. pierwszym wskazuje się jako wymagane dokumenty homologacyjne, a w następnym zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym (jeśli jest wymagane), a te jest wymagane jeśli z dowodu rejestracyjnego wydanego w Państwie Członkowskim nie wynikałoby, że ma on ważne OBT.
Dziwnym zbiegiem okoliczności urzędnicy MI działali konsekwentnie z zasadą ,,wiem ale nie powiem,, dbając chyba o to by niedoszkoleni urzędnicy WK rejestrowali po ,,staremu,, .