Lp.
|
Podmiot wnoszący uwagę
|
Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga (np. art., nr str., rozdział)
|
Treść uwagi (propozycja zmian)
|
Uzasadnienie uwagi
|
Stanowisko resortu
|
Odniesienie do stanowiska resortu
|
-
|
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
|
TABELA OPŁAT
W pkt. 1.12
|
-
W pkt. 1.12 pn. pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne) z 96 na 21 zł.
|
Przegląd instalacji gazowej następuje corocznie wraz z badaniem ogólnym, które zwiększa swoją stawkę o ok. 50 %. Badanie instalacji gazowej polega w praktyce na sprawdzeniu przez uprawnionego diagnostę ważności butli gazowej. Opłata jest nieadekwatna do wykonywanej pracy. Wzrost samej stawki za to badanie jest nieakceptowalne społecznie.
|
Należy zauważyć, że zaproponowana kwota 21 zł uiszczana w przypadku przeprowadzenia okresowego badania technicznego pojazdu zasilanego gazem jest dużo niższa niż obecnie obowiązująca. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2023 r. poz. 1070) wskazuje, że opłata za „pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne)” wynosi 63 zł.
Ponadto w uzasadnieniu uwagi nie zostało wskazane w jaki sposób została wyliczona zaproponowana wysokość opłaty.
Zgodnie z przyjętymi założeniami opłaty, o których mowa w „Tabeli opłat za badania techniczne pojazdów” stanowiącej załącznik do projektu rozporządzenia wzrosły proporcjonalnie do wysokości opłaty za przeprowadzenie badania technicznego samochodu osobowego, w tym także w odniesieniu do opłaty uiszczanej w przypadku przeprowadzenia badania technicznego pojazdu zasilanego gazem.
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2024 r. poz. 141 i 1811) wskazuje czynności jakie uprawniony diagnosta dokonuje w przypadku badania technicznego pojazdu zasilanego gazem. Sprawdzenie ważności dokumentu stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego wydanego przez Transportowy Dozór Techniczny jest pierwszą z czynności. Należy dodać, ze kontrolę instalacji zasilania gazem przeprowadza się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale V załącznika „Szczegółowy sposób pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych oraz zadymienia spalin podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu”.
Wykonywanie podczas corocznego badania technicznego kontroli zbiornika LPG, ma na celu sprawdzenie i ocenę jego stanu technicznego, pod kątem uszkodzeń mechanicznych lub stopnia utlenienia powłoki zbiornika, które w znaczącym stopniu negatywnie wpływają na możliwość jego dalszej eksploatacji. Powyższego sprawdzenia dokonuje się również dla pozostałych elementów składowych instalacji a także pod kątem weryfikacji przeprowadzenia niewłaściwych modyfikacji tej instalacji w trakcie użytkowania pojazdu.
Z uwagi zatem na powyższe oraz na zapewnienie bezpiecznej eksploatacji pojazdów w ruchu drogowym, w których są zainstalowane urządzenia ciśnieniowe – butle LPG w ocenie Ministra Infrastruktury nie jest zasadne, aby opłata za wykonywanie badań technicznych pojazdów zasilanych gazem LPG została zmniejszona.
|
|
wrz 4 2025
ZWIĄZEK WOJEWÓDZTW RP O WALORYZACJI NASZEGO CENNIKA BT
Tytuł
Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów [nr 135]
Autor
Minister Infrastruktury
Projekt z dnia
12 sierpnia 2025 r.
Informacje o zgłaszającym uwagi:
Urząd
Organizacja samorządowa
Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej
Osoba do kontaktu
e-mail
tel.
Uwagi:
Lp.
Podmiot wnoszący uwagę
Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga (np. art., nr str., rozdział)
Treść uwagi (propozycja zmian)
Uzasadnienie uwagi
Stanowisko resortu
Odniesienie do stanowiska resortu
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
TABELA OPŁAT
W pkt. 1.12
W pkt. 1.12 pn. pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne) z 96 na 21 zł.
Przegląd instalacji gazowej następuje corocznie wraz z badaniem ogólnym, które zwiększa swoją stawkę o ok. 50 %. Badanie instalacji gazowej polega w praktyce na sprawdzeniu przez uprawnionego diagnostę ważności butli gazowej. Opłata jest nieadekwatna do wykonywanej pracy. Wzrost samej stawki za to badanie jest nieakceptowalne społecznie.
Należy zauważyć, że zaproponowana kwota 21 zł uiszczana w przypadku przeprowadzenia okresowego badania technicznego pojazdu zasilanego gazem jest dużo niższa niż obecnie obowiązująca. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2023 r. poz. 1070) wskazuje, że opłata za „pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne)” wynosi 63 zł.
Ponadto w uzasadnieniu uwagi nie zostało wskazane w jaki sposób została wyliczona zaproponowana wysokość opłaty.
Zgodnie z przyjętymi założeniami opłaty, o których mowa w „Tabeli opłat za badania techniczne pojazdów” stanowiącej załącznik do projektu rozporządzenia wzrosły proporcjonalnie do wysokości opłaty za przeprowadzenie badania technicznego samochodu osobowego, w tym także w odniesieniu do opłaty uiszczanej w przypadku przeprowadzenia badania technicznego pojazdu zasilanego gazem.
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2024 r. poz. 141 i 1811) wskazuje czynności jakie uprawniony diagnosta dokonuje w przypadku badania technicznego pojazdu zasilanego gazem. Sprawdzenie ważności dokumentu stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego wydanego przez Transportowy Dozór Techniczny jest pierwszą z czynności. Należy dodać, ze kontrolę instalacji zasilania gazem przeprowadza się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale V załącznika „Szczegółowy sposób pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych oraz zadymienia spalin podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu”.
Wykonywanie podczas corocznego badania technicznego kontroli zbiornika LPG,
ma na celu sprawdzenie i ocenę jego stanu technicznego, pod kątem uszkodzeń mechanicznych lub stopnia utlenienia powłoki zbiornika, które w znaczącym stopniu negatywnie wpływają na możliwość jego dalszej eksploatacji. Powyższego sprawdzenia dokonuje się również dla pozostałych elementów składowych instalacji a także pod kątem weryfikacji przeprowadzenia niewłaściwych modyfikacji tej instalacji w trakcie użytkowania pojazdu.
Z uwagi zatem na powyższe oraz na zapewnienie bezpiecznej eksploatacji pojazdów w ruchu drogowym, w których są zainstalowane urządzenia ciśnieniowe – butle LPG w ocenie Ministra Infrastruktury nie jest zasadne, aby opłata za wykonywanie badań technicznych pojazdów zasilanych gazem LPG została zmniejszona.
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: akcja protestacyjna, branżowe organizacje, cennik BT, decyzje urzędnicze, PROTEST ŚRODOWISKA, waloryzacja opłat za BT