wrz 9 2024
Dawniej popularny quiz został przywrócony!














Czy ZZDS należy zbudować w oparciu o współpracę z NSZZ "S", czy też z centralą OPZZ
Głosujący ogółem: 295
| Tytuł | „Informator insp. UDS-a” |
| Adres siedziby redakcji | 64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15 |
| Redaktor naczelny | Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła |
| Wydawca | Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła |
| Częstotliwość | dziennik |

9 września 2024 @ 14:14
Rejestracja pojazdów i czasookresy OBT nie są harmonizowane w prawie Unii i każde Państwo Członkowskie samo określa wymagania w tych dziedzinach jednak musi to czynić w sposób nienaruszający prawo wspólnotowe.
W stosunku do ciągników rolniczych UE dostrzega problem, że wraz z postępem technicznym ciągniki rolnicze przystosowywane są do rozwijania coraz większych prędkości i znajdują zastosowanie w innych dziedzinach gospodarki niż tylko rolnictwo. Dlatego też tworzone są coraz bardziej precyzyjne i restrykcyjne przepisy obejmujące nie tylko ciągniki rolnicze ale też ciągniki leśne i maszyny doczepiane, które również zaczęto obejmować obowiązkiem homologacyjnym.
art.5 ust.2 rozporządzenia 167/2013 wprost stanowi, że pierwszemu wprowadzeniu do obrotu, dopuszczeniu i rejestracji podlegają wyłącznie ciągniki rolnicze spełniające wymagania określone w tym rozporządzeniu.
Tak samo w rozporządzeniach mających zastosowanie w poświadczaniu zdatność pojazdu do ruchu wymusza się na Państwach Członkowskich przyjmowanie odpowiednich regulacji krajowych w celu zagwarantowania bezpieczeństwa funkcjonalnego i środowiskowego wszystkich pojazdów będących w eksploatacji ( dopuszczonych do użytkowania w tym do ruchu drogowego).
Jest więc odwrotnie niż sugerowało by niniejsze pismo. UE również w stosunku do ciągników rolniczych narzuca Państwom Członkowskim konieczność przyjęcie regulacji w prawie krajowym wymuszających objęcie ich obowiązkiem OBT bo takie regulacje mają dotyczyć wszystkich dopuszczonych do ruchu pojazdów ( a ciągniki rolnicze przecież wypełniają definicję pojazdu). Wystarczy poczytać preambuły rozporządzeń 167/2013 i dyrektywy 2010/48/WE i 2014/45/WE.
Tworząc nowe regulacje krajowe należy więc kierować się zdrowym rozsądkiem a nie oglądać się na innych, że tam gdzieś przecież nie rejestrowało się ciągników i nie stosowało OBT. Być może nie było potrzeby bo gdzieś tam ciągniki poruszają się wyłącznie po drogach rolnych itp. i były ku temu argumenty? My żyjemy w Polsce. Nie wyobrażam sobie by do ruchu mógł być dopuszczony stary wyeksploatowany sprowadzony z zagranicy 30 letni ciągnik rolniczy rozwijający prędkość 50km o masie własnej 9 ton ciągnący zestaw przyczep z ładunkiem o dmc 31 ton nie posiadający OBT ( faktycznie obserwuję często na drogach transporty gdzie zespoły pojazdów – ciągnik 300KM z przyczepami- mające masę rzeczywistą w granicach 50 – 55 ton).
Przecież już teraz na naszych drogach odbywa się horror. Ostatnio mieliśmy przypadek wbicia się osobówki pod kombajn, którego szerokość grubo przekraczała 3m. Czy ktoś w ogóle panuje nad tym co się dzieje w odniesieniu do poruszającego się po drogach sprzętu rolniczego?