maj 15 2025
JAK NIE ONI Z TDT, TO KTO? JAK NIE TERAZ, TO KIEDY ZROBIĄ TE PORZĄDKI?
TDT ma jedną odpowiedź: my nie!
Transportowy Dozór Techniczny (TDT) jest z mocy ustawy już od roku organem nadzoru rynku. Więc popatrzmy/poczytajmy jak oni (te zuchy, jak pisze Kol. Radecki) sobie radzą z naszą codzienną rzeczywistością.
TDT od dawna jawi nam się jako instytucja, które potrafi zadbać jedynie o swoje finanse. Zdzierają ze społeczeństwa nienależny im para-podatek za rzekome badanie instalacji gazowych w pojazdach, które mają nie tylko homologacje w tym zakresie, ale także wcześniejsze zgody i dopuszczenia stosownych organów na takie instalacje. Nadal nie wiemy, jak wygląd ma ta część hotelowa tego ichnego wieżowca. Czy jego super luksusowe wyposażenie nadal przewidziane jest jedynie dla politycznych notabli z PSL?
Będąc organem nadzoru rynku mogliśmy się spodziewać, że zrobią nam wreszcie w tym wieżowcu jakieś szkolenia. Bo problemów i wątpliwości w naszej branży zamiast ubywać, to systematycznie przybywa. A jeśli wydajemy im się za brudni na te luksusy w tej części hotelowej, to może chociaż jednodniowy kurs bez noclegu, np.: „jak mamy postępować z instalacją wodorową w autobusach”, co z „am-carami”, czy quad to tradycyjny w Polsce ciągnik rolniczy w zastępstwie Ursusa?
A tak jesteśmy już na wieczność skazani na Zakopane, Jastrzębią Górę lub Ustkę na zasadzie „nie dla psa kiełbasa”, „świński ryj do koryta i wara mu od złoconego gara”, itd., itp., et’cetera.
Piszę o tym, bo otrzymałem właśnie korespondencję ilustrującą merytoryczne zaangażowanie TDT (jako organ nadzoru rynku) w zakresie tej problematyki, cyt.:
„… załączam pismo od prezeski TDT ws braku homologacji autobusu z Turcji.
Uwaga, to tylko pojazd wyglądający jak autobus, ponieważ wg tabliczki znamionowej mercedesa jest niezabudowanym blaszakiem o DMC 5500.
Zaś wg sprzedawcy jest to Autobus Mercedes DMC 6800. Nikt nie odpowiada za jego zachowanie na zakrętach.
Publiczna spółka kupiła go, ale sama na swojej stacji robi przeglądy i przecież jeździ dobrze, jak powiedział mi diagnosta.
Pozdrawiam
(…)”
Ale poczytajcie sami i zobaczcie na własne oczy (poniżej), jak tę sprawę załatwił ten nasz (?) „organ nadzoru rynku” pod nadzorem MI. I nie zapominajcie o naszym koledze, który ten wynalazek klepał…..
Bo to podstawowa dla nas sprawa
aby trzymać się wyłącznie Prawa
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
15 maja 2025 @ 08:22
1 lipca 2025r będziemy obchodzić DRUGĄ rocznicę, od kiedy Dyrektor TDT jest organem nadzoru rynku.
Co do prawdziwości stwierdzeń Pani Agnieszki First w tym, że TDT nie ma kompetencji by interpretować przepisy PRD, to są one fałszywe w sposób oczywisty. Bo takie interpretacje ten organ wydawał i można je znaleźć na stronach internetowych TDT.
Poza tym jeśliby przyjąć, że TDT nie może interpretować przepisów PRD, to należałoby unieważnić wszystkie egzaminy na Diagnostów, bo niby na jakiej podstawie oceniali czy ktoś dobrze czy źle odpowiadał? 🙂
Prawdą jest, że karać już od 1 lipca 2023 r. nie mogą, bo wspólnie z DTD zadbali, by sankcje za wprowadzenie do obrotu niehomologowanego pojazdu, w tym obowiązek wydawania decyzji przez Dyrektora TDT o wycofaniu z użytkowania takiego pojazdu, zniknęły z ustawy o PRD. Dzięki temu mogą teraz tak odpowiadać.
O tym, że taki będzie efekt po wejściu w życie projektu ustawy UC80 wszystkie kompetentne organy państwa były informowane od kwietnia 2022 r.
Gdzie jest Prokurator Krajowy, ja się pytam?
21 maja 2025 @ 08:03
Prokurator krajowy zajęty jest kompletowaniem składu prokuratorów do poszukiwań w sieci mowy nienawiści, dostał taki „prikaz” od swojego guru. Ustawa skierowana do „trybunału” ale trzeba szykować grunt gdy wygra „długopis” taka cenzura będzie jak znalazł. Nikt im nie fiknie każda krytyka rządu będzie mową nienawiści, taka demokracja nas czeka.
16 maja 2025 @ 09:35
Cytat z wyjaśnień pani Agnieszki First:
,, Mając na uwadze powyższe, Dyrektor TDT informuje, iż nie może wszcząć czynności wyjaśniających… ,,
Na prawdę? Ona tak na serio ?! 😀
A co na to rozporządzenia UE ?
rozporządzenie 167/2013
art.3
45) „organ nadzoru rynku” oznacza organ państwa członkowskiego
odpowiedzialny za wykonywanie nadzoru rynku na terytorium
tego państwa członkowskiego;
44) „nadzór rynku” oznacza działania i środki podejmowane przez
organy krajowe w celu zapewnienia, aby pojazdy, układy, komponenty lub oddzielne zespoły techniczne udostępniane na rynku spełniały wymogi określone w odpowiednich przepisach unijnych dotyczących harmonizacji oraz aby nie zagrażały zdrowiu, bezpieczeństwu ani żadnemu innemu aspektowi ochrony interesu publicznego;
art.72 Sankcje
2. Naruszenia podlegające sankcji obejmują:
c) zatajenie danych lub specyfikacji technicznych, które mogłoby
prowadzić do wycofania od użytkowników, odmowy lub cofnięcia
homologacji typu;
f) udostępnianie na rynku przez podmioty gospodarcze pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych
podlegających homologacji bez uzyskania takiej homologacji lub
fałszowanie przez nie w tym celu dokumentów lub oznakowań.
rozporządzenia 2018/858
Artykuł 6
Obowiązki państw członkowskich
4. Państwa członkowskie zezwalają wyłącznie na wprowadzanie do obrotu, rejestrację lub dopuszczenie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które są zgodne z niniejszym rozporządzeniem.
Artykuł 8
Obowiązki organów nadzoru rynku
1.Organy nadzoru rynku przeprowadzają regularne sprawdzenia, aby sprawdzić zgodność pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych z odpowiednimi wymogami.
Sprawdzenia takie przeprowadza się w odpowiedniej skali poprzez sprawdzenie dokumentacji oraz, w stosownych przypadkach, badanie laboratoryjne
i drogowe, przeprowadzane na podstawie statystycznie istotnych próbek.
Przy przeprowadzaniu tych sprawdzeń organy nadzoru rynku biorą pod uwagę:
a) ustalone zasady oceny ryzyka;
b) uzasadnione skargi; oraz
Artykuł 84
Sankcje
2. Sankcjom podlegają przynajmniej następujące typy naruszeń przepisów przez podmioty gospodarcze i służby techniczne:
a) składanie fałszywych oświadczeń w trakcie procedur homologacyjnych lub podczas wprowadzania środków naprawczych lub ograniczających zgodnie z rozdziałem XI;
b) fałszowanie wyników badań w zakresie homologacji typu lub nadzoru rynku;
c) zatajanie danych lub specyfikacji technicznych, które mogłoby prowadzić do wycofania pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych od użytkowników, lub do odmowy wydania lub cofnięcia
świadectwa homologacji typu UE;
Artykuł 6
Obowiązki państw członkowskich
6. Państwa członkowskie organizują i prowadzą nadzór rynku i kontrole pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych wprowadzanych do obrotu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz rozdziałem III rozporządzenia (WE) nr 765/2008. ( Aktualnie na zasadach określonych w rozporządzeniu 2019/1020 w zw z art.39 tego rozporządzenia )
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1020
z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011
4) Ramy nadzoru rynku ustanowione niniejszym rozporządzeniem powinny uzupełniać i wzmacniać obowiązujące przepisy unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego w zakresie zapewniania zgodności produktów z wymaganiami oraz ram współpracy z organizacjami reprezentującymi podmioty gospodarcze lub użytkowników końcowych, nadzoru rynku produktów oraz kontroli tych produktów wprowadzanych na rynek Unii. Niemniej zgodnie z zasadą lex specialis niniejsze rozporządzenie należy stosować jedynie w takim zakresie, w jakim unijne prawodawstwo harmonizacyjne nie zawiera przepisów szczególnych mających taki sam cel, charakter lub skutek. Odpowiednie przepisy niniejszego rozporządzenia nie powinny mieć zatem zastosowania do obszarów objętych takimi przepisami szczególnymi, na przykład przepisami zawartymi w rozporządzeniach
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 ( 3),
(UE) 2017/745 (4) i w tym w odniesieniu do korzystania z europejskiej bazy danych o wyrobach medycznych (zwanej dalej „bazą danych Eudamed”), oraz (UE) 2018/858
34. Aby zapewnić prawidłowe egzekwowanie unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego dotyczącego produktów, organy nadzoru rynku powinny posiadać wspólny zestaw uprawnień w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania przepisów, umożliwiający zwiększoną współpracę między organami nadzoru rynku i skuteczniejsze odstraszanie podmiotów gospodarczych, które świadomie naruszają unijne prawodawstwo harmonizacyjne. Wspomniane uprawnienia powinny być wystarczająco silne, aby rozwiązywać problemy z egzekwowaniem unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego oraz problemy z handlem elektronicznym i otoczeniem cyfrowym, a także aby powstrzymywać podmioty gospodarcze od wykorzystywania luk w systemie egzekwowania poprzez przenoszenie działalności do państw członkowskich, których organy nadzoru rynku nie posiadają narzędzi do zwalczania nielegalnych praktyk. W szczególności uprawnienia powinny zapewnić
możliwość wymiany informacji i dowodów między właściwymi organami, aby działania w zakresie egzekwowania można było przeprowadzić w równym stopniu we wszystkich państwach członkowskich.
35. Niniejsze rozporządzenie nie powinno naruszać przysługującej państwom członkowskim swobody w zakresie wyboru systemu egzekwowania, który uznają za odpowiedni. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość zdecydowania, czy ich organy nadzoru rynku mogą prowadzić postępowania i egzekwować przepisy w sposób bezpośredni w ramach własnych kompetencji, odwołując się do innych organów publicznych, czy też zwracając się do właściwych sądów.
36. Organy nadzoru rynku powinny mieć możliwość wszczynania postępowań z własnej inicjatywy w przypadku, gdy dowiedzą się, że wprowadzono do obrotu produkty niezgodne z wymaganiami.
37. Organy nadzoru rynku powinny mieć dostęp do wszelkich niezbędnych dowodów, danych i informacji związanych z przedmiotem postępowania, aby stwierdzić, czy mające zastosowanie unijne prawodawstwo harmonizacyjne zostało naruszone oraz – w szczególności – aby wskazać odpowiedzialny podmiot gospodarczy, niezależnie od tego, kto jest w posiadaniu tych dowodów, danych lub informacji oraz bez względu na ich miejsce przechowywania i format, w jakim są przechowywane. Organy nadzoru rynku powinny mieć możliwość zwrócenia się do podmiotów gospodarczych, w tym podmiotów gospodarczych w cyfrowym łańcuchu wartości, o przedstawienie wszelkich niezbędnych dowodów, danych i informacji.
38. Organy nadzoru rynku powinny mieć możliwość przeprowadzania koniecznych kontroli na miejscu oraz powinny być uprawnione do wizytowania wszelkich obiektów, terenów lub środków transportu, które podmiot gospodarczy wykorzystuje do celów związanych z prowadzoną przez niego działalnością handlową, gospodarczą,
rzemieślniczą lub zawodową.
39. Organy nadzoru rynku powinny mieć możliwość zwrócenia się do przedstawiciela lub odpowiedniego członka personelu podmiotu gospodarczego, którego dotyczy sprawa, o udzielenie wyjaśnień lub przedstawienie faktów, informacji bądź dokumentów związanych z przedmiotem kontroli na miejscu oraz do zarejestrowania
odpowiedzi udzielonych przez tego przedstawiciela bądź odpowiedniego członka personelu.
40. Organy nadzoru rynku powinny mieć możliwość kontroli zgodności produktów, które mają zostać udostępnione na rynku, z unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym oraz pozyskania dowodów niezgodności. Powinny zatem być uprawnione do pozyskiwania produktów, a jeżeli dowodów nie można uzyskać w inny sposób – do zakupu produktów pod ukrytą tożsamością.
Artykuł 11
Działania organów nadzoru rynku
1.Organy nadzoru rynku wykonują swoje działania, aby zapewnić:
a) skuteczny nadzór rynku na swoim terytorium w odniesieniu do produktów udostępnianych online i offline i podlegających unijnemu prawodawstwu harmonizacyjnemu;
b) podjęcie przez podmioty gospodarcze odpowiednich i proporcjonalnych działań naprawczych w stosunku do zgodności z tym prawodawstwem oraz niniejszym rozporządzeniem;
c) podjęcie odpowiednich i proporcjonalnych środków, jeżeli podmiot gospodarczy nie podejmie działań naprawczych.
2. Organy nadzoru rynku wykonują swoje uprawnienia i obowiązki w sposób niezależny, bezstronny i wolny od uprzedzeń.
3.W ramach zadań wymienionych w ust. 1 niniejszego artykułu organy nadzoru rynku przeprowadzają odpowiednie kontrole właściwości produktów w wymaganym zakresie poprzez kontrole dokumentacji oraz, w stosownych przypadkach, kontrole fizyczne i laboratoryjne oparte na odpowiednich próbkach, szeregując pod względem ważności
swoje zasoby i działania w celu zapewnienia skutecznego nadzoru rynku oraz z uwzględnieniem krajowej strategii nadzoru rynku, o której mowa w art. 13.
Podejmując decyzję w sprawie wykonywania kontroli, kontrolowanych typów produktów i zakresu kontroli, organy nadzoru rynku stosują podejście oparte na analizie ryzyka i uwzględniają następujące czynniki:
a) możliwe niebezpieczeństwa i niezgodność związane z produktami oraz, o ile informacje w tym przedmiocie są dostępne, częstotliwość ich występowania na rynku;
b) działania i operacje kontrolowane przez podmiot gospodarczy;
c) zarejestrowana historia występowania niezgodności u danego podmiotu gospodarczego;
d) w stosownych przypadkach profil ryzyka wykonany przez organy wyznaczone na podstawie art. 25 ust. 1;
e) skargi konsumentów i inne informacje otrzymane od innych organów, podmiotów gospodarczych, mediów i z innych źródeł, które mogą wskazywać na brak zgodności.
6. Dowody wykorzystywane przez organ nadzoru rynku w jednym państwie członkowskim mogą być wykorzys
tywane w celu weryfikacji zgodności produktu z wymaganiami w postępowaniach prowadzonych przez organy nadzoru
rynku w innym państwie członkowskim, bez konieczności spełnienia jakichkolwiek dalszych wymagań formalnych.
7.
Organy nadzoru rynku ustanawiają następujące procedury w związku z produktami podlegającymi unijnemu
prawodawstwu harmonizacyjnemu:
a) procedury podejmowania działań następczych w związku ze skargami lub sprawozdaniami na temat zagadnień odnoszących się do ryzyka lub niezgodności;
b) procedury pozwalające sprawdzić, czy podmioty gospodarcze podjęły działania naprawcze, które miały podjąć.
***
Czy więc pani Agnieszka jest głupia czy tylko taką udaje?
Niech przestanie chrzanić i weźmie się do roboty albo niech zwróci pieniądze podatnikom.