Skarga na decyzje Prezydenta Olsztyna z dnia 07 maja 2025r
Zgodnie do przepisów k.p.a. wnoszę skargę na udzieloną przez Prezydenta Olsztyna odpowiedź z dnia 07 maja 2025 r., o sygnaturze sprawy SO.5XXXX, którą należy taktować jako decyzje w sprawie wniosku (…) z dnia 11 marca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie art.34 ust.1 ustawy prawo przedsiębiorcy zarzucając organowi administracji publicznej naruszenia art.6 k.p.a. w zw z art.7 k.p.a. poprzez naruszenia art.34 ust.5 ustawy prawo przedsiębiorcy i wnoszę o wydanie interpretacji indywidualnej zgodnie z prawem.
Uzasadnienie
X wnioskiem z dnia 11 marca 2025 r., na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy prawo przedsiębiorcy wystąpiła do Prezydenta Olsztyna o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa drogowego, które nakładają na spółkę obowiązek związany z ponoszeniem danin publicznych przy uzyskiwaniu decyzji o rejestracji mający związek z wyrokami NSA z 4 grudnia 2024 r., w zakresie dokumentów wymaganych przy wnioskach o wydanie decyzji o pierwszą rejestracje pojazdów w RP. Wniosek dotyczył zdarzeń przyszłych co jest zgodne z art. 34 prawa przedsiębiorcy i dotyczył sprawy rejestracji na obszarze UE poprzez obszar RP używanych pojazdów samochodowych objętych obowiązkiem homologacyjnym sprowadzanych z państw nie będących państwem członkowskim UE.
Pismem z dnia 03.04.2025 r. Prezydent Olsztyna stosowanie do przepisów k.p.a. powiadomił spółkę X o wydłużeniu ustawowego terminu na realizację wniosku, uzasadniając to potrzebą dokonania pogłębionej analizy prawnej. W dniu 15 maja 2025 r. X sp. z o.o. odebrała odpowiedź datowaną na 07 maja 2025r znak sprawy; SO.(…), nr dokumentu 154(…) udzieloną przez Prezydenta Olsztyna stanowiącą de facto decyzje w sprawie ww wniosku spółki o wydanie interpretacji indywidualnej. W decyzji tej Prezydent Olsztyna przytoczył, jak sam zaznaczył, niezobowiązujące zdanie Ministra Infrastruktury w sprawie wymaganych do wniosku o pierwszą rejestracje w RP dokumentów wymienionych w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy o prawie drogowym utrzymującego, że zaświadczenie z okresowego badania technicznego może zastępować dokumenty homologacyjne, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD, gdyż w rozporządzeniach homologacyjnych (UE) 168/2013 i 2018/858 brak jest definicji pojęcia „nowy pojazd”.
Następnie Prezydent Olsztyna wyraził opinię, że przychyla się do tego niezobowiązującego zdania Ministra Infrastruktury nie odnosząc się w ogóle do argumentów przedstawianych we wniosku spółki X, czym naruszył art. 34 ust. 5 ustawy prawo przedsiębiorcy oraz art. 6 k.p.a. Nie przywołał przy tym podstaw prawnych, na z których sam wywiódł, że niezobowiązująca opinia Ministra Infrastruktury jest zasadna i polega na prawie.
W szczególności organ ten nie ustosunkował się do argumentów spółki powołujących się na cytat z wyroku NSA z 4 grudnia 2024 r., o sygnaturze II GSK 1606/23 wydanym w postępowaniu kasacyjnym, w którym NSA przyznaje racje WSA w Szczecinie, że dla przesłanki określonej w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD rozbieżności w definicji pojęcia ,,nowy pojazd,, jaka występuje w przepisach ustawy o prawie drogowym w art. 2 pkt 62 w odniesieniu do art. 3 pkt 37 rozporządzenia (UE) 167/2013 w ogóle nie ma znaczenia,bo wymóg załączania dokumentów homologacyjnych, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD wynika wprost z dyspozycji z art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD, czyli że dokumenty homologacyjne wymagane są każdorazowo w sytuacji pierwszej rejestracji pojazdu w RP bez względu czy dany pojazd jest pojazdem nowym czy używanym.
Cytat wyroków NSA z 4 grudnia 2024r :
Przepis art. 72 PRD zawiera z kolei katalog dokumentów stanowiących podstawę rejestracji, przy czym w odniesieniu do dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 stanowi, że wymagania te nie dotyczą pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD). Żaden z przywołanych przepisów regulujących dopuszczenie do ruchu pojazdu, czy też dokumentów wymaganych do jego rejestracji, nie odsyła ani też nie posługuje się pojęciem „nowego pojazdu„, do którego odnosi się SKO i skarżąca kasacyjnie spółka.
Ponad to spółka w uzasadnieniu wniosku wykazywała, że w rozporządzeniu (UE) 2018/858 w art. 6 ust. 4 znajduje się dyspozycja, z której wynika, że pierwszej rejestracji w UE podlegają wyłącznie pojazdy samochodowe wypełniające wymagania określone w tym rozporządzeniu, a w art. 3 pkt 53 tego rozporządzenia znajduje się definicja pojęcia rejestracja, z której wynika, że jest to administracyjne zezwolenie na dopuszczenie do ruchu drogowego homologowanego pojazdu ( wydawane przez organ unijny – co wynika z art. 3 pkt 52 ). Tym samym zdaniem spółki ( wbrew twierdzeniom MI ) zaświadczenie z okresowego badania technicznego, o którym mowa w art. 81 ust. 3 PRD nie możestanowić dokumentu zastępującego jeden z dokumentów homologacyjnych określonych w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD, ponieważ w zakresie okresowego badania technicznego nie znajduje się konieczność ustalania przez diagnostę SKP czy dany pojazd przechodził procedurę homologacyjną i uzyskał homologacje czyli, że jest pojazdem homologowanym. Zakresem OBT, o którym mowa w art. 81 ust. 3 PRD jest wyłącznie ustalenie cech identyfikacyjnych (nr VIN) oraz potwierdzenie utrzymania stanu technicznego w zdatności do ruchu drogowego, a nie wypełnianie przez dany pojazd norm związanych z bezpieczeństwem funkcjonalnym i środowiskowym jakie musi spełniać by uzyskać dopuszczenie w Unii. W udzielonej interpretacji indywidualnej organ w ogóle nie odniósł się do tych argumentów i wydał ją bez pouczenia o środkach odwoławczych czym naruszył art. 34 ust. 5 ustawy prawo przedsiębiorcy oraz przepisy k.p.a.
Zgodnie z zasadą legalizmu organ administracji publicznej musi działać zgodnie z prawem i w granicach prawa, w tym kierować się orzecznictwem NSA, a nie niezobowiązującą tezą urzędników Ministerstwa Infrastruktury sugerujących dopuszczalność różnych interpretacji. W związku z powyższym zaskarżam decyzje Prezydenta Olsztyna w całości i wnoszę o wydanie decyzji dotyczącej interpretacji indywidualnej opartej na prawie.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
maj 19 2025
BŁĘDNA INTERPRETACJA URZĘDNIKÓW, CZYLI SAMORZĄDOWA RUINA PRAWNA
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
w Olsztynie za pośrednictwem
Prezydenta Miasta Olsztyn
Sygnatura sprawy SO.(…)
Nr dokumentu (…)
Skarga na decyzje Prezydenta Olsztyna z dnia 07 maja 2025r
Zgodnie do przepisów k.p.a. wnoszę skargę na udzieloną przez Prezydenta Olsztyna odpowiedź z dnia 07 maja 2025 r., o sygnaturze sprawy SO.5XXXX, którą należy taktować jako decyzje w sprawie wniosku (…) z dnia 11 marca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie art.34 ust.1 ustawy prawo przedsiębiorcy zarzucając organowi administracji publicznej naruszenia art.6 k.p.a. w zw z art.7 k.p.a. poprzez naruszenia art.34 ust.5 ustawy prawo przedsiębiorcy i wnoszę o wydanie interpretacji indywidualnej zgodnie z prawem.
Uzasadnienie
X wnioskiem z dnia 11 marca 2025 r., na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy prawo przedsiębiorcy wystąpiła do Prezydenta Olsztyna o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa drogowego, które nakładają na spółkę obowiązek związany z ponoszeniem danin publicznych przy uzyskiwaniu decyzji o rejestracji mający związek z wyrokami NSA z 4 grudnia 2024 r., w zakresie dokumentów wymaganych przy wnioskach o wydanie decyzji o pierwszą rejestracje pojazdów w RP. Wniosek dotyczył zdarzeń przyszłych co jest zgodne z art. 34 prawa przedsiębiorcy i dotyczył sprawy rejestracji na obszarze UE poprzez obszar RP używanych pojazdów samochodowych objętych obowiązkiem homologacyjnym sprowadzanych z państw nie będących państwem członkowskim UE.
Pismem z dnia 03.04.2025 r. Prezydent Olsztyna stosowanie do przepisów k.p.a. powiadomił spółkę X o wydłużeniu ustawowego terminu na realizację wniosku, uzasadniając to potrzebą dokonania pogłębionej analizy prawnej. W dniu 15 maja 2025 r. X sp. z o.o. odebrała odpowiedź datowaną na 07 maja 2025r znak sprawy; SO.(…), nr dokumentu 154(…) udzieloną przez Prezydenta Olsztyna stanowiącą de facto decyzje w sprawie ww wniosku spółki o wydanie interpretacji indywidualnej. W decyzji tej Prezydent Olsztyna przytoczył, jak sam zaznaczył, niezobowiązujące zdanie Ministra Infrastruktury w sprawie wymaganych do wniosku o pierwszą rejestracje w RP dokumentów wymienionych w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy o prawie drogowym utrzymującego, że zaświadczenie z okresowego badania technicznego może zastępować dokumenty homologacyjne, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD, gdyż w rozporządzeniach homologacyjnych (UE) 168/2013 i 2018/858 brak jest definicji pojęcia „nowy pojazd”.
Następnie Prezydent Olsztyna wyraził opinię, że przychyla się do tego niezobowiązującego zdania Ministra Infrastruktury nie odnosząc się w ogóle do argumentów przedstawianych we wniosku spółki X, czym naruszył art. 34 ust. 5 ustawy prawo przedsiębiorcy oraz art. 6 k.p.a. Nie przywołał przy tym podstaw prawnych, na z których sam wywiódł, że niezobowiązująca opinia Ministra Infrastruktury jest zasadna i polega na prawie.
W szczególności organ ten nie ustosunkował się do argumentów spółki powołujących się na cytat z wyroku NSA z 4 grudnia 2024 r., o sygnaturze II GSK 1606/23 wydanym w postępowaniu kasacyjnym, w którym NSA przyznaje racje WSA w Szczecinie, że dla przesłanki określonej w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD rozbieżności w definicji pojęcia ,,nowy pojazd,, jaka występuje w przepisach ustawy o prawie drogowym w art. 2 pkt 62 w odniesieniu do art. 3 pkt 37 rozporządzenia (UE) 167/2013 w ogóle nie ma znaczenia, bo wymóg załączania dokumentów homologacyjnych, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD wynika wprost z dyspozycji z art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD, czyli że dokumenty homologacyjne wymagane są każdorazowo w sytuacji pierwszej rejestracji pojazdu w RP bez względu czy dany pojazd jest pojazdem nowym czy używanym.
Cytat wyroków NSA z 4 grudnia 2024r :
Przepis art. 72 PRD zawiera z kolei katalog dokumentów stanowiących podstawę rejestracji, przy czym w odniesieniu do dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 stanowi, że wymagania te nie dotyczą pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD). Żaden z przywołanych przepisów regulujących dopuszczenie do ruchu pojazdu, czy też dokumentów wymaganych do jego rejestracji, nie odsyła ani też nie posługuje się pojęciem „nowego pojazdu„, do którego odnosi się SKO i skarżąca kasacyjnie spółka.
Ponad to spółka w uzasadnieniu wniosku wykazywała, że w rozporządzeniu (UE) 2018/858 w art. 6 ust. 4 znajduje się dyspozycja, z której wynika, że pierwszej rejestracji w UE podlegają wyłącznie pojazdy samochodowe wypełniające wymagania określone w tym rozporządzeniu, a w art. 3 pkt 53 tego rozporządzenia znajduje się definicja pojęcia rejestracja, z której wynika, że jest to administracyjne zezwolenie na dopuszczenie do ruchu drogowego homologowanego pojazdu ( wydawane przez organ unijny – co wynika z art. 3 pkt 52 ). Tym samym zdaniem spółki ( wbrew twierdzeniom MI ) zaświadczenie z okresowego badania technicznego, o którym mowa w art. 81 ust. 3 PRD nie może stanowić dokumentu zastępującego jeden z dokumentów homologacyjnych określonych w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD, ponieważ w zakresie okresowego badania technicznego nie znajduje się konieczność ustalania przez diagnostę SKP czy dany pojazd przechodził procedurę homologacyjną i uzyskał homologacje czyli, że jest pojazdem homologowanym. Zakresem OBT, o którym mowa w art. 81 ust. 3 PRD jest wyłącznie ustalenie cech identyfikacyjnych (nr VIN) oraz potwierdzenie utrzymania stanu technicznego w zdatności do ruchu drogowego, a nie wypełnianie przez dany pojazd norm związanych z bezpieczeństwem funkcjonalnym i środowiskowym jakie musi spełniać by uzyskać dopuszczenie w Unii. W udzielonej interpretacji indywidualnej organ w ogóle nie odniósł się do tych argumentów i wydał ją bez pouczenia o środkach odwoławczych czym naruszył art. 34 ust. 5 ustawy prawo przedsiębiorcy oraz przepisy k.p.a.
Zgodnie z zasadą legalizmu organ administracji publicznej musi działać zgodnie z prawem i w granicach prawa, w tym kierować się orzecznictwem NSA, a nie niezobowiązującą tezą urzędników Ministerstwa Infrastruktury sugerujących dopuszczalność różnych interpretacji. W związku z powyższym zaskarżam decyzje Prezydenta Olsztyna w całości i wnoszę o wydanie decyzji dotyczącej interpretacji indywidualnej opartej na prawie.
(…).
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: decyzje urzędnicze, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), resort transportu, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, Wydział Komunikacji, wyrok sądu