maj 21 2025
PRZEKRĘTY ZA PRZYZWOLENIEM MI + DT
Przekręty na dużą kasę za oficjalnym przyzwoleniem MI + DTD.1
Od dwóch dekad mamy w Polsce tę możliwość robienia przekrętów na cenach samochodów, przy biernej postawie urzędników naszego MI + DTD. Ogromne koszty społeczne wynikające z tych i takich przekrętów nie robią na nich żadnego wrażenia. Ta omawiana poniżej sprawa rozpatrywana była przez WSA w Białymstoku.
Dotyczyła samochodu osobowego marki DODGE RAM 1500 TRX 4×4 CREW CAB 5’7 Box, rok prod. 2021, poj. 6166 cm3.
Z dowodów zgromadzonych w aktach sprawy wynika, że:
-
6 kwietnia 2021 r. w Stanie llinois w USA został wystawiony dokument „Tytuł własności pojazdu” o przebiegu 16 mil, z którego wynika, iż samochód nie był uszkodzony;
-
Z faktury wystawionej 7 kwietnia 2021 r. przez N. INC wynika, że ww. samochód został sprzedany dla C. LTD, […], […], […], Cypr za kwotę 12.900 USD oraz kosztami transportu z USA do Holandii w wysokości 600 USD;
-
W celu uregulowania statusu wewnątrzwspólnotowego towaru 28 maja 2021 r. firma C[…] LTD zgłosiła ww. samochód do odprawy celnej w holenderskim urzędzie celnym; na podstawie właściwego zgłoszenia celnego z 28 maja 2021 r. zostały naliczone należności celne z tytułu importu w wysokości 1.124,34 EUR; z opisu towaru wynika, że przedmiotem importu był ten samochód marki DODGE, o kodzie CN 87032490 (w dokumencie brak informacji o uszkodzeniach pojazdu);
-
Skarżący na podstawie umowy kupna 14 czerwca 2021 r. dokonał zakupu od O.M. (dane adresowe nieczytelne) ten samochód za kwotę 20.000 EUR (w dokumencie brak informacji o uszkodzeniach pojazdu);
-
29 czerwca 2021 r. skarżący złożył do Starostwa Powiatowego w Suwałkach wniosek o rejestrację tego samochodu; decyzją z 29 czerwca 2021 r., nr (…)WM, pojazd został czasowo zarejestrowany; M. Spółka z o.o. w Ełku wydało zaświadczenie o przeprowadzonym I-OBT tego pojazdu2; z tego BT wynika, że dopuszczalna ładowność części towarowej przy komplecie pasażerów wynosi 111 kg. Biorąc zatem pod uwagę, że przybliżona waga 5 dorosłych pasażerów mogłaby wynosić ok. 375 kg (5 osób x 75 kg), to jest ona kilkukrotnie wyższa, niż dopuszczalna ładowność. Już sama ta kalkulacja pozwala przyjąć, że decydującą funkcją przedmiotowego pojazdu jest przewóz osób, nie zaś ładunku – w przeciwnym wypadku proporcje te rozkładałyby się zgoła odmiennie, umożliwiając przewóz większej ilości/liczby towaru kosztem ilości pasażerów.
-
20 lipca 2021 r. zgodnie z decyzją nr KD.5(…).MS pojazd został zarejestrowany w Starostwie Powiatowym w Suwałkach;
-
11 sierpnia 2021 r. na podstawie umowy kupna-sprzedaży zawartej w K. między skarżącym a A.M., skarżący dokonał sprzedaży tego samochodu za kwotę 92.000 zł (w dokumencie brak informacji o uszkodzeniach pojazdu).
-
W dniu rozpoczęcia kontroli skarbowej, tj. 25 stycznia 2023 r., skarżący do protokołu potwierdził, że zakupił ten samochód jako ciężarowy i nie potrafił wyjaśnić:
-
w jakich okolicznościach dokonał zakupu samochodu,
-
komu zlecił przywiezienie pojazdu do Polski,
-
kto dokonał transportu pojazdu z USA do Polski,
-
kto opłacił cło,
-
kto poniósł koszty transportu.
Skarżący w toku prowadzonej sprawy wyjaśnił, iż wszystkie formalności związane z zakupem i transportem samochodu wykonał brat, który mieszkał w Niemczech. Brat znalazł ofertę sprzedaży tego samochodu za kwotę 20.000 EUR, osobiście podatnik nie widział pojazdu przed zakupem, nie wyjeżdżał również w celu podpisania umowy kupna, która zgodnie z jego wyjaśnieniami została podpisana w domu lub restauracji – podatnik nie potrafił określić.
Niewątpliwą ciekawostką fakt, że prowadzący tę sprawę organ zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach z prośbą o przeprowadzenie dowodów z oględzin tego pojazdu oraz przesłuchanie w charakterze świadka nabywcy pojazdu A.M. Z otrzymanych zwrotnych dokumentów wynika, że A.M. przebywa i pracuje na terenie Niemiec i nie może stawić się na przesłuchanie i oględziny samochodu. Pojazd również znajduje się za granicą (sic!).
W trakcie kontroli organ otrzymał informacje od Autoryzowanego Dealera Dodge i RAM C. Sp z o. o. dotyczące specyfikacji oraz wyposażenia pojazdu DODGE RAM 1500 TRX o numerze VIN […]. Na podstawie zdjęć okazanych przez skarżącego oraz listy wyposażenia pojazdu przekazanego przez autoryzowany salon stwierdzono, że samochód DODGE RAM 1500 TRX o numerze VIN […] i rodzaju nadwozia pick-up, gdzie w część towarowa jest trwale oddzielona od części pasażerskiej, zaś w części pasażerskiej posiada:
-
nadwozie 4-drzwiowe z 4 przyciemnionymi oknami bocznymi,
-
2 rzędy siedzeń: 2 w pierwszym rzędzie oraz 3 siedzenia w drugim rzędzie z zagłówkami i pięcioma pasami bezpieczeństwa,
-
skórzaną tapicerkę, podgrzewane, wentylowane elektrycznie sterowane fotele, wejścia audio jack dla urządzeń mobilnych (również w części pasażerskiej), aktywny system kontroli hałasu, szyby akustyczne w drzwiach przednich, klimatyzację ATC z podwójną strefą sterowania, system multimedialny z wyświetlaczem, szyby sterowane elektrycznie, podgrzewaną kierownicę, zatrzaskowy system mocowania dziecięcego fotelika, dodatkowe boczne poduszki powietrzne, wykładzinę dywanową oraz gumowe dywaniki do samochodów terenowych, nawigację, uchwyty na kubki, oświetlony schowek, kieszenie na drobne rzeczy.
W konsekwencji tego organ zakwalifikował ten pojazd do pozycji CN 8703, obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; odmiennie zatem, niż chciał tego skarżący, klasyfikując pojazd pod pozycję nr CN 8704 (jako samochód ciężarowy). Albowiem ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, iż ten samochód jest samochodem przeznaczonym głównie do przewozu osób, uzupełnionym o funkcjonalność przewiezienia towarów, co potwierdzają w szczególności załączone do protokołu:
-
Lista wyposażenia,
-
Zdjęcia potwierdzające „reprezentacyjny” wygląd pojazdu i jego komfortowe wyposażenie,
-
Przyjęta przez holenderski organ celny klasyfikacja towarowa pojazdu do kodu CN 8703249000 w momencie jego importu na terytorium Wspólnoty.
Organ uznał, że w przedmiotowej sprawie przemieszczenie na terytorium RP samochodu osobowego DODGE RAM 1500 TRX3 nr VIN […] wyczerpuje znamiona nabycia wewnątrzwspólnotowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Wobec powyższego, dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego tego samochodu, skarżący wykonał podlegającą opodatkowaniu czynność, której przedmiotem był samochód osobowy, stając się tym samym z mocy prawa podatnikiem podatku akcyzowego.
W celu weryfikacji i oceny wiarygodności ceny zakupu pojazdu dokonano porównania ofert sprzedaży pojazdu tej samej marki, modelu i roku produkcji na najpopularniejszych portalach internetowych. Jak ustalono,
-
wartość pojazdu zadeklarowana na umowie zakupu okazanej przez stronę, tj. 20.000 EUR (w przeliczeniu 89.446,00 zł według kursu na dzień 11 czerwca 2021 r.)
-
rażąco odbiega od oferowanych na rynku polskim cen pojazdów tej samej marki i roku produkcji, które wynoszą od 425.000 zł do 575.000 zł.
Powołany w tej sprawie biegły, biorąc pod uwagę stan techniczny przedmiotowego samochodu przyjęto wartość bazową brutto (na dzień 26 maja 2023 r.) w wysokości 700.000 zł. Ostatecznie, po dokonaniu „drobnych” korekt4 przyjęto wartość rynkową brutto 639.545 zł, a za podstawę opodatkowania 438.411 zł.
I jeszcze jedna ciekawostka o jakości naszych BT. Albowiem z BT (badania technicznego) pojazdu przeprowadzonego 19 lutego 2024 r. wynika, że dopuszczalne ładowność wynosi już 759 kg, z czego skarżący próbuje wyprowadzić konkluzję co do większej masy i ładowności spornego pojazdu, a w konsekwencji zakwalifikowaniu go jako ciężarowy. Najprawdopodobniej doszło więc w tym pojeździe do nielegalnych zmian konstrukcyjnych – włącznie z zamianą oryginalnej TZ (tabliczki znamionowej) na inną. Ciekawe, co w tej zrobił nasz nadzór w tamtejszym WK/starostwie? Jak myslicie, zdązyli chociaż powiadomić Policję lub Prokuraturę w tej sprawie? Na ten nielegalny przekręt wskazuje tzw. „pierwsze” I-OBT tego pojazdu, gdzie nasz kolega, choć pomylił się co do kategorii pojazdu, to ustalił jednak całkiem inne dane w zakresie ładowności tego pojazdu.5
Trzymajmy się tylko i wyłącznie Prawa,
bo w tym zawodzie to podstawa,
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – –
1 I SA/Bk 14/24 – Wyrok WSA w Białymstoku; Data orzeczenia: 2024-02-29; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2024-01-19; Symbol z opisem: 6111 Podatek akcyzowy; Hasła tematyczne: Podatek akcyzowy; Skarżony organ: Izba Skarbowa; Treść wyniku: Oddalono skargę;
2 2 lipca 2021 r. uprawniony diagnosta samochodowy zaświadczeniem nr […] potwierdził, że samochód przeszedł badania techniczne z wynikiem „P”-pozytywnym i nie posiada żadnych usterek.
3 Produkowany od 2020 roku model TRX jest określany jako najszybszy i najmocniejszy seryjnie produkowany pick-up na świecie.
4 Organ po dokonaniu analizy akt sprawy: uwzględnił korektę za „pierwszą rejestrację” w wysokości -59.995 zł, uwzględnił korektę za „przebieg” w wysokości -460 zł, natomiast nie uwzględnili „korekt różnych”, w tym korekty za „indywidualny zakup za granicą” (spoza UE), w wysokości -51.163 zł.
5 Sąd nie wyklucza, że od czasu I-OBT pojazd ten mógł przejść pewnego rodzaju modyfikacje, mające wpływ na zmianę jego ww. parametrów. Pozostają one jednak bez wpływu na ocenę pierwotnie dokonaną przez organ.
21 maja 2025 @ 08:54
Czemu innemu jak nie oszukiwaniu na podatkach ma służyć niezobowiązujące twierdzenie urzędników DTD Ministerstwa Infrastruktury, że zaświadczenie z okresowego badania technicznego może zastępować decyzje Dyrektora TDT o dopuszczeniu indywidualnym. Przecież gdyby taki DODGE RAM przeszedł wcześniej badania na krajowe dopuszczenie indywidualne parametry tego pojazdu były by dokładnie ustalone ustalone.
21 maja 2025 @ 10:01
Postępowanie urzędników naszego (?) Mi + DTD, to celowe działanie na szkodę Praworządności.
Ta sytuacja sprawia wrażenie, że te instytucje opanowała ruska agentura.
dP
21 maja 2025 @ 12:55
W sprawie Belarusów być może, ale w sprawie ,,am-carów,, to szybciej lobby i korupcja.
Tak czy inaczej, na niewłaściwej interpretacji prawa można dwie pieczenie było piec.
W przypadku ,,am-carów,, to może nie na samym imporcie ktoś zbija kokosy, co na organizowaniu samej logistyki bo przecież ktoś te auta musi tam w Stanach odebrać od handlarzy, załadować na statki, dokonać odpraw celnych, itd.
Przerób to już 70 tys. aut w zeszłym roku. Jest co robić, a ruch bezwizowy stosunkowo od niedawna jest…
23 maja 2025 @ 11:40
TRX z USA ma na tabliczce DMC 3539 kg , a te z „oficjalnej” sprzedaży w Polsce po wcześniejszej rejestracji w Niemczech mają dodatkową tabliczkę gdzie DMC wynosi równe 3500 kg. Masa własna według amerykańskiej specyfikacji to 2880 kg.
24 maja 2025 @ 20:18
,, Po wcześniejszej rejestracji w Niemczech mają dodatkową tabliczkę. ,,
Mają dodatkową tabliczkę bo w Niemczech przechodzą procedurę dopuszczenia indywidualnego. Jeśli jest to procedura unijnego dopuszczenia indywidualnego i sprowadzany do Polski ,,am-car,, posiada DR z wypełnioną rubryką (K) na tę okoliczność to wszystko jest w porządku i można mu wykonać OBT (jeśli jest taka potrzeba). Ale jeśli uzyskał tylko krajowe indywidualne dopuszczenie jednostkowe to taką decyzje przed rejestracją w RP musi uznać Dyrektor TDT, a w razie potrzeby pojazd będzie musiał być dostosowany do przepisów obowiązujących w RP i przejść procedurę krajową na dopuszczenie.
Nie pamiętam dokładnie (a nie chce mi się teraz tego weryfikować), ale w opisie technicznym pojazdu dla celów homologacji/dopuszczenia indywidualnego stosownie do przepisów homologacyjnych wymiary i masy podaje się w zaokrągleniu w tolerancji bodajże do 2%. Stąd może wynikać różnica w tym co jest na oryginalnej tabliczce z USA gdzie wykazano DMC 3539kg i na dodatkowej tabliczce nadanej w RFN w której wykazano DMC 3500kg tak by było to zgodne z prawem Unii w zakresie przepisów związanych z rejestracją. To zgodne z prawem jest.