maj 22 2025
SYSTEMOWY CHARAKTER WIELOLETNICH NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Interpelacja nr 8375 do ministra infrastruktury,
w sprawie nielegalnego importu i rejestracji ciągników rolniczych MTZ Belarus oraz bezczynności odpowiednich organów państwowych w przeciwdziałaniu temu procederowi – ponowna.
Zgłaszający: Jarosław Sachajko
Data wpływu: 15-05-2025
W nawiązaniu do odpowiedzi wiceministra infrastruktury pana Stanisława Bukowca, udzielonej na interpelację nr 8375, niniejszym kieruję interpelację ponowną, zawierającą szereg poważnych zarzutów i wskazującą na systemowy charakter wieloletnich nieprawidłowości w zakresie nielegalnej rejestracji ciągników rolniczych sprowadzanych z zagranicy, w szczególności marki MTZ Belarus.
Zarzucam Ministerstwu Infrastruktury – a także kierownictwu Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) – zaniechania, celowe utrzymywanie wadliwych przepisów wykonawczych oraz wieloletnie wprowadzanie urzędników wydziałów komunikacji w błąd. Doprowadziło to do powszechnego procederu rejestracji pojazdów nieposiadających wymaganych dokumentów homologacyjnych, co jest sprzeczne z przepisami prawa krajowego i unijnego, a także narusza elementarne zasady bezpieczeństwa i uczciwej konkurencji.
W odpowiedzi ministra znalazły się m.in. twierdzenia o rzekomych rozbieżnościach interpretacyjnych w zakresie pojęcia „nowego pojazdu” oraz wykładni art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Tymczasem:
-
Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 grudnia 2024 r. jednoznacznie wskazują, że pojęcie „nowego pojazdu” nie ma żadnego znaczenia dla stosowania katalogu dokumentów wymaganych przy rejestracji.
-
Zarządzenia i instrukcje wydane przez Ministerstwo Infrastruktury (w tym załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie czynności organów dopuszczających pojazdy do ruchu) celowo marginalizowały wymóg posiadania dokumentów homologacyjnych i nakazywały rejestrowanie pojazdów bez ich weryfikacji.
-
Rozbieżności definicyjne między ustawą PRD a rozporządzeniami UE (167/2013, 2018/858) zostały wykorzystane jako pretekst do tolerowania nielegalnych rejestracji, mimo że pojazdy niezarejestrowane wcześniej w UE (np. w Białorusi) powinny być traktowane jako „nowe” i podlegać rygorom homologacyjnym.
-
Ministerstwo dopuściło do utrzymywania rozporządzeń wykonawczych (w tym dot. zakresu badań technicznych i warunków technicznych pojazdów), które w istocie umożliwiały masowe obchodzenie wymogów homologacyjnych.
-
Wbrew deklaracjom ministra rzekome „działania naprawcze” podjęto dopiero od II połowy 2022 r., a nie od 2019 r., a ich rzeczywista skala i skuteczność pozostaje żadna.
-
Prowadzenie okresowego badania technicznego (OBT) nie może stanowić podstawy do rejestracji pojazdu nieposiadającego żadnych dokumentów homologacyjnych. OBT bada wyłącznie stan techniczny pojazdu, a nie jego zgodność z przepisami homologacyjnymi.
-
Wydawanie pozwoleń czasowych (rejestracji czasowej) pojazdom bez uprzedniej weryfikacji dokumentów homologacyjnych stanowi naruszenie art. 3 ust. 53 rozporządzenia 2018/858.
-
Ministerstwo przez lata ignorowało decyzje samorządowych kolegiów odwoławczych (np. Koszalin, Białystok), które stwierdzały rażące naruszenia przepisów przy rejestracji ciągników bez homologacji.
-
Wbrew twierdzeniom ministra nie istnieją żadne podstawy prawne, by zaświadczenie z OBT mogło zastąpić dokument homologacyjny. Teza ta została jednoznacznie obalona przez orzecznictwo NSA.
-
Planowana abolicja dla pojazdów zarejestrowanych z naruszeniem prawa stanowiłaby pogwałcenie zasady państwa prawa, równości wobec prawa, a także praw konkurencji i własności krajowych producentów.
-
Brak jest odpowiedzi, dlaczego minister infrastruktury nie informował prokuratury o naruszeniach art. 72 ust. 1 rozporządzenia 167/2013, ani dlaczego prokurator krajowy nie podjął działań, mimo że dysponował dokumentacją wskazującą na masowe przestępstwa rejestracyjne.
W związku z powyższym:
WNOSZĘ o natychmiastowe podjęcie działań naprawczych, w tym:
-
Przeprowadzenie audytu wszystkich rejestracji pojazdów MTZ Belarus oraz innych pojazdów sprowadzanych spoza UE w latach 2016–2025.
-
Natychmiastowe uchylenie wewnętrznych instrukcji i rozporządzeń wykonawczych sprzyjających rejestracjom bez dokumentów homologacyjnych.
-
Podanie do publicznej wiadomości listy wszystkich decyzji administracyjnych SKO i WSA w tej sprawie.
-
Pociągnięcie do odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych, którzy tworzyli, zatwierdzali lub tolerowali ten system naruszeń.
-
Przedstawienie harmonogramu wdrożenia zmian legislacyjnych usuwających luki prawne.
-
Przedstawienie informacji o postępowaniach karnych i dyscyplinarnych w tej sprawie oraz liczbie pojazdów wycofanych z ruchu.
-
Przygotowanie programu wsparcia dla krajowych producentów ciągników poszkodowanych przez ten proceder.
W związku z powyższym zwracam się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
-
Dlaczego minister infrastruktury przez lata ignorował zgłoszenia obywateli i organizacji branżowych dotyczące rejestracji pojazdów bez homologacji?
-
Czy ministerstwo przeprowadziło kiedykolwiek szkolenia urzędników WK w zakresie interpretacji art. 72 P.r.d. zgodnie z prawem unijnym? Jeśli tak, proszę o przedstawienie materiałów.
-
Czy ministerstwo zidentyfikowało osoby odpowiedzialne za wydanie błędnych instrukcji i rozporządzeń umożliwiających obchodzenie obowiązków homologacyjnych?
-
Ilu urzędników WK objęto postępowaniami dyscyplinarnymi w związku z nielegalnymi rejestracjami?
-
Czy i jakie działania naprawcze przewidziano wobec obywateli, którzy w dobrej wierze zakupili nielegalnie zarejestrowane pojazdy?
-
Czy minister infrastruktury lub dyrektor TDT skierowali jakiekolwiek zawiadomienia do prokuratury w związku z procederem?
-
Czy TDT prowadził audyt nadzoru rynku od 2016 r.? Jakie były jego wyniki?
-
Czy planowane jest wycofanie nielegalnie zarejestrowanych ciągników z ruchu, a jeśli tak, to w jakim trybie?
-
Jakie środki pomocowe planuje rząd dla legalnie działających firm, które poniosły straty wskutek nieuczciwej konkurencji?
-
Czy rząd zamierza zadośćuczynić producentom krajowym i poszkodowanym przedsiębiorcom za lata zaniechań administracyjnych?
– – – – – – – – –
źródło: https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=DGV9XD
22 maja 2025 @ 11:16
Warto Wiedzieć, że a raczej pamiętać, że już rok temu w Jastrzębiej Górze podczas konferencji organizowanej przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji przy udziale Związku Powiatów Polskich i urzędników Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury kombinowano, co by tu począć z właścicielami pojazdów, którym to organ wydający decyzje o rejestracji obciążył wadą prawną ich pojazd.
Konferencja odbyła się jeszcze przed wydaniem przez MI instrukcji, jak WK powinny postępować w przypadku rejestracji ciągników rolniczych spoza Unii. Już na tej konferencji MI podawało w sposób mylący interpretacje przepisów. Szkoda tylko, że urzędnicy ministerstwa zdanie zmienili już po tej konferencji. Teraz to samo urzędnicy MI czynią w odniesieniu do pojazdów samochodowych.
Uczestniczący jeszcze nieskorumpowani urzędnicy WK w obecnie trwającej konferencji OSSWK w Jastrzębiej Górze nie powinni dać się zwodzić kolejnym niewiążącym opinią urzędników DTD MI, zakulisowym głosom z ZPP ani lobby handlarzy używanych aut i pamiętać, co na końcu mówi Minister Infrastruktury: ,, Minister Infrastruktury nie jest stroną w toczących się postępowaniach prokuratorskich i administracyjnych związanych z rejestracją pojazdów ,,.
22 maja 2025 @ 21:56
Warto wiedzieć, że ta interpelacja jest rewelacyjna!
Zawiera wszystkie najważniejsze elementy tej ważnej sprawy, czyli przeszłość oraz teraźniejszość. I te dwa elementy wyznaczają naszą drogę ku normalnej przyszłości.
O ile znajdziemy w sobie siłę, aby dopilnować realizacji wniosków zawartych w tej interpelacji.
Jak myślicie, uda się?
dP