A w wyniku kolejnej kontroli przeprowadzonej w małopolskich busach uznać należy, że jej wyniki są zatrważające. Właściciele pojazdów przerabiają je tak, by w środku zmieściło się jak najwięcej pasażerów, nie dbając o ich bezpieczeństwo, czyli o BRD.
Bo Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Krakowie przeprowadził na terenie województwa małopolskiego (21 marca br.) kontrolę busów pasażerskich, w trakcie której ważono pojazd, aby sprawdzić, czy wpisana do DR[1] liczba pasażerów jest prawidłowa.
Inspektorzy zważyli 41 busów, z czego aż w 40 wykryto uchybienia.
Nieodpowiedzialni kierowcy przeciążonych aut stracili DR.
W czasie tych kontroli sprawdzano, czy masa własna busa jest zgodna ze stanem faktycznym, czyli z tym, co jest wpisane w DR.
Bo – niestety – często jest tak, że właściciele tych pojazdów jadą najpierw na warsztat, gdzie niezgodnie z zasadami sztuki warsztatowej i niezgodnie z wiedzą techniczną „przerabiają” busy z samochodów ciężarowych, zamiast je kupić. Mechanicy dostawiają dodatkowe siedzenia w miejscach do tego nie przeznaczonych (wspawują!), albowiem taką czynność można zrobić tylko wówczas, gdy producent pojazdu fabrycznie przewidział taką możliwość i przygotował oryginalne mocowania siedzeń.
Następnie jadą takim pojazdem na SKP[2], gdzie w wyniku tzw. zmian konstrukcyjnych akceptowane są takie zmiany przeznaczenia pojazdów (z ciężarowych na osobowe). Dalej, to już tylko do WK w najbliższym starostwie i już jest wpis „bus” w DR, czyli można już jeździć . . . .?
Dzięki takiemu trybowi postępowania auta mogą pomieścić więcej osób . . .
Nie musimy dodawać, że skutkuje to zmniejszeniem bezpieczeństwa pasażerów i innych uczestników ruchu, czyli istnieje realne zagrożenie dla BRD[3], bo liczba pasażerów w busie jest nagminnie przekraczana, a auta są wręcz przeładowane.
Niektórzy uważają, że podobnymi kontrolami należy objąć większości busów w całym kraju, gdyż szacuje się, że takim zmianom przeznaczenia pojazdu objęto 80 procent podobnych pojazdów. Powyższe szacunki potwierdzają najczęściej pasażerowie tych busów.
WITD cały czas weryfikuje dane na ten temat. W każdym podobnym przypadku organy ścigania zostaną powiadomione o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez diagnostów, sprawdzających pojazd i dopuszczających go do ruchu.[4]
Mając świadomość zagrożenia, jakie może powodować taki łańcuszek czynności (od warsztatu do WK[5]) zastanawiam się, co nasze środowisko może jeszcze zrobić dla poprawy BRD.
A Wy także się nad tym raz po raz zastanawiacie? Więc jeszcze raz:
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
mar 28 2011
CZY COŚ MOŻEMY
Czy my coś możemy z tym zrobić?
Bo w Krakowie jeżdżą „busami śmierci”?
A w wyniku kolejnej kontroli przeprowadzonej w małopolskich busach uznać należy, że jej wyniki są zatrważające. Właściciele pojazdów przerabiają je tak, by w środku zmieściło się jak najwięcej pasażerów, nie dbając o ich bezpieczeństwo, czyli o BRD.
Bo Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Krakowie przeprowadził na terenie województwa małopolskiego (21 marca br.) kontrolę busów pasażerskich, w trakcie której ważono pojazd, aby sprawdzić, czy wpisana do DR[1] liczba pasażerów jest prawidłowa.
Inspektorzy zważyli 41 busów, z czego aż w 40 wykryto uchybienia.
Nieodpowiedzialni kierowcy przeciążonych aut stracili DR.
W czasie tych kontroli sprawdzano, czy masa własna busa jest zgodna ze stanem faktycznym, czyli z tym, co jest wpisane w DR.
Bo – niestety – często jest tak, że właściciele tych pojazdów jadą najpierw na warsztat, gdzie niezgodnie z zasadami sztuki warsztatowej i niezgodnie z wiedzą techniczną „przerabiają” busy z samochodów ciężarowych, zamiast je kupić. Mechanicy dostawiają dodatkowe siedzenia w miejscach do tego nie przeznaczonych (wspawują!), albowiem taką czynność można zrobić tylko wówczas, gdy producent pojazdu fabrycznie przewidział taką możliwość i przygotował oryginalne mocowania siedzeń.
Następnie jadą takim pojazdem na SKP[2], gdzie w wyniku tzw. zmian konstrukcyjnych akceptowane są takie zmiany przeznaczenia pojazdów (z ciężarowych na osobowe). Dalej, to już tylko do WK w najbliższym starostwie i już jest wpis „bus” w DR, czyli można już jeździć . . . .?
Dzięki takiemu trybowi postępowania auta mogą pomieścić więcej osób . . .
Nie musimy dodawać, że skutkuje to zmniejszeniem bezpieczeństwa pasażerów i innych uczestników ruchu, czyli istnieje realne zagrożenie dla BRD[3], bo liczba pasażerów w busie jest nagminnie przekraczana, a auta są wręcz przeładowane.
Niektórzy uważają, że podobnymi kontrolami należy objąć większości busów w całym kraju, gdyż szacuje się, że takim zmianom przeznaczenia pojazdu objęto 80 procent podobnych pojazdów. Powyższe szacunki potwierdzają najczęściej pasażerowie tych busów.
WITD cały czas weryfikuje dane na ten temat. W każdym podobnym przypadku organy ścigania zostaną powiadomione o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez diagnostów, sprawdzających pojazd i dopuszczających go do ruchu.[4]
Mając świadomość zagrożenia, jakie może powodować taki łańcuszek czynności (od warsztatu do WK[5]) zastanawiam się, co nasze środowisko może jeszcze zrobić dla poprawy BRD.
A Wy także się nad tym raz po raz zastanawiacie? Więc jeszcze raz:
Czy coś możemy z tym zrobić?
Pyta i pozdrawia
Dziadek Piotra
[1] DR, to dowód rejestracyjny pojazdu.
[2] SKP, to miejsce pracy UDS-a, gdzie wykonuje on różne BT, czyli Stacja Kontroli Pojazdów. Może być PSKP (podstawowa) lub OSKP (okręgowa).
[3] BRD, to bezpieczeństwo Ruchu Drogowego.
[4] Na podstawie: http://www.mmkrakow.pl/364824/2011/3/25/krakow-czy-jezdzimy-busami-smierci?category=news
[5] WK, to wydział komunikacji w starostwie.
By dP • DIAGNOSTA od BRD • Tags: BRD, decyzje urzędnicze, diagnosta samochodowy, GITD, motoryzacja, OSKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), rola Zarządu OSDS, Stacja Kontroli Pojazdów (SKP), stan techniczny autobusów, wyrok sądu