FUNKCJONARIUSZ PUBLICZNY I UDS

Rate this post

Funkcjonariusz publiczny i UDS, jako pracownik fizyczny, to składnik w tej grupie nieliczny. Sami chyba bez problemu przyznacie, jak to, że każdy z nas nosi gacie . . ..

I na tym ostatnio skończyliśmy, gdy warunki przynależności do tej grupy – już wczoraj – omówiliśmy http://www.diagnostasamochodowy.pl/2013/uds-pracownik-fizyczny/.

Pozostaje nam dalej realizować ten ciekawy i nieco dyskusyjny temat, o ile nie jesteście jeszcze zmęczeni. Ale, jak już jesteście i to czytacie, to oznaczać może, że chyba chęci macie.

A zakończyliśmy nasze rozważania o tym, czy nasze UDS-owe decyzje są „decyzjami administracyjnymi” sensu stricte, czyli czy noszą znamiona decyzji administracyjnych w rozumieniu prawa administracyjnego.

Warto więc przypomnieć sobie ze szkoły, czym jest decyzja administracyjna, aby potem zastanowić się wspólnie, czy nasze działanie na SKP wypełnia treść tego pojęcia:

  1. in abstracto – akt władczy, wydany przez uprawniony podmiot, skierowany do abstrakcyjnego zbioru podmiotów.
  2. in concreto – akt władczy, wydany przez organ administracyjny, skierowany do strony albo stron (podmiot indywidualny albo podmiot zbiorowy).
  3. Skutki – skutkami decyzji administracyjnej jest powstanie obowiązku, uprawnienia bądź zaniechania przez stronę albo strony.

 

Ad. 1. „Tak”

To my decydujemy (jest akt władczy) o tym, czy dopuścimy do ruchu dany pojazd, czy też nie. Jesteśmy w tym zakresie uprawnionym podmiotem. Nasze działanie/praca skierowane jest do nieokreślonego zbioru obywateli/klientów (abstrakcyjny zbiór).

 

Ad. 2. „TAK” i „nie”

Spełniamy i ten drugi warunek (podobne argumenty, jak w pkt 1), ale nie jesteśmy organem administracyjnym (jeszcze nie!). Działamy w ramach podmiotu prywatnego, jakim jest SKP, któremu zlecono zadania przynależne staroście (z zakresu BRD[1]).

 

Ad. 3. „Tak”

Skutkiem naszej decyzji jest uprawnienie do uczestnictwa w ruchu drogowym lub powstanie obowiązku ponownej wizyty na SKP[2] w terminie 14 dni, bądź już tylko zezłomowanie pojazdu.

 

Swoim działaniem wypełniamy wszelkie elementy niezbędne (z prawa cywilnego: essentiala negotii):

  • Jest podmiot wydający, czyli UDS[3] na SKP nr (…),
  • Jest jasno określona treść naszej decyzji,
  • Jest też i strona naszego działania, czyli klient/obywatel lub firma posiadająca pojazd,
  • Jest jasno sprecyzowana ustawowa podstawa prawna naszego działania,
  • Jest oznaczenie organu wydającego decyzję (indywidualny nr SKP na stemplu) oraz data i miejsce wydania decyzji (wpis z datą w DR),
  • Jest też i podpis osoby uprawnionej do reprezentowania organu (imię i nazwisko) wraz z podaniem stanowiska służbowego (na naszych stemplach).

Więc już za nami wątpliwości, czy nasze działanie na straży BRD w imieniu starosty polega na wydawaniu decyzji administracyjnych. Bo zdecydowana większość argumentów przemawia na „TAK”.

Ja mam świadomość, że nasi prawodawcy nie przewidzieli takiego skutku swoich inżynierskich zabiegów na prawie Foot in Mouth.

Na pewno nie chcieli tego i właśnie takiego efektu swojej pracy. Nie będą tego chcieli urzędnicy (jak takie wycieruchy jak my, mogą być im równi w statusie urzędniczym?), ani właściciele naszych SKP.

Ale musimy przyjąć, że nasze decyzje o dopuszczeniu pojazdu do ruchu są decyzjami administracyjnymi. A jeśli tak, to mamy już pewność, że jesteśmy też funkcjonariuszami publicznymi! Bo decyzje administracyjne przynależne są jedynie temu komuś, kto ma status „publiczny”! I nie trzeba na to (i jeszcze do tego) już żadnej decyzji Sądu Najwyższego[4]!

I do tego musimy dążyć. Bo mi nie odpowiada, że przypisuje się naszemu środowisku tzw. „pełnienie funkcji publicznych”. I nie ma tu znaczenia, czy to jest:

– „aż pełnienie…”, czy też

– „niestety, tylko pełnienie….”.

Ale o tem, to potem. Bo to bardzo ważna sprawa i doskwiera mi obawa, że teraz po nocy mogę coś pomylić (pisałem to grubo po północy, więc muszę jeszcze to przemyśleć z rana).

Pozdrawiam

Dziadek Piotra

—————————–

P.S.

A pamiętacie jeszcze (?):  http://www.diagnostasamochodowy.pl/2012/rewolucja-uds-urzednikiem/


[1]    BRD, to bezpieczeństwo ruchu drogowego.

[2]    SKP, to miejsce pracy UDS-a, gdzie podejmuje on w imieniu starosty ważne decyzje administracyjne z zakresu BRD.

[3]    UDS, to pracownik SKP, czyli Uprawniony Diagnosta Samochodowy.

[4]    wyrok SN z dnia 22 listopada 1999 r., sygnatura akt II KKN 346/97.

Loading