KONTROLA W SPRAWIE SKP

Rate this post

Kontrola w srawie SKP – znalezione w Internecie. Myślę, że temat ten może być interesujący nie tylko dla pracowników WK (starostwa). Ciekawe jest to specyficzne podejście do problematyki zlecania (?!)/współdziałania z TDT.

Ciekawe jest także to, że piszacy ten dokument urzędnik nie rozumie pojęcia kontroli, myląc je i używając zamiennie z pojęciem nadzoru.

I to nic, że rzecz ta jest nieco stara, bo z 2009 r. Bo problem przybierania TDT do corocznej kontroli i naciski na urzedników w tym zakresie, to sprawa nadal aktualna.

Ale poczytajcie sami (bijąc się z własnymi i cudzymi myślami):

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

W lipcu 2009 r. kontrolujący dokonał kontroli doraźnej  w zakresie sprawowania nadzoru nad stacjami diagnostycznymi dopuszczającymi pojazdy samochodowe do ruchu, wynikających z kompetencji wydziału określonych w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Świeciu oraz z obowiązujących przepisów prawa i zasad uregulowanych wewnętrznymi procedurami.

Główne zagadnienia objęte tematyką kontroli to:

  • sprawowanie nadzoru i kontroli nad stacjami kontroli pojazdu w zakresie prawidłowego wykonywania badań technicznych pojazdów,
  • nadawanie uprawnień osobom wykonującym badania techniczne pojazdów,
  • rozpatrywanie wniosków przedsiębiorców o dokonanie wpisu do rejestru oraz prowadzenie rejestru działalności regulowanej,
  • przygotowanie organizacyjne Wydziału Komunikacji i Dróg w Świeciu do wykonywania zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad SKP, w tym funkcjonowanie w kontrolowanym obszarze kontroli wewnętrznej,
  • zidentyfikowanie mechanizmów korupcyjnych w procesie dopuszczenia pojazdów do ruch drogowego.

Celem kontroli było zbadanie i dokonanie oceny działań pracownika sprawującego nadzór nad stacjami kontroli pojazdów, które wykonują badania techniczne przed ich dopuszczeniem do ruchu drogowego.

Jednakże w trakcie kontroli w Wydziale Komunikacji i Dróg kontrolujący na podstawie przedłożonych dowodów dostrzegł  następujące uchybienia:

1)    Kierownik Wydział Komunikacji i Dróg nie objął planem kontroli wewnętrznej obowiązku wykonywania zadań związanych z nadzorem nad SKP.

W tym zakresie kontrolujący  stwierdził nieprawidłowości polegające na braku wykonywania przez kierownika Wydziału kontroli wewnętrznej w zakresie nadzoru nad stacjami diagnostycznymi.

Kierownik wydziału nie może dokonywać kontroli w SKP razem z pracownikiem, któremu sam powierzył zadanie nadzoru nad SKP. Działanie takie jest niezgodne z Zarządzeniem Nr 243/2005 Starosty Świeckiego z 14 czerwca 2005 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Wewnętrznej w Starostwie Powiatowym w Świeciu. Kierownik Wydziału wykonuje kontrolę funkcjonalną. Obowiązki wykonywania kontroli  zostały określone w zakresie czynności służbowych. Sprawowanie kontroli funkcjonalnej przez kierownika Wydziału wynika z tytułu pełnionego nadzoru nad powierzonym mu zakresem zadań nad pracownikami. Zgodnie z Regulaminem kierownik Wydziału sporządza roczny plan kontroli wewnętrznej obejmujący pełen zakres kompetencji pracy.

2)    W Wydziale Komunikacji i Dróg nie było opracowanych procedur określających zasady sprawowania nadzoru nad SKP, jak i przeprowadzania ich kontroli.

Dokument ten powinien opisywać czynności, jakie ma podjąć kontrolujący w ramach kontroli stacji, liczbę przeprowadzonych kontroli w nadzorowanych SKP, zakres  zagadnień, który winien podlegać  skontrolowaniu i udokumentowaniu w protokołach z kontroli wg obowiązujących przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz przepisów wykonawczych do tej  ustawy.

3)    Kontrolujący stwierdził nieprawidłowości polegające na braku wystawiania upoważnień do kontroli SKP.

Upoważnienia do kontroli SKP nie były wystawiane wg obowiązujących    przepisów tj. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 227, poz. 2250 ze zm.).

4)    Do dnia kontroli nie powierzono czynności kontrolnych Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego.

      Kierownik Wydziału oświadczył, że były podejmowane próby powierzenia czynności kontrolnych w SKP Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego, lecz zgłoszenie nastąpiło za późno aby mogło być uwzględnione w planach pracy i możliwościach kadrowych TDT.

Kontrolujący stwierdził nieprawidłowości polegające na braku skorzystania  z możliwości powierzenie Dyrektorowi TDT obowiązków kontrolnych wynikających z nadzoru Starosty nad działaniami SKP, o których mowa w art. 83b ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Powierzenie czynności kontrolnych  profesjonalnej jednostce mogłoby przyczynić się do częstszego monitorowania SKP i rzetelności w badaniu pojazdów, zobligowania stacji diagnostycznych do przestrzegania i śledzenia zmian w obowiązujących przepisach prawa oraz wpłynęłoby na poprawę jakości świadczonych przez nie usług.

Do wyżej wymienionych nieprawidłowości zastosowano działania organizacyjno – kontrolne zapobiegające powtórne zaistnienie uchybień wskazanych w zarządzeniu pokontrolnym.[1]

Loading