INFORMACJA SPCMiP

Rate this post

Warszawa 8.08.2017 r.

Informacja Biura SPCMiP Nr 18 /2017

Nowe wymagania homologacyjne KE dla cięższych pojazdów użytkowych i zespołów dot. emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii (VECTO)

Komisja Europejska wprowadza nowe wymagania dla cięższych pojazdów użytkowych (heavy duty vehicles) (w pierwszym etapie: dla ciężarówek, następnie dla autobusów, przyczep i naczep) w odniesieniu do emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii. I tak – od 01.07.2019 producenci ciężarówek będą zobowiązani do deklarowania poziomu emisji CO2 oraz zużycia paliwa lub energii w nowych pojazdach (wartości dopuszczalne nie są i na razie nie będą określone).

Producenci pojazdów będą mogli obliczyć obie wartości (emisja CO2 i zużycie paliwa/ energii) przy użyciu specjalnego oprogramowania o nazwie VECTO („Vehicle Energy Consumption Tool”; to oprogramowanie zostało opracowane przez Komisję Europejską). Aby móc używać tego narzędzia do deklaracji oficjalnych wartości (na potrzeby rejestracji), producenci pojazdów muszą otrzymać najpierw upoważnienie (autoryzację procesu) z jednostki homologacyjnej. Z przyjemnością informujemy, że firma Applus IDIADA będzie jednym z pierwszych homologacyjnych serwisów technicznych w Europie, mających uprawnienia do homologacji wg przepisów VECTO. Innymi słowy: IDIADA będzie oferować przeprowadzanie autoryzacji procesu obliczania zużycia energii/ emisji CO2 (dla producentów pojazdów) oraz homologację podzespołów (dla producentów komponentów) zgodnie z wymogami VECTO, gdy tylko zostaną one oficjalnie opublikowane.

Do obliczeń emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii producenci pojazdów będą potrzebować następujących danych wejściowych:
a) certyfikaty VECTO dla elementów, które są istotne dla zużycia paliwa/ energii: nie tylko silniki,
ale także skrzynie biegów, osie napędzane, opony(!) (ponieważ wszystkie elementy mają pewne mechaniczne straty);
b) wartość oporu aerodynamicznego (oporu powietrza).

Komentarz do punktu a): wymagania VECTO prowadzą do sytuacji, w której producenci komponentów, którzy do tej pory nigdy nie musieli przeprowadzać żadnych badań homologacyjnych, teraz będą musieli ubiegać się o homologację (dotyczy to zwłaszcza producentów skrzyń biegów, osi napędzanych, urządzeń zmniejszających opory aerodynamiczne).

Komentarz do punktu b): producenci pojazdów będą zobowiązani dokonywać pomiarów oporu powietrza dla swoich pojazdów. Na szczęście może mieć zastosowanie w tym przypadku filozofia „najgorszego przypadku”- pomoże to producentom zredukować liczbę badań. Należy jednak pamiętać, że jeżeli badania oporów powietrza mają być wykorzystywane do celów homologacji, powinny być one organizowane w ścisłej współpracy z jednostkami homologacyjnymi!

IDIADA została poproszona przez hiszpańskie Ministerstwo i przez RDW o wsparcie w przygotowywaniu procedur testowych i homologacyjnych dotyczących zużycia energii i emisji CO2 samochodów ciężarowych. Dlatego IDIADA ma dużą wiedzę na ten temat. Pozwoliło to nam już teraz rozpocząć pierwsze działania homologacyjne VECTO dla wybranych producentów pojazdów (OEM-ów).

Szanowne Producentki i Producenci

Zapraszam do wstępowanie do Stowarzyszenia. Wasz udział jest potrzebny i niezbędny, bo zwiększa nasz prestiż a członkowskie składki stworzą fundusz statutowy z którego pokrywamy koszty naszych działań w interesie producentów.

Warunki członkostwa w SPCMiP http://spcm.pl/pl/warunki-czonkowstwa.html

Z poważaniem

Antoni T. Dąbrowski

Loading