BEZ STOSOWNEGO WYKSZTAŁCENIA NIE MA UPRAWNIENIA

Rate this post

Bez stosownego technicznego wykształcenia nie ma naszego uprawnienia.

W porządku! Tylko, że w tej sprawie to było technikum . . . . . – więc?

Ta sądowa walka o nasze uprawnienia trwała od 2017 r., czyli aż 4 lata i warta była lepszej sprawy.1

Kandydat do naszego zawodu o inicjałach D. K. Z okolic Bielska-Białej, jeszcze w 2017 r. złożył do swojego Starosty dokumenty w celu uzyskania uprawnień do wykonywania BT technicznych.2

Na podstawie art. 64 ust. 2 KPA Starosta wezwał wnioskującego o uzupełnienie braków dołączonych dokumentów, poprzez:

  • złożenie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i

  • jednocześnie posiadanie wykształcenia średniego technicznego.

Poinformował przy tym, iż bez wymienionego powyżej dyplomu nie jest możliwe wydanie uprawnień do wykonywania BT.

Pełnomocnik wnioskującego w odpowiedzi na wymienione wezwanie, w piśmie z 2017 r. wyjaśnił, iż D. K. ukończył technikum w Z. i uzyskał świadectwo dojrzałości. Dodał, że przepis art. 84 ust. 2 ustawy nie wymaga uzyskania tytułu kwalifikacji zawodowych, a jedynie posiadania średniego wykształcenia technicznego.

Pomimo tego Starosta odmówił D. K. wydania uprawnienia do wykonywania BT. W uzasadnieniu stwierdził, że złożone przez wnioskującego dokumenty nie są wystarczające. Pomimo wezwania do ich uzupełnienia nie został przedstawiony dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wnioskującego.

Organ wyjaśnił, iż na podstawie art. 84 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym w celu uzyskania imiennych uprawnień do wykonywania badań technicznych, należy posiadać:

  1. wymagane wykształcenie techniczne i praktykę,

  2. odbyte wymagane szkolenie oraz

  3. zdany egzamin kwalifikacyjny.

Kwestie wykształcenia reguluje ustawa o systemie oświaty. W myśl art. 9 pkt 3 lit.c tej ustawy wnioskujący ukończył czteroletnie technikum, które umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe:

  • po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także

  • uzyskanie świadectwa dojrzałości, po zdaniu egzaminu maturalnego.

Wnioskujący otrzymał świadectwo ukończenia Technikum, uzyskał więc status absolwenta posiadającego wykształcenie średnie, przystąpił do egzaminu maturalnego i po uzyskaniu pozytywnego wyniku uzyskał świadectwo dojrzałości. Nie przystąpił jednak do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie i nie otrzymał dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.3

Odwołanie od powyższej decyzji złożył, reprezentowany przez pełnomocnika, D. K. wnosząc o zmianę zaskarżonej decyzji poprzez przyznanie odwołującemu uprawnień do wykonywania BT ewentualnie o uchylenie zaskarżonej decyzji i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania organowi pierwszej instancji.

Po rozpatrzeniu odwołania, SKO w B. utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję Starosty, gdyż D. K. nie zakończył nauki w technikum przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną (art. 9c ustawy o systemie oświaty – t.jedn. z 2016 r. poz. 1943 ze zm. w brzmieniu obowiązującym obecnie) i nie uzyskał dyplomu technika jakiejkolwiek specjalności technicznej.4

SKO potwierdziło, iż przepisy ustawy PoRD, ani też inne przepisy nie zwierają definicji wykształcenia średniego technicznego. Przepis dzieli je na dwa rodzaje tj.:

  • o specjalności samochodowej i (art. 84 ust. 2b pkt 2 ) i

  • specjalności innej niż samochodowa (art. 84 ust. 2b pkt 4).

Wnioskodawca nie wskazuje który z tych rodzajów wykształcenia średniego technicznego miałby prezentować ten kandydat do naszego zawodu, czyli D. K.. W ocenie tego SKO nasz kandydat (aplikant) nie kształcił się w specjalności samochodowej, lecz jako mechanik w znaczeniu ogólnym – według przedmiotów na świadectwie ukończenia szkoły – przedmioty nakierowane na obsługę przemysłu – (mechaniczne aspekty automatyki przemysłowej). Wprawdzie był to kierunek techniczny i możliwe było uzyskanie kwalifikacji zawodowych i tytułu technika (dyplom) w jednej ze specjalności mechanicznych o odrębnych szczegółowych wymaganiach, ale odwołujący nie przystąpił do egzaminu.

Dalej organ stwierdził, iż możliwe jest uzyskanie dyplomu technika w eksternistycznym trybie. Z uwagi na powyższe decyzja Starosty jest trafna, z powodu braku posiadania przez stronę właściwego „średniego wykształcenia technicznego”. Zwróciło też uwagę Kolegium na fakt, iż nie jest też w sprawie bezsporne, czy odwołujący posiada właściwy, wymagany staż pracy, co jednak pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie.5

Nasz aplikant nie był zadowolony z powyższego rozstrzygnięcia, więc reprezentowany przez pełnomocnika złożył skargę do WSA w Gliwicach. Na rozprawie w dniu 16 lutego 2018 r. pełnomocnik skarżącego podtrzymał skargę i zawartą w niej argumentację. Podkreślił, iż skarżący uczęszczał do technikum, odbywał zajęcia z przedmiotów technicznych, z których uzyskał pozytywne oceny i nie można twierdzić, iż nie posiada wykształcenia technicznego. Inna wykładania prowadziłaby do wniosku, iż posada wykształcenie ogólne, co faktycznie nie ma miejsca.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uznał, że skarga ta nie zasługuje na uwzględnienie.

Podstawą materialnoprawną niniejszego postępowania jest przepis art. 84 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym który w ust. 2 stanowi, iż starosta wydaje uprawnienie do wykonywania BT, jeżeli osoba ubiegająca się o jego wydanie posiada wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, odbyła wymagane szkolenie oraz zdała egzamin kwalifikacyjny. Przez wymagane wykształcenie techniczne należy rozumieć sprecyzowane w ust. 2b:

1. – wyższe wykształcenie techniczne w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) napraw pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy albo

2. – średnie wykształcenie techniczne lub wykształcenie średnie branżowe o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) napraw pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy albo

3. – wykształcenie wyższe w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) napraw pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy albo

4. – średnie wykształcenie techniczne lub wykształcenie średnie branżowe o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) napraw pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów.

Skarżący wnosząc o wydanie uprawniania do wykonywania badań technicznych wskazał, że spełnia wymogi określone w przywołanym powyżej przepisie tj. art. 84 ust. 2b – posiadając średnie wykształcenie techniczne, nie precyzując jednak, czy jest to wykształcenie wymienione w pkt 2 czy 4 wskazanego powyżej przepisu.

Zasadnie jednak orzekające w sprawie organy uznały, iż skarżący nie legitymuje się wymaganym wykształceniem technicznym. Odwołano się w tym zakresie prawidłowo do faktu, iż skarżący nie zakończył nauki w technikum w Z. przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną i nie uzyskał dyplomu technika jakiejkolwiek specjalności technicznej.6

W omawianym przypadku nie można zaprzeczyć, że nasz aplikant ukończył szkołę średnią – technikum w Z.. Zakończył jednak naukę w tej szkole tylko uzyskaniem świadectwa dojrzałości, nie przystąpił zaś do egzaminu zawodowego potwierdzającego jego kwalifikacje zawodowe. Tym samym nie można przyjąć, jak chce tego skarżący, iż legitymuje się on średnim wykształceniem technicznym. Jak wskazano powyżej, o tym czy wykształcenie jest techniczne decyduje treść uzyskanego dyplomu, którego w przypadku skarżącego brak.

Taką samą treść uzasadnienia przytoczył NSA ostatecznie rozstrzygając, że nasz kandydat (aplikant) do zawodu insp. UDS-a nie spełnia wymogów ustawy PoRD w omawianym zakresie.7

– – – – – –

dP na podstawie:

https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/26B835E795

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

1 II SA/Gl 1162/17 – Wyrok WSA w Gliwicach; Data orzeczenia: 2018-02-19; Data wpływu: 2017-12-12; WSA w Gliwicach; Sygnatury powiązane: II GSK 1411/18 – Wyrok NSA z 2021-07-23; Skarżony organ: (SKO) Samorządowe Kolegium Odwoławcze; Treść wyniku: Oddalono skargę;

2 zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

3 Zgodnie z wymienioną powyżej ustawą o systemie oświaty wnioskujący posiada średnie wykształcenie ogólnokształcące z możliwością ubiegania się o przyjęcie na studia w szkołach wyższych. Z uwagi na braki formalne, organ wydał decyzję odmowną z uwagi na brak wymaganego wykształcenia technicznego.

4 Braku tego nie nadrobił też później, już po zdanej maturze, poza swoim technikum.

5 Wyjaśniło też Kolegium, iż ewentualna błędna informacja, którą uzyskiwał wnioskujący w trakcie szkolenia, może być podstawą regresu w odrębnym postępowaniu cywilnym.

6 Należy bowiem podnieść, że zgodnie z poglądem wyrażonym przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 lutego 2011 r. sygn. akt II GSK 225/10, że o tym czy dane wykształcenie jest wykształceniem technicznym decyduje treść dyplomu ukończenia studiów (w tym przypadku zakończenia nauki w szkole), którego skarżący nie posiada.

7 II GSK 1411/18 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2021-07-23; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2018-07-26; NSA; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygnatury powiązane: II SA/Gl 1162/17 – Wyrok WSA w Gliwicach z 2018-02-19; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze; Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną.

Loading