paź 6 2021
WARSZTATOWE USŁUGI. ALBO ZYSK, ALBO DŁUGI
Warsztatowe usługi. Albo będzie przychód, albo też i długi.1
Pozwem z dnia 10 grudnia 2019 r. (…) spółka z o.o., która świadczy usługi warsztatowe w O. wniosła przeciwko pozwanym E. G. i P. M. o zapłatę na jej rzecz kwoty 10482,77 zł + ustawowe odsetki za opóźnienie oraz o zasądzenie kosztów procesu. Chodziło o to, że pozwani E. G. I P. M. zlecili powódce wykonanie naprawy pojazdu.
Zdaniem spółki, która wniosła ten powód do Sądu:
-
Jej warsztat wykonał wszystkie czynności naprawcze wskazane w zleceniu,
-
Pozwani odebrali pojazd po wykonanej naprawie i nie zgłosili żądnych zastrzeżeń,
-
Pomimo wezwania do zapłaty odmówili uregulowania płatności za naprawę, którą określono w fakturze.
Nakazem zapłaty z dnia 10 lutego 2020 r. Sąd orzekł zgodnie z żądaniem pozwu.
A więc, wreszcie będzie kasa z wykonaną usługę . . . . – ?
Jednak sprawa się nieco (?) skomplikowała, gdyż pozwani o zapłatę wnieśli sprzeciw od ww. nakazu, wnosząc o oddalenie powództwa strony warsztatowej oraz o dodatkowe zasądzenie od nich kosztów procesu wraz z odsetkami (sic).
Właściciele pojazdu (pozwani) przyznali, że faktycznie zlecili telefonicznie przegląd X tego ciągnika siodłowego obejmujący wymianę filtrów i oleju, jednak nie zlecali wskazanych w fakturze innych prac naprawczych niż objętych zakresem przeglądu X, m.in. nie zlecali:
-
wymiany przewodów,
-
wymiany pompy wody (płynu chłodniczego) wraz z osprzętem oraz filtrami,
-
regulacji zaworów,
a serwis powódki wykonał te prace samowolnie.
Pozwani właściciele pojazdu podali, że fakturę zakwestionowali zaraz po jej otrzymaniu.
W toku procesu Sąd ustalił następujący stan faktyczny:
pozwany E. G. w maju 2019 r. zadzwonił do tego serwisu/warsztatu i umówił tzw. przegląd X ciągnika siodłowego. Pojazd ten 4 maja 2019 r. przeszedł pozytywne OBT przez insp. Uprawnionego Diagnostę Samochodowego, które było ważne jeden rok. Pojazd był wówczas autem 4-letnim, poza okresem gwarancji. Pozwany nie zgłaszał żadnych usterek.
Chodziło mu o rutynowy przegląd wizualny, głównie wymianę filtrów oleju i paliwa. Pozwany nie dopytywał się o cenę usługi, był przygotowany na kwotę 2000 – 3000 zł, bo takie mniej więcej były koszty tego typu przeglądów w roku poprzednim.2
Samochód w umówionym terminie, tj. dnia 20 maja 2019 r. ok. godz. 9 do serwisu powódki w R. odstawił A. D., kierowca pozwanych o narodowości ukraińskiej, niewładający dobrze językiem polskim.
W arkuszu przyjęcia samochodu wpisano, że zlecone usługi to: przegląd X3, przegląd 4Y4, silnik ostrzeżenie na czerwono i żółto5, ubytki płynu chłodniczego6.
Warsztat powódki przeprowadził przegląd serwisowy w pełnym zakresie. Dodatkowo stwierdzono rozszczelnienie pompy w układzie chłodzenia, co było przyczyną ubytku cieczy chłodzącej i wymieniono ją na pompę po regeneracji.
Po dokonaniu przeglądu powódka dała znać, że ciągnik jest do odbioru. Wcześniej nie informowała pozwanych o usterkach wykrytych podczas przeglądu, w szczególności konieczności wymiany pompy chłodzenia nawet, gdy pozwany E. G. dzwonił do powódki w trakcie trwania usługi, pytając się, kiedy auto będzie do odbioru.
Przy odbiorze ciągnika powódka przedłożyła kierowcy pozwanych zlecenie serwisu-kartę pracy do podpisu, gdzie w miejscu „potwierdzam zlecenie usługi zgodnie z wyszczególnieniem” złożył on swoją parafkę. W zleceniu zapisano, że:
-
wymieniono pompę wody wraz z dolaniem płynu,
-
wymieniono przewody wspomagania,
-
wyregulowano zawory,
-
wymieniono olej w silniku,
-
wymieniono filtry oleju i paliwa,
-
przeprowadzono diagnostykę sterownika silnika.7
W dniu 28 czerwca 2019 roku warsztat powódki wystawił na pozwanych fakturę Vat na kwotę 10.482,77 zł z terminem płatności 12 lipca 2019 roku, z czego kwota:
-
2892,07 zł, to kwota robocizny,
-
7578,40 zł, to cena części.
Pozwani właściciele ciągnika siodłowego nie byli przygotowani na tę kwotę i w korespondencji z powódką odmawiali zapłaty, domagali się od warsztatu/serwisu powódki skorygowania faktury w zakresie faktycznie zleconych prac, na co ona nie wyraziła zgody. W odpowiedzi na wezwanie do potwierdzenia sald, odesłali je powódce z adnotacją, iż usługa wykonana niezgodnie ze zleceniem i bez wiedzy właściciela firmy.8
Od dnia przeglądu serwisowego na warsztacie u strony powodowej do dnia 27 maja 2020 r., w którym to dniu ciągnik pozwanych przeszedł OBT (okresowe i obowiązkowe badanie techniczne) z wynikiem „P”-pozytywnym przy przebiegu 567.882 km, pojazd przejechał prawie 100.000 km, co też świadczy o rzetelnie wykonanej usłudze serwisowej.9 Numer katalogowy pompy płynu chłodzącego jest numerem producenta i jej cena nie odbiega od cen rynkowych – z opinii biegłego.
Biegły zresztą zauważył, że:
-
mankamentem wystawionej faktury przez warsztat strony powodowej jest brak numerów katalogowych poszczególnych części podlegających wymianie, co uniemożliwia ewentualną weryfikację użytych do naprawy części zamiennych,
-
do tego dochodzi niecelowość wykonania oględzin pojazdu z uwagi na upływ czasu i ilość przejechanych kilometrów,
-
OBT tego ciągnika siodłowego wykonane przez insp. Uprawnionego Diagnostę Samochodowego mogło nie ujawnić usterek naprawianych przez serwis powódki.
Sąd zważył, co następuje:
Powództwo okazało się jedynie częściowo zasadne.
Analizując wszystkie pozycje obu ww. faktur w powiązaniu z wiarygodnymi zeznaniami pozwanego w ocenie sądu niezasadne były nw. pozycje usług i części spornej faktury, których pozwani nie zlecili:
– w zakresie robocizny : wymiana przewodu wspomagania (243,54 zł), przegląd Y 4 rok (888,92 zł), wymiana pompy (852,39 zł);
– w zakresie wykorzystanych części: lampa L. (67,38 zł), uszczelka pokrywy zaworów(274,94 zł), pompa płynu chłodniczego (3966,69 zł), przewód (645,75 zł).
Różnica kwoty spornej faktury i ww. niezleconych i zakwestionowanych przez pozwanych usług wynosi 3543,16 zł. Jest to przy tym kwota zleconej usługi, jakiej mógł spodziewać się pozwany, przy czym podkreślenia wymaga w tym miejscu, że pozwany po okazaniu spornej faktury nie kwestionował ujętych w niej kosztów wymiany wszystkich filtrów, olejów, diagnostyki, przeglądu X.
Z tych przyczyn zasądzono solidarnie od pozwanych kwotę 3543,16 zł (trzy tysiące pięćset czterdzieści trzy złote szesnaście groszy) z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia 13 lipca 2019 r. roku do dnia zapłaty. Odsetki należą się za opóźnienie w spełnieniu świadczenia pieniężnego (art. 481 k.c.).10
A więc uważajcie Koledzy Warsztatowcy z naprawami, aby wszystkie były zgodne z klientów zleceniami. Bo przez niezlecone usługi można wpaść w długi.
Pozdrawiam
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie z 2021-09-22; Data orzeczenia: 6 sierpnia 2021; Data publikacji: 27 września 2021; Sygnatura: XI GC 415/20; XI Wydział Gospodarczy;
2 Pozwani zlecali w 2018 roku powódce usługi serwisowe, które opłacali na podstawie wystawionych przez powódkę faktur. Przykładowo w 2018 r. opłacili fakturę z 21 sierpnia 2018 r. na kwotę 2192,93 zł (z czego kwota 875,76 zł to koszty robocizny, a kwota 1304,87 zł to cena części) za wykonany 27 lipca 2018 r. przegląd X wraz z diagnostyką komputerową tego samego ciągnika siodłowego marki (…) nr rej. (…) z 2015 r. (data rejestracji 16 marca 2015 roku).
3 W nomenklaturze serwisu przegląd X jest przeglądem serwisowym, okresowym, polegającym na wymianie oleju w silniku, wymianie filtrów oleju i paliwa, na diagnostyce sterownika silnika, na sprawdzeniu poprawności dokręcenia kół, na wizualnym oglądzie pasków klinowych i na wizualnym oglądzie podstawowych podzespołów pojazdu.
4 Przegląd serwisowy 4Y, tj. przegląd po czterech latach eksploatacji, polega między innymi na sprawdzeniu i ewentualnej regulacji luzów zaworowych w silniku i na wymianie pozostałych filtrów.
5 Ostrzeżenia na czerwono i na żółto, wyświetlane na desce rozdzielczej, pokazują ewentualne usterki w pracy silnika i jego podzespołów. Mogą to być usterki sporadyczne, chwilowe, zapisane w sterowniku silnika i wówczas wykasowanie takich usterek powoduje normalną pracę silnika, i mogą to być usterki stałe, które po wykasowaniu pojawiają się powtórnie. Wówczas należy sprawdzić stan podzespołu, którego ta usterka dotyczy.
6 Ubytki płynu chłodzącego silnika mogą występować z różnych przyczyn i należy sprawdzić cały układ chłodzenia silnika.
7 Pozwani po odebraniu ciągnika po przeglądzie serwisowym i po przeprowadzonej naprawie nie zgłaszali powodowi usterek związanych z przeprowadzoną naprawą. Pojazd pojechał dalej w trasę.
8 Pozwani nie kwestionowali kosztów zleconego powódce przeglądu X, wymiany filtrów, oleju, diagnostyki komputerowej. Nie opłacili tych usług z uwagi na brak korekty spornej faktury przez powódkę.
9 wykonano tzw. przegląd X, przegląd 4Y, przeprowadzono diagnostykę komputerową i naprawiono nieszczelności w układzie chłodzenia silnika.
10 Dodano: 27 września 2021, Opublikował(a): Bogumiła Stolarska; Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie; Data wytworzenia informacji: 6 sierpnia 2021; Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych; © Ministerstwo Sprawiedliwości 2012-2021;
7 października 2021 @ 08:31
Dlatego nie dziwmy się, że usługi mechaników drożeją, mechanicy nie chcą remontować silników, naprawiać silników diesla pod katem układu paliwowego. Tego, że ludzie robią po niezależnych warsztatach, gdzie mają zaufanie do mechanika (ba, nawet znają mechanika)
7 października 2021 @ 11:01
Warsztat sam sobie zasłużył, trza było łap nie pchać dopóki klient zgody na potrzebne czynności nie wyda.
Znając profesjonalizm polskich mechaników to pewnie nawet protokołu przyjęcia pojazdu do naprawy nie spisali bo po co.