KOLEJNA UTRATA UPRAWNIEŃ Z INICJATYWY TDT

Rate this post

Kolejny Kolega bez uprawnień z inicjatywy TDT.1

Trwało to 6 lat od tego donosu TDT na naszego kolegę. I wreszcie zapadł ten wyrok polskiego NSA pozbawiający kolejnego naszego kolegę uprawnień na 5 lat do wykonywania naszego zawodu.

Rozprawa ta odbyła się 28 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym (tryb kapturowy?) w Izbie Gospodarczej w sprawie ze skargi kasacyjnej naszego kolegi M. W. od wyroku WSA w Poznaniu z 17 października 2018 r., sygn. akt III SA/Po 411/18, gdy nasz kolega złożył skargę na decyzję SKO w Kaliszu z dnia 7 maja 2018 r., nr SKO-4203/5/17 w sprawie cofnięcia mu uprawnień diagnosty do wykonywania BT pojazdów.2

Starosta Ostrowa Wlkp.3, decyzją z 5 grudnia 2016 roku cofnął naszemu koledze M. W. uprawnienia do wykonywania BT pojazdów za to, że 16 lutego 2015 roku, przeprowadził OBT pojazdu, który był wyposażony w instalację LPG. Zaś zaświadczenie o „P”-pozytywnym wyniku BT pojazdu zostało wydane pomimo tego, że zbiornik LPG nie posiadał decyzji zezwalającej na jego eksploatację. Brak dokumentu wydanego przez transportowy dozór technicznych należało uznać za UI-usterkę istotną, usterkę techniczną mogącą naruszać BRD i ochrony środowiska.4

Nasz kolega odwoływał się aż do NSA, choć nieskutecznie.5 Pracował w Firmie „B.” s.c. M.B. I. Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów. W dniu 16 lutego 2015 roku przeprowadził OBT pojazdu marki Fiat Panda, który był wyposażony w instalację do zasilania gazem LPG. Badanie zakończyło się wynikiem pozytywnym. W zaświadczeniu o przeprowadzonym OBT nasz kolega potwierdził, że podczas tego BT (badania technicznego) dysponował stosownym protokołem TDT z dnia 5 czerwca 2005 roku.

Zaś w dniu 10 maja 2016 roku Inspektor TDT mgr inż. R. P., stojący na straży interesu finansowego TDT, podczas badań dozorowych zbiornika LPG zamontowanego w tym pojeździe ujawnił, że nasz kolega wykonał to OBT, ale bez ważnego protokołu i decyzji TDT dopuszczającej zbiornik LPG do eksploatacji. Decyzja dopuszczająca zbiornik do eksploatacji była ważna jedynie do dnia 5 sierpnia 2014 roku.

Ponadto, Oddział Terenowy TDT w Poznaniu wskazał, że nigdy nie wydał protokołu organu dozoru technicznego, czy decyzji zezwalającej na eksploatację o wskazanych numerach. Może to wskazywać na fakt, że nasz kolega wymyślił „z sufitu?” dane techniczne tego zbiornika.6 Albowiem przesłuchani świadkowie (współwłaściciele pojazdu), producent zbiornika firma Stako, a także strona postępowania, nie przedstawili dokumentów wskazanych w zaświadczeniu o przeprowadzonym OBT pojazdu. Dokumenty wskazane przez naszego kolegę M. W. w zaświadczeniu nie zostały ujawnione także w toku postępowania karnego.7

Z powyższego może wynikać, że zaświadczenie to zostało wydane niezgodnie z naszymi przepisami, bo bez kompletu dokumentów wymaganych prawem.

I to tyle na tę chwilę.

Pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – –

1 II GSK 305/19 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2022-06-28; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2019-03-18; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygnatury powiązane: III SA/Po 411/18 – Wyrok WSA w Poznaniu z 2018-10-17; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO); Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną;

2 III SA/Po 411/18 – Wyrok WSA w Poznaniu; Data orzeczenia: 2018-10-17; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2018-07-06; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygn. Powiązane: II GSK 305/19 – Wyrok NSA z 2022-06-28; Skarżony organ: SKO w Kaliszu; Treść wyniku: Oddalono skargę;

3 Organ uznał, że diagnosta nie dopełnił obowiązków określonych w art. 81 ust. 12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 2012, poz. 1137 ze zm.) oraz w §6 ust. 7 rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 roku w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. 2015, poz. 776 ze zm.).

4 Brak dokumentu wydanego przez TDT i tabliczki znamionowej na zbiornik lub butlę, potwierdzających jego sprawność stanowi usterkę istotną – Załącznik nr 1, Dział I, pozycja 10.5 lit. a Tabeli: przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający do powołanego powyżej rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 roku.

5 w sprawie karnej dotyczącej poświadczenia nieprawdy przez funkcjonariusza publicznego postępowanie zostało umorzone z uwagi na brak potwierdzenia faktu, że uprawniony diagnosta samochodowy dokonał wpisania fałszywych informacji do wystawionych przez siebie dokumentów.

6 w uwagach do zaświadczenia o tym przeprowadzonym OBT pojazdu z dnia 16 lutego 2015 roku wskazany został jedynie numer protokołu organu dozoru technicznego oraz jego data.

7 Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego (art. 81 ust. 12 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

Loading