KTO SIEJE WIATR I MIECZEM WOJUJE

Rate this post

Kto sieje wiatr, kto mieczem (Demoklesa?) wojuje.

Od dekady powszechna wręcz akceptacja i przyzwolenie naszych pracodawców dla restrykcyjnych przepisów art. 84 ust. 3 PoRD była podyktowana przekonaniem, że jest to niezbędny element w walce konkurencyjnej właścicieli naszych SKP. Aż tu nagle doszliśmy do . . . . . . – ściany? Czy ktoś tu wojuje mieczem Demoklesa?

Nnnoooo, pomyślcie trochę.

 

Efektem tej opisywanej niżej i kolejnej już sprawy jest następny kolega usunięty z naszego zawodu z inicjatywy TDT, za naruszenie finansowego interesu tej instytucji.

Ale kto by się tym przejmował? Przecież tylu nas jeszcze zostało. Przedsiębiorcy mogą w naszym środowisku przebierać, niczym w ulęgałkach, prawda?1

Całkiem niedawno, bo zaledwie przed paroma dniami, tj. 11 maja br., zapadł ten ostatecznie prawomocny wyrok NSA o pozbawieniu kolejnego naszego kolegi uprawnień do wykonywania naszego trudnego zawodu.

Dla chronologicznego porządku tylko przypomnę, że przed WSA w Opolu ta sprawa rozpatrywana była jeszcze we wrześniu 2018 r. Jej przedmiotem była skarga naszego kolegi H. K. na decyzję tamtejszego SKO w Opolu z dnia 25 stycznia 2018 r., w przedmiocie cofnięcia mu uprawnienia do wykonywania BT pojazdów na SKP.

Decyzją z 2017 r., nasz kolega został pozbawiony tych uprawnień przez Starostę Opolskiego na podstawie jeszcze wcześniejszego zawiadomienia otrzymanego z TDT, Oddziału Terenowego we Wrocławiu – za przewinienie z 2015 r.2

Istotą tej sprawy był fakt, że nasz kolega nie porównał faktycznego wyposażenia pojazdu z danymi uwidocznionymi w DR i dokonał wpisu badania z wynikiem „P”-pozytywnym, czym „poświadczył nieprawdę”, bo tym samym naruszył finansowy interes TDT.

Przypomnę, że 28 lipca 2015 r., nasz kolega wykonał OBT pojazdu, który podobno już nie posiadał zamontowanej instalacji gazowej (tak zeznawał właściciel tego pojazdu), gdy z DR wynikało, że pojazd w taką instalację jest jeszcze wyposażony.

Już w dniu 5 maja 2016 roku ustalono, że zbiornik LPG stanowiący wyposażenie przedmiotowego pojazdu, na podstawie decyzji TDT z dnia 26 marca 2004 r., został dopuszczony do eksploatacji do marca 2014 r. Kolejna decyzja dopuszczająca zbiornik do eksploatacji do dnia 31 marca 2024 r. wydana zaś zastała dopiero w dniu 5 maja 2016 r. Czyli w okresie kwiecień 2014 – maj 2016 butla LPG w tym pojeździe:

  • nie posiadała decyzji TDT zezwalającej na jej eksploatację lub

  • wcale jej nie było.

Pomimo to, nasz kolega dokonał wpisu badania do DR z wynikiem „P”-pozytywnym i bez dokonania jakichkolwiek zastrzeżeń – naruszając tym samym finansowy interes TDT.3

Nie będę przytaczał całego prawnego bełkotu wyzierającego z każdej strony tego bezsensownego wyroku. Nie będę opisywał kłamstw o naszej branży, które powielają te wyroki. Wiele razy o tym pisałem, więc nie będę się powtarzał. Mam tylko nadzieję, że przedsiębiorcy wreszcie ogarną się i przejrzą na oczy, do czego doprowadzili swoim własnym zaniechaniem i milczeniem, choćby w kwestii art. 84 ust. 3 PoRD! Ale moim zdaniem, nie wszystko jest jeszcze stracone!

Walka z sąsiadującą obok konkurencją przysłoniła właściwy interes branży w całej Polsce. Brak umiejętności zbilansowania własnych potrzeb na tle funkcjonowania całej branży oraz nieumiejętność wyjścia poza własny ogródek, poza własne opłotki spowodował nie tylko tragiczną sytuację ekonomiczną naszych SKP, ale także obecną zapaść kadrową.

Przecież już tak niewiele trzeba, aby także Wasze SKP pozostały bez wymaganej Prawem obsady. A, gdy tendencja od paru lat jest jednoznacznie spadkowa, to perspektywa całkowitego braku pracowników dla wielu Waszych SKP zbliża się, niczym miecz Demoklesa. Bo kto sieje wiatr i mieczem (Demoklesa?) wojuje . . . . – ? Może dlatego chociażby warto spotkać się w Zakopanem na Konferencji PISKP i rozważyć możliwe warianty naszego działania (i nie chodzi tu o pisanie kolejnych pism!)?

Trzymajmy się

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 II GSK 91/19 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2022-05-11; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2019-01-25; (NSA) Naczelny Sąd Administracyjny; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygnatury powiązane: II SA/Op 270/18 – Wyrok WSA w Opolu z 2018-09-20; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną.

2 Jak widzicie, sprawa ta trwała ponad 7 lat, czyli co najmniej o 50% za długo, jak na cywilizowane standardy Kraju, który leży w centralnej części UE i gdzie obiecywano jeszcze w 2015 roku tzw. „dobrą zmianę” w wymiarze sprawiedliwości.

3 Dostrzec również można, że z zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, złożonego przez Transportowy Dozór Techniczny wynika, że w dniu 5 maja 2016 r., w pojeździe zamontowany był ten sam zbiornik LPG, który wcześniej eksploatowany był na podstawie decyzji z dnia 26 marca 2004 r. Brak jest natomiast jakichkolwiek dowodów potwierdzających demontaż instalacji LPG przed spornym badaniem okresowym, a następnie montaż instalacji po dokonaniu przedmiotowego badania.

Loading