ZP SKP – NOWY GRACZ NA BRANŻOWYM RYNKU

Rate this post

ZP SKP, to kolejny już podmiot w naszej rozproszonej branży.

O tym, że na naszym rynku branżowym pojawiła się nowa organizacja dowiedziałem się jadąc do Warszawy na „Śniadanie dla mediów”, które odbyło się w ubiegły czwartek i generalnie dotyczyło waloryzacji naszego Cennika BT.1

Tam też miałem przyjemność poznać Prezesa tego nowego podmiotu, którym jest Pan Andrzej Bogdanowicz. Jego doświadczenie branżowe widoczne jest w każdym wypowiadanym zdaniu. Już nieco wcześniej dał wyraz swojemu stanowisku na najbardziej gorący i aktualny obecnie temat, gdy jeszcze przed tym warszawskim spotkaniem informował branżowe media o czekającym nas niebezpieczeństwie masowych upadłości SKP.2

O powstaniu tego nowego oraz bardzo ważnego branżowego podmiotu informowały także internetowe strony WSSKP.3

 

Jak można przeczytać na internetowej stronie ZP SKP, cyt.:

Związek Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów jest organizacją zrzeszającą pracodawców sektora badań technicznych pojazdów, prowadzących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w postaci stacji kontroli pojazdów, wpisanych do rejestrów przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.4

Więc tak, oprócz dotychczasowych dwóch podmiotów grupujących właścicieli naszych SKP (już nie mówiąc/pisząc dla jasności przekazu o sieciach naszych SKP), tj.:

  1. PISKP (Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów),

  2. WSSKP (Warszawskie Stowarzyszenie Stacji Kontroli Pojazdów),

    doszedł nam na przełomie roku 2021/22 trzeci i nowy podmiot, czyli

  3. ZP SKP (Związek Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów), ul. Żelazna 59 lok 132, Warszawa, kom. 502-502-416, e-mail: mail [email protected] 

W ten też sposób, wśród branżowych podmiotów mamy istotną nadreprezentację środowiska właścicieli SKP w porównaniu do środowiska Uprawnionych Diagnostów Samochodowych, których jest przecież zdecydowanie więcej, a którzy do chwili obecnej zdołali zrzeszyć się tylko w jednym OSDS (Ogólnopolskie Stowarzyszenie Diagnostów Samochodowych). W ten sposób, przy każdym branżowym stole dyskusyjnym, na jednego przedstawiciela środowiska zawodowego Uprawnionych Diagnostów Samochodowych będzie przypadało co najmniej trzech przedstawicieli środowiska właścicieli SKP.

Sam nie wiem, czy te proporcje (1 : 3) automatycznie skazują wszelkie inicjatywy OSDS-u na porażkę.

Czy w związku z powyższym należy „dla równowagi” powołać jeszcze dwa podmioty grupujące Uprawnionych Diagnostów Samochodowych? No chyba nie, bo umiejętność słuchania i zawierania kompromisów cechuje ludzi mądrych, a tych w naszych branżowych organizacjach nie brakuje, prawda?

Ta sytuacja ma swoje plusy ujemne i minusy dodatnie – jak mawiał Klasyk.

Jeśli chodzi o środowisko właścicieli SKP, to dzięki ZP SKP zostanie ono mocno wzbogacone o przedstawicielstwo branży transportowej. Ale to „wzbogacenie” będzie miało sens tylko i wyłącznie wówczas, gdy zacznie mówić w miarę jednym głosem. A to może być nieco (?) trudne. Bo dla branży transportowej utrzymanie OSKP ma jedynie sens z punktu widzenia logistyki funkcjonowania firmy – i nic ponadto. Zaś dość mocno reprezentowane w naszej branży lobby urzędnicze słusznie kładzie nacisk na BRD, jako jedyną przesłankę funkcjonowania każdej SKP.

Moim zdaniem, trudno będzie pogodzić te dwie odrębne wizje funkcjonowania SKP w realnej rzeczywistości, choć nie wydaje mi się także, że to jest całkowicie niemożliwe do zrealizowania. Możemy tu przyjąć do realizacji wariant skandynawski funkcjonowania branży SKP lub liczyć na kompromis uczestników branżowej gry, prawda?

Gdy zaś dojdzie do konkurencyjnych zachowań i sprzecznych inicjatyw tych trzech podmiotów na naszym biednym rynku SKP, to już możemy na 100% przesądzić, że powołanie drugiego i trzeciego podmiotu per saldo okazało się porażką nie tylko ich kierownictwa, ale także porażką całego środowiska właścicieli wszystkich naszych SKP w Polsce. Bo wszyscy na tym stracimy.

I oby do tego nie doszło.

Dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

Loading