PANOWIE DIAGNOŚCI – HOMOLOGACJA

5/5 - (1 vote)

Państwo diagności,

pojazd homologowany, który został zarejestrowany w UE i dokonano w nim zmian – przez co stał się niezgodny z homologowany typem – nie może uzyskać pozytywnego rezultatu badania technicznego.

Warunki techniczne i administracyjne jakie określone są w PoRD mają charakter związany co oznacza, że nie spełnienie któregoś z warunków nie pozwala na wydanie legalnej decyzji o rejestracji.

Natomiast dodatkowe badania techniczne o których mowa w PoRD nie służą ustalaniu warunków technicznych pojazdu.

Z kolei badania na jednostkowe dopuszczenie pojazdu (dopuszczenie indywidualne) zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/858 wykonuje się tylko dla nowych pojazdów, które zdefiniowane są jako pojazdy, które nie były wcześniej rejestrowane i użytkowane w UE.

Problem z koniecznością uznania za nieważne rejestracji pojazdów modyfikowanych to pikuś w porównaniu z koniecznością uznania za nieważne decyzji o pierwszej rejestracji w RP pojazdów zarejestrowanych sprowadzonych spoza UE , które w chwili wydawania decyzji nie posiadały ważnego świadectwa zgodności WE. Taki dokument jest wymagany zgodnie z art.72 ust.1 pkt.3 w zw z art.72 ust.2 pkt.1 PRD co potwierdza wyrok WSA w Szczecinie z 23 czerwca 2022r w sprawie II SA/Sz 295/22 . To są tysiące pojazdów, które przeszły badania okresowe na stacjach i zostały zarejestrowane z rażącym naruszeniem prawa przez WK.

Badania okresowe mogą stanowić pierwsze badania w kraju tylko w stosunku do pojazdów uprzednio użytkowanych w UE a nie w przypadku sprowadzanych pojazdów z USA czy ZEA. Tu jest problem, bo na stronach internetowych ITS oraz PIMOT-Łukasiewicz są/były zamieszczane fałszywe informacje, że badania na dopuszczenia jednostkowe wykonuje się jedynie dla pojazdów, które nigdy nie były rejestrowane. Pierwszeństwo w stosowaniu przepisów ma prawo międzynarodowe które RP ratyfikowała i dlatego prawem obowiązującym są przepisy homologacyjne unii, a przepisy te jasno definiują, co rozumie się pod pojęciem nowy pojazd. Sprzeczna z prawem Unii definicja zawarta w PoRD jest niewiążąca.

Diagności powinni odmawiać ustalania warunków technicznych dla potrzeb rejestracji w przypadku importu nowych pojazdów, za które uważa się wszystkie pojazdy, które nie były wcześniej rejestrowane i dopuszczone w UE bo po prostu nie są w stanie określić wypełnianie warunków określonych dla tych pojazdów w rozporządzeniach homologacyjnych Unii. Konieczność ich wypełniania potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE w orzeczeniu C-513/15 z 15 czerwca 2017.

Tak sformułowane przepisy PoRD przez DTD oraz ich niezrozumienie przez pracowników WK sprawiło, że po drogach porusza się kilkadziesiąt tysięcy pojazdów, dla których nie potwierdzono wypełniania wymaganych warunków technicznych i wydano decyzję o rejestracji z rażącym naruszeniem prawa, które zgodnie z kpa należy uznać za nieważne.

Tu kłania się też rola TDT jako organu kontrolnego w stosunku do służb technicznych w kontekście informacji, jakie te służby publikowały na temat badań na dopuszczenie jednostkowe pojazdu. Innym problemem jest to, że TDT wydawał hurtowo decyzję o dopuszczeniu jednostkowym pojazdu wbrew zasadzie prawdy obiektywnej art.7 kpa dla producentów produkujących seryjnie pojazdy i z tego względu podlegających obowiązkowi homologacyjnemu wynikającemu z przepisów unii. Takie decyzje są również nielegalne.

Loading