PREZES MARIUSZ MANKIEWICZ Z DEKRY O BRANŻY

Rate this post

Prezes Zarządu DEKRA Polska Sp. z o.o. Mariusz Mankiewicz w sprawach branży na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Senatu RP (nr 7) w dniu 03-04-2024.:

Dzień dobry.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Szanowna Pani Dyrektor!

Proszę państwa, ja odniosę się do 2 wątków, które przewijały się tutaj w wystąpieniach moich przedmówców, w tym do wątku bezpieczeństwa.

W zakresie bezpieczeństwa DEKRA działa od 1925 r., tyle lat przygotowujemy raporty bezpieczeństwa. Te raporty bezpieczeństwa są właśnie wynikiem badań technicznych, które wykonujemy na terenie całego świata, a wykonaliśmy ich ponad 32 miliony. Z tego powodu mamy, wydaje mi się, duże doświadczenie i w Polsce możemy spojrzeć na tę problematykę troszeczkę szerzej.

Ja chciałbym się odnieść do wypowiedzi pana prezesa Zbyluta, który mówił o rynku amerykańskim, gdzie nie ma badań technicznych. Otóż musimy pamiętać o tym, że… Bo cały czas mówimy tu o kwestiach związanych z przedsiębiorcami, gospodarką itd., a przecież badania techniczne, co pani prezes podniosła, to kwestia bezpieczeństwa.

Są twarde dane, które o tym mówią, i to nie tylko w kontekście bezpośredniego wpływu stanu technicznego pojazdów na wypadki drogowe. My analizowaliśmy wypadki drogowe i okazało się, że mniej więcej w 7% zły stan techniczny samochodów jest główną przyczyną wypadku.

Mamy również doświadczenia z rynków, na których zostały wprowadzone badania techniczne. Na danym rynku nie było badań technicznych, a kiedy badania techniczne zostały wprowadzone, okazało się, że nastąpił spadek liczby wypadków drogowych o 40%. W związku z tym ta korelacja pomiędzy złym stanem technicznym a prawdopodobieństwem powstania wypadku jest jednoznaczna i bezdyskusyjna.

Kolejna kwestia, którą pani prezes podniosła, to jest kwestia diagnostów. Tutaj jest ten wykres, który cały czas…

To bardzo dobrze, że on cały czas jest tutaj wyświetlany. Proszę zwrócić uwagę na liczbę osób, które przystąpiły do egzaminu w I kwartale. Możemy, powiedzmy, przygotować taką ekstrapolację – prawdopodobnie 500, może 600 nowych diagnostów będzie. Ale przy tej strukturze, o której pani powiedziała, a przede wszystkim przy tych warunkach finansowych…

My jako DEKRA działamy w sektorze motoryzacji i widzimy, że tu nie ma zainteresowania ze strony młodych osób, one nie chcą być diagnostami, nie chcą wejść w te kwestie związane z techniką samochodową.

Dlaczego?

Z prostej przyczyny, jest to przyczyna ekonomiczna. Tak że wracamy do kwestii związanej z podniesieniem opłat za badania techniczne. To się sprowadza do tego, żeby przedsiębiorca miał szansę zaproponowania pracownikowi godziwych warunków, żeby ten pracownik faktycznie… żeby przede wszystkim młodzi technicy, inżynierowie chcieli pracować na stacji kontroli pojazdów. I to jest kwestia finansowa.

Badania jednoznacznie mówią, że pierwszym elementem, który decyduje o podjęciu pracy, są kwestie finansowe.

Druga sprawa to możliwość wykonywania czy prowadzenia działalności gospodarczej. My jako DEKRA prowadzimy 2 stacje kontroli pojazdów i te kwestie, o których pani prezes tutaj powiedziała, dotyczą nas w takim samym stopniu.

Kolejna kwestia, która na pewno będzie miała wpływ na prowadzenie badań technicznych, to kwestia dotycząca tego, że stawki za badania techniczne powinny być godziwe. To również będzie powodowało, że te badania będą wykonywane rzetelnie.

Dziękuję bardzo.”

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

źródło: https://www.senat.gov.pl/

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

Loading