WADA PRAWNA POJAZDÓW BEZ HOMOLOGACJI I WIARYGODNOŚĆ BT NA SKP

Rate this post

To i owo, poniedziałkowo. Czyli wiarygodność BT na SKP na konferencji naukowej oraz znaczenie posiadanych dokumentów (TZ, DR, zaświadczenie z I-OBT, itd., itp., et’cetera) przy zakupie pojazdu, w kontekście wady prawnej, np.: przy zakupie pojazdu bez homologacji.

1. Wiarygodność BT na SKP na Konferencji Naukowej w Sarbinowie.

Na niedawno zakończonej Konferencji Naukowej w Sarbinowie dyskutowano o wielu problemach. Jednym z wielu poruszanych zagadnień był problem z brakiem wiarygodności BT na naszych SKP.

Nie ukrywam, że byłem nieco (?) zdziwiony faktem, że aż tak wielu uczestników tej Konferencji Naukowej nic nie słyszało/nie wiedziało o tych ważnych badaniach naukowych. Ważnych, bo przecież dotyczących naszego zawodowego środowiska i naszej siermiężnej codzienności na SKP.

Przypomnę tylko, że te badania naukowe przeprowadziła ekipa dr inż. Ryszarda Mańczaka z Politechniki Poznańskiej w 2017 r., zaś publikacja wyników „o niepowtarzalności BT na SKP” nastąpiła w 2018 r., o czym zresztą niejeden raz już rozmawialiśmy i pisaliśmy.1

Opublikowanie tych badań zaowocowało wycofaniem się ministerstwa z inicjatywy powtórzenia BT pojazdu (w obecności przedstawiciela TDT) w przypadku skargi klienta na jego wynik.

Ale nie chodzi w tym przypadku o dowód na rewelacyjną skuteczność tych naukowych badań w zakresie branżowych inicjatyw. Bo tym razem chodzi o odpowiedź na pytanie:

  1. co się zmieniło od czasu publikacji tych badań naukowych,

  2. czy można było tej zmianie zapobiec,

  3. co należy należy zrobić, aby zapobiec ewentualnemu chaosowi, który szykuje nam MI we współpracy z DTD (resortem transportu) w związku z inicjatywą wprowadzenia zapisów z naszych urządzeń do zaświadczenia o BT pojazdu.

Bo minęło 6 kolejnych długich lat od badań ekipy dr inż. Ryszarda Mańczaka, w trakcie których żadna z ministerialnych lub branżowych inicjatyw nie próbuje nawet dotknąć tej ważnej branżowej problematyki.

Zaś odpowiadając na powyższe pytania należy stwierdzić jednoznacznie, że w w/w zakresie:

Ad 1.

Od 2018 roku sytuacja tylko uległa bardzo znacznemu pogorszeniu. BT pojazdów na naszych SKP nie tylko są nadal niepowtarzalne i skrajnie oraz diametralnie różne, ale także wzajemnie się wykluczające w zakresie o wiele szerszym niż w okresie lat 2017 – 2018. A to powoduje, że możemy już nawet mówić o braku wiarygodności BT pojazdów na SKP.

Ad 2.

Temu niekorzystnemu zjawisku można było zapobiec choćby waloryzując Cennik BT, co mogło umożliwić pozyskanie środków na serwis, naprawę lub wymianę zużytych urządzeń, stanowiących wyposażenie naszych SKP.

Ad 3.

W tej sytuacji nietrudno sobie wyobrazić sytuację, że niezadowolony z wyniku BT kontrolowany klient jedzie na sąsiednią SKP (a potem jeszcze na następną i dalej na kolejną), gdzie uzyskuje zaświadczenia z wynikami innymi i diametralnie różnymi od poprzedniej. I kto podejmie się właściwego rozstrzygnięcia, która z naszych SKP wydała właściwe rozstrzygnięcie w zakresie ekologii (zadymienie i spalanie) oraz BRD (stanu hamulca, zawieszenia i geometrii)? Być może, że uratuje nas w takim przypadku inicjatywa SITK w Legnicy, którą wspiera Politechnika Wrocławska o „licencjonowanym insp. UDS-ie”.

2. Konsekwencje wady prawnej przy zakupie pojazdu bez homologacji.

Obejrzałem. I dziękuję Koledze za to interesujące info!

Faktycznie, bo najciekawiej robi się od 19 min 30 sek.

FORD OSZUKUJE NA MOCY AUT? „FOCUS GATE” Mówię – SPRAWDZAM! – YouTube .2

Musimy uważnie wysłuchać informacji o drodze prawnej, jaką ma do zastosowania klient w przypadku niezgodności pojazdu z danymi technicznymi deklarowanymi przez producenta, a która to droga prawna w praktyce może mieć również zastosowanie do pojazdów, w stosunku do których importer nie wywiązał się z obowiązków określonych w rozporządzeniach homologacyjnych 167/2013, 168/2013, 2018/858 udostępniając na rynku dany pojazd. Czyli pojazdów bez homologacji, które obciążone są w takim przypadku wadą prawną na skutek nielegalnej rejestracji przez WK/starostwo.

O konsekwencjach zmian dokonywanych w PoRD ustawą z 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia informowane były najważniejsze czynniki rządowe (poniżej)3 – jak dziś widać bez właściwej prawnej refleksji ze strony MI i DTD (resortu transportu).

Dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – – – – –

3 już w kwietniu i maju 2022 r., w trakcie procedowania projektu tej ustawy roboczo nazwanej UC80

Loading