KOLEGA FUKSIARZ CZY MA TZW. „PLECY”?

Rate this post

Kolega „z plecami”, czy fuksiarz? Bo obronił swoje uprawnienia w sytuacji, gdy inni je tracili. A od pytania „Gdzie tu jest sprawiedliwość?” ważniejsze jest pytanie „Ale gdzie jest Policja w tej sprawie?”.1

A oto kalendarium najważniejszych faktów tej sprawy:

I.

Sprawa zaczęła się 25 listopada 2021 r., gdy na Okręgowej SKP w m. S. przeprowadzono kontrolę. W jej wyniku potwierdzono wcześniejsze zgłoszenie o tym, że na tej OSKP nasz kolega – nieco wcześniej, bo 29 marca 2021 r. – wykonał D-BT w zakresie zmian konstrukcyjnych z wynikiem „P”-pozytywnym pojazdu Renault Clio. Z opisu zmian konstrukcyjnych, które dokonano w tym pojeździe wynikało, że:

  1. Zmianie uległ rodzaj pojazdu z samochodu ciężarowego na osobowy.

  2. Zamontowano kanapę tylną wraz z pasami bezpieczeństwa w oryginalnych punktach mocowania.

  3. Liczba miejsc po zmianach 5.

  4. Zdemontowano kratkę grodziową.

  5. Zmian dokonała firma A”.

  6. W toku czynności kontrolnych stwierdzono brak poświadczenia wydanego przez jednostkę uprawnioną lub Dyrektora TDT, bądź oświadczenia producenta pojazdu podstawowego potwierdzającego prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.2

II.

11 marca 2022 r. (w efekcie wyników w/w kontroli) wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia uprawnienia diagnosty samochodowego naszemu koledze.

III.

28 marca 2022 r. (skarżący) nasz kolega stosownym pismem złożył wniosek o przeprowadzenie czynności dowodowej w postaci przesłuchania go na okoliczność sposobu i zakresu wykonania przez niego 29 marca 2021 r. BT tego Renault Clio.

IV.

7 kwietnia 2022 r. wpłynęło pismo naszego kolegi z załączonym protokołem z oględzin i badań z dnia 29 marca 2022 r. – i po roku od DBT w zakresie zmian konstrukcyjnych – dla wskazanego pojazdu oraz kopią świadectwa homologacji, w której jednak brak jest wskazanej cechy identyfikacyjnej pojazdu w postaci nr VIN.

V.

26 kwietnia 2022 r. wpłynęło kolejne pismo naszego kolegi, cofające jego własny wniosek o przesłuchanie go w charakterze strony.

VI.

9 czerwca 2022 r. Starosta stosowną decyzją cofnął naszemu koledze J. G. (dalej: skarżący) uprawnienia diagnosty do wykonywania BT pojazdów na SKP stwierdzając, że przedstawiony w dniu 7 kwietnia 2022 r. dowód w postaci protokołu z oględzin i badań pojazdu z dnia 29 marca 2022 r., załączony do pisma z 1 kwietnia 2022 r., nie stanowi podstawy do odstąpienia od realizacji ustawowo nałożonych na organ obowiązków. Albowiem nasz kolega w tym przypadku zobowiązany był do weryfikacji wymaganych dokumentów przed wykonaniem tego DBT.3

VII.

4 października 2022 r. SKO w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy w/w decyzję Starosty Powiatu Piotrkowskiego z dnia 9 czerwca 2022 r. o cofnięciu naszemu koledze J. G. (dalej: skarżący) uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania badań technicznych pojazdów.

VIII.

11 maja 2023 r. WSA w Łodzi wyrokiem o sygnat. III SA/Łd 840/22 uchylił decyzję SKO i poprzedzającą ją decyzję Starosty, gdyż rzekomo cyt.:

„… jeżeli treść przepisów w zakresie obowiązków formalnoprawnych diagnosty nie jest jednoznaczna, to rozbieżności w tym zakresie nie powinny rodzić sankcji dla diagnosty.”

A ja konia z rzędem stawiam za odpowiedź na pytanie o to, co tu jest niejednoznaczne?4

IX.

7 września 2023 r. Starosta wystosował pismo do do Urzędu Miasta w P. o przesłanie kopii dokumentów przedstawionych do pierwszej rejestracji w kraju pojazdu marki Renault Clio, numer rejestracyjny EP […]. Otrzymana dokumentacja potwierdza, że pojazd został sprowadzony do kraju jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami siedzącymi. Z kolei tzw. I-OBT, czyli okresowe badanie przed pierwszą rejestracją na terytorium RP zostało wykonane 23 listopada 2016 r. w Okręgowej Stacji […] w S. przez naszego kolegę i uprawnionego diagnostę samochodowego o inicjałach J. G., który w tej sprawie jest skarżącym i występuje w niej od samego początku.

X.

8 września 2023 r. do producenta Renault Polska Sp. z o. o. zostały skierowane zapytania dotyczące homologacji oraz parametrów jakie uzyskał pojazd po wyprodukowaniu i dopuszczeniu do ruchu, a także kwestii związanych ze zmianami konstrukcyjnymi danego typu pojazdu. Z korespondencji otrzymanej od producenta pojazdu wynika, iż pojazd został wyprodukowany i zgodnie z lokalnymi przepisami (Francja) i dopuszczony do ruchu jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami.

XI.

26 października 2023 r. producent pojazdu udzielił kolejnej informacji, z której wynika, że „Renault Polska Sp. z o. o. nie wydało oświadczenia, o którym mowa w § 9i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia dot. samochodu Renault Clio […] oraz, że „firma B” nie jest upoważniona do wydawania oświadczeń w imieniu producenta/importera Renault” – sic!

XII.

14 grudnia 2023 r. do organu wpłynął protokół z dnia 8 grudnia 2023 r. przesłuchania świadka – właściciela pojazdu marki Renault Clio, numer VIN […]. J. W. zeznał, że:

  • nie posiada homologacji do przedmiotowego pojazdu,

  • natomiast na OSKP w dniu przeprowadzania DBT obecna była małżonka, która okazała „(…) DR wraz z KP (kartą pojazdu) oraz zaświadczenie od producenta, że pojazd był homologowany jako samochód osobowy oraz dokument potwierdzenia jednostki potwierdzające prawidłowość zamontowania odpowiednich siedzeń i pasów”.

XIII.

28 maja 2024 r., po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Starosta stosowną decyzją ponownie cofnął naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP.

XIV.

11 października 2024 r. SKO w/w decyzję utrzymało w mocy. Uzasadnienia obu decyzji są podobne i podkreślają fakt, że istnieją rozbieżność co do tego, czy zmiany konstrukcyjne pojazdu zostały wykonane przez B, jak twierdził nasz kolega (skarżący) w odwołaniu, czy jak podał w zaświadczeniu z DBT pojazdu z dnia 29 marca 2021 r., czyli przez A.

Kuriozalne jest w tej sprawie, że ani firma „A”, ani firma „B” nie zechciała odpowiedzieć w tej sprawie, aby wyjaśnić te rozbieżności. Mamy tu więc do czynienia z jawną formą oszustwa przez jedną z tych firm – przez wystawienie dokumentu mającego znaczenie prawne. I tym właśnie powinna zając się Policja. Nie rozumiem, dlaczego urzednicy w tej sprawie nie skierowali stosownego wniosku do Prokuratury. Bo nasz kolega ma tzw. „plecy”?

W efekcie tego urzędniczego zaniechania do dziś wszyscy nie wiemy, kto faktycznie dokonał zmian konstrukcyjnych w tym pojeździe marki Renault Clio! Nie poradził sobie z tym nawet WSA – sic! Wystraszyli się tamtejszej mafii?

XV.

21 maja 2025 r. WSA w Łodzi – Wydział III rozpoznawał tę sprawę ze skargi naszego kolegi o inicjałach J. G. na decyzję SKO w Piotrkowie Trybunalskim z 11 października 2024 r., nr KO.484.184.2024 w przedmiocie cofnięcia uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP wyrokując, że skarga była zasadna i jednocześnie ostatecznie zamykając tę sprawę poprzez jej umorzenie – sic!5

WSA podkreślił przy tym, że jeżeli treść przepisów w zakresie obowiązków formalnoprawnych diagnosty samochodowego nie jest jednoznaczna, to nie powinno to rodzić sankcji dla diagnosty. Z tym twierdzeniem trudno się nie zgodzić. Jednak umorzenie tej sprawy w sytuacji istniejących tak dalece rozbieżności jest demoralizujące dla naszego zawodowego środowiska, bo daje to wytyczne do skutecznego łamania Prawa.6

Kuriozalne jest ponadto to stwierdzenie WSA, że cyt.:

„… diagności nie zostali zobowiązani do weryfikowania prawdziwości przedłożonych im dokumentów.”

– czyżby?

A czymże innym, jak nie weryfikowaniem prawdziwości dokumentów jest identyfikacja pojazdu lub DBT w postaci ustalania danych pojazdu?

I abstrahując od naszych obywatelskich obowiązków, to już od dziś wykonując nałożone na nas zadania w imieniu III RP na naszych SKP nie musimy weryfikować przedkładanych nam DR, PC, zaświadczeń, DIP-ów, zagranicznych dokumentów rejestracyjnych, Briefów, faktur, tłumaczeń, aktów własności, itp., itd., et’cetera?

Co tu się dzieje?

Czym to się skończy przy takim zakresie patologii na naszych SKP?7

Pyta i pozdrawia

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 III SA/Łd 11/25 – Wyrok WSA w Łodzi; Data orzeczenia: 2025-05-21; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-01-07; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono decyzję I i II instancji;

2 o których mowa w § 9f i 9i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U . z 2016 r., poz. 2022 ze zm. – dalej: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów).

3 Cyt.: Skarżący wykonał badania techniczne pojazdu stwierdzając jego sprawność niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Powołane wyżej okoliczności wskazują ostatecznie na nierzetelne i niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa wykonywanie obowiązków diagnosty.”

4 zgodnie z § 9b rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c. Stosownie do § 9f rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora TDT. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie. Natomiast w myśl § 9i rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora TDT, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.

5 Wyrok WSA: 1/. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 28 maja 2024 r., znak WK.5422.5.2022.EP; 2/. umarza postępowanie administracyjne; 3/. zasądza od SKO w Piotrkowie Trybunalskim na rzecz skarżącego J. G. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

6 Z uwagi na stwierdzony przez Sąd brak podstaw do ponownego prowadzenia postępowania, nie zachodzą bowiem przesłanki cofnięcia skarżącemu uprawnień diagnosty, Sąd był obowiązany jednocześnie umorzyć postępowanie administracyjne (art. 145 § 3 p.p.s.a.).

Loading