R. RYCHTER Z DTD I JEJ KOLEJNE BŁĘDY W PIŚMIE DO WK/STAROSTW Z 23.01.’25

Rate this post

Dygresja do pisma Pani dr Renaty Rychter Dyrektor DTD MI

W piśmie z dnia 23 stycznia 2025 r.1, skierowanym do Szefów Wydziałów Komunikacji Starostw Powiatowych, w komentarzu dotyczącym nowelizacji do rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach opublikowanej 31 grudnia 2024 r. Pani Dyrektor wskazuje, że nie istnieje obowiązek wpisywania w zharmonizowanej rubryce K dowodu rejestracyjnego numeru świadectwa homologacji typu pojazdu, jeżeli np. pojazd kategorii L, M, N, O został sprowadzony z państwa niebędącego członkiem UE i pojazd ten NIE PODLEGAŁ wspólnotowej procedurze homologacji typu, a zatem nie posiada świadectwa homologacji.

Problem jednak w tym, że zgodnie z nowelizacją:

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1849 oraz z 2023 r. poz. 1208 i 2685) wprowadza się następujące zmiany:

2) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:

b) w § 16 w ust. 5:

– pkt 13 otrzymuje brzmienie: „13) w rubryce przy kodzie K – wpisuje się numer świadectwa (…)”,

– w pkt 30 lit. v otrzymuje brzmienie:

„v) „Nr … dopuszczenia jednostkowego pojazdu, świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, uznania dopuszczenia jednostkowego pojazdu, uznania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, świadectwa unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu” – wpisując numer odpowiedniego dokumentu; dotyczy pojazdu nowego rejestrowanego po raz pierwszy albo pojazdu, dla którego w dowodzie rejestracyjnym była określona niniejsza informacja,”;

* * *

I tu rodzi się pytanie w odniesieniu do pojazdów sprowadzanych spoza UE, które jeśli nigdy wcześniej nie uzyskały dopuszczenia w jednym z Państw Członkowskich UE w świetle obowiązującego stanu prawnego przy pierwszym dopuszczeniu, w tym do ruchu drogowego w UE muszą być traktowane jako pojazdy nowe, a z obowiązujących Nas przepisów rozporządzenia 2018/858, które stosuje się wprost wynika, że nowe pojazdy kategorii L, M, N, O podlegają obowiązkowi homologacyjnemu,

Więc, aby dany pojazd mógł być wprowadzony do obrotu, a w dalszej konsekwencji zarejestrowany w przypadku braku homologacji typu WE lub równoważnej homologacji typu, pojazd ten zgodnie z art. 59 ust. 3 ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia musi przejść procedurę krajowego dopuszczenia pojazdu, która potwierdzi, że pojazd odpowiada warunkom i wymaganiom technicznym dla celów wydania przez Dyrektora TDT decyzji o dopuszczeniu indywidualnym, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, która to decyzja jest wymagana dla takiego pojazdu przy wniosku o wydanie decyzji dotyczącej pierwszej rejestracji tego pojazdu w RP.

Natomiast obowiązkowi homologacji typu wynikającego z rozporządzenia 2018/858 nie podlegają wyłącznie pojazdy kategorii L, M, N, O w następujących przypadkach:

art.2

Zakres stosowania

3. W przypadku następujących pojazdów producent może wystąpić o homologację typu lub indywidualne dopuszczenie pojazdu na podstawie niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem że pojazdy te spełniają wymogi niniejszego rozporządzenia:

a) pojazdy zaprojektowane i zbudowane do użytku przede wszystkim na placach budowy lub w kamieniołomach, w obiektach portowych lub w portach lotniczych;

b) pojazdy zaprojektowane i zbudowane lub dostosowane do użytku przez służby ochrony ludności, straż pożarną oraz służby odpowiedzialne za utrzymanie porządku publicznego;

c) każdy pojazd z własnym napędem, który został zaprojektowany i zbudowany specjalnie do wykonywania prac i który ze względu na swoje cechy konstrukcyjne nie jest przeznaczony do przewozu pasażerów ani towarów i który nie jest maszyną zamocowaną na podwoziu pojazdu silnikowego. Tego rodzaju dopuszczenia pozostają bez uszczerbku dla stosowania dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ( 3 ).

4. Producent może wystąpić o indywidualne dopuszczenie pojazdu na podstawie niniejszego rozporządzenia w przypadku następujących pojazdów:

a) pojazdów przeznaczonych wyłącznie do wyścigów drogowych;

b) prototypów pojazdów używanych na drodze na odpowiedzialność producenta w celu przeprowadzenia konkretnego programu badań, pod warunkiem, że zostały one specjalnie zaprojektowane i zbudowane do tego celu.

* * *

W praktyce więc trudno doszukać się sytuacji, w której dla sprowadzanych spoza UE pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy w RP (UE) nie istniej obowiązek wypełnienia zharmonizowanej rubryki K w dowodzie rejestracyjnym w postaci nr świadectwa homologacji lub nr dopuszczenia indywidualnego mając na uwadze, że pojazd, jak każda inna maszyna trafiając do obrotu w UE po raz pierwszy musi być traktowany jako nowy / nowa maszyna ( patrz art.2 lit. h) dyrektywy 2006/42/WE). Różnica jest tylko taka, że dla pojazdów objętych zakresem rozporządzeń homologacyjnych mają zastosowania bardziej szczegółowe przepisy objęte zasadą lex specialis.

Ponadto należało by spytać Panią Dyrektor skąd bierze się merytorycznie rażąca sprzeczność pisma z dnia 23 stycznia 2025 r z informacją udzieloną Szefom Wydziałów Komunikacji z dnia 08 maja 2024 r nr DTD-3.4400.288.2024 ?

Cytuję:

(…) Regulacje ustawy homologacyjnej, w przypadku pojazdu nieobjętego odpowiednim całopojazdowym świadectwem homologacji typu, nakładają na producenta, importera albo właściciela nowego pojazdu obowiązek uzyskania, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r., w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz.Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, z póź. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/858, albo przepisami tej ustawy:

1. świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, albo

2. uznania krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu wydanego przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego UE.

(…) Okoliczność , że w art. 13 ust. 3 ustawy homologacyjnej obowiązek został nałożony jedynie na właściciela nowego pojazdu nie oznacza w ocenie MI wykluczenia procedury , o której mowa w art. 64 ww. ustawy pojazdów zarejestrowanych. Potwierdza to chociażby okoliczność, że art. 64 ustawy homologacyjnej wskazuje, że stroną postępowania może być właściciel pojazdu (a zatem nie tylko pojazdu nowego), zaś wśród przesłanek odmowy uznania wskazanych w art. 65 ustawy homologacyjnej brak jest przesłanki dotyczącej uprzedniej rejestracji pojazdu na terenie UE. (…)

* * *

Reasumując jeśli wymagamy krajowych dokumentów homologacyjnych wydanych w państwie członkowskim UE w celu ich uznania przez Dyrektora TDT dla celów pierwszej rejestracji w RP, to tym bardziej dla celów pierwszej rejestracji w RP wymaganym dokumentem dla pojazdu sprowadzanego spoza Unii będzie decyzja o krajowym dopuszczeniu indywidualnym wydana dla danego pojazdu przez Dyrektora TDT, a nie jedynie zaświadczenie z okresowego badania technicznego wydawanego przez SKP. Zaś obowiązek wypełnienia przez wydziały komunikacyjne zharmonizowanej rubryki K istnieje w odniesieniu do rejestrowanych pojazdów.

Konkludując, w mojej ocenie stanowisko Pani Dyrektor DTD zaprezentowane w piśmie z 23 stycznia 2025 r w tym zakresie może wprowadzać w błąd urzędników wydziałów komunikacji przy wydawaniu decyzji dotyczących pierwszych rejestracji w RP pojazdów samochodowych sprowadzanych z USA, Kanady i innych państw niebędących członkami UE.

Radecki

Loading