Kolega „z plecami”, czy fuksiarz? Bo obronił swoje uprawnienia w sytuacji, gdy inni je tracili. A od pytania „Gdzie tu jest sprawiedliwość?” ważniejsze jest pytanie „Ale gdzie jest Policja w tej sprawie?”.1
A oto kalendarium najważniejszych faktów tej sprawy:
I.
Sprawa zaczęła się 25 listopada 2021 r., gdy na Okręgowej SKP w m. S. przeprowadzono kontrolę. W jej wyniku potwierdzono wcześniejsze zgłoszenie o tym, że na tej OSKP nasz kolega – nieco wcześniej, bo 29 marca 2021 r. – wykonał D-BT w zakresie zmian konstrukcyjnych z wynikiem „P”-pozytywnym pojazdu Renault Clio. Z opisu zmian konstrukcyjnych, które dokonano w tym pojeździe wynikało, że:
Zmianie uległ rodzaj pojazdu z samochodu ciężarowego na osobowy.
Zamontowano kanapę tylną wraz z pasami bezpieczeństwa w oryginalnych punktach mocowania.
Liczba miejsc po zmianach 5.
Zdemontowano kratkę grodziową.
Zmian dokonała firma A”.
W toku czynności kontrolnych stwierdzono brak poświadczenia wydanego przez jednostkę uprawnioną lub Dyrektora TDT, bądź oświadczenia producenta pojazdu podstawowego potwierdzającego prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.2
II.
11 marca 2022 r. (w efekcie wyników w/w kontroli) wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia uprawnienia diagnosty samochodowego naszemu koledze.
III.
28 marca 2022 r. (skarżący) nasz kolega stosownym pismem złożył wniosek o przeprowadzenie czynności dowodowej w postaci przesłuchania go na okoliczność sposobu i zakresu wykonania przez niego 29 marca 2021 r. BT tego Renault Clio.
IV.
7 kwietnia 2022 r. wpłynęło pismo naszego kolegi z załączonym protokołem z oględzin i badań z dnia 29 marca 2022 r. – i po roku od DBT w zakresie zmian konstrukcyjnych – dla wskazanego pojazdu oraz kopią świadectwa homologacji, w której jednak brak jest wskazanej cechy identyfikacyjnej pojazdu w postaci nr VIN.
V.
26 kwietnia 2022 r. wpłynęło kolejne pismo naszego kolegi, cofające jego własny wniosek o przesłuchanie go w charakterze strony.
VI.
9 czerwca 2022 r. Starosta stosowną decyzją cofnął naszemu koledze J. G. (dalej: skarżący) uprawnienia diagnosty do wykonywania BT pojazdów na SKP stwierdzając, że przedstawiony w dniu 7 kwietnia 2022 r. dowód w postaci protokołu z oględzin i badań pojazdu z dnia 29 marca 2022 r., załączony do pisma z 1 kwietnia 2022 r., nie stanowi podstawy do odstąpienia od realizacji ustawowo nałożonych na organ obowiązków. Albowiem nasz kolega w tym przypadku zobowiązany był do weryfikacji wymaganych dokumentów przed wykonaniem tego DBT.3
VII.
4 października 2022 r. SKO w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy w/w decyzję Starosty Powiatu Piotrkowskiego z dnia 9 czerwca 2022 r. o cofnięciu naszemu koledze J. G. (dalej: skarżący) uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania badań technicznych pojazdów.
VIII.
11 maja 2023 r. WSA w Łodzi wyrokiem o sygnat. III SA/Łd 840/22 uchylił decyzję SKO i poprzedzającą ją decyzję Starosty, gdyż rzekomo cyt.:
„… jeżeli treść przepisów w zakresie obowiązków formalnoprawnych diagnosty nie jest jednoznaczna, to rozbieżności w tym zakresie nie powinny rodzić sankcji dla diagnosty.”
A ja konia z rzędem stawiam za odpowiedź na pytanie o to, co tu jest niejednoznaczne?4
IX.
7 września 2023 r. Starosta wystosował pismo do do Urzędu Miasta w P. o przesłanie kopii dokumentów przedstawionych do pierwszej rejestracji w kraju pojazdu marki Renault Clio, numer rejestracyjny EP […]. Otrzymana dokumentacja potwierdza, że pojazd został sprowadzony do kraju jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami siedzącymi. Z kolei tzw. I-OBT, czyli okresowe badanie przed pierwszą rejestracją na terytorium RP zostało wykonane 23 listopada 2016 r. w Okręgowej Stacji […] w S. przez naszego kolegę i uprawnionego diagnostę samochodowego o inicjałach J. G., który w tej sprawie jest skarżącym i występuje w niej od samego początku.
X.
8 września 2023 r. do producenta Renault Polska Sp. z o. o. zostały skierowane zapytania dotyczące homologacji oraz parametrów jakie uzyskał pojazd po wyprodukowaniu i dopuszczeniu do ruchu, a także kwestii związanych ze zmianami konstrukcyjnymi danego typu pojazdu. Z korespondencji otrzymanej od producenta pojazdu wynika, iż pojazd został wyprodukowany i zgodnie z lokalnymi przepisami (Francja) i dopuszczony do ruchu jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami.
XI.
26 października 2023 r. producent pojazdu udzielił kolejnej informacji, z której wynika, że „Renault Polska Sp. z o. o. nie wydało oświadczenia, o którym mowa w § 9i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia dot. samochodu Renault Clio […] oraz, że „firma B” nie jest upoważniona do wydawania oświadczeń w imieniu producenta/importera Renault” – sic!
XII.
14 grudnia 2023 r. do organu wpłynął protokół z dnia 8 grudnia 2023 r. przesłuchania świadka – właściciela pojazdu marki Renault Clio, numer VIN […]. J. W. zeznał, że:
nie posiada homologacji do przedmiotowego pojazdu,
natomiast na OSKP w dniu przeprowadzania DBT obecna była małżonka, która okazała „(…) DR wraz z KP (kartą pojazdu) oraz zaświadczenie od producenta, że pojazd był homologowany jako samochód osobowy oraz dokument potwierdzenia jednostki potwierdzające prawidłowość zamontowania odpowiednich siedzeń i pasów”.
XIII.
28 maja 2024 r., po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Starosta stosowną decyzją ponownie cofnął naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP.
XIV.
11 października 2024 r. SKO w/w decyzję utrzymało w mocy. Uzasadnienia obu decyzji są podobne i podkreślają fakt, że istnieją rozbieżność co do tego, czy zmiany konstrukcyjne pojazdu zostały wykonane przez B, jak twierdził nasz kolega (skarżący) w odwołaniu, czy jak podał w zaświadczeniu z DBT pojazdu z dnia 29 marca 2021 r., czyli przez A.
Kuriozalne jest w tej sprawie, że ani firma „A”, ani firma „B” nie zechciała odpowiedzieć w tej sprawie, aby wyjaśnić te rozbieżności. Mamy tu więc do czynienia z jawną formą oszustwa przez jedną z tych firm – przez wystawienie dokumentu mającego znaczenie prawne. I tym właśnie powinna zając się Policja. Nie rozumiem, dlaczego urzednicy w tej sprawie nie skierowali stosownego wniosku do Prokuratury. Bo nasz kolega ma tzw. „plecy”?
W efekcie tego urzędniczego zaniechania do dziś wszyscy nie wiemy, kto faktycznie dokonał zmian konstrukcyjnych w tym pojeździe marki Renault Clio! Nie poradził sobie z tym nawet WSA – sic! Wystraszyli się tamtejszej mafii?
XV.
21 maja 2025 r. WSA w Łodzi – Wydział III rozpoznawał tę sprawę ze skargi naszego kolegi o inicjałach J. G. na decyzję SKO w Piotrkowie Trybunalskim z 11 października 2024 r., nr KO.484.184.2024 w przedmiocie cofnięcia uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP wyrokując, że skarga była zasadna i jednocześnie ostatecznie zamykając tę sprawę poprzez jej umorzenie – sic!5
WSA podkreślił przy tym, że jeżeli treść przepisów w zakresie obowiązków formalnoprawnych diagnosty samochodowego nie jest jednoznaczna, to nie powinno to rodzić sankcji dla diagnosty. Z tym twierdzeniem trudno się nie zgodzić. Jednak umorzenie tej sprawy w sytuacji istniejących tak dalece rozbieżności jest demoralizujące dla naszego zawodowego środowiska, bo daje to wytyczne do skutecznego łamania Prawa.6
Kuriozalne jest ponadto to stwierdzenie WSA, że cyt.:
„… diagności nie zostali zobowiązani do weryfikowania prawdziwości przedłożonych im dokumentów.”
– czyżby?
A czymże innym, jak nie weryfikowaniem prawdziwości dokumentów jest identyfikacja pojazdu lub DBT w postaci ustalania danych pojazdu?
I abstrahując od naszych obywatelskich obowiązków, to już od dziś wykonując nałożone na nas zadania w imieniu III RP na naszych SKP nie musimy weryfikować przedkładanych nam DR, PC, zaświadczeń, DIP-ów, zagranicznych dokumentów rejestracyjnych, Briefów, faktur, tłumaczeń, aktów własności, itp., itd., et’cetera?
Co tu się dzieje?
Czym to się skończy przy takim zakresie patologii na naszych SKP?7
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1III SA/Łd 11/25 – Wyrok WSA w Łodzi; Data orzeczenia: 2025-05-21; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-01-07; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono decyzję I i II instancji;
2o których mowa w § 9f i 9i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U . z 2016 r., poz. 2022 ze zm. – dalej: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów).
3Cyt.: „Skarżący wykonał badania techniczne pojazdu stwierdzając jego sprawność niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Powołane wyżej okoliczności wskazują ostatecznie na nierzetelne i niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa wykonywanie obowiązków diagnosty.”
4zgodnie z § 9b rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c. Stosownie do § 9f rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora TDT. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie. Natomiast w myśl § 9i rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora TDT, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.
5Wyrok WSA: 1/. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 28 maja 2024 r., znak WK.5422.5.2022.EP; 2/. umarza postępowanie administracyjne; 3/. zasądza od SKO w Piotrkowie Trybunalskim na rzecz skarżącego J. G. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
6Z uwagi na stwierdzony przez Sąd brak podstaw do ponownego prowadzenia postępowania, nie zachodzą bowiem przesłanki cofnięcia skarżącemu uprawnień diagnosty, Sąd był obowiązany jednocześnie umorzyć postępowanie administracyjne (art. 145 § 3 p.p.s.a.).
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
cze 26 2025
KOLEGA FUKSIARZ CZY MA TZW. „PLECY”?
Kolega „z plecami”, czy fuksiarz? Bo obronił swoje uprawnienia w sytuacji, gdy inni je tracili. A od pytania „Gdzie tu jest sprawiedliwość?” ważniejsze jest pytanie „Ale gdzie jest Policja w tej sprawie?”.1
A oto kalendarium najważniejszych faktów tej sprawy:
I.
Sprawa zaczęła się 25 listopada 2021 r., gdy na Okręgowej SKP w m. S. przeprowadzono kontrolę. W jej wyniku potwierdzono wcześniejsze zgłoszenie o tym, że na tej OSKP nasz kolega – nieco wcześniej, bo 29 marca 2021 r. – wykonał D-BT w zakresie zmian konstrukcyjnych z wynikiem „P”-pozytywnym pojazdu Renault Clio. Z opisu zmian konstrukcyjnych, które dokonano w tym pojeździe wynikało, że:
Zmianie uległ rodzaj pojazdu z samochodu ciężarowego na osobowy.
Zamontowano kanapę tylną wraz z pasami bezpieczeństwa w oryginalnych punktach mocowania.
Liczba miejsc po zmianach 5.
Zdemontowano kratkę grodziową.
Zmian dokonała firma A”.
W toku czynności kontrolnych stwierdzono brak poświadczenia wydanego przez jednostkę uprawnioną lub Dyrektora TDT, bądź oświadczenia producenta pojazdu podstawowego potwierdzającego prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.2
II.
11 marca 2022 r. (w efekcie wyników w/w kontroli) wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia uprawnienia diagnosty samochodowego naszemu koledze.
III.
28 marca 2022 r. (skarżący) nasz kolega stosownym pismem złożył wniosek o przeprowadzenie czynności dowodowej w postaci przesłuchania go na okoliczność sposobu i zakresu wykonania przez niego 29 marca 2021 r. BT tego Renault Clio.
IV.
7 kwietnia 2022 r. wpłynęło pismo naszego kolegi z załączonym protokołem z oględzin i badań z dnia 29 marca 2022 r. – i po roku od DBT w zakresie zmian konstrukcyjnych – dla wskazanego pojazdu oraz kopią świadectwa homologacji, w której jednak brak jest wskazanej cechy identyfikacyjnej pojazdu w postaci nr VIN.
V.
26 kwietnia 2022 r. wpłynęło kolejne pismo naszego kolegi, cofające jego własny wniosek o przesłuchanie go w charakterze strony.
VI.
9 czerwca 2022 r. Starosta stosowną decyzją cofnął naszemu koledze J. G. (dalej: skarżący) uprawnienia diagnosty do wykonywania BT pojazdów na SKP stwierdzając, że przedstawiony w dniu 7 kwietnia 2022 r. dowód w postaci protokołu z oględzin i badań pojazdu z dnia 29 marca 2022 r., załączony do pisma z 1 kwietnia 2022 r., nie stanowi podstawy do odstąpienia od realizacji ustawowo nałożonych na organ obowiązków. Albowiem nasz kolega w tym przypadku zobowiązany był do weryfikacji wymaganych dokumentów przed wykonaniem tego DBT.3
VII.
4 października 2022 r. SKO w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy w/w decyzję Starosty Powiatu Piotrkowskiego z dnia 9 czerwca 2022 r. o cofnięciu naszemu koledze J. G. (dalej: skarżący) uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania badań technicznych pojazdów.
VIII.
11 maja 2023 r. WSA w Łodzi wyrokiem o sygnat. III SA/Łd 840/22 uchylił decyzję SKO i poprzedzającą ją decyzję Starosty, gdyż rzekomo cyt.:
„… jeżeli treść przepisów w zakresie obowiązków formalnoprawnych diagnosty nie jest jednoznaczna, to rozbieżności w tym zakresie nie powinny rodzić sankcji dla diagnosty.”
A ja konia z rzędem stawiam za odpowiedź na pytanie o to, co tu jest niejednoznaczne?4
IX.
7 września 2023 r. Starosta wystosował pismo do do Urzędu Miasta w P. o przesłanie kopii dokumentów przedstawionych do pierwszej rejestracji w kraju pojazdu marki Renault Clio, numer rejestracyjny EP […]. Otrzymana dokumentacja potwierdza, że pojazd został sprowadzony do kraju jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami siedzącymi. Z kolei tzw. I-OBT, czyli okresowe badanie przed pierwszą rejestracją na terytorium RP zostało wykonane 23 listopada 2016 r. w Okręgowej Stacji […] w S. przez naszego kolegę i uprawnionego diagnostę samochodowego o inicjałach J. G., który w tej sprawie jest skarżącym i występuje w niej od samego początku.
X.
8 września 2023 r. do producenta Renault Polska Sp. z o. o. zostały skierowane zapytania dotyczące homologacji oraz parametrów jakie uzyskał pojazd po wyprodukowaniu i dopuszczeniu do ruchu, a także kwestii związanych ze zmianami konstrukcyjnymi danego typu pojazdu. Z korespondencji otrzymanej od producenta pojazdu wynika, iż pojazd został wyprodukowany i zgodnie z lokalnymi przepisami (Francja) i dopuszczony do ruchu jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami.
XI.
26 października 2023 r. producent pojazdu udzielił kolejnej informacji, z której wynika, że „Renault Polska Sp. z o. o. nie wydało oświadczenia, o którym mowa w § 9i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia dot. samochodu Renault Clio […] oraz, że „firma B” nie jest upoważniona do wydawania oświadczeń w imieniu producenta/importera Renault” – sic!
XII.
14 grudnia 2023 r. do organu wpłynął protokół z dnia 8 grudnia 2023 r. przesłuchania świadka – właściciela pojazdu marki Renault Clio, numer VIN […]. J. W. zeznał, że:
nie posiada homologacji do przedmiotowego pojazdu,
natomiast na OSKP w dniu przeprowadzania DBT obecna była małżonka, która okazała „(…) DR wraz z KP (kartą pojazdu) oraz zaświadczenie od producenta, że pojazd był homologowany jako samochód osobowy oraz dokument potwierdzenia jednostki potwierdzające prawidłowość zamontowania odpowiednich siedzeń i pasów”.
XIII.
28 maja 2024 r., po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Starosta stosowną decyzją ponownie cofnął naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP.
XIV.
11 października 2024 r. SKO w/w decyzję utrzymało w mocy. Uzasadnienia obu decyzji są podobne i podkreślają fakt, że istnieją rozbieżność co do tego, czy zmiany konstrukcyjne pojazdu zostały wykonane przez B, jak twierdził nasz kolega (skarżący) w odwołaniu, czy jak podał w zaświadczeniu z DBT pojazdu z dnia 29 marca 2021 r., czyli przez A.
Kuriozalne jest w tej sprawie, że ani firma „A”, ani firma „B” nie zechciała odpowiedzieć w tej sprawie, aby wyjaśnić te rozbieżności. Mamy tu więc do czynienia z jawną formą oszustwa przez jedną z tych firm – przez wystawienie dokumentu mającego znaczenie prawne. I tym właśnie powinna zając się Policja. Nie rozumiem, dlaczego urzednicy w tej sprawie nie skierowali stosownego wniosku do Prokuratury. Bo nasz kolega ma tzw. „plecy”?
W efekcie tego urzędniczego zaniechania do dziś wszyscy nie wiemy, kto faktycznie dokonał zmian konstrukcyjnych w tym pojeździe marki Renault Clio! Nie poradził sobie z tym nawet WSA – sic! Wystraszyli się tamtejszej mafii?
XV.
21 maja 2025 r. WSA w Łodzi – Wydział III rozpoznawał tę sprawę ze skargi naszego kolegi o inicjałach J. G. na decyzję SKO w Piotrkowie Trybunalskim z 11 października 2024 r., nr KO.484.184.2024 w przedmiocie cofnięcia uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP wyrokując, że skarga była zasadna i jednocześnie ostatecznie zamykając tę sprawę poprzez jej umorzenie – sic!5
WSA podkreślił przy tym, że jeżeli treść przepisów w zakresie obowiązków formalnoprawnych diagnosty samochodowego nie jest jednoznaczna, to nie powinno to rodzić sankcji dla diagnosty. Z tym twierdzeniem trudno się nie zgodzić. Jednak umorzenie tej sprawy w sytuacji istniejących tak dalece rozbieżności jest demoralizujące dla naszego zawodowego środowiska, bo daje to wytyczne do skutecznego łamania Prawa.6
Kuriozalne jest ponadto to stwierdzenie WSA, że cyt.:
„… diagności nie zostali zobowiązani do weryfikowania prawdziwości przedłożonych im dokumentów.”
– czyżby?
A czymże innym, jak nie weryfikowaniem prawdziwości dokumentów jest identyfikacja pojazdu lub DBT w postaci ustalania danych pojazdu?
I abstrahując od naszych obywatelskich obowiązków, to już od dziś wykonując nałożone na nas zadania w imieniu III RP na naszych SKP nie musimy weryfikować przedkładanych nam DR, PC, zaświadczeń, DIP-ów, zagranicznych dokumentów rejestracyjnych, Briefów, faktur, tłumaczeń, aktów własności, itp., itd., et’cetera?
Co tu się dzieje?
Czym to się skończy przy takim zakresie patologii na naszych SKP?7
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 III SA/Łd 11/25 – Wyrok WSA w Łodzi; Data orzeczenia: 2025-05-21; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-01-07; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono decyzję I i II instancji;
2 o których mowa w § 9f i 9i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U . z 2016 r., poz. 2022 ze zm. – dalej: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów).
3 Cyt.: „Skarżący wykonał badania techniczne pojazdu stwierdzając jego sprawność niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Powołane wyżej okoliczności wskazują ostatecznie na nierzetelne i niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa wykonywanie obowiązków diagnosty.”
4 zgodnie z § 9b rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c. Stosownie do § 9f rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, o którym mowa w przepisach o rejestracji pojazdów, jeżeli są spełnione wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14 i 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora TDT. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ. Przynajmniej dwa siedzenia powinny być wyposażone w zaczepy ISOFIX, spełniające wymagania Regulaminu nr 14 EKG ONZ, w tym co najmniej jedno siedzenie w drugim rzędzie. Natomiast w myśl § 9i rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w przypadku pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora TDT, o którym mowa w § 9b, 9d, 9f i 9g, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego potwierdzającym prawidłowość zamontowania odpowiednich pasów i siedzeń.
5 Wyrok WSA: 1/. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 28 maja 2024 r., znak WK.5422.5.2022.EP; 2/. umarza postępowanie administracyjne; 3/. zasądza od SKO w Piotrkowie Trybunalskim na rzecz skarżącego J. G. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
6 Z uwagi na stwierdzony przez Sąd brak podstaw do ponownego prowadzenia postępowania, nie zachodzą bowiem przesłanki cofnięcia skarżącemu uprawnień diagnosty, Sąd był obowiązany jednocześnie umorzyć postępowanie administracyjne (art. 145 § 3 p.p.s.a.).
7 https://www.diagnostasamochodowy.pl/2025/50-000-nielegalnych-bt-na-naszych-skp/
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, jakość badań technicznych, nadzór nad SKP, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, TDT, TDT organ naddzoru rynku, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu, zmiany konstrukcyjne