wrz 30 2025
SZYKUJĄ NAM NOWE OBOWIĄZKI
Nasze nowe obowiązki w projekcie ustawy z dnia 11 września 2025 r. (UC95) „o zmianie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia oraz niektórych innych ustaw”
(…).
Art. 68g.
1. Uprawniony diagnosta zatrudniony odpowiednio w stacji kontroli pojazdów, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wydaje za opłatą, na wniosek właściciela pojazdu złożony w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, świadectwo krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, a w przypadku braku spełnienia warunków lub wymagań technicznych, o których mowa w ust. 2, zaświadczenie o braku spełnienia warunków lub wymagań technicznych do wydania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem.
2. Uprawniony diagnosta wydaje świadectwo krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, w przypadku gdy pojazd spełnia warunki lub wymagania techniczne określone w:
1) przepisach wydanych na podstawie art. 68r ust. 1 oraz
2) art. 66 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, w tym przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 tej ustawy.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) dokument wydany przez producenta pojazdu lub upoważnionego przedstawiciela potwierdzający spełnienie poziomu wymagań technicznych w zakresie emisji zanieczyszczeń w pojazdach, będących podstawą dopuszczenia tego pojazdu do ruchu drogowego w państwie pochodzenia, z uwzględnieniem świadectw homologacji oraz certyfikatów, przetłumaczonych na język polski przez tłumacza przysięgłego lub zdjęcie informacji umieszczonej przez producenta na pojeździe, zawierającej dane w zakresie emisji zanieczyszczeń w pojazdach – o ile są dostępne;
2) świadectwo homologacji typu ONZ w odniesieniu do przedmiotów wyposażenia lub części w zakresie regulaminów ONZ nr 66, 67, 100, 110, 115, 118, 134, załącznika nr IV do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 3/2014 z dnia 24 października 2013 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 7 z 10.01.2014, str. 1, z późn. zm.) albo rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych napędzanych wodorem oraz zmieniającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 35 z 04.02.2009, str. 32, z późn. zm.), o ile są wymagane zgodnie z warunkami lub
wymaganiami technicznymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 68r ust. 1;
3) dowód własności pojazdu lub dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany lub inny dokument potwierdzający rejestrację albo dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego w państwie pochodzenia, wydany przez właściwy organ;
4) sprawozdanie z badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w procedurze krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, o ile było wydane;
5) dokument określający masę własną pojazdu przy użyciu wagi zalegalizowanej lub wzorcowanej zgodnie z przepisami metrologicznymi, a w przypadku braku możliwości jego pozyskania, opinię rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, lub służby technicznej, o ile dokument taki jest wymagany na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 68r ust. 1;
6) dokument określający maksymalną wartość, na którą ustawiony jest ogranicznik
prędkości lub maksymalną prędkość pojazdu wydany przez producenta pojazdu lub jego przedstawiciela, a w przypadku braku możliwości jego pozyskania, opinię rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, lub służby technicznej, o ile dokument taki jest wymagany na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 68r ust. 1;
7) dokument określający maksymalną moc użyteczną silnika i jej prędkość obrotową wydany przez producenta pojazdu lub jego przedstawiciela, a w przypadku braku
możliwości jego pozyskania, opinię rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, lub służby technicznej, o ile dokument taki jest wymagany na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 68r ust. 1;
8) dokument wskazujący stan akumulatora na minimalnym poziomie 75% pojemności,
wydany przez producenta pojazdu lub jego przedstawiciela, a w przypadku braku
możliwości jego pozyskania, opinię rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, lub służby technicznej, o ile dokument taki jest wymagany na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 68r ust. 1.
Art. 68h.
1. Spełnienie warunków lub wymagań technicznych, o których mowa w art. 68g ust. 2, uprawniony diagnosta potwierdza poprzez wykonanie odpowiednio w stacji kontroli pojazdów, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, następujących czynności:
1) sprawdzenie kompletności dokumentów przedłożonych do wniosku, o których mowa w art. 68g ust. 3, oraz ich weryfikację;
2) przeprowadzenie badania spełnienia wymogów krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem;
3) weryfikację konieczności przeprowadzenia przez służbę techniczną badania potwierdzającego spełnienie warunków lub wymagań technicznych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 68r ust. 1 w przypadku:
a) niezłożenia wraz z wnioskiem dokumentów, o których mowa w art. 68g ust. 3 pkt 1, lub braku możliwości weryfikacji, na podstawie przedłożonych dokumentów, spełnienia warunków lub wymagań technicznych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 68r ust. 1, lub
b) innych wątpliwości dotyczących spełnienia przez pojazd warunków lub wymagań technicznych stwierdzonych w toku przeprowadzonego badania.
2. Potwierdzeniem przeprowadzonych czynności, o których mowa w ust. 1, jest protokół z ich wykonania. W protokole wskazuje się zakres badania do przeprowadzenia przez służbę techniczną.
3. Badanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, służba techniczna przeprowadza, za opłatą, na wniosek właściciela pojazdu złożony w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się dokumenty, o których mowa w art. 68g ust. 3 oraz protokół, o którym mowa w ust. 2.
5. Z przeprowadzonego badania służba techniczna sporządza sprawozdanie z badań
potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych.
6. W celu uzyskania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu
niebędącego nowym pojazdem wnioskodawca jest obowiązany przedłożyć uprawnionemu diagnoście sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5.
7. Informację o wyniku badania potwierdzającego spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych przeprowadzonego przez służbę techniczną i potwierdzonego w sprawozdaniu sporządzonym przez służbę techniczną, uprawniony diagnosta weryfikuje i odnotowuje w protokole, o którym mowa w ust. 2, a następnie określa wynik końcowy przeprowadzonych czynności.
Art. 68i.
1. Uprawniony diagnosta wydaje świadectwo krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem wraz z dokumentem identyfikacyjnym pojazdu w przypadku spełnienia przez pojazd warunków lub wymagań technicznych, o których mowa w art. 68g ust. 2, potwierdzonego protokołem wydanym z wynikiem pozytywnym, o ile nie upłynęło więcej niż 30 dni od dnia badania, o którym mowa w art. 68h ust. 1 pkt 2.
2. W przypadku gdy upłynęło więcej niż 30 dni od dnia badania, o którym mowa w art. 68h ust. 1 pkt 2, przed wydaniem świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, uprawniony diagnosta przeprowadza ponownie takie badanie.
3. Uprawniony diagnosta wydaje, na wniosek właściciela, zaświadczenie o braku spełnienia wymagań do wydania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem w przypadku braku spełnienia przez pojazd warunków lub wymagań technicznych potwierdzonego protokołem wydanym z wynikiem negatywnym.
4. Uprawniony diagnosta przekazuje do ewidencji informacje o wydanych świadectwach krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem wraz z dokumentem identyfikacyjnym pojazdu oraz o zaświadczeniach o braku spełnienia wymagań do wydania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, w postaci papierowej lub elektronicznej, w terminie 7 dni od ich wydania.
5. Na zaświadczenie o braku spełnienia wymagań do wydania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem właściciel pojazdu może złożyć, za opłatą, skargę do Dyrektora TDT. Do skargi dołącza się dokumentację w sprawie.
6. Dyrektor TDT, rozpatrując skargę, bada prawidłowość przeprowadzenia procedury krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem.
7. W wyniku rozpatrzenia skargi Dyrektor TDT:
1) stwierdza prawidłowość przeprowadzenia procedury krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem albo
2) nakazuje uprawnionemu diagnoście ponowne przeprowadzenie czynności, o których mowa w art. 68h ust. 1 i 2 w zakresie, w jakim stwierdzone zostały nieprawidłowości.
8. Wydanie kolejnego zaświadczenia o braku spełnienia wymagań do wydania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym
pojazdem po ponownym przeprowadzeniu czynności, o których mowa w art. 68h ust. 1 i 2, w zakresie, w jakim stwierdzone zostały nieprawidłowości, nie podlega zaskarżeniu.
(…)
![]()















1 października 2025 @ 08:51
Art. 68l. 1. Procedurę krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, o której mowa w art. 68g ust. 1, wykonuje uprawniony diagnosta, o którym mowa w art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, który ukończył szkolenie specjalistyczne w zakresie krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu niebędącego nowym pojazdem, potwierdzone zaświadczeniem o jego ukończeniu oraz złożył z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny w tym zakresie. (…).
6. Maksymalna wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4, nie może przekroczyć 20,1% udziału procentowego przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 68k ust. 1.
7. Maksymalna wysokość opłaty za egzamin, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 2,4% udziału procentowego przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 68k ust. 1. (…).
* * *
Szkolenie jeden dzień/kilka godzin koszt na chwilę obecną 1683 PLN.
Może taniej byłoby na Jagiellonce prowadzić takie szkolenia? 😉
W zakresie obowiązków dla podmiotów gospodarczych i nadzoru rynku ustawa zawiera celowe luki.
Nadal nie wprowadza do prawa krajowego definicji, co należy rozumieć pod pojęciem „rejestracja”/”pojazd zarejestrowany”, nie wspominając już o dalszym nie dostosowaniu w PRD definicji „nowy pojazd” do definicji obowiązującej w prawie Unii.
Niby ma służyć realizacji wyroku TSUE C-513/15, zaś w art. 10 w sposób ordynarny i oczywisty wprowadza rozwiązanie sprzeczne z tym wyrokiem oraz zakazami wynikającymi z rozporządzenia 167/2013 i 2016/1628.
Ot, takie pisanie ustawy i wmawianie laikom, że się intensywnie pracuje, podczas gdy procedury dopuszczenia jednostkowego były już opracowane w 2012 r., a cała kolejna robota powinna polegać wyłącznie na wpisaniu i dostosowaniu powyższych definicji do zgodności z prawem Unii i wykreśleniu w PRD, że dopuszczeniu jednostkowemu podlega „NOWY” pojazd, zastępując to sformułowaniem „pojazd wprowadzany do obrotu”.
Wszystko to pic na wodę i fotomontaż.
LIPA jednym słowem.