KOLEJNY HARLEY DAVIDSON Z USA ODPADEM

Rate this post

Kolejny motocykl marki Harley Davidson z USA zakwalifikowany jako odpad.

Ubolewać na takimi przypadkami, czy też przechodzić do porządku dziennego i bazować jedynie na treści zagranicznych dokumentów? Ale my mamy przecież oceniać stan techniczny pojazdów z natury, pod kątem ewentualnego zagrożenia dla BRD lub środowiska. Czy w związku z tym treść zagranicznych dokumentów ma mieć dla nas jakieś znaczenie?

7 października 2025 r. NSA ostatecznie rozstrzygnął i tę sprawę. Była to skarga kasacyjna ob. M.C. od wyroku WSA z dnia 24 maja 2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 1889/21 na postanowienie GIOŚ (Głównego Inspektora Ochrony Środowiska) z 15 października 2021 r., nr DKO-420.0-28-21/14/mk.1

W swojej skardze M. C. (przedsiębiorca prowadzący stację demontażu pojazdów) wskazywał, że:

  1. Treść dokumentu „Texas Nonrepairable Vehicle Title” wcale nie przesądza o tym, że ten motocykl jest odpadem.

  2. W sprawie tej nie można pomijać stanu technicznego pojazdu.

  3. Wola sprzedawcy została jasno wyrażona w przedłożonym dokumencie, gdzie w załączniku do umowy sprzedaży motocykla sprzedawca wskazuje na możliwość naprawy motocykla i odzyskania przez niego pierwotnych właściwości.

  4. Przeznaczenie pojazdu wskazane w treści dokumentu „Texas Nonrepairable Vehicle Title” odnosi się wyłącznie do terytorium stanu Teksas i nie zostało ustalone, w jaki sposób treść tego dokumentu winna być interpretowana na pozostałym obszarze USA.2

Wyrok NSA brzmi, cyt.: „Skarga kasacyjna nie jest zasadna i nie zasługuje na uwzględnienie.

W sprawie tej przewija się mało istotny wątek „wznowienia postępowania”, który zaciemnia meritum zagadnienia, które jest związane z kwalifikacją pojazdów wprowadzanych na nasz polski rynek, które w świetle posiadanych dokumentów kwalifikują się często jako uszkodzone lub odpad.

Nasza praktyka wskazuje, że podobne zapisy w zagranicznych dokumentach figurują w dwóch przypadkach:

  • pojazd jest faktycznie uszkodzony,

  • zapis o uszkodzeniu jest fikcyjny i ma obniżyć formalną wartość pojazdu dla celów podatkowych.

Ja nie roszczę sobie prawa do oceny, który z w/w przypadków jest prawdziwy, bo nie taka jest nasza rola na SKP w trakcie tzw. „pierwszego” I-OBT. To urzędnik, w którego posiadaniu znajduje się komplet przedłożonych dokumentów podejmuje decyzję o rejestracji danego pojazdu.

Dla NSA decydujące znaczenie w tej sprawie ma dokument „Texas Nonrepairable Yehicle Title”, na podstawie którego przedmiotowy pojazd nie może być ponownie zarejestrowany, czego konsekwencją jest brak możliwości użytkowania tego pojazdu zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem. A to przesądza, iż motocykl ten stanowi odpad w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r., poz. 779 ze zm.). Ponadto, samo oświadczenie zbywającego pojazd nie podważa istnienia wskazanego dokumentu wydanego przez właściwy organ stanu Teksas w USA, a z którego bezsprzecznie wynika, iż pojazd ten może być wykorzystany tylko i wyłącznie jako źródło części zamiennych lub złom.

NSA przyjął, że dokument prywatny stanowiący oświadczenie zbywcy pojazdu o możliwości naprawy tego pojazdu nie wpływa na decydujący charakter i nie znosi szczególnej mocy dowodowej dokumentu sporządzonego przez odpowiednie władze stanu Teksas, stanowiącego „Świadectwo własności pojazdu nienadającego się do naprawy”.

A mnie zastanawia jedynie zagadnienie, dlaczego właśnie ten Harley Davidson z USA, a nie setki tysięcy złomów z Niemiec, Danii, Holandii, itp., itd., et’cetera, gdzie w treści zagranicznych dokumentów także znajdowały się podobne zapisy. Czy to jedynie zazdrość, że ktoś może jeździć Harleyem, a urzędnicy tylko Golfem?

Pyta i pozdrawia

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – –

1 III OSK 2139/22 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2025-10-07; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2022-09-01; Symbol z opisem: 6135 Odpady; Hasła tematyczne: Administracyjne postępowanie; Sygnatury powiązane: IV SA/Wa 1889/21 – Wyrok WSA w Warszawie z 2022-05-24; Skarżony organ: Inspektor Ochrony Środowiska; Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną;

2 Sąd I instancji wadliwie więc uznał za trafne stanowisko organu, który zaniechał wyjaśnienia znaczenia tego dokumentu na gruncie ustawodawstwa stanowego w innych rejonach tego kraju oraz jego mocy wiążącej.

Loading