TROCHĘ DANYCH . . .

Rate this post
Trochę danych do myślenia zadanych . . .
08/12/2012 12:04:56

Trochę danych KKBRD i jakże ciekawe wnioski….

Z corocznego sprawozdania Krajowej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynikać może, że to tylko Policja i Inspekcja Transportu Drogowego dba o należyte zabezpieczenie BRD1. To nie jest oczywiście całą prawdą, gdyż także dzięki nam i naszej codziennej rzetelności setki tysięcy pojazdów poruszają się bezpiecznie po drogach każdego dnia i każdej nocy.

Dla przykładu w 2o11 r. po naszych drogach jeździło ponad 23.000.000 pojazdów, w tym ponad 17 mln samochodów osobowych. I te miliony, także dzięki nam, są podstawą do jednoznacznego stwierdzenia: także nasza codzienna praca jest od lat gwarantem bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

I jeszcze trochę danych z  2010 r.:

Z całej grupy wypadków drogowych, aż 2 – 3 % spowodowanych było skandalicznym stanem naszych dróg, ewidentnie stanowiącym zagrożenie w ruchu drogowym2, przy braku jakiejkolwiek informacji o tym, w ilu przypadkach skierowano akty oskarżenie przeciwko administratorom tych dróg za karalne czyny niewłaściwego działania lub zaniechania jakichkolwiek działań, a których efektem była śmierć i uszczerbek na zdrowiu naszych obywateli.
Wszelkiej maści urzędnicy – Policji, GITD, w starostwach, MT (…), Straży Miejskich, itp. – wzajemnie się kryją przed odpowiedzialnością karną.

Trochę danych z tego samego roku: stan techniczny pojazdu i jego wadliwe wyposażenie (przypadki zawinione) było przyczyną zaledwie ok. 2 % wszystkich wypadków, czyli 66 wypadków drogowych, w których zginęło 13 osób, a rany odniosło 87, przy braku jakiejkolwiek wiarygodnych danych o tym, że jakąkolwiek część winy w tym zakresie ponosi nasze środowisko.3

Albowiem zawsze warto pamiętać, iż zgodnie z PoRD4, za stan techniczny pojazdu odpowiada jego właściciel bądź użytkownik.

Autorzy tego sprawozdania pomylili się tylko w tym jednym, gdy napisali cyt.:

Aktualny stan prawny dotyczący obowiązkowych przeglądów technicznych (…) stanowią sprawnie funkcjonujący system.”,

albowiem ten system prawny ma nie tylko wady konstytucyjne, ale ma także wiele innych luk.

 

Trochę danych z 2011 r.:

niewłaściwy stan techniczny dróg był przyczyną aż 93 wypadków, w wyniku których śmierć poniosły aż 4 osoby, a aż 117 zostało rannych. I nadal brak informacji o tym, kto ze strony administratorów dróg i kiedy poniósł odpowiedzialność karną za to ewidentne naruszenie BRD opisane w ustawach karnych. Tak Ministerstwo Transportu, jak i Ministerstwo Sprawiedliwości włącznie z Policją umywają od tego ręce (omerta?).

Zaś w tym samym okresie stan techniczny pojazdu (przypadki zawinione) był przyczyną tylko 80 wypadków, w których zginęło 5 osób (o 8 osób mniej niż w roku poprzednim!), a rany odniosło 97 (o 20 osób mniej niż w roku poprzednim), przy braku jakiejkolwiek wiarygodnych danych o tym, że jakąkolwiek część winy w tym zakresie ponosi nasze środowisko.5 Bo my pamiętamy o tym, że za stan techniczny pojazdu odpowiada jego właściciel.

Podobnie, jak w latach wcześniejszych, najczęstszą przyczyną tych zawinionych wypadków były

  • braki w oświetleniu, potem
  • braki w ogumieniu (pęknięcia opon w trakcie jazdy), potem
  • usterki układu hamulcowego oraz
  • usterki układu kierowniczego.

Ponadto, otrzymaliśmy jeszcze ciekawy sygnał, bo Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego po raz kolejny rekomenduje między innymi następujące rozwiązanie, idące w sukurs postulatom naszych przedsiębiorców i znacznej części naszego środowiska cyt.:

Dużą rolę powinny spełniać rzetelne przeglądy techniczne i akcje oferujące okresowo bezpłatne sprawdzanie najważniejszych systemów pojazdów.

I z tym postulatem się całkowicie zgadzam, i wbrew nie tylko łódzkim urzędnikom, gdyż warsztaty samochodowe nie posiadają stosownego oprzyrządowania dla takiego sprawdzania.

Pozdrawiam weekendowo
dziadek Piotra


 

1    BRD, to skrót słów: bezpieczeństwo ruchu drogowego
2    Sprawozdanie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za rok 2010, przyjęte przez Rząd RP w 2011 r.
3    Sprawozdanie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, za rok 2010, przyjęte przez Rząd RP w 2011 r., str. 33.
4    PoRD, to skrót ustawy Prawo o Ruchu Drogowym
5    Sprawozdanie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za rok 2011, przyjęte przez Rząd RP w czerwcu 2012 r. , str. 33 – 39.


Loading