KIEDY WZROSNĄ NASZE CENY

Kiedy wzrosną nasze ceny? Gdy sobie je podniesiemy! Prawda (?), jakie to takie proste.

Czyli nieoczekiwane skutki zamrożenia cennika i perspektywa stąd wynikająca po podniesieniu pensji minimalnej bez podniesienia cennika.

Reklamy

To już trzecia rozmowa w ciągu ostatniego miesiąca, gdy Koledzy proszą o poruszenie tematu naszego cennika, który stoi w miejscu ponad 15 lat (nawet nie pamiętam już dokładnie od kiedy).

Podobno na zwyżce naszego cennika już nikomu nie zależy, nikt o to nie walczy. Są nawet takie nasze firmy branżowe i SKP, które (strzelając same sobie w kolano i niszcząc rynek!) zaniżają cennik stosując rabaty i wręczając prezenty. Podobno ich jeszcze na to stać. Ale sam zastanawiam się, jak długo jeszcze będzie na to stać, gdy wprowadzone zostaną plany PiS dotyczące podniesienia płacy minimalnej. Bo z najnowszych informacji wynika, że płaca minimalna od początku 2020 r. ma wynieść aż 2600 złotych brutto, zaś do końca 2020 r. wyniesie 3 tys. złotych brutto. Z kolei do końca 2023 minimalna płaca krajowa miałaby wynosić aż 4 tys. zł brutto (sic!).

Reklamy

Więc odnieście to do przychodów na Waszych SKP i zastanówcie się, ilu pracodawców będzie na to stać przy obecnych cenach naszych BT.

Bo jeśli ten wariant ma być zastosowany w praktyce, to . . . . . – ?

Więc zastanówmy się nad sytuacją tych naszych SKP, gdzie pracodawców obecnie nie stać na większe pensje niż 2.200 zł brutto (pisałem o podobnej sytuacji w jednym z PKS-ów niedaleko Piły). Wiele naszych SKP balansujących na krawędzi opłacalności będzie miało nie lada problem. No chyba, że nastąpi istotna podwyżka naszego cennika! Ale czy na to się choćby zapowiada? Bo ja o żadnych przesłankach do takiej podwyżki nie słyszałem. Za to dowiedziałem się ciekawej rzeczy o tych skutkach zamrożenia naszego cennika.

Otóż zadzwonił do mnie Kolega informując, że jeden z moich klientów z wynikiem „N” pojechał na sąsiednią SKP, aby ponownie wykonać całe OBT (zamiast wrócić na moją SKP w ciągu 14 dni i zapłacić tylko jakieś 21 zł!).

Więc przypomnijmy sobie niedawne zapowiedzi ministerialnych mądrali i wielu liderów naszego środowiska, że ostatnie zmiany, np.:

  • opłata przed BT,

  • CEP2,0

ukróci tzw. „turystykę przeglądową”.

A tu maszszsz, niczym z liścia w twarz! Nadal mamy „turystykę przeglądową”!

Ja wiem, że są tacy wnerwieni, którzy za złości po BT z wynikiem „N” już do mnie/do nas na SKP nigdy nie przyjadą. I byli tak zdeterminowani, że poświęcą na ten cel następne 99 zł opłaty na OBT. Ale to byli i są nieliczni furiaci, ze skłonnościami do agresji lub samoagresji.

Ale ten przypadek był inny. Był to normalny klient, który uważa, że należy dać mi/nam prztyczka w nos (jadąc na inną SKP), albowiem . . . . . – stać go na wydanie paru kolejnych 99 zł.

Nasz cennik tak się spauperyzował (zubożył), choćby w świetle postępującej inflacji (!), że dla nikogo w Polsce nie stanowi już problemu wydanie kolejnej „stówki”. Problem narasta i powinien już być widoczny w CEP2,0. Bo ten mój opisany tu przypadek nie jest pierwszym i nie jest – niestety! – jedynym.

Mamy więc ten nowy fakt w naszej branży, że nieoczekiwanym efektem zamrożenia cennika jest Wielki Powrót „turystyki przeglądowej” – tylko pogratulować!

Ale komu mamy tu gratulować i za co?

Za działanie dla dobra BRD, czy za działania dla dobra naszych SKP?

A może i za to, i za to?

Na pewno możemy pogratulować mądralom z naszego (?) resortu transportu, czyli DTD (Departament Transportu Drogowego).

Ale, czy liderzy naszego środowiska zrobili wszystko co mogli, aby zapobiec tej sytuacji? Czy nie można było zrobić więcej? Tym bardziej, że dla podniesienia cennika BT nigdy nie było i nie ma przeciwników w całej naszej skłóconej branży!

Niech liderzy odpowiedzą na to we własnym swoim sumieniu.

A ja namawiam do zdecydowanego działania! Należy zacząć od akcji protestacyjnej na naszych SKP, potem musi być zapowiedź ich zamknięcia, a potem już tylko ten strajk. Nie czekajmy aż ktoś za nas zrobi to, co sami możemy zrobić. Podnieśmy nasz cennik swoim własnym działaniem!

I pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – –