STATYSTYKI CEPIK ZA 2019 ROK

Rate this post

CEPiK podsumował 2019 r. i co z tego dla nas wynika.

Czy to ot, tylko taka zwykła statystyka?

Patrząc na te wyniki za ubiegły rok możemy jedno i jednoznacznie stwierdzić, że nie ma ich do czego przyrównać. Bo nie mamy statystyk za 2018 r.

W związku z tym, że to są nasze pierwsze takie, czyli „zerowe” statystyki, to dopiero następne lata będziemy mogli przyrównywać do wyników z 2019 r.

Dlatego pozostaje nam tylko analiza bez stosownych porównań do roku poprzedniego. Mamy w ten sposób dane wyjściowe.

Tak więc w 2019 roku mieliśmy 5342 SKP, w tym

  • 2.383 Okręgowe SKP,

  • 2.959 Podstawowe SKP.

Możemy więc tu zaobserwować minimalny, ale jednak przyrost SKP w porównaniu do lat ubiegłych. Przyrost ten jest zjawiskiem niekorzystnym dla naszej branży, bo dezorganizuje nasz rynek poprzez szkodliwe i patologiczne sposoby konkurowania o klienta. Za ten stan ponosi winę nasz (?) resort transportu, czyli DTD, który pozostaje głuchy na zahamowanie branżowych patologii i ograniczenie liczby SKP stosownie do liczby pojazdów lub do liczby mieszkańców danego powiatu.

Całkowita liczba wykonanych BT (OBT, DBT, ponowne sprawdzenie usterek, co do zgodności z warunkami technicznymi, ale bez innych czynności) w 2019 roku wyniosła 18.583828.

Badań technicznych (BT) polegające na ponownym sprawdzeniu usterek wykonano 367.641, w tym

  • N”-negatywne 2.233

  • P”-pozytywne 365.408

Te dane świadczą o tym, że jesteśmy uważni i słusznie nie mamy zaufania do przyjeżdżających ponownie na nasze SKP po wcześniejszym stwierdzeniu usterek. Bo tu winę w jakiejś części ponoszą nie tylko nasi kontrolowani klienci (idą na rympał?), ale także mechanicy na naszych warsztatach, którzy mieli przecież usunąć usterki, czego z jakiegoś powodu nie uczynili.

BT (badań technicznych polegających na sprawdzeniu zgodności z warunkami technicznymi wykonano łącznie 19.915, w tym

  • N”-negatywne 164

  • P”-pozytywne 19.751

Dodatkowe badanie techniczne (DBT) wykonano łącznie w ilości 548.201, w tym

  • N”-negatywne 3.479

  • P”-pozytywne 544.722

Okresowe badanie techniczne (OB) wykonano łącznie w ilości 17.648.071, w tym

  • N”-negatywne 540.759

  • P”-pozytywne 17.107.312

Wypada zauważyć, że odsetek „N” stanowi 3,16% w stosunku do wyniku „P” w przypadku OBT. Może nie jest to dużo, ale też nie ma nad czym ubolewać, biorąc pod uwagę jakość nadzoru nad naszymi SKP – w tym szczególnie jakość nadzoru właścicielskiego oraz destrukcyjną rolę resortu transportu. Bo wskaźnik ten mógł być przecież jeszcze mniejszy.

Nie zapominajmy też, że to jest pierwszy rok tej CEPiK-owej statystyki. Dopiero w tej materii zaczynamy iść wzorem cywilizowanych, czyli rozwiniętych państw UE z bogatym doświadczeniem w motoryzacji. Najważniejsze będzie w tym przypadku porównanie tej statystyki z danymi za rok 2020, gdy będą już kolejne zbiorcze zestawienia. 

A do tego czasu musimy się uzbroić w cierpliwość i nie tracimy nadziei na nieco (?) lepszy wynik w zakresie „N”.

Pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

Loading