DTD WYCENIA ŻYCIE I ZDROWIE ZAGROŻONYCH W RUCHU DROGOWYM

Rate this post

DTD wycenia życia i zdrowie zagrożonych pasażerów niesprawnych autobusów – w opisanym niżej przypadku na 143 zł od osoby.

Od jakiegoś czasu piszę częściej o niesprawnych technicznie autobusach.1 I tak, przed paroma dniami pisałem o niesprawnym autobusie, a do tego bez aktualnych OBT –

https://www.diagnostasamochodowy.pl/2021/autobus-bez-obt-i-bez-morale/

A prawda jest taka, że na ten problem zwracam szerzej uwagę od 2014 r. – https://www.diagnostasamochodowy.pl/2014/tez-denerwuje/

A tu mamy kolejny komunikat GITD z dnia 25.01.2021 r. o kolejnym niesprawnym autobusie wycofanym z ruchu. No zobaczmy:

– – – – – – – – – – – –

Wyciekające płyny eksploatacyjne i pęknięta przednia szyba – autobus z takimi usterkami przewoził pasażerów z Poznania na Ukrainę. Rutynowa kontrola autobusu przez patrol opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu i zakazem dalszej jazdy.

Autobus należący do ukraińskiego przewoźnika zatrzymano na krajowej 94-ce w miejscowości Sucha koło Strzelców Opolskich we wtorek (19 stycznia). Jechało nim 14 pasażerów z Poznania na Ukrainę.

Kontrola stanu technicznego ujawniła znaczne wycieki płynów eksploatacyjnych i pęknięcie przedniej szyby. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i wydali kierowcy zakaz dalszej jazdy.

Za dopuszczenie do ruchu pojazdu z usterką niebezpieczną przewoźnikowi grozi 2 tys. zł kary. Wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne.”2

– – – – – – – – – – – –

A teraz wróćmy do tej zapisanej kwoty kary w wysokości 2.000 zł. Więc tak, w tym przykładowo wybranym autobusie jechało akurat 14 pasażerów. Łatwo jest wycenić tutaj życie i zdrowie jednego przykładowego – i zagrożonego wypadkiem! – pasażera. Podzielenie tych 2.000 zł kary przez 14 jadących osób w tym niebezpiecznym autobusie daje kwotę ok. 143 zł.

Więc mamy tu wartość Życia i Zdrowia wedle DTD (resortu transportu). Zaś, gdyby w przykładowym autobusie jechało 20 pasażerów, to wartość ich zagrożonego Życia i Zdrowia – zdaniem resortu transportu – będzie wynosiła . . . . – 100 zł (sic!).

I tylko jeszcze dodam i przypomnę, że autobusami podróżują często Kobiety i Dzieci!

Brak mi słów na określenie tej skandalicznej sytuacji, którą tolerują wszystkie branżowe podmioty, a którą akceptują urzędnicy naszego (?) resortu transportu.

Wysokość tych kar dla przewoźników jest tak samo skandalicznie niska, jak nasz Cennik za BT.

I mam tu kilka zasadniczych uwag co do wysokości kar nakładanych na pojazdy pow. 3,5 DMC. Uważam, że czym cięższy pojazd, to tym większe generuje zagrożenie dla BRD w przypadku swojej niesprawności. Więc nakładane kary powinny być zróżnicowane, a ich wysokość wprost proporcjonalna do wagi lub DMC danego pojazdu.

Ale to oczywiście nie wszystko, bo dwa ciężkie pojazdy o podobnych masach (lub DMC) przez swoje różne przeznaczenie także generują zróżnicowane zagrożenie dla BRD w odniesieniu do Ludzi.

Chodzi o to, że:

  • niesprawny pojazd ciężarowy kat. N1 jest zagrożeniem dla kierującego i przewożonych ewentualnie 1-2 pasażerów + stała statystyczna ilość innych uczestników RD (ruchu drogowego) w danym momencie zagrożenia,

  • zaś tej samej masy autobus stanowi zagrożenie dla kierującego oraz np. dla 60 pasażerów przykładowego piętrusa z niesprawnością + stała statystyczna ilość innych uczestników RD (ruchu drogowego) w danym momencie zagrożenia.

Czy i Wy widzicie różnicę w ilości zagrożonych osób ewentualną niesprawnością w w/w przypadku (w pierwszym przypadku minimum 1 – 3 osoby, a w drugim przypadku to ok. 60 osób). A gdy jeszcze podzielimy tę karę administracyjną 2.000 zł za usterkę stanowiącą zagrożenie, to Życie i Zdrowie tych 60 osób w piętrowym autobusie zostało wycenionych przez nasz (?) resort transportu na 33,33 zł za każdego pasażera!

Zastanawiam się, kto tworzył te przepisy i czym się kierował?

Kary administracyjne muszą, Muszą, MUSZĄ być zwiększone i wprost proporcjonalne do ilości przewożonych osób/pasażerów!

Pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

P.S.

Znalezione w internecie:

Portier w bazie samochodowej długo przygląda się wyjeżdżającej ciężarówce. Po chwili pyta kierowcę:

– Czy ten pojazd nie ma jakiejś ukrytej usterki?

– Ależ skąd, wszystkie widać gołym okiem.”

– – – – – – – – – – – – – – – – – –

1 Zaś w grudniu ubiegłego roku w kontekście naszej pracy – https://www.diagnostasamochodowy.pl/2020/diagnosta-kozlem-ofiarnym/

Podobnie, było przez cały 2000 rok, jak np. https://www.diagnostasamochodowy.pl/2020/autobus-dzieci-peknieta-podluznica/

Loading