Przegrana potyczka prawna Policji z PKS w sprawie pękniętej szyby w autobusie, które znajdowało się . . . . – ?1 Czy szczecińska Policja nie potrafi ze zrozumieniem przeczytać przepisu w sprawie różnicy między UD a UI?
7 kwietnia 2022 r. WSA w Szczecinie rozpatrywał sprawę ze skargi S.-P. P. K. S. w Policach na czynność Komendanta Miejskiego Policji w Szczecinie w przedmiocie zatrzymania DR.
W styczniu 2022 r. S. – P. Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o. w Policach wniosła skargę do WSA w Szczecinie na czynność zatrzymania DR autobusu SOLARIS przez funkcjonariusza Komendy Policji w grudniu 2021 r., wnosząc o stwierdzenie bezskuteczności tej czynności oraz o zasądzenie na jej rzecz zwrotu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu skargi Spółka wyjaśniła, że jako powód zatrzymania DR wskazano art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy PoRD, a w skierowaniu na DBT pojazdu wskazano także pkt 3.2.A załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego oraz art. 81 ust. 11 pkt 1 ustawy PoRD. Albowiem dokonana przez pracowników Spółki ocena lewej szyby czołowej wykazała faktycznie jej niewielkie pęknięcie (odprysk) poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej.
Spółka podniosła ten argument, że zgodnie z pkt 3.2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 5 listopada 2019 r., pęknięcie szyby poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej należy do kategorii usterki – „drobna„.2
A tym samym, funkcjonariusz Policji zatrzymując w tym przypadku DR autobusu w sposób rażący naruszył art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy PoRD.
Spółka zaznaczyła, że pismem z grudnia 2021 r., domagała się niezwłocznego uchylenia i stwierdzenia bezskuteczności czynności zatrzymania DR przez Komendanta Policji, jednak ten w udzielonej jej odpowiedzi uznał zatrzymanie tego DR za prawidłowe.
Spółka dodatkowo wskazała, że przednie szyby autobusów są wykonane jako klejone (nie rozpadają się na kawałki) i nie występuje zagrożenie dla BRD w przypadku niekontrolowanego – wg Policji – powiększenia się uszkodzenia w trakcie eksploatacji pojazdu.
W odpowiedzi na skargę Spółki do WSA w Szczecinie Komendant Miejski Policji wniósł o jej oddalenie. Powołując się na treść art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a) PoRD, organ wskazał, że policjant zatrzyma DR w razie uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy. Zdaniem Komendanta, sformułowanie „uzasadnione przypuszczenie” jest tożsame z wyrazem domniemanie, zdolność przewidywania. Funkcjonariusz Policji mając wieloletnie doświadczenie zdobyte w Wydziale Ruchu Drogowego oraz nabytą wiedzę podczas szkoleń, podjął decyzję o zatrzymaniu tego DR, gdyż przypuszczał, że odprysk, od którego odchodzą pęknięcia na szybie przedniej, może zagrażać BRD.
Co prawda wskazany przez funkcjonariusza w „pokwitowaniu zatrzymania dokumentu” w rubryce powód zatrzymania, art. 132 ust. 1 pkt 1 ustawy PoRD ma charakter ogólny, jednak w skierowaniu / wniosku o skierowanie – na dodatkowe badania techniczne, stanowiącym integralną część tego pokwitowania, funkcjonariusz wpisał art. 81 ust. 11 pkt 1 tej ustawy. Wskazał też numer pozycji zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego z punktu 3.2 lit. a) – pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub z tworzywa poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej – stanowiące usterkę drobną oraz ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub niewidoczne lusterka zewnętrzne – stanowiące usterkę poważną.
Zdaniem organu, wpisanie podstawy prawnej ogólnej i dodatkowo podstawy z punktu 3.2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia jest konsekwencją tego, że ustawodawca nie przewidział wszystkich możliwych usterek. Komendant zaznaczył, że usterki niewymienione w tym załączniku ocenia się pod względem zagrożenia jakie stwarzają dla BRD. Jednocześnie stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, w razie uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania środowiska, pokwitowanie o którym mowa w ust. 1 stanowi skierowanie na dodatkowe badania techniczne.
Organ wyjaśnił, że w zaistniałym stanie faktycznym na przedniej szybie powstał odprysk oraz odchodzące od niego pęknięcia. Pojęcia odprysk i pęknięcie nie są tożsame. Ponieważ w załączniku nie ma mowy o odprysku na szybie, a w takich wypadkach przepis pozwala na ocenę pod względem zagrożenia dla BRD, funkcjonariusz podjął decyzję o zatrzymaniu DR. Stwierdzone uszkodzenie pozostaje w ścisłej korelacji z charakterem wykorzystania pojazdu (autobusu), a co za tym idzie ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo przewożonych osób. Niemniej jednak to uprawniony diagnosta samochodowy po przeprowadzeniu DBT na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania BT pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, będzie w stanie dokonać technicznej oceny uszkodzenia pojazdu.
W piśmie z marca 2022 r., skarżąca Spółka reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika ustosunkowała się do odpowiedzi organu na skargę. Wskazała, że organ próbując obronić nieprawidłowe zachowanie funkcjonariusza, dokonuje nadinterpretacji powszechnie obowiązujących przepisów prawa – naruszonych w trakcie przeprowadzonej kontroli.
Spółka (strona) przyznała, że szyba autobusu była pęknięta, jednak pęknięcie to nie było w żadnym wypadku znaczne, co potwierdza dokumentacja fotograficzna. W jej ocenie, nie można zgodzić się, że pęknięcie zagrażało w jakikolwiek sposób BRD, co mogłoby stanowić podstawę do zatrzymania DR pojazdu. Było to niewielkie pęknięcie, które nie ograniczało nawet w najmniejszym stopniu pola widzenia kierowcy oraz łatwego, wygodnego i pewnego posługiwania się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.
Skarżąca Spółka podkreśliła, że „uzasadnione przypuszczenia”, czy „zdolność przewidywania” funkcjonariusza Policji nie mogą wynikać wyłącznie z nabytej podczas szkoleń wiedzy, czy też z jego doświadczenia lecz muszą znajdować oparcie w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
Z treści sporządzonej przez wymienionego wyżej funkcjonariusza notatki służbowej z grudnia 2021 r. wynika, że zatrzymania DR dokonano w związku z „pęknięciem szyby czołowej” znajdującym się w jej dolnej części. W notatce podano, że miejsce pęknięcia było zabrudzone, a po rozmowie z kierującą ustalono, że nie powstało w dniu kontroli. Jak wskazał funkcjonariusz, „decyzja o zatrzymaniu DR podyktowana była tym, że od pęknięcia odchodziło wiele ramion o kilkucentymetrowej długości, co może wskazywać na osłabienie konstrukcji szyby oraz na jej postępową degradację. W związku z powyższym zachodzi wysokie prawdopodobieństwo nagłego powiększenia przedmiotowego pęknięcia co z kolei może stanowić realne i bezpośrednie zagrożenie dla przewożonych osób”. Dodatkowo w notatce zapisano, że „kontrolowany pojazd to autobus komunikacji publicznej, pęknięta szyba ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo nie tylko kierującego ale przede wszystkim przewożonych pasażerów, a według rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, jej powierzchnia powinna zapewniać kierującemu pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu”.
Wskazywany w pokwitowaniu załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, określa sposób identyfikowania pojazdu, zakres i metody kontroli jego stanu technicznego. Pozycja 3.2 lit a) tego załącznika dotyczy stanu szyb i jako kryteria uznania stanu pojazdu za niezadowalający wskazuje:
– pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub z tworzywa (o ile jest dozwolone), poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej (kategoria usterki – drobna),
– ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub niewidoczne lusterka zewnętrzne (kategoria usterki – poważna).
Natomiast pozycja 3.1 tego załącznika dotyczy pola widzenia i jako kryteria uznania stanu pojazdu za niezadowalający wskazuje:
– przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające widoczność do przodu lub na boki (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej) – kategoria usterki – drobna,
– ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub niewidoczne lusterka zewnętrzne – kategoria usterki – poważna.
Analiza przytoczonych powyżej przepisów załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego prowadzi do wniosku, że usterkę poważną stanowią takie uszkodzenia szyby przedniej, których skutkiem jest ograniczenie widzenia w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki. Natomiast pęknięcia lub przebarwienia znajdujące się poza tym obszarem stanowią jedynie usterki drobne.
W ocenie Sądu dołączona do akt sprawy, oraz akt administracyjnych dokumentacja nie potwierdza by na szybie przedniej pojazdu, w polu oczyszczanym przez wycieraczki, w dacie przeprowadzania jego kontroli, znajdowały się takie uszkodzenia, które ograniczałyby pole widzenia kierowcy.3
Zdaniem WSA w Szczecinie, w tej sytuacji nie może być mowy o usterce poważnej wymienionej w pozycji 3.2 lit. a) załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia – wskazywanej jako powód zatrzymania DR w skierowaniu pojazdu na dodatkowe badania techniczne (DBT) zawartym w pokwitowaniu z dnia 13 grudnia 2021 r. Z tych samych względów uszkodzenie to nie może być uznane za usterkę poważną wymienioną w pozycji 3.1 tego załącznika – dotyczącej pola widzenia.
O ile można zgodzić się z zawartym w notatce służbowej z grudnia 2021 r. stwierdzeniem, że powierzchnia szyby w autobusie komunikacji miejskiej powinna zapewniać kierującemu pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, o tyle nie sposób stwierdzić, że w tym konkretnym przypadku (autobusu SOLARIS), widoczność ta była w jakikolwiek sposób ograniczona.4
W ocenie Sądu, taka argumentacja jest jednak oderwana od realiów sprawy jak również nie znajduje odzwierciedlenia w obowiązujących przepisach.
Zdaniem tego WSA:
„Niewątpliwie każde pęknięcie szyby – teoretycznie – może z czasem się powiększyć, jednak w żadnym razie nie oznacza to, że stanowi „realne i bezpośrednie zagrożenie dla przewożonych osób”. Przede wszystkim, gdyby tak było, pęknięcie szyby zostałoby w cytowanym załączniku do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego wskazane jako usterka poważna bądź niebezpieczna. Poza tym, wskazany jako podstawa zatrzymania DR art. 132 ust. 1 pkt 1 ustawy PoRD, stanowi o zatrzymaniu wspomnianego DR w wypadku stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża BRDa nie, że być może kiedyś takiemu bezpieczeństwu będzie zarażał.
Sam fakt, że na szybie wystąpiło pęknięcie o takim zagrożeniu jeszcze nie świadczy, zwłaszcza, że jak słusznie zauważyła strona, szyby autobusów są klejone i nie ma możliwości by „rozpadły się na kawałki”.”
Tym samym, brak było także podstaw do zastosowania w tym wypadku, cytowanego już wcześniej, art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo o ruchu drogowym, który przewiduje możliwość skierowania na DBT pojazdu w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża on bezpieczeństwu lub narusza wymagania ochrony środowiska.
Biorąc powyższe pod uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie na podstawie art. 146 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności.5
– – – – – – – – – –
Wyrok ten dla Was znalazł
dP
– – – – – – – – – – – – – –
1II SA/Sz 138/22 – Wyrok WSA w Szczecinie; Data orzeczenia: 2022-04-07; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2022-02-14; WSA w Szczecinie; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: Komendant Policji; Treść wyniku: Stwierdzono bezskuteczność czynności; Powołane przepisy: Dz.U. 2021 poz 450 art. 81 ust. 11 pkt 1, art. 132 ust. 1 pkt 1 lit.a Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym – t.j. Dz.U. 2022 poz 329 art. 146 par. 1, art. 200, art. 205 par. 2
2Z treści § 5 ust. 7 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, jednoznacznie wynika, że usterki drobne są to usterki bez znaczącego wpływu na bezpieczeństwo pojazdu lub wymagania ochrony środowiska, które nie powodują ograniczenia w dalszym używaniu pojazdu. Tego typu usterki z pewnością nie mogą być uznane za zagrażające bezpieczeństwu w rozumieniu art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo o ruchu drogowym.
3Dokumentacja fotograficzna (k. 4 i 5 akt administracyjnych) jednoznacznie wskazuje, że odprysk wraz z pęknięciami znajduje się w dolnej części szyby poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki. Jednocześnie pęknięcia te nie są na tyle rozległe by do tego obszaru chociażby zbliżały się.
4Pomijając okoliczność, że notatka ta została sporządzona dopiero tydzień po zdarzeniu i nie wspomina o jakimkolwiek odprysku szyby (a jedynie o pęknięciu), to jej treść jest niejednoznaczna i w istocie nie pozwala stwierdzić jakie były rzeczywiste przyczyny zatrzymania dowodu rejestracyjnego wspomnianego wyżej pojazdu. Z jednej strony w notatce wskazano na potrzebę zapewnienia kierującemu dobrej widoczności, z drugiej zaś strony na hipotetyczne niebezpieczeństwo powiększenia się istniejącego pęknięcia. Powyższe może sugerować, że funkcjonariusz uznał ewentualną możliwość powiększenia się tego pęknięcia za „realne i bezpośrednie zagrożenie dla przewożonych osób”.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
cze 3 2022
POLICJA PRZEGRAŁA Z PKS W SPRAWIE PĘKNIĘTEJ SZYBY AUTOBUSU
Przegrana potyczka prawna Policji z PKS w sprawie pękniętej szyby w autobusie, które znajdowało się . . . . – ?1 Czy szczecińska Policja nie potrafi ze zrozumieniem przeczytać przepisu w sprawie różnicy między UD a UI?
7 kwietnia 2022 r. WSA w Szczecinie rozpatrywał sprawę ze skargi S.-P. P. K. S. w Policach na czynność Komendanta Miejskiego Policji w Szczecinie w przedmiocie zatrzymania DR.
W styczniu 2022 r. S. – P. Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o. w Policach wniosła skargę do WSA w Szczecinie na czynność zatrzymania DR autobusu SOLARIS przez funkcjonariusza Komendy Policji w grudniu 2021 r., wnosząc o stwierdzenie bezskuteczności tej czynności oraz o zasądzenie na jej rzecz zwrotu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu skargi Spółka wyjaśniła, że jako powód zatrzymania DR wskazano art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy PoRD, a w skierowaniu na DBT pojazdu wskazano także pkt 3.2.A załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego oraz art. 81 ust. 11 pkt 1 ustawy PoRD. Albowiem dokonana przez pracowników Spółki ocena lewej szyby czołowej wykazała faktycznie jej niewielkie pęknięcie (odprysk) poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej.
Spółka podniosła ten argument, że zgodnie z pkt 3.2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 5 listopada 2019 r., pęknięcie szyby poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej należy do kategorii usterki – „drobna„.2
A tym samym, funkcjonariusz Policji zatrzymując w tym przypadku DR autobusu w sposób rażący naruszył art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy PoRD.
Spółka zaznaczyła, że pismem z grudnia 2021 r., domagała się niezwłocznego uchylenia i stwierdzenia bezskuteczności czynności zatrzymania DR przez Komendanta Policji, jednak ten w udzielonej jej odpowiedzi uznał zatrzymanie tego DR za prawidłowe.
Spółka dodatkowo wskazała, że przednie szyby autobusów są wykonane jako klejone (nie rozpadają się na kawałki) i nie występuje zagrożenie dla BRD w przypadku niekontrolowanego – wg Policji – powiększenia się uszkodzenia w trakcie eksploatacji pojazdu.
W odpowiedzi na skargę Spółki do WSA w Szczecinie Komendant Miejski Policji wniósł o jej oddalenie. Powołując się na treść art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a) PoRD, organ wskazał, że policjant zatrzyma DR w razie uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy. Zdaniem Komendanta, sformułowanie „uzasadnione przypuszczenie” jest tożsame z wyrazem domniemanie, zdolność przewidywania. Funkcjonariusz Policji mając wieloletnie doświadczenie zdobyte w Wydziale Ruchu Drogowego oraz nabytą wiedzę podczas szkoleń, podjął decyzję o zatrzymaniu tego DR, gdyż przypuszczał, że odprysk, od którego odchodzą pęknięcia na szybie przedniej, może zagrażać BRD.
Co prawda wskazany przez funkcjonariusza w „pokwitowaniu zatrzymania dokumentu” w rubryce powód zatrzymania, art. 132 ust. 1 pkt 1 ustawy PoRD ma charakter ogólny, jednak w skierowaniu / wniosku o skierowanie – na dodatkowe badania techniczne, stanowiącym integralną część tego pokwitowania, funkcjonariusz wpisał art. 81 ust. 11 pkt 1 tej ustawy. Wskazał też numer pozycji zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego z punktu 3.2 lit. a) – pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub z tworzywa poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej – stanowiące usterkę drobną oraz ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub niewidoczne lusterka zewnętrzne – stanowiące usterkę poważną.
Zdaniem organu, wpisanie podstawy prawnej ogólnej i dodatkowo podstawy z punktu 3.2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia jest konsekwencją tego, że ustawodawca nie przewidział wszystkich możliwych usterek. Komendant zaznaczył, że usterki niewymienione w tym załączniku ocenia się pod względem zagrożenia jakie stwarzają dla BRD. Jednocześnie stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, w razie uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania środowiska, pokwitowanie o którym mowa w ust. 1 stanowi skierowanie na dodatkowe badania techniczne.
Organ wyjaśnił, że w zaistniałym stanie faktycznym na przedniej szybie powstał odprysk oraz odchodzące od niego pęknięcia. Pojęcia odprysk i pęknięcie nie są tożsame. Ponieważ w załączniku nie ma mowy o odprysku na szybie, a w takich wypadkach przepis pozwala na ocenę pod względem zagrożenia dla BRD, funkcjonariusz podjął decyzję o zatrzymaniu DR. Stwierdzone uszkodzenie pozostaje w ścisłej korelacji z charakterem wykorzystania pojazdu (autobusu), a co za tym idzie ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo przewożonych osób. Niemniej jednak to uprawniony diagnosta samochodowy po przeprowadzeniu DBT na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania BT pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, będzie w stanie dokonać technicznej oceny uszkodzenia pojazdu.
W piśmie z marca 2022 r., skarżąca Spółka reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika ustosunkowała się do odpowiedzi organu na skargę. Wskazała, że organ próbując obronić nieprawidłowe zachowanie funkcjonariusza, dokonuje nadinterpretacji powszechnie obowiązujących przepisów prawa – naruszonych w trakcie przeprowadzonej kontroli.
Spółka (strona) przyznała, że szyba autobusu była pęknięta, jednak pęknięcie to nie było w żadnym wypadku znaczne, co potwierdza dokumentacja fotograficzna. W jej ocenie, nie można zgodzić się, że pęknięcie zagrażało w jakikolwiek sposób BRD, co mogłoby stanowić podstawę do zatrzymania DR pojazdu. Było to niewielkie pęknięcie, które nie ograniczało nawet w najmniejszym stopniu pola widzenia kierowcy oraz łatwego, wygodnego i pewnego posługiwania się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.
Skarżąca Spółka podkreśliła, że „uzasadnione przypuszczenia”, czy „zdolność przewidywania” funkcjonariusza Policji nie mogą wynikać wyłącznie z nabytej podczas szkoleń wiedzy, czy też z jego doświadczenia lecz muszą znajdować oparcie w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
Z treści sporządzonej przez wymienionego wyżej funkcjonariusza notatki służbowej z grudnia 2021 r. wynika, że zatrzymania DR dokonano w związku z „pęknięciem szyby czołowej” znajdującym się w jej dolnej części. W notatce podano, że miejsce pęknięcia było zabrudzone, a po rozmowie z kierującą ustalono, że nie powstało w dniu kontroli. Jak wskazał funkcjonariusz, „decyzja o zatrzymaniu DR podyktowana była tym, że od pęknięcia odchodziło wiele ramion o kilkucentymetrowej długości, co może wskazywać na osłabienie konstrukcji szyby oraz na jej postępową degradację. W związku z powyższym zachodzi wysokie prawdopodobieństwo nagłego powiększenia przedmiotowego pęknięcia co z kolei może stanowić realne i bezpośrednie zagrożenie dla przewożonych osób”. Dodatkowo w notatce zapisano, że „kontrolowany pojazd to autobus komunikacji publicznej, pęknięta szyba ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo nie tylko kierującego ale przede wszystkim przewożonych pasażerów, a według rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, jej powierzchnia powinna zapewniać kierującemu pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu”.
Wskazywany w pokwitowaniu załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, określa sposób identyfikowania pojazdu, zakres i metody kontroli jego stanu technicznego. Pozycja 3.2 lit a) tego załącznika dotyczy stanu szyb i jako kryteria uznania stanu pojazdu za niezadowalający wskazuje:
– pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub z tworzywa (o ile jest dozwolone), poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej (kategoria usterki – drobna),
– ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub niewidoczne lusterka zewnętrzne (kategoria usterki – poważna).
Natomiast pozycja 3.1 tego załącznika dotyczy pola widzenia i jako kryteria uznania stanu pojazdu za niezadowalający wskazuje:
– przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające widoczność do przodu lub na boki (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej) – kategoria usterki – drobna,
– ograniczone widzenie w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej lub niewidoczne lusterka zewnętrzne – kategoria usterki – poważna.
Analiza przytoczonych powyżej przepisów załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego prowadzi do wniosku, że usterkę poważną stanowią takie uszkodzenia szyby przedniej, których skutkiem jest ograniczenie widzenia w obszarze oczyszczanym przez wycieraczki. Natomiast pęknięcia lub przebarwienia znajdujące się poza tym obszarem stanowią jedynie usterki drobne.
W ocenie Sądu dołączona do akt sprawy, oraz akt administracyjnych dokumentacja nie potwierdza by na szybie przedniej pojazdu, w polu oczyszczanym przez wycieraczki, w dacie przeprowadzania jego kontroli, znajdowały się takie uszkodzenia, które ograniczałyby pole widzenia kierowcy.3
Zdaniem WSA w Szczecinie, w tej sytuacji nie może być mowy o usterce poważnej wymienionej w pozycji 3.2 lit. a) załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia – wskazywanej jako powód zatrzymania DR w skierowaniu pojazdu na dodatkowe badania techniczne (DBT) zawartym w pokwitowaniu z dnia 13 grudnia 2021 r. Z tych samych względów uszkodzenie to nie może być uznane za usterkę poważną wymienioną w pozycji 3.1 tego załącznika – dotyczącej pola widzenia.
O ile można zgodzić się z zawartym w notatce służbowej z grudnia 2021 r. stwierdzeniem, że powierzchnia szyby w autobusie komunikacji miejskiej powinna zapewniać kierującemu pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, o tyle nie sposób stwierdzić, że w tym konkretnym przypadku (autobusu SOLARIS), widoczność ta była w jakikolwiek sposób ograniczona.4
W ocenie Sądu, taka argumentacja jest jednak oderwana od realiów sprawy jak również nie znajduje odzwierciedlenia w obowiązujących przepisach.
Zdaniem tego WSA:
„Niewątpliwie każde pęknięcie szyby – teoretycznie – może z czasem się powiększyć, jednak w żadnym razie nie oznacza to, że stanowi „realne i bezpośrednie zagrożenie dla przewożonych osób”. Przede wszystkim, gdyby tak było, pęknięcie szyby zostałoby w cytowanym załączniku do rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego wskazane jako usterka poważna bądź niebezpieczna. Poza tym, wskazany jako podstawa zatrzymania DR art. 132 ust. 1 pkt 1 ustawy PoRD, stanowi o zatrzymaniu wspomnianego DR w wypadku stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża BRD a nie, że być może kiedyś takiemu bezpieczeństwu będzie zarażał.
Sam fakt, że na szybie wystąpiło pęknięcie o takim zagrożeniu jeszcze nie świadczy, zwłaszcza, że jak słusznie zauważyła strona, szyby autobusów są klejone i nie ma możliwości by „rozpadły się na kawałki”.”
Tym samym, brak było także podstaw do zastosowania w tym wypadku, cytowanego już wcześniej, art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo o ruchu drogowym, który przewiduje możliwość skierowania na DBT pojazdu w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża on bezpieczeństwu lub narusza wymagania ochrony środowiska.
Biorąc powyższe pod uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie na podstawie art. 146 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności.5
– – – – – – – – – –
Wyrok ten dla Was znalazł
dP
– – – – – – – – – – – – – –
1 II SA/Sz 138/22 – Wyrok WSA w Szczecinie; Data orzeczenia: 2022-04-07; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2022-02-14; WSA w Szczecinie; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: Komendant Policji; Treść wyniku: Stwierdzono bezskuteczność czynności; Powołane przepisy: Dz.U. 2021 poz 450 art. 81 ust. 11 pkt 1, art. 132 ust. 1 pkt 1 lit.a Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym – t.j. Dz.U. 2022 poz 329 art. 146 par. 1, art. 200, art. 205 par. 2
2 Z treści § 5 ust. 7 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, jednoznacznie wynika, że usterki drobne są to usterki bez znaczącego wpływu na bezpieczeństwo pojazdu lub wymagania ochrony środowiska, które nie powodują ograniczenia w dalszym używaniu pojazdu. Tego typu usterki z pewnością nie mogą być uznane za zagrażające bezpieczeństwu w rozumieniu art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo o ruchu drogowym.
3 Dokumentacja fotograficzna (k. 4 i 5 akt administracyjnych) jednoznacznie wskazuje, że odprysk wraz z pęknięciami znajduje się w dolnej części szyby poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki. Jednocześnie pęknięcia te nie są na tyle rozległe by do tego obszaru chociażby zbliżały się.
4 Pomijając okoliczność, że notatka ta została sporządzona dopiero tydzień po zdarzeniu i nie wspomina o jakimkolwiek odprysku szyby (a jedynie o pęknięciu), to jej treść jest niejednoznaczna i w istocie nie pozwala stwierdzić jakie były rzeczywiste przyczyny zatrzymania dowodu rejestracyjnego wspomnianego wyżej pojazdu. Z jednej strony w notatce wskazano na potrzebę zapewnienia kierującemu dobrej widoczności, z drugiej zaś strony na hipotetyczne niebezpieczeństwo powiększenia się istniejącego pęknięcia. Powyższe może sugerować, że funkcjonariusz uznał ewentualną możliwość powiększenia się tego pęknięcia za „realne i bezpośrednie zagrożenie dla przewożonych osób”.
5 o sprawie tej wspomniano także na internetowych stronach Warto Wiedzieć: https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/64390-z-wokandy-peknieta-szyba-a-zatrzymanie-dowodu-rejestracyjnego
By dP • DIAGNOSTA od BRD 0 • Tags: diagnosta, diagnosta samochodowy, kontrola drogowa, Policja, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), stan techniczny autobusów, WSA, wyrok sądu