CIĘŻARÓWKI NA NASZYCH DROGACH

Rate this post

Poważne nieprawidłowości w stanie technicznym

03.04.2023

Jedna z ciężarówek z poważnymi pęknięciami elementów konstrukcyjnych, kolejna uszkodzonymi tarczami hamulcowych. To nie jedyne nieprawidłowości stwierdzone przez inspektorów kujawsko-pomorskiej i podkarpackiej Inspekcji Transportu Drogowego. W obu przypadkach kontrola zakończyła się zakazem dalszej jazdy.

W piątek (31 marca), na autostradzie A1 w okolicy Torunia, inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali pojazd członowy, którym wykonywany był przewóz materiałów niebezpiecznych. Kontrola ładowni wykazała niewłaściwe zabezpieczenie worków typu big-bag z 24 tonami nawozów sztucznych. Inspektorzy stwierdzili też nieprawidłowe rozmieszczenie ładunku w naczepie oraz braki w dokumentacji i obowiązkowym wyposażeniu ciężarówki. To jeszcze nie wszystko. Oględziny wykazały liczne pęknięcia poprzeczek pod podłogą naczepy oraz pęknięcie wzdłużnego elementu konstrukcyjnego naczepy. Inspektorzy zakazali dalszej jazdy, zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i ukarali kierowcę mandatem karnym. Wobec przewoźnika i załadowcy zostaną wszczęte postępowania administracyjne.

Nieprawidłowości w stanie technicznym stwierdzili też inspektorzy z Podkarpacia, w pojeździe członowym skontrolowanym dwa dni wcześniej w Jaworniku Niebyleckim na krajowej „dziewiętnastce”. Kontrola wykazała poważne usterki w układzie hamulcowym naczepy. Na dwóch osiach tarcze hamulcowe były popękane na całej powierzchni. Blisko 2/3 powierzchni jednej z tarcz było wyłamane, przez co pomiędzy osią koła a zaciskiem zakleszczył się klocek hamulcowy. Niewłaściwe położenie wkładki hamulcowej powodowało w trakcie jazdy odgłos, ale macedoński kierowca go zignorował. Tłumaczył, że nie wiedział, co go powodowało. Na mężczyznę nałożono mandat karny, a pojazd został odholowany na parking strzeżony do czasu wpłacenia kaucji i doprowadzenia stanu technicznego pojazdu do zgodnego z przepisami. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny naczepy i wszczęli postępowanie administracyjne wobec przewoźnika.
– https://www.gov.pl/web/gitd/powazne-nieprawidlowosci-w-stanie-technicznym
= = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Ciężarówki z niebezpiecznymi usterkami

29.03.2023

Niesprawne hamulce, wycieki płynów eksploatacyjnych oraz uszkodzone ogumienie – to niektóre z szeregu usterek stwierdzonych w dziewięciu skontrolowanych pojazdach ciężarowych. Niesprawne zestawy skontrolowali i wycofali tymczasowo z ruchu inspektorzy zachodniopomorskiej, lubelskiej i kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

We wtorek (28 marca), na krajowej „jedenastce” koło Koszalina inspektorzy zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali równocześnie trzy zestawy ciężarowe. Kontrola stanu technicznego wykazała usterki w każdym z pojazdów.
W pierwszym zespole pojazdów stwierdzono: niesprawne oświetlenie, uszkodzone lusterka oraz nieszczelność układu pneumatycznego.
W drugim brak badań technicznych i wyciek płynów eksploatacyjnych.
W trzecim uwagę inspektorów od razu zwrócił stan ogumienia. Na dwóch oponach uszkodzenia były tak duże, że odsłaniały stalowy kord. Użytkowanie opon w takim stanie groziło ich „wystrzałem”.


Nieprawidłowości stwierdzono także w trakcie kontroli danych z tachografów i kart kierowców. Przedsiębiorcy nie sczytywali danych z kart kierowców w wymaganym terminie. Z kolei sami kierowcy nie przestrzegali obowiązujących limitów czasu pracy.

Z kolei w piątek (24 marca), na odcinku krajowej „dwójki” pomiędzy Międzyrzecem Podlaskim i Białą Podlaską inspektorzy lubelskiej Inspekcji Transportu Drogowego wycofali z dalszej jazdy niesprawną naczepę. Ciągnik siodłowy z naczepą został skierowany do szczegółowej kontroli stanu technicznego z wykorzystaniem urządzeń Mobilnej Jednostki Diagnostycznej. Różnica sił hamowania kół na pierwszej osi naczepy wynosiła 73 procent.

Niesprawny ciągnik siodłowy i naczepę wycofali z ruchu również inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego, którzy w czwartek (23 marca) prowadzili czynności kontrolne na krajowej „dziesiątce”. W estońskim ciągniku siodłowym z podpiętą naczepą stwierdzili niebezpieczną usterkę układu hamulcowego. Tarcza przy lewym kole na osi kierowanej ciągnika była pęknięta na całej powierzchni roboczej w pięciu miejscach. Nadmiernie zużytą oraz pękniętą tarczę hamulcową inspektorzy stwierdzili też w polskiej naczepie innego ze skontrolowanych zestawów.

Za stwierdzone usterki w łącznie dziewięciu pojazdach inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne. W przypadku usterek zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego kierowcom zakazali też dalszej jazdy do momentu ich naprawy. Na miejsce niektórych kontroli drogowych przewoźnicy wezwali mobilne serwisy. Za stwierdzone naruszenia kierowców ukarano mandatami karnymi. W przypadku pojazdów z wykrytymi usterkami niebezpiecznymi za dopuszczenie ich do ruchu drogowego w takim stanie odpowiedzą przewoźnicy i zarządzający transportem w firmach. Wobec nich zostaną bowiem wszczęte postępowania administracyjne zagrożone karami pieniężnymi. Konsekwencji finansowych mogą spodziewać się też przedsiębiorcy, których kierowcy nie przestrzegali norm czasu pracy lub nie sczytali danych z kart kierowców w terminie.
– https://www.gov.pl/web/gitd/ciezarowki-z-niebezpiecznymi-usterkami3

Loading