sie 9 2024
II ETAP NIELEGALNEGO PROCEDERU Z BELARUSEM
II etap przebiegu procesu nielegalnego dopuszczania na obszar celny, udostępniania i wprowadzania do obrotu, dopuszczania do użytkowania w tym do ruchu drogowego i rejestracji ciągników Belarus z wykazaniem przepisów prawa, które są naruszane w tym procesie i z wykazaniem bezprawności organów państwa.
Ciągniki bez homologacji wprowadzane są na obszar celny RP z wykorzystaniem wprowadzonych w 2012 r do Prawa o Ruchu Drogowym przepisów art. 70 zz ust. 2 a następnie dokonywana jest ich odprawa ostateczna przez Naczelnika Urzędu Celnego z naruszeniem art. 71 ust. 6 Prawa drogowego poprzez brak zweryfikowania przez Urząd Celny czy ciągniki uzyskały zezwolenie na dopuszczenie do obrotu którym jest ważna homologacja lub decyzja o dopuszczeniu jednostkowym pojazdu wystawiana na konkretny pojazd przez Dyrektora TDT. W tym przypadku ze strony KAS dochodzi do zaniedbania zadań określonych w art. 2 ust. 1 pkt 3, pkt 4, pkt 14 ustawy z dnia 16 listopada 2016r o Krajowej Administracji Skarbowej.
Następuje naruszenie ustawy o KAS przez Naczelnika UCS ponieważ na obszar wspólnotowy służba celna może tylko dopuszczać produkty/wyroby, które posiadają wymagane oznaczenie zgodność w postaci CE lub oznaczenia homologacyjnego jeśli takowe przewidziane jest dla danej kategorii produktów/ wyrobów. Dla pojazdów wymagane jest też ważne świadectwo zgodności jakie powinno być załączone do pojazdu. Umożliwiając wprowadzenie na obszar celny unii ciągników bez ważnych świadectw zgodności WE i bez wymaganych oznaczeń zgodności w postaci oznaczenia homologacyjnego jakie winno znajdować się na tabliczkach znamionowych pojazdów KAS (służba celna) nie realizowała wcześniej przepisów rozporządzenia (UE) 765/2008 o nadzorze rynku a obecnie rozporządzenia 2019/1020 o nadzorze rynku i zgodności produktów.
Konieczność weryfikacji świadectwa zgodności w przypadku importu pojazdu zarejestrowanego wynika dodatkowo z art. 2 ust. 10 lit. a) ustawy o VAT, która traktuje pojazd zarejestrowany jako nowy pojazd jeśli od momentu jego pierwszej rejestracji nie minęło 6 miesięcy.
Czyli, ewentualne tłumaczenie się Naczelnika UCS nieznajomością definicji ,,pojazd nowy,, z rozporządzenia 167/2013 i posługiwanie się w takim przypadku niezgodną z prawem Unii definicją pojazd nowy z Prawa drogowego (która stanowi że pojazdem nowym jest pojazd nierejestrowany) w odniesieniu do importowanych z Białorusi fabrycznie nowych zarejestrowanych ciągników, które posiadały dowody rejestracyjne wydane przed upływem 6 miesięcy od odprawy celnej będzie bardzo mało wiarygodne i może świadczyć o świadomym celowym niedopełnianiu obowiązków przy dokonywaniu odpraw ostatecznych bo urzędnik ten z pewnością zna ustawę o VAT.
Ponadto, KAS jest też zdefiniowany jako organ nadzoru w art. 38 ust. 1 ustawy o systemach zgodności z 2002 r i w art. 33 ust. 1 ustawy z 15 lipca 2020 r o homologacji i nadzorze rynku silników do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach i odpowiada za nadzór rynku silników objętych zakresem obwiązywania rozporządzenia 2016/1628, które wyklucza możliwość wprowadzania do obrotu silników zamontowanych i niezamontowanych w maszynach mobilnych (czyli też takich które mogłyby być zamontowanymi w ciągnikach rolniczych i leśnych) jeśli nie wypełniają one wymogów tego rozporządzenia ( art. 5 ust.3 lit. a) ). Silniki przeznaczone do ciągników rolniczych winny wypełnia normy określone w tym rozporządzeniu z mocy art.19 rozporządzenia 167/2013 w zw z art.63 rozporządzenia 2016/1628.
W związku z powyższym służba celna zwalniając towary objęte zakazem i ograniczeniami wprowadzania do obrotu, dopuszczania do użytkowania i rejestracji wynikającymi z art. 5 ust. 2, art. 39 ust. 1 i art. 73 ust. 3 rozporządzenia (UE) 167/2013 narusza art. 194 ust. 1 rozporządzenia 952/2013 – kodeksu celnego oraz nie realizuje przepisów art. 48, art. 198 ust. 1 lit. a), lit. b) – (ii) oraz lit. d) rozporządzenia (UE) 952/2013 – Kodeks celny.
Na tym etapie RP nie wypełnia obowiązku Państwa Członkowskiego określonego w art. 5 ust. 4 rozporządzenia 167/2013.
Radecki
9 sierpnia 2024 @ 17:42
Jak widać rządy mogą się zmieniać ale dla KAS niezmiennie lżej i przyjemniej jest ścigać przysłowiowego sprzedawcę batoników, który nie wydał paragonu niż importera, który wbrew prawu wprowadził do obrotu na obszar RP kilka tysięcy pojazdów bez homologacji.
Być może dlatego, że ów maluczki nie ma się czym podziałkować ?…
Dziadek Piotra
9 sierpnia 2024 @ 19:59
Linki do materiałów medialnych w tej sprawie [dostęp internetowy na dzień 7 grudnia 2023 r.]:
• https://www.money.pl/firma/wiadomosci/nielegalne-ciagniki-w-polsce-truja-srodowisko-a-winnych-nie-ma-6648429104962240a.html
• https://www.pirol.pl/2021/05/19/wazna-informacja-dla-rolnikow/
• https://kobietawsadzie.pl/tysiace-nielegalnych-ciagnikow-w-polsce/
• http://www.pobiedziska.pl/ciagnik-bez-homologacji/