KRIR INTERWENIUJE W SPRAWIE BELARUSA, BO JEST POD WPŁYWEM . . . . – ?

Rate this post

14 września 2021 r.      

Szanowny Pan

Wiktor Szmulewicz           

Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych

Szanowny Panie Prezesie,
W ślad za wcześniejszą korespondencją chciałbym przekazać następujące uwagi;
Ministerstwo Infrastruktury po zapytaniach Krajowej Rady Izb Rolniczych, Ministerstwa Rolnictwa oraz prasy rolniczej przedstawiło na stronie gov.pl informację dotyczącą rejestracji pojazdów rolniczych.

Informacje dotyczące regulacji prawnych związanych z obowiązkiem homologacji pojazdów rolniczych – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Portal Gov.pl (www.gov.pl): https://www.gov.pl/web/arimr/informacje-dotyczace-regulacji-prawnych-zwiazanych-z-obowiazkiem-homologacji-pojazdow-rolniczych 

Proszę zwrócić uwagę, że informacja ta jest nieścisła i nadal nie daje jednoznacznej odpowiedzi czy przerejestrowywanie pojazdów posiadających dowody rejestracyjne wydane w innym państwie, a które nie posiadają ważnej homologacji w dniu pierwszej rejestracji w UE jest legalne.

Ministerstwo wymienia wymagane dokumenty jakie powinny być załączone przy rejestracji takie jak świadectwo zgodności WE lub badania techniczne. Nie wyjaśnia już jednak o jakie badania techniczne chodzi. Tym samym Starostwa Powiatowe akceptują przy rejestracji załączane badania okresowe jako dokument stwierdzający, że pojazd spełnia wymagania techniczne dla pierwszej rejestracji w RP (UE) nie mając świadomości, że w celu weryfikacji wypełniania warunków technicznych stawianych rozporządzeniem (UE) 167/2013 ( i innych rozporządzeń lub dyrektyw unijnych stosowanych w przypadku rejestracji innych pojazdów) należy potwierdzić to badaniami dodatkowymi bądź badaniami na zgodność, które to badania wymienione są w art.81 ust.2 Prawa drogowego.
Badania okresowe wykonywane przez okręgowe stacje kontroli pojazdów podległe Starostom Powiatów nie polegają na sprawdzaniu pojazdu pod względem wypełniania warunków technicznych określonych w przepisach szczegółowych a jedynie sprawdzeniu podstawowych warunków technicznych jakie musi spełniać pojazd już wcześniej dopuszczony do ruchu na terenie RP (UE). To zupełnie inne wymagania techniczne nie mające nic wspólnego z wypełnianiem warunków technicznych jakie ma spełniać nowy pojazd (pojazd trafiający do obrotu w UE pierwszy raz). Wymagania techniczne dla ciągników rolniczych pierwszy raz trafiających na obszar RP określone w prawie krajowym są tożsame z wymaganiami do celów homologacji nowego pojazdu wyszczególnionymi w rozporządzeniu (UE) 167/2013, które swoim zakresem obejmuje wszystkie ciągniki wprowadzane do obrotu na teren UE ( bez względu czy były wcześniej rejestrowane czy nie były rejestrowane w krajach spoza obszaru wspólnotowego).

Dziwny to zbieg okoliczności, że MI czy to w powyższej odpowiedzi na zapytania z Ministerstwa Rolnictwa czy w odpowiedzi na interpelacje poselskie 5429 i zapytanie poselskie 1795 poseł Agnieszki Hanajczyk nigdy nie udzieliło odpowiedzi wprost a odpowiedzi wręcz sugerowały, że wprowadzanie do obrotu ciągników rolniczych Belarus i ich rejestracja odbywa się w kraju legalnie.

Należy wskazać, i to powinno być upowszechnione, że rejestracje pojazdów dokonane przez Starostwa Powiatowe z naruszeniem obowiązujących przepisów określonych w rozporządzeniu (UE) 167/2013 z mocy prawa muszą być unieważnione a wynika to z art.156 par.1 pkt.2 i pkt.6 kpa. Rozporządzenie to obowiązuje w RP od 01 stycznia 2016r i musi być stosowane w pierwszej kolejności przed wadliwą krajową Ustawą Prawo o ruchu drogowym.

Za ten stan rzeczy odpowiada minister właściwy do spraw transportu, a wynika to bezpośrednio z ww rozporządzenia.

Z poważaniem,
(…)

Loading