sie 12 2025
NOWY CENNIK BT DLA NASZYCH SKP, PODOBNO OD WRZEŚNIA
Urealnienie w systemie badań technicznych po 21 latach
11.08.2025
Odpowiadając na postulaty branży i biorąc pod uwagę, że opłaty za badanie techniczne pojazdów nie były zmieniane od 2004 r., w Ministerstwie Infrastruktury została przygotowana nowelizacja rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.
Urealnienie w systemie badań technicznych po 21 latach
– Najważniejszym celem, jaki sobie postawiliśmy przy zmianie tego rozporządzenia, było zachowanie balansu między interesami przedsiębiorców, a interesami polskich kierowców. Dlatego podstawą przygotowanego przez nas projektu jest przeprowadzona analiza kosztów funkcjonowania stacji kontroli pojazdów, w szczególności kosztów wynagrodzenia diagnostów, nieruchomości, mediów i bieżącej eksploatacji urządzeń wraz z ich legalizacją, przeglądami i naprawami. Jednocześnie, ze względu na różnorodność tych obciążeń, racjonalnym będzie urealnienie cen za badanie techniczne w oparciu m.in. o wskaźnik cen towarów i usług – podkreślił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Przeprowadzona analiza wykazała wzrost kosztów utrzymania SKP w Polsce, przede wszystkim w latach 2020-2024, głównie z powodu wzrost płac, inflacji, kosztów energii, wynajmu i utrzymania infrastruktury wraz z aparaturą oraz opłat administracyjnych i podatków. W związku z tym zauważalny jest również regres na rynku SKP i zmniejszanie w okresie 2023-2024 liczby podmiotów wykonujących badania techniczne, podczas gdy w latach 2004-2017 ten trend był odwrotny. Polacy uzyskali zatem łatwy i szybki dostęp do stacji kontroli pojazdów, co kilka lat temu zaczęło się zmieniać. Musimy zatrzymać ten niekorzystny trend.
Przy urealnieniu opłat za badania techniczne pojazdów przyjęty został jako bazowy, rok 2020. Dotychczasowa wysokość opłaty za badania techniczne należała w Polsce do jednych z najniższych w Europie, a po urealnieniu nadal będzie dużo niższa niż np. We Włoszech, w Niemczech, na Słowacji, czy też Estonii, kształtując się na poziomie Węgier, Finlandii, Portugalii czy Grecji.
Zmiana wejdzie w życie we wrześniu, zaraz po spełnieniu wszystkich wymogów formalnych, jakie muszą zostać dochowane po wpisie projektu rozporządzenia do wykazu prac legislacyjnych.
Uszczelnienie systemu badań technicznych
Projektowane urealnienie opłat za badanie techniczne pojazdów jest elementem zapowiadanej już wcześniej reformy całego systemu badań technicznych pojazdów w Polsce. Projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, który ma zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego, ma na celu m.in. uszczelnienie systemu badań technicznych pojazdów oraz stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością ich przeprowadzania. Wprowadzony zostanie m.in. nowy system szkolenia diagnostów, dzięki któremu będą oni mogli cyklicznie podnosić kompetencje i kwalifikacje zawodowe, tak by sprostać wyzwaniom wynikającym z nieustannego postępu technologicznego.
W projekcie zostanie zaproponowana możliwość badania technicznego 30 dni przed wyznaczonym terminem, bez skracania okresu ważności kolejnego badania, np. dla osób, które planują wyjazd w okresie, w którym wypada badanie.
Jednym z założeń będzie także wprowadzenie obowiązku sporządzenia dokumentacji fotograficznej w celu wzmocnienia rzetelności i jakości wykonywanych badań technicznych.
Projekt zakłada też systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki za przeprowadzenie badania technicznego poprzez jej powiązanie z obiektywnym wskaźnikiem. Rozwiązanie to umożliwi uwzględnienie dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej w kraju.
– – – – – – – – – –
źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/urealnienie-w-systemie-badan-technicznych-po-21-latach
12 sierpnia 2025 @ 07:46
A jeszcze wczoraj rano usłyszałem ,, pan nie wie … ,, i ,, dP się zdziwi… ,,
No faktycznie dP jak i wielu właścicieli SKP się zdziwiło.
Koszt godziny pracy przedstawiciela TDT kontrolującego zakład montażu instalacji LPG resort Ministerstwa Infrastruktury wycenił w 2023r przy uchwalaniu ustawy homologacyjnej na 3,75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wg GUS tj. 328,65 zł za godzinę na chwilę obecną.
To ja się pytam Pana Ministra Dariusza Klimczaka, ile wg niego trwa okresowe badanie techniczne pojazdu wykonywane zgodnie z wytycznymi rozporządzeń Ministra Infrastruktury, czym różnią się kwalifikacje ( zakres niezbędnej wiedzy ) uprawnionego diagnosty SKP od urzędnika TDT i jaki jest procentowy koszt utrzymania SKP w kosztach badań okresowych w odniesieniu do kosztów operacyjnych urzędnika TDT kontrolującego zakład montażu instalacji LPG ???
Pytam Pana Klimczaka bo pan Bukowiec już udowodnił swoją niekompetencję. Powinien pożegnać się z MI tak samo jak pani Rychter, pani Tworek, pani Lewandowska i parę innych zasiedziałych osób.
12 sierpnia 2025 @ 10:30
Ustawa, rozporządzenie jeszcze nie podpisane . Vacatio legis to minimum 14 dni.
Czy Pan Prezydent zdąży? Wszak ma ważniejsze sprawy. I jeszcze to katolicko- narodowe święto po drodze . Zostało dziś i jutro.
Takich wybuchów euforii bo polityk coś powiedział , było w naszej branży , na przestrzeni kilkunastu lat wiele.
I ta kwota 149. Znowu trzeba będzie biegać po sklepach i grzebać w portmonetkach rodziny by pozyskiwać złotówki.
Czy ta cena to na złość diagnostom ?
Oj, ale się teraz będzie działo na SKP do końca miesiąca.
Na szczęście do końca jestem na urlopie.
12 sierpnia 2025 @ 13:57
Pani Rychter już nie figuruje!
Dane kierownictwa
Dyrektor: Olga Tworek
Zastępca dyrektora: Anna Kowalczyk
Zastępca dyrektora: Paweł Neumann
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/departament-transportu-drogowego-dtd
12 sierpnia 2025 @ 09:32
Lepszy Bukowiec niż reksio weber w tym wszystkim
12 sierpnia 2025 @ 09:43
Po jednych pieniądzach. Z jednego gniazda się wywodzą i interesy tych samych ,,biznesmenów,, reprezentują/zabezpieczają.
12 sierpnia 2025 @ 11:26
Gdyby ta propozycja miała jednak przejść, to przegrali:
1.
właściciele SKP, którzy mają swoja waloryzację, ale tylko od 2000 roku.
A gdzie pozostałe 15 lat?
2.
Warszawiacy, gdzie koszty prowadzenia SKP są dużo większe niż w pozostałej części Kraju.
3.
Nasze organizacje i branżowe podmioty. Nie tylko SITK Oddz. Krosno i p. G.K. (Sungk), którzy bez konsultacji ze środowiskiem złożyli swoje własne i osobiste/prywatne propozycje lub propozycje motywowane politycznie, które wystraszyły społeczeństwo i rządzących.
4.
Pracownicy SKP, gdyż skala ewentualnej podwyżki/waloryzacji nie daje gwarancji na podwyżkę naszych świadczeń i wynagrodzeń.
5.
Społeczeństwo, albowiem mała skala proponowanej podwyżki Cennika BT nie zahamuje patologicznych praktyk, z jakimi mamy do czynienia obecnie, gdy przychód z BT nie pokrywa kosztów działalności SKP.
A co tu dopiero mówić o niezbędnych inwestycjach po dekadzie zastoju w zakresie zakupów lub wymiany starego sprzętu na nowy, napraw, serwisu, itd., itp., et’cetera.
dP
– – – – – – –
P.S.
Zastanawiam się, czy środowisko wyciągnie jakieś wnioski z tej sytuacji?
12 sierpnia 2025 @ 12:09
Przegrali znowu diagności. Ani słowa o niezależności, umowach o pracę , niezgodnych z Konstytucją karach, a w zasadzie karze.
12 sierpnia 2025 @ 12:37
Cyt.: „Przegrali znowu diagności.”
– wynika to generalnie ze słabości zarządu OSDS-u, który nie sprostał . . . .
Ponadto, zapewne niewielu już pamięta te buńczuczne „po czynach nas poznacie”. Wszak minęło już parę ładnych lat.
dP
– – – – – –
P.S.
no i jeszcze jedna sprawa wymaga podkreślenia. Chodzi o to, że z tych propozycji wynika fakt, że MI z DTD (resort transportu) ugiął się przed propozycją mafii włoskiej, która działa w Polsce (głównie w rejonie Podkarpacia i Małopolski), aby do BT dołączać fotkę. Dzięki temu przestępcze struktury w Polsce nie muszą zmieniać strategii działania, której podstawą są właśnie te „fotki” przy każdym fikcyjnym/wirtualnym BT.
12 sierpnia 2025 @ 14:01
Pan WW z OSDS całkowicie się odcina co od waloryzacji cennika za BT. To nie ich sprawa.
12 sierpnia 2025 @ 15:05
no cóż, karma wraca . . . .,
gdy zamykamy oczy na cudzą krzywdę (np. kopią leżącego), to trudno wymagać, aby inni otwierali oczy na krzywdę, która nas dotyka/dotyczy (np. gdy nas kopią, jak już całkiem leżymy).
Ponadto, widać w tej postawie nie tylko braki etyczno-moralne, ale także braki w ekonomicznym wykształceniu. Bo gdy przychód nie pokrywa kosztów SKP, to musi, Musi, MUSI się to negatywnie odbić także na własnym środowisku, np. utrwalają się patologie związane z zatrudnieniem i wynagrodzeniem.
dP
12 sierpnia 2025 @ 14:12
Ad3 Propozycja SITK RP z Krosna opiewała na kwotę do 260 zł – co w tym miało być odstraszającego? Twierdzenie, że odbyło się to bez konsultacji, mija się z prawdą. DP wkrótce się o tym przekona. Kiedy DP zacznie wreszcie rzetelnie prowadzić stronę – publikując faktyczne, sprawdzone artykuły i komentarze?
12 sierpnia 2025 @ 17:00
A kto wymyslil te durne 400 500?
Dlaczego zrobiono z tego hucpe polityczna.
Kto za to odpowiada?
Ile stracili przez to przedsiebiorcy?