kwi 23 2025
WK W KRAKOWIE W RUINIE PRAWNEJ, CZYLI DECYZJE BEZ PODSTAWY PRAWNEJ
Decyzja Prezydenta Miasta Krakowa oraz tamtejszego SKO bez podstawy prawnej. Czyli Kraków w prawnej ruinie (jak zdecydowana większość naszych WK/starostw?) i nielegalne przypadki naszej siermiężnej rzeczywistości, jeśli chodzi o zakres zmian konstrukcyjnych przyczepy, gdzie dokonano tzw. „zmian konstrukcyjnych”, gdy po prawdzie nie było żadnych zmian konstrukcyjnych. Jest też tu ważny aspekt „homologacji” i jej znaczenia dla BRD, cyt.:
„W procesie homologacji cało pojazdowej homologację uzyskuje m.in. układ hamulcowy dla konkretnej masy całkowitej pojazdu, a normy bezpieczeństwa technicznego dla samochodów do przewozu osób i ich bagażu (M3 – autobus) są bardziej restrykcyjne niż dla samochodów skonstruowanych głównie do przewozu ładunków (kategoria N). Zmiana DMC pojazdu i zmiana masy własnej pojazdu to istotne zmiany mające niewątpliwie wpływ na BRD, a zwłaszcza zdrowie i życie ludzi.”
Ponadto mamy tu także bardzo ważny wątek zmian konstrukcyjnych, których istotą jest możliwość zwiększenia DMC (sic!).
A wracając do meritum sprawy warto też zacytować, co o urzędniczych decyzjach w tej sprawie powiedział WSA, cyt.:
„Sąd stwierdził bowiem wydanie decyzji bez podstawy prawnej, które skutkować musiało stwierdzeniem nieważności zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej.”1
Ta rozprawa WSA w Krakowie odbyła się niedawno, bo 2 kwietnia 2025 r. Dotyczyła skargi I. L. na decyzję SKO w Krakowie z 28 maja 2024 r., w przedmiocie odmowy dokonania zmiany danych pojazdu w DR.
Ponadto, nieco wcześniej Prezydent Miasta Krakowa decyzją z 28 marca 2024 r. odmówił skarżącemu dokonania zmian danych pojazdu marki F., w związku z zawiadomieniem o dokonaniu zmian konstrukcyjnych polegających na podniesieniu DMC pojazdu do 1850 kg.
Jeszcze wcześniej, bo 9 listopada 2023 r. wpłynęło zawiadomienie o dokonaniu zmian konstrukcyjnych tego pojazdu marki F., polegających na podniesieniu DMC pojazdu do 1850 kg. Do wniosku dołączono:
-
oświadczenie z dnia 31 października 2023 r. producenta pojazdu – F. Sp. z o.o.2,
-
oświadczenie z dnia 5 lipca 2022 r. o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów3,
-
świadectwo zgodności pojazdu kompletnego z dnia 5 lipca 2022 r. dot. pojazdu opisanego w homologacji (…).
Organ zauważył, że w treści oświadczenia o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów dołączonego do zawiadomienia, zamieszczono dane pojazdu różniące się od danych zamieszczonych w oświadczeniu producenta będącego jednym z dokumentów, na podstawie których zarejestrowano pojazd.
Ustalono także, że:
-
decyzją z dnia 28 listopada 2022 r. orzeczono o zarejestrowaniu pojazdu wydając DR oraz zalegalizowaną TR.4
-
do wniosku – zawiadomienia o dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe – nie dołączono wymaganych dokumentów.5
-
skarżący właściciel/użytkownik przyczepy wyjaśnił, iż w jego ocenie zmiana nośności przyczepy w zakresie wytrzymałości konstrukcji jest dozwolona i nie jest zabroniona. Dodatkowo wskazał, iż w przyczepie nie były dokonane żadne zmiany konstrukcyjne.
WSA w Krakowie stwierdził, że, cyt.:
„... skarga jest zasadna, chociaż z innych względów niż w niej podniesionych. Sąd stwierdził bowiem wydanie decyzji bez podstawy prawnej, które skutkować musiało stwierdzeniem nieważności zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej.”
Problematyka formy prawnej załatwienia wniosku o dokonanie zmiany wpisów w DR, bądź też odmowa dokonania takiej zmiany była przedmiotem rozważań NSA w wyroku z 28 czerwca 2024 r. sygn. akt II GSK 2100/23.
Zaś wątpliwości co do formy prawnej załatwienia sprawy o rejestrację pojazdu w świetle ustawy PoRD oraz co do charakteru prawnego DR wyjaśnił NSA.6 DR spełnia podwójną rolę: potwierdza wydanie decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu oraz jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie zarejestrowanego pojazdu do ruchu.7
W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę zawartych w DR danych technicznych pojazdu dotyczących mas i nacisków osi, wynikającą ze zmiany właściwych,8 do wniosku dołącza się:
1) dowód rejestracyjny;
2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.
Tym samym zmiana danych zawartych w DR, nie objętych decyzją o rejestracji, jest dopuszczalna bez konieczności zmiany decyzji rejestracyjnej (sic!)! Przepisy dotyczące procedury administracyjnej nie przewidują dla czynności materialno-technicznej, która nie jest decyzją administracyjną, waloru ostateczności, toteż jej zmiana jest możliwa w każdym czasie. Dlatego organ I instancji wydał decyzję administracyjną, dla wydania której brak jest podstaw w przepisach prawa materialnego. Także decyzja SKO w Krakowie utrzymująca w mocy decyzję Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie odmowy dokonania zmian danych pojazdu, jest pozbawiona podstawy materialnoprawnej, a w konsekwencji zachodziła konieczność stwierdzenia jej nieważności oraz decyzji ją poprzedzającej – na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., jako wydanych bez podstawy prawnej.
Tym samym, dokonanie wpisu, jak i odmowa dokonania zmian w dokumencie rejestracyjnym pojazdu winna być postrzegana jako czynność materialno-techniczna, o której dokonaniu (braku dokonania) należy poinformować skarżącego wyłącznie poprzez pismo informacyjne.
Więc po co te koszty i te kosztowne i czasochłonne procedury? Aby uzasadnić te liczne etaty w tamtejszym WK/starostwie? A co z tym brakiem znajomości obowiązującego Prawa w tym UM Krakowa. Nie ma tam żadnego radcy prawnego? A jeśli już jest, to po znajomości a nie po konkursie wiedzy?
Pytania, pytania i pytania
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 III SA/Kr 1288/24 – Wyrok WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2025-04-02; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2024-08-09; Symbol z opisem: 6039 Inne, o symbolu podstawowym 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy, BRD; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: stwierdzono nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej decyzji I instancji;
2 W treści oświadczenia z dnia 31 października 2023 r. wskazano m.in. że dokument przygotowano na prośbę użytkownika ww. pojazdu, iż pojazd ten jest technicznie przystosowany do dopuszczalnej masy całkowitej w zakresie 2700 kg oraz że producent wydaje zgodę na zwiększenie wartości dopuszczalnej masy całkowitej z 1100 kg do 1850 kg.
3 W treści dołączonego do zawiadomienia świadectwa zgodności pojazdu kompletnego z dnia 5 lipca 2022 r. zamieszczono dane różniące się od danych zamieszczonych w świadectwie zgodności pojazdu kompletnego będącym jednym z dokumentów na podstawie których zarejestrowano pojazd m.in. w zakresie wersji pojazdu. Organ wskazał, że zwrócił się do producenta pojazdu F. Sp. z o.o. o wyjaśnienie przyczyn ponownego wydania dokumentów związanych z homologacją pojazdu. W dniu 15 lutego 2024 r. wpłynęły wyjaśnienia.
4 Zarejestrowanie pojazdu nastąpiło na podstawie dokumentów potwierdzających prawidłowe dane pojazdu. Okoliczność tą potwierdził producent pojazdu.
5 W sprawie nie znaleziono podstaw do zmiany dotychczasowej decyzji o rejestracji pojazdu, zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym lub w centralnej ewidencji pojazdu.
6 w składzie siedmiu sędziów w uchwale z dnia 24 września 2001 r., sygn. akt OPS 6/01
7 Nie będąc decyzją administracyjną w rozumieniu art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024 r. poz. 572) – dalej: k.p.a., jako dokument urzędowy sporządzony w przepisanej formie przez powołane do tego organy administracji publicznej w zakresie ich działania, stanowi jednak potwierdzenie wcześniejszego uzyskania pozytywnej decyzji o rejestracji pojazdu.
8 określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 i 5a ustawy, warunków technicznych,
24 kwietnia 2025 @ 11:12
Mam (na razie?) trzy uwagi:
1.
Ja rozumiem zagadnienie anonimizowania dokumentów (np. RODO).
Ale to co robią w naszym (?) Wymiarze Sprawiedliwości to chyba jakiś żart/hucpa lub zwyczajna głupota, czym według mnie jest zatajenie w uzasadnieniu tego wyroku nr homologacji tej przyczepy lub siedziby urzędu.
2.
DBT pt. „zmiany konstrukcyjne” bez rzeczywistych zmian konstrukcyjnych to nie tylko oszustwo, czyli przestępstwo ścigane przez naszą ustawę Kodeks Karny. Ta i taka fikcja, to także temat dla naszego nadzoru w WK/starostwie w kierunku art. 84 ust. 3 PoRD. Albowiem procedura prawie wszystkich DBT (dodatkowe badania techniczne) – z wyłączeniem wodoru – jest opisana i musi być realizowana. Jeśli użytkownik/właściciel tej przyczepy potwierdził, że to było fikcyjne DBT, to konsekwencje tego faktu powinien ocenić także tamtejszy nadzór.
3.
Nikt tu nie zakwestionował w tej sprawie faktu zasadności podwyższenia DMC tej przyczepy, w stosunku do DMC zapisanego w DR. Mam nadzieję, że już wreszcie wszyscy rozumiemy dlaczego…..
pozdrawiam
dP