Jeden wyrok o dwóch sprawach. Czyli istota świadectwa homologacji i czym jest Pick-up.
I. NSA o homologacji, cyt.:
„Podkreślenia także wymaga iż NSA wypowiadał się wielokrotnie na temat istoty świadectwa homologacji i jego znaczenia na gruncie przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
W orzeczeniach podkreślano, że świadectwo homologacji nie ma charakteru decyzji administracyjnej (por. wyrok NSA z 1 marca 2012 r., sygn. akt I GSK 257/11, wyrok NSA z 11 marca 2008 r., sygn. akt I GSK 652/07, publ. w bazie orzeczeń www.nsa.gov.pl).
Sąd podziela pogląd, że świadectwo homologacji nie stanowi żadnego „prejudykatu” w sprawie zakwalifikowania pojazdu samochodowego, jako wyrobu akcyzowego.
Świadectwo homologacji jest niewątpliwie dokumentem urzędowym, o którym mowa art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej. Ma zwiększoną moc dowodową. Korzysta z dwojakiego rodzaju domniemania:
prawdziwości (autentyczności) oraz
zgodności z prawdą twierdzeń w nim zawartych (wiarygodności).
Organ podatkowy nie może zatem odrzucić istnienia faktu stwierdzonego w dokumencie urzędowym. Może natomiast te domniemania podważyć, jako że przepis art. 194 § 3 Ordynacji podatkowej stanowi, że jest dopuszczalne przeprowadzenie dowodu przeciwko dokumentom urzędowym. Nie wymaga przy tym, aby ten przeciwdowód (przeciwdowody) był również dokumentem urzędowym. W konsekwencji o znaczeniu dokumentu urzędowego dla wyniku postępowania rozstrzyga organ podatkowy według zasad określonych w art. 122 i art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej (tak NSA ww. wyroku z dnia 6 października 2017 r., sygn. akt I GSK 821/17).”1
II. Pick-up jest samochodem osobowym, gdyż cyt.:
„Trafnie także w zaskarżonej decyzji zwrócono uwagę na to, że przedmiotowy pojazd jest pojazdem osobowym wskazują wymiary pojazdu, o których mowa w Notach Wyjaśniających, dotyczących kwestii sposobu klasyfikowania pojazdów typu pick-up. Wymiary te nadane przez producenta, uzyskane przez organ podatkowy w toku postępowania podatkowego w tym w wyniku oględzin tj.:
wewnętrzna długość powierzchni do transportu towarów mierzoną przy podłodze = 170 cm oraz
rozstaw osi wynoszący 368 cm oznaczają, że
maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest mniejsza, niż 50% długości rozstawu osi pojazdu.
To jednoznacznie świadczy o tym, że samochód marki […] o nr VIN […] jest samochodem, o którym mowa w art. 100 ust. 4 u.p.a. i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Z uwagi na ustalone przez organ podatkowy cechy przedmiotowego pojazdu takie jak: oddzielna zamknięta i przeszklona kabina dla kierowcy i pasażerów z pięcioma miejscami do siedzenia w dwóch rzędach wyposażona w pasy bezpieczeństwa i zagłówki wraz z wyposażeniem jak dla samochodów osobowych posiada takie wyposażenie i wykończeniem jak dla samochodów osobowych ora otwartej skrzyni ładunkowej o długości mniejszej niż 50 % długości rozstawu osi, zdaniem Sądu prawidłowo uznano, że przedmiotowy pojazd jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, ale nie oznacza to, że pojazd nie może być wykorzystany również do przewozu towaru.
Bowiem zgodnie z brzmieniem pozycji 8703 CN pojazdem zasadniczo przeznaczonym do przewozu osób może być nie tylko samochód osobowy, ale także samochód osobowo – towarowy, co nie wyklucza przewozu tymi pojazdami także towarów. Natomiast typowe samochody przeznaczone do przewozu towarów z pozycji 8704 CN są pozbawione większości wyposażenia charakterystycznego dla samochodów osobowych. Brak tych elementów powoduje, że wprawdzie osoby również mogą być przewożone samochodem ciężarowym, lecz funkcja przewozu osób jest jedynie funkcją dodatkową (uzupełniającą) w stosunku do funkcji dominującej – do przewozu towarów. Wyodrębniona w samochodzie część przeznaczona do przewozu towarów i jej elementy temu służące są bowiem charakterystyczne dla pojazdów osobowo – towarowych.
Należy się zgodzić z oceną, że z takim właśnie przypadkiem mamy do czynienia w niniejszej sprawie, gdzie samochód jest samochodem w rozumieniu przepisów z art. 100 ust. 4 u.p.a., czyli klasyfikowany do pozycji CN 8703 (pozycji Nomenklatury Scalonej UE), obejmujący samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.
W ocenie Sądu, organ podatkowy I i II instancji prawidłowo na podstawie dokonanych oględzin uznały, że przedmiotowy samochód posiada cechy właściwe samochodom osobowym, które to cechy zostały wyszczególnione w zaskarżonej decyzji.”2
– – – – – – – – – – – –
1Na podstawie: III SA/Gl 244/25 – Wyrok WSA w Gliwicach; Data orzeczenia: 2025-10-28; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-03-13; Symbol z opisem: 6111 Podatek akcyzowy; Skarżony organ: Dyrektor Izby Administracji Skarbowej; Treść wyniku: Oddalono skargę;
2Sentencja: WSA w Gliwicach, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 października 2025 r. sprawy ze skargi W. J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 30 grudnia 2024 r. nr 2401-IOA.4105.49.2024.BF w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
gru 10 2025
1 WYROK I DWIE SPRAWY: HOMOLOGACJA I PICK-UP
Jeden wyrok o dwóch sprawach. Czyli istota świadectwa homologacji i czym jest Pick-up.
I. NSA o homologacji, cyt.:
„Podkreślenia także wymaga iż NSA wypowiadał się wielokrotnie na temat istoty świadectwa homologacji i jego znaczenia na gruncie przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
W orzeczeniach podkreślano, że świadectwo homologacji nie ma charakteru decyzji administracyjnej (por. wyrok NSA z 1 marca 2012 r., sygn. akt I GSK 257/11, wyrok NSA z 11 marca 2008 r., sygn. akt I GSK 652/07, publ. w bazie orzeczeń www.nsa.gov.pl).
Sąd podziela pogląd, że świadectwo homologacji nie stanowi żadnego „prejudykatu” w sprawie zakwalifikowania pojazdu samochodowego, jako wyrobu akcyzowego.
Świadectwo homologacji jest niewątpliwie dokumentem urzędowym, o którym mowa art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej. Ma zwiększoną moc dowodową. Korzysta z dwojakiego rodzaju domniemania:
prawdziwości (autentyczności) oraz
zgodności z prawdą twierdzeń w nim zawartych (wiarygodności).
Organ podatkowy nie może zatem odrzucić istnienia faktu stwierdzonego w dokumencie urzędowym. Może natomiast te domniemania podważyć, jako że przepis art. 194 § 3 Ordynacji podatkowej stanowi, że jest dopuszczalne przeprowadzenie dowodu przeciwko dokumentom urzędowym. Nie wymaga przy tym, aby ten przeciwdowód (przeciwdowody) był również dokumentem urzędowym. W konsekwencji o znaczeniu dokumentu urzędowego dla wyniku postępowania rozstrzyga organ podatkowy według zasad określonych w art. 122 i art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej (tak NSA ww. wyroku z dnia 6 października 2017 r., sygn. akt I GSK 821/17).”1
II. Pick-up jest samochodem osobowym, gdyż cyt.:
„Trafnie także w zaskarżonej decyzji zwrócono uwagę na to, że przedmiotowy pojazd jest pojazdem osobowym wskazują wymiary pojazdu, o których mowa w Notach Wyjaśniających, dotyczących kwestii sposobu klasyfikowania pojazdów typu pick-up. Wymiary te nadane przez producenta, uzyskane przez organ podatkowy w toku postępowania podatkowego w tym w wyniku oględzin tj.:
wewnętrzna długość powierzchni do transportu towarów mierzoną przy podłodze = 170 cm oraz
rozstaw osi wynoszący 368 cm oznaczają, że
maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest mniejsza, niż 50% długości rozstawu osi pojazdu.
To jednoznacznie świadczy o tym, że samochód marki […] o nr VIN […] jest samochodem, o którym mowa w art. 100 ust. 4 u.p.a. i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Z uwagi na ustalone przez organ podatkowy cechy przedmiotowego pojazdu takie jak: oddzielna zamknięta i przeszklona kabina dla kierowcy i pasażerów z pięcioma miejscami do siedzenia w dwóch rzędach wyposażona w pasy bezpieczeństwa i zagłówki wraz z wyposażeniem jak dla samochodów osobowych posiada takie wyposażenie i wykończeniem jak dla samochodów osobowych ora otwartej skrzyni ładunkowej o długości mniejszej niż 50 % długości rozstawu osi, zdaniem Sądu prawidłowo uznano, że przedmiotowy pojazd jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, ale nie oznacza to, że pojazd nie może być wykorzystany również do przewozu towaru.
Bowiem zgodnie z brzmieniem pozycji 8703 CN pojazdem zasadniczo przeznaczonym do przewozu osób może być nie tylko samochód osobowy, ale także samochód osobowo – towarowy, co nie wyklucza przewozu tymi pojazdami także towarów. Natomiast typowe samochody przeznaczone do przewozu towarów z pozycji 8704 CN są pozbawione większości wyposażenia charakterystycznego dla samochodów osobowych. Brak tych elementów powoduje, że wprawdzie osoby również mogą być przewożone samochodem ciężarowym, lecz funkcja przewozu osób jest jedynie funkcją dodatkową (uzupełniającą) w stosunku do funkcji dominującej – do przewozu towarów. Wyodrębniona w samochodzie część przeznaczona do przewozu towarów i jej elementy temu służące są bowiem charakterystyczne dla pojazdów osobowo – towarowych.
Należy się zgodzić z oceną, że z takim właśnie przypadkiem mamy do czynienia w niniejszej sprawie, gdzie samochód jest samochodem w rozumieniu przepisów z art. 100 ust. 4 u.p.a., czyli klasyfikowany do pozycji CN 8703 (pozycji Nomenklatury Scalonej UE), obejmujący samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.
W ocenie Sądu, organ podatkowy I i II instancji prawidłowo na podstawie dokonanych oględzin uznały, że przedmiotowy samochód posiada cechy właściwe samochodom osobowym, które to cechy zostały wyszczególnione w zaskarżonej decyzji.”2
– – – – – – – – – – – –
1 Na podstawie: III SA/Gl 244/25 – Wyrok WSA w Gliwicach; Data orzeczenia: 2025-10-28; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2025-03-13; Symbol z opisem: 6111 Podatek akcyzowy; Skarżony organ: Dyrektor Izby Administracji Skarbowej; Treść wyniku: Oddalono skargę;
2 Sentencja: WSA w Gliwicach, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 października 2025 r. sprawy ze skargi W. J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 30 grudnia 2024 r. nr 2401-IOA.4105.49.2024.BF w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: homologacja, NSA, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Prawo UE, Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, WSA, wyrok sądu, zmiany konstrukcyjne