Niedawno, bo 20 lutego bieżącego roku pisałem o problematyce związanej z przekroczeniem urzędniczych obowiązków – na przykładzie działań instytucji wchodzących w skład i nadzorowanych przez ministerstwo infrastruktury.1
Ale, jeśli opisana wówczas sytuacja z przegranym wyrokiem sądowym przez naszych (?) branżowych urzędników jest dość ewidentna w swoim wymiarze prawnym, to dzisiaj dotykamy nieco innej problematyki i już nieco innych urzędników, bo nieco (?) wyższego szczebla. Pewną ciekawostką jest fakt, że wcześniejsze „przekroczenie uprawnień”, tak jak obecnie opisywane „niedopełnienie obowiązków” jest od wielu dekad opisane w tym samym artykule Kodeksu Karnego. Chodzi cały czas o ten sam art. 231, który w paragrafach od 1 do 4 (poniżej), stanowi ochronę prawidłowego funkcjonowania instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego przed wadliwymi prawnie działaniami ich urzędników.
I tak, patrząc przez pryzmat poszczególnych paragrafów:
Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie i wyrządza istotną szkodę, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli czyn wyczerpuje znamiona czynu zabronionego określonego w art. 228.
możemy dokonać oceny działania naszych ministerialnych urzędników pod kątem ich odpowiedzialności prawno-karnej za niesłychaną i wieloletnią skalę zaniechań w zakresie funkcjonowania naszej branży. Niedopełnienie urzędniczych obowiązków, to nienależyte wykonanie lub zaniechanie wykonania takich działań, które w danych okolicznościach funkcjonariusz publiczny obowiązany był przedsięwziąć, gdyż wchodziły w zakres jego obowiązków służbowych.2
I podobnie, jak poprzednio (przy przekroczeniu uprawnień), także i w tym przypadku mamy tu do czynienia z:
przestępstwem materialnym, gdzie musi wystąpić określona szkoda w zakresie dobra społecznego lub w zakresie jednostki. Nie będzie z tym problemu, gdyż wszyscy uczestnicy naszej branżowej gry są poszkodowani na skutek zaniechania urzędników Ministerstwa Infrastruktury.
Z umyślnością działania, która to umyślność może stanowić o zastosowaniu większej sankcji przez niezawisły Sąd.
A powodem postawienia im takich zarzutów nie musi być tylko niedopełnienie obowiązków związanych z naszą Rewolucyjną Dyrektywą 45/2014, której wdrożenie urzędnicy MI blokują świadomie już od 2014 r. (ostateczny termin jej wdrożenia upłynął w 2018 r.), co powoduje istotną szkodę dla całego naszego środowiska zawodowego (brak szkoleń i naszej niezależności zawodowej), ale także w zakresie waloryzacji naszego Cennika BT, albowiem cyt.:
„ (…) przedstawiciele Ministerstwa zapominają o tym, że zgodnie z delegacją ustawową określoną w art. 84a ust. 2, wydając rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za badania techniczne minister właściwy ds. transportu powinien uwzględnić koszty wykonywanych badań. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać, że koszty wykonywania badań 18 lat temu, czyli w 2004 roku były zupełnie inne (znacznie niższe) niż obecnie w 2022 roku. (…).
Nie tylko na Przedsiębiorcach ciążą obowiązki. ŻADEN przedsiębiorca nie przewidział tego, że przez tyle lat delegacja ustawowa nie będzie wykonywana.”3
Powyższe jest typowym przykładem niedopełnienia obowiązków urzędniczych, które powinno być zgłoszone do prokuratury w celu objęcia ściganiem karnym tych przypadków. Szkody spowodowane tym zaniechaniem są ewidentne dla naszej branży i policzalne.
Już jest najwyższy czas, aby nasza branża wstała z kolan.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 28 2022
NIEDOPEŁNIENIE OBOWIĄZKÓW NA PRZYKŁADZIE DTD
Niedopełnienie urzędniczych obowiązków.
Niedawno, bo 20 lutego bieżącego roku pisałem o problematyce związanej z przekroczeniem urzędniczych obowiązków – na przykładzie działań instytucji wchodzących w skład i nadzorowanych przez ministerstwo infrastruktury.1
Ale, jeśli opisana wówczas sytuacja z przegranym wyrokiem sądowym przez naszych (?) branżowych urzędników jest dość ewidentna w swoim wymiarze prawnym, to dzisiaj dotykamy nieco innej problematyki i już nieco innych urzędników, bo nieco (?) wyższego szczebla. Pewną ciekawostką jest fakt, że wcześniejsze „przekroczenie uprawnień”, tak jak obecnie opisywane „niedopełnienie obowiązków” jest od wielu dekad opisane w tym samym artykule Kodeksu Karnego. Chodzi cały czas o ten sam art. 231, który w paragrafach od 1 do 4 (poniżej), stanowi ochronę prawidłowego funkcjonowania instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego przed wadliwymi prawnie działaniami ich urzędników.
I tak, patrząc przez pryzmat poszczególnych paragrafów:
Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie i wyrządza istotną szkodę, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli czyn wyczerpuje znamiona czynu zabronionego określonego w art. 228.
możemy dokonać oceny działania naszych ministerialnych urzędników pod kątem ich odpowiedzialności prawno-karnej za niesłychaną i wieloletnią skalę zaniechań w zakresie funkcjonowania naszej branży. Niedopełnienie urzędniczych obowiązków, to nienależyte wykonanie lub zaniechanie wykonania takich działań, które w danych okolicznościach funkcjonariusz publiczny obowiązany był przedsięwziąć, gdyż wchodziły w zakres jego obowiązków służbowych.2
I podobnie, jak poprzednio (przy przekroczeniu uprawnień), także i w tym przypadku mamy tu do czynienia z:
przestępstwem materialnym, gdzie musi wystąpić określona szkoda w zakresie dobra społecznego lub w zakresie jednostki. Nie będzie z tym problemu, gdyż wszyscy uczestnicy naszej branżowej gry są poszkodowani na skutek zaniechania urzędników Ministerstwa Infrastruktury.
Z umyślnością działania, która to umyślność może stanowić o zastosowaniu większej sankcji przez niezawisły Sąd.
A powodem postawienia im takich zarzutów nie musi być tylko niedopełnienie obowiązków związanych z naszą Rewolucyjną Dyrektywą 45/2014, której wdrożenie urzędnicy MI blokują świadomie już od 2014 r. (ostateczny termin jej wdrożenia upłynął w 2018 r.), co powoduje istotną szkodę dla całego naszego środowiska zawodowego (brak szkoleń i naszej niezależności zawodowej), ale także w zakresie waloryzacji naszego Cennika BT, albowiem cyt.:
„ (…) przedstawiciele Ministerstwa zapominają o tym, że zgodnie z delegacją ustawową określoną w art. 84a ust. 2, wydając rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za badania techniczne minister właściwy ds. transportu powinien uwzględnić koszty wykonywanych badań. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać, że koszty wykonywania badań 18 lat temu, czyli w 2004 roku były zupełnie inne (znacznie niższe) niż obecnie w 2022 roku. (…).
Nie tylko na Przedsiębiorcach ciążą obowiązki. ŻADEN przedsiębiorca nie przewidział tego, że przez tyle lat delegacja ustawowa nie będzie wykonywana.”3
– https://piskp.pl/waloryzacja-oplat-btp-odpowiedz-na-petcyje/
Powyższe jest typowym przykładem niedopełnienia obowiązków urzędniczych, które powinno być zgłoszone do prokuratury w celu objęcia ściganiem karnym tych przypadków. Szkody spowodowane tym zaniechaniem są ewidentne dla naszej branży i policzalne.
Już jest najwyższy czas, aby nasza branża wstała z kolan.
Pozdrawiam
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 https://www.diagnostasamochodowy.pl/2022/przekroczenie-uprawnien-urzedniczych/
2 Prawo Karne, Witold Świda, Wydanie II zmienione, PWN, Warszawa 1982, str. 630-631.
3 moje są podkreślenia i wytłuszczenia
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: cennik BT, diagnosta, DTD, Dyrektywa, Ministerstwo Infrastruktury, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), resort transportu, waloryzacja opłat za BT