ODPOWIADAMY NA WASZE WĄTPLIWOŚCI

Rate this post

Odpowiem na Wasze wszystkie wątpliwości.

Zaczęliśmy już wczoraj.1 Te wątpliwości pojawiły się w komentarzu, który zamieścił Pan/Kolega i PT Czytelnik podpisującym się nickiem volvo”, w dniu 4 lutego 2023 @ 21:53;2

I na BOGA NIEEEEE diagnosta nie jest pracownikiem administracji publicznej, urzędnikiem, itd… , jest normalnym pracownikiem na pensji prywatnego pracodawcy i na 100% nie ma żadnego przepisu który wprost nazywa go funkcjonariuszem publicznym.”

czyżby? No nie, to nie tak.

I tylko na zasadzie przypomnienia młodszym Kolegom i PT Czytelnikom pozwoliłem sobie zapisać poniższe słowa prawdy o naszym zawodzie i statusie.

Uprawniony Diagnosta Samochodowy wykonujący jakiekolwiek BT pojazdu jest traktowany zgodnie z obowiązującym prawem, jako osoba pełniąca funkcję publiczną – Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22.11.1999 r. II KKN 346/97.

Od tego czasu bardzo wielu kolegów skazano więc także za to, że pełniąc funkcję publiczną uprawnionego diagnosty samochodowego (…)” zrobili to, czy tamto i najczęściej coś złego – łamiąc obowiązujące Prawo.

Przypomnijmy też ten art. 115 Kodeksu Karnego3, gdzie w paragrafie 19 określono status osoby pełniącej funkcję publiczną:

§ 19. Osobą pełniącą funkcję publiczną jest funkcjonariusz publiczny, członek organu samorządowego, osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążącą Rzeczpospolitą Polską umowę międzynarodową.

Na nasze podkreślenie zasługuje następujący fakt, że:

  • zakres pojęcia „osoba pełniąca funkcję publiczną” jest szerszy od pojęcia „funkcjonariusz publiczny”, co przesądza też o wyższym statusie osób pełniących funkcję publiczną dla funkcjonowania państwa (!),

  • każdy funkcjonariusz publiczny pełni publiczne funkcje, ale nie każda osoba pełniąca funkcję publiczną jest funkcjonariuszem publicznym, co jest dowodem niskiego poziomu naszego prawodawstwa (Polska w ruinie prawnej),

  • nasze obowiązki są określone nie tylko przez naszą ustawę PoRD, bo także mówi się o nich w Prawie UE (np. Dyrektywa 45/2014).

 

Efektem naszego statusu, jako osoby pełniącej funkcję publiczną jest ta uchwała SN w składzie 7 sędziów z dnia 12.03.2012 r. sygn. akt II GPS 2/11, którą już wielokrotnie omawialiśmy.4 Ale przypominam ją, bo czyż jakiś inny zawód (malarza, stróża, stolarza, mechanika, sprzedawcy w jakiejkolwiek innej i prywatnej firmie) posiada także podobnie restrykcyjne narzędzie do karania, jakim obarczono nasze zawodowe środowisko?

A to wszystko dlatego, że nasza praca na SKP jest realizacją obowiązków państwa polskiego, które musi swoim obywatelom gwarantować odpowiedni stopień bezpieczeństwa na cywilizowanym poziomie. Tym samym działamy z upoważnienia III RP i w jej imieniu!

 

O naszej wyjątkowej roli i publicznym statusie świadczy też ten fakt, że nie wszystkie zawody i nie wszystkie grupy zawodowe są objęte regulacjami prawnymi UE. A tak jest właśnie w przypadku Uprawnionych Diagnostów Samochodowych. To właśnie ten 34 punkt z Preambuły Dyrektywy 45/2014 przesądza o naszej wyjątkowej pozycji zawodowej na terenie całej UE! Bo właśnie w tym punkcie zawarto informację o naszej koniecznej NIEZALEŻNOŚCI w pracy na SKP, cyt.:

  1. Przeprowadzając badania zdatności do ruchu drogowego, diagności powinni działać niezależnie, a na ich ocenę nie powinny mieć wpływu konflikty interesów, w tym konflikty interesów o charakterze ekonomicznym czy personalnym.

  2. Wynagrodzenie diagnostów nie powinno być zatem bezpośrednio związane z wynikami badań zdatności do ruchu drogowego.

 

A jak jest w praktyce, to sami wiecie. Tę obecną i patologiczną praktykę tolerują urzędnicy naszego (?) DTD (resortu transportu) od 8 lat, nasz nadzór w WK/starostwie, nasi liderzy, którzy nie rozumieją sensu tych cywilizowanych i cywilizacyjnych rozwiązań.

 

A, jeśli mi jeszcze coś umknęło, to proszę o komentarz.

I pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

3 Dz.U.2022.0.1138 t.j. – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny

4 „Sposób ujawnienia dopuszczenia się przez diagnostę naruszenia określonego w art. 84 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) nie ma znaczenia dla oceny możliwości zastosowania sankcji przewidzianej w tym przepisie.

Loading