paź 10 2024
NIE WSZYSTKIE WK/STAROSTWA ŁAMIĄ PRAWO REJESTRUJĄC BELARUSY
Odp: nielegalna rejestracja pojazdów bez homologacji we Wrocławiu
I
Iwona Jasińska
[email protected]
09 paź 2024, 12:10
do mnie
Szanowny Panie,
odpowiadając na Pana email dotyczący rejestracji pojazdów bez stosownej homologacji informuję, że w wyniku czynności sprawdzających, nie stwierdzono przypadków zarejestrowania w tutejszym organie bez dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t.: Dz.U. z 2024, poz. 1251, ):
Ad. 1 dot. traktorów pochodzących z Białorusi marki MTZ Belarus,
Ad. 2. pozostałych pojazdów bez homologacji.
Z poważaniem,
Iwona Jasińska
Zastępca Dyrektora
Urząd Miejski Wrocławia
ul. G. Zapolskiej 2/4
50-032 Wrocław
tel. 71 777 7737
fax 71 777 8665
e-mail: [email protected]
Od: „Bł. Kowalski” <[email protected]>
Do: [email protected]
Data: 26.09.2024 10:02
Temat: nielegalna rejestracja pojazdów bez homologacji we Wrocławiu
Szanowni Państwo
Zwracam się z uprzejmą prośbą o zwrotne przysłanie w formie elektronicznej informacji o tym, ile pojazdów bez stosownej homologacji zarejestrowano w Waszym urzędzie na przestrzeni lat 2000 – sierpień 2024, ewentualnie także w rozbiciu na poszczególne lata z uwzględnieniem:
1. Traktorów pochodzących z Białorusi marki MTZ Belarus.
2. Pozostałych pojazdów bez homologacji.
Moja prośba wynika z faktu, że problematyka nielegalnego dopuszczenia jakichkolwiek pojazdów do ruchu, które nie posiadają homologacji jest bardzo aktualna i niesie ze sobą znaczny ładunek społecznego zainteresowania.
Informuję uprzejmie, że (…) .
W oczekiwaniu odpowiedzi pozostaję
z poważaniem
(…)
Radecki
10 października 2024 @ 07:40
Urzędnikowi należy wierzyć na słowo. 🙂
Widocznie w UM we Wrocławiu ( to taka pipiduówa nad Odrą w południowo-zachodniej Polsce) jeszcze nikt nigdy nie rejestrował sprowadzonego z zagranicy pojazdu.
A być może pani urzędnik za dokument homologacyjny przyjmuje zaświadczenie o I-OBT i stąd taka odpowiedź?
Jest tylko taki mały problemik, bo cichaczem ktoś na stronach rządowych gov.pl zamieścił nowy wykaz dokumentów niezbędnych do pierwszej rejestracji w RP i w tym wykazie w odniesieniu do pojazdów sprowadzanych spoza UE nie ma już zaświadczenia o I-OBT.
Teraz wygląda on następująco;
Dokumenty niezbędne do zarejestrowania pojazdów
Rejestracji pojazdu dokonuje się na podstawie dokumentów wymienionych w art. 72 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym:
/ dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu (w przypadku powierzenia pojazdu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu). Nie dotyczy to pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i od ostatniej rejestracji nie nastąpiła zmiana właściciela tego pojazdu, w przypadku gdy przerejestrowanie pojazdu jest dokonywane na wniosek właściciela tego pojazdu w związku ze zmianą jego miejsca zamieszkania (siedziby) – w zakresie dowodu własności pojazdu,
jednego z dokumentów:
/ świadectwa zgodności WE wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
/ świadectwa zgodności, o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
/ dopuszczenia jednostkowego pojazdu wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
/ świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
/ uznania dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
/ uznania świadectwa krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia,
/ świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu,
/ świadectwa unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
– jeżeli są wymagane; świadectwa zgodności WE, świadectwa zgodności oraz oświadczenia zawierające dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu mogą być podpisane podpisem odbitym sposobem mechanicznym;
* * *
Przecież wszystko jest napisane.
Przynajmniej tak może powiedzieć DTD.
A przecież rejestracja czasowa jest też rejestracją w rozumieniu prawa Unii, bo stanowi o administracyjnym dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego. Więc dla jej legalnego wykonania powyższe dokumenty są wymagalne wraz ze wnioskiem o czasową rejestracje pojazdu (np. w celu dokonania I-OBT).
To wszystko takie jasne i oczywiste mogłoby powiedzieć Ministerstwo Infrastruktury…
Gdyby nie myląca instrukcja jaką Minister Infrastruktury wydał w Załączniku 2 do rozporządzenia o rejestracji pojazdów. 🙂
Dziadek Piotra
10 października 2024 @ 11:26
Mam nadzieję, że nikt z Was nie dał się nabrać na tę odpowiedź z Wrocławia.
1/
na naszym wykazie samych Belarusów jest zarejestrowanych we Wrocławiu szt. 4: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2024/wykaz-nielegalnych-ciagnikow-rolniczych-z-lat-2020-2024/
2/
Cadillac piątej generacji z USA, o którym mówiła niedawno cała motoryzacyjna Polska, to także przykład rejestracji bez homologacji i najprawdopodobniej z Wrocławia: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2024/kto-zaplaci-ten-milion-zl-insp-uds-mi-dtd-wk-starostwo-skp-ubezpieczyciel-a-moze-niemiecki-amt-czyli-kfz-zulassngsstelle/
3/
czyżby we Wrocławiu nie zarejestrowano żadnego pojazdu ściągniętego z Kanady, USA, Tajwanu, Korei, itd., itp., et’cetera?
Uwierzyliście w to?
Pozdrawiam
dP
xqwz
10 października 2024 @ 15:28
Nie ma szans by żadnego nie było. Mogę uwierzyć że nie było ciągnika Białoruś bo tego w porównaniu do samochodów z USA to jak kropla w morzu. A z USA to przez tyle lat setki tysięcy pojazdów. Kilka rzędów wielkości więcej niż ciągników Białoruś więc jak to możliwe by Wrocław się uchował