WICEMINISTER S. BUKOWIEC W SEJMIE O PRZYSZŁOŚCI BRANŻY SKP

Rate this post

Wiceminister Stanisław Bukowiec z PSL na forum Sejmu

Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo.

Odpowiadając na pytanie pana posła Tadeusza Tomaszewskiego uprzejmie wyjaśniam, że aktualnie obowiązujący w Polsce system przeprowadzenia badań technicznych wynika z przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD, natomiast ramy prawne wynikające z Prawa UE stanowi dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 3 kwietnia 2014 r. „w sprawie okresowych badań zdatności do RD pojazdów silnikowych i ich przyczep” oraz uchylająca dyrektywę nr 2009/40/WE. Dyrektywa ta powinna być wdrożona do prawa polskiego do dnia 20 maja 2017 r., natomiast stosowana powinna być od dnia 20 maja 2018 r.
Podkreślenia wymaga, że Dyrektywa nr 2014/45/WE, tak jak poprzednia dyrektywa z 2009 roku określa minimalne wymagania niezbędne do wprowadzenia w zakresie BT pojazdów przez poszczególne państwa członkowskie Unii, tworząc ramy dla ustanowienia prawidłowego i sprawnego systemu przeprowadzania BT pojazdów.

W MI dwukrotnie, tj. w latach 2025 i 2018 oraz w latach 2020 i 2023 podejmowano prace na wprowadzeniem wskazanej dyrektywy do porządku prawnego. Działania te nie zakończyły się jednak sukcesem, z uwagi na między innymi dyskontynuację prac parlamentarnych oraz brak poparcia dla projektu środowiska zrzeszającego przedsiębiorców prowadzących SKP.

Uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności polskiego prawa z prawem unijnym, ale w szczególności kierując się względami zapewnienia BRD w MI trwają intensywne prace nad przygotowanie kolejnego projektu ustawy wdrażającej dyrektywę 2014/45 oraz wniosku do wykazu o wpis do wykazu prac legislacyjnych RM. Wniosek ten powinien być opracowany i złożony w najbliższym czasie. Minister Infrastruktury jest bowiem przekonany, że badania techniczne pojazdów stanowią część szerszego systemu mającego zapewnić, aby pojazdy były utrzymane w bezpiecznym stanie w trakcie ich użytkowania. Pojazdy z niesprawnymi układami technicznymi mają wpływ na bezpieczeństwo na drodze i mogą przyczyniać się do wypadków na drogach powodując obrażenia lub śmierć ofiar.
Wczesne wykrycie usterki mającej wpływ na zdatność do RD pojazdu przyczynia się niewątpliwie do usunięcia tej usterki, a tym samy do zapobiegania wypadkom.
Przygotowany w MI projekt ma na celu poprawę BRD poprzez:
1/ uszczelnienie systemu BT,
2/ stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania BT pojazdów oraz
3/ znaczące podniesienie poziomu jakości wykonywanych BT,
co skutkować będzie wyeliminowaniem z RD pojazdów w złym stanie technicznym.

Projekt zakłada nowy system szkolenia diagnostów, dzięki któremu oni będą mogli cyklicznie podnosić kompetencje i swoje kwalifikacje zawodowe, tak aby sprostać wymaganiom wynikającym z nieustannego postępu technologicznego. Ponadto, wychodząc na przeciw postulatom branży, projekt zakłada systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie BT, poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym i niezależnym od systemu BT wskaźnikiem tak, aby zapewnić cykliczna waloryzację tych opłat. Rozwiązanie to umożliwi uwzględnienie przy ustalaniu stawki opłaty przy dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej w kraju.
Należy również pamięta, że zgodnie z motywem zawartym w preambule dyrektywy UE nr 2014/45, cytuję: „badania stanu pojazdów w cyklu życia technicznego powinny być stosunkowo proste, szybkie i niedrogie, a jednocześnie skuteczne w zakresie osiągania celów niniejszej dyrektywy.”
Ponadto projekt będzie zawierał regulacje pozwalające w bardziej elastyczny sposób zaplanować przeprowadzanie BT.

Reasumując, pragnę zapewnić, że Minister Infrastruktury dostrzega potrzebę zmiany systemu badań technicznych pojazdów pozostając w dialogu z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców prowadzących SKP. Niewątpliwie utrzymywanie wysokości opłat na niezmiennym od 20 lat poziomie nie odpowiada potrzebom zmieniającego się otoczenia gospodarczego przedsiębiorców prowadzących SKP, w tym ponoszonych kosztów na wzrastające wynagrodzenia pracownicze. Dlatego także w tym zakresie MI zaproponuje zmiany przepisów prawa kierując się jednocześnie celem nadrzędnym, tj.:
. zapewnienie BRD poprzez wzmocnienie systemu nadzoru nad BT pojazdów,
. podniesieniem jakości BT oraz
. zapewnienie odpowiednich kwalifikacji i przygotowania zawodowego diagnostów.
Dziękuję bardzo.

Poseł Tadeusz Tomaszewski – Klub Parlamentarny Lewica.
Dziękuję za tą informację, że w resorcie trwają prace związane z wdrożeniem dyrektywy (…) i za to, że bohatersko walczycie o wpisanie do rejestru prac RM tej ustawy. Ale to oznacza, że nadal po 20-tu latach ta cena za BT jest taka sama. Nie ma przepisu ograniczającego ministrowi pójścia z tym rozwiązaniem na dwa takty. Po pierwsze ma podstawę prawną w postacie rozporządzenia, w którym może regulować wysokość i może prowadzić – za czym lewica się również opowiada – systemowe przygotowania dotyczące wdrożenia dyrektywy (…). Tylko biorąc pod uwagę wzrost inflacji, dzisiaj prowadzimy świadomie jako państwo do upadku wielu SKP.
Dziękuję.

Wiceminister Stanisław Bukowiec z PSL na forum Sejmu
Szanowna Pani Marszałek, Panie Pośle.

Oczywiście rozumiemy, co wybrzmiało w moim wystąpieniu, problemy i postulaty branży SKP. Nieprawdziwa jest informacja, o której Pan powiedział, że mamy do czynienia z jakimś drastycznym trendem, jeśli chodzi o likwidację tychże obiektów, placówek. Dlatego że mamy informację, że rzeczywiście zamykane są stacje i również pojawiają się inne stacje nowe. I podtrzymam to, co powiedziałem wcześniej. My jesteśmy na takim etapie, że mamy przygotowany projekt tej ustawy, będziemy go w najbliższym czasie, jeszcze w tym roku chcemy go zgłosić do wykazu prac legislacyjnych. Po to, aby one jak najszybciej weszły w życie. Żeby unormowały, uregulowały cały ten obszar, jeśli chodzi o SKP i o BT.
Dziękuję bardzo.

– – – – – – – – – – – –
Źródło:
https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/transmisje.xsp?unid=712EE28463506415C1258BD900555AEC#

 

Loading