lis 27 2024
WICEMINISTER S. BUKOWIEC W SEJMIE O PRZYSZŁOŚCI BRANŻY SKP
Wiceminister Stanisław Bukowiec z PSL na forum Sejmu
Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo.
Odpowiadając na pytanie pana posła Tadeusza Tomaszewskiego uprzejmie wyjaśniam, że aktualnie obowiązujący w Polsce system przeprowadzenia badań technicznych wynika z przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD, natomiast ramy prawne wynikające z Prawa UE stanowi dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 3 kwietnia 2014 r. „w sprawie okresowych badań zdatności do RD pojazdów silnikowych i ich przyczep” oraz uchylająca dyrektywę nr 2009/40/WE. Dyrektywa ta powinna być wdrożona do prawa polskiego do dnia 20 maja 2017 r., natomiast stosowana powinna być od dnia 20 maja 2018 r.
Podkreślenia wymaga, że Dyrektywa nr 2014/45/WE, tak jak poprzednia dyrektywa z 2009 roku określa minimalne wymagania niezbędne do wprowadzenia w zakresie BT pojazdów przez poszczególne państwa członkowskie Unii, tworząc ramy dla ustanowienia prawidłowego i sprawnego systemu przeprowadzania BT pojazdów.
W MI dwukrotnie, tj. w latach 2025 i 2018 oraz w latach 2020 i 2023 podejmowano prace na wprowadzeniem wskazanej dyrektywy do porządku prawnego. Działania te nie zakończyły się jednak sukcesem, z uwagi na między innymi dyskontynuację prac parlamentarnych oraz brak poparcia dla projektu środowiska zrzeszającego przedsiębiorców prowadzących SKP.
Uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności polskiego prawa z prawem unijnym, ale w szczególności kierując się względami zapewnienia BRD w MI trwają intensywne prace nad przygotowanie kolejnego projektu ustawy wdrażającej dyrektywę 2014/45 oraz wniosku do wykazu o wpis do wykazu prac legislacyjnych RM. Wniosek ten powinien być opracowany i złożony w najbliższym czasie. Minister Infrastruktury jest bowiem przekonany, że badania techniczne pojazdów stanowią część szerszego systemu mającego zapewnić, aby pojazdy były utrzymane w bezpiecznym stanie w trakcie ich użytkowania. Pojazdy z niesprawnymi układami technicznymi mają wpływ na bezpieczeństwo na drodze i mogą przyczyniać się do wypadków na drogach powodując obrażenia lub śmierć ofiar.
Wczesne wykrycie usterki mającej wpływ na zdatność do RD pojazdu przyczynia się niewątpliwie do usunięcia tej usterki, a tym samy do zapobiegania wypadkom.
Przygotowany w MI projekt ma na celu poprawę BRD poprzez:
1/ uszczelnienie systemu BT,
2/ stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania BT pojazdów oraz
3/ znaczące podniesienie poziomu jakości wykonywanych BT,
co skutkować będzie wyeliminowaniem z RD pojazdów w złym stanie technicznym.
Projekt zakłada nowy system szkolenia diagnostów, dzięki któremu oni będą mogli cyklicznie podnosić kompetencje i swoje kwalifikacje zawodowe, tak aby sprostać wymaganiom wynikającym z nieustannego postępu technologicznego. Ponadto, wychodząc na przeciw postulatom branży, projekt zakłada systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie BT, poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym i niezależnym od systemu BT wskaźnikiem tak, aby zapewnić cykliczna waloryzację tych opłat. Rozwiązanie to umożliwi uwzględnienie przy ustalaniu stawki opłaty przy dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej w kraju.
Należy również pamięta, że zgodnie z motywem zawartym w preambule dyrektywy UE nr 2014/45, cytuję: „badania stanu pojazdów w cyklu życia technicznego powinny być stosunkowo proste, szybkie i niedrogie, a jednocześnie skuteczne w zakresie osiągania celów niniejszej dyrektywy.”
Ponadto projekt będzie zawierał regulacje pozwalające w bardziej elastyczny sposób zaplanować przeprowadzanie BT.
Reasumując, pragnę zapewnić, że Minister Infrastruktury dostrzega potrzebę zmiany systemu badań technicznych pojazdów pozostając w dialogu z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców prowadzących SKP. Niewątpliwie utrzymywanie wysokości opłat na niezmiennym od 20 lat poziomie nie odpowiada potrzebom zmieniającego się otoczenia gospodarczego przedsiębiorców prowadzących SKP, w tym ponoszonych kosztów na wzrastające wynagrodzenia pracownicze. Dlatego także w tym zakresie MI zaproponuje zmiany przepisów prawa kierując się jednocześnie celem nadrzędnym, tj.:
. zapewnienie BRD poprzez wzmocnienie systemu nadzoru nad BT pojazdów,
. podniesieniem jakości BT oraz
. zapewnienie odpowiednich kwalifikacji i przygotowania zawodowego diagnostów.
Dziękuję bardzo.
Poseł Tadeusz Tomaszewski – Klub Parlamentarny Lewica.
Dziękuję za tą informację, że w resorcie trwają prace związane z wdrożeniem dyrektywy (…) i za to, że bohatersko walczycie o wpisanie do rejestru prac RM tej ustawy. Ale to oznacza, że nadal po 20-tu latach ta cena za BT jest taka sama. Nie ma przepisu ograniczającego ministrowi pójścia z tym rozwiązaniem na dwa takty. Po pierwsze ma podstawę prawną w postacie rozporządzenia, w którym może regulować wysokość i może prowadzić – za czym lewica się również opowiada – systemowe przygotowania dotyczące wdrożenia dyrektywy (…). Tylko biorąc pod uwagę wzrost inflacji, dzisiaj prowadzimy świadomie jako państwo do upadku wielu SKP.
Dziękuję.
Wiceminister Stanisław Bukowiec z PSL na forum Sejmu
Szanowna Pani Marszałek, Panie Pośle.
Oczywiście rozumiemy, co wybrzmiało w moim wystąpieniu, problemy i postulaty branży SKP. Nieprawdziwa jest informacja, o której Pan powiedział, że mamy do czynienia z jakimś drastycznym trendem, jeśli chodzi o likwidację tychże obiektów, placówek. Dlatego że mamy informację, że rzeczywiście zamykane są stacje i również pojawiają się inne stacje nowe. I podtrzymam to, co powiedziałem wcześniej. My jesteśmy na takim etapie, że mamy przygotowany projekt tej ustawy, będziemy go w najbliższym czasie, jeszcze w tym roku chcemy go zgłosić do wykazu prac legislacyjnych. Po to, aby one jak najszybciej weszły w życie. Żeby unormowały, uregulowały cały ten obszar, jeśli chodzi o SKP i o BT.
Dziękuję bardzo.
– – – – – – – – – – – –
Źródło:
https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/transmisje.xsp?unid=712EE28463506415C1258BD900555AEC#
Radecki
27 listopada 2024 @ 08:35
Zawsze najbardziej podobała mi się ta część dyrektywy 2014/45/WE;
„badania stanu pojazdów w cyklu życia technicznego powinny być stosunkowo proste, szybkie i niedrogie, a jednocześnie skuteczne w zakresie osiągania celów niniejszej dyrektywy.”
Jakby wyjęta z anegdoty;
Turysta pyta tubylca,
– Proszę Pana, gdzie w Waszym mieście jest restauracja gdzie można zjeść dobrze, smacznie i niedrogo?
– Szanowny Panie, pyta Pan o trzy różne restauracje.
Jan Kowalski
27 listopada 2024 @ 09:27
Ciekawe czy „mister” czytał też o tym cytuję:
„Przeprowadzając badania zdatności do ruchu drogowego, diagności powinni działać niezależnie, a na ich ocenę nie powinny mieć wpływu konflikty interesów, w tym konflikty interesów o charakterze ekonomicznym czy personalnym. Wynagrodzenie diagnostów nie powinno być zatem bezpośrednio związane z wynikami badań zdatności do ruchu drogowego.
Państwo członkowskie powinno mieć możliwość określenia wymogów dotyczących rozdziału działalności lub upoważniania podmiotu prywatnego do wykonywania zarówno badań zdatności do ruchu drogowego, jak i napraw pojazdów, nawet w odniesieniu do tego samego pojazdu, w przypadkach gdy organ nadzorczy ustalił w sposób zadowalający, że utrzymano wysoki poziom obiektywności”
Dziadek Piotra
27 listopada 2024 @ 12:13
Niewątpliwe i nie ulega żadnej wątpliwości, że ten chłop z PSL potrafi czytać.
Jednak osobiście mam wątpliwości, czy ta umiejętność czytania przekłada się także na umiejętność rozumienia tekstu w zakresie szerszego kontekstu, w jakim znajduje się branża, gdy od początku roku zamknęło się ponad 100 SKP.
Z woli PSL w MI przechowywani są szkodnicy, którzy doprowadzili naszą branżę do zapaści.
To wystąpienie, to nie jest dobra wróżba. Ilustruje to, czego obawialiśmy się najbardziej. Czyli zamiast waloryzacji Cennika BT zwykłym rozporządzeniem w pierwszym miesiącu po zmianach rządu i po 20-tu latach czekania, mamy kolejny projekt naszej części ustawy PoRD, którym chcą zrobić prezent tylko rolnikom i ich stronnikom z PSL – bez względu na BRD.
A to wszystko dzieje się przez ostatnie 10 lat za przyzwoleniem Waszych/naszych słabych organizacji branżowych.
dP
Radecki
27 listopada 2024 @ 16:47
Nie wiem czy coś co jest regulowane ustawowo można zmienić rozporządzeniem ale wiem, że PoRD była zmieniana w ostatnich latach wielokrotnie i przy każdej takiej zmianie można było zamieścić przepis, który waloryzowałby stawki BT.
Mnie jednak martwi i w pewnym sensie bulwersuje swoją arogancją godną poprzednika niejakiego Rafała Webera, wypowiedź Pana Ministra Stanisława Bukowca zarzucająca kłamstwo posłowi Panu Tadeuszowi Tomaszewskiemu.
… Nieprawdziwa jest informacja, o której Pan powiedział, że mamy do czynienia z jakimś drastycznym trendem, jeśli chodzi o likwidację tychże obiektów, placówek. Dlatego że mamy informację, że rzeczywiście zamykane są stacje i również pojawiają się inne stacje nowe. …
Wypowiedź pana ministra w zasadzie pozbawiona podstaw logicznych bo wręcz dosłownie potwierdza, że jakieś SKP się zamykają, natomiast otwieranie się nowych stacji SKP przecież wcale nie dowodzi, że te funkcjonujące nie mają problemów finansowych.
To tak jakby pan minister mówił – macie jeszcze swój ogon to go zjadajcie, a my spokojnie będziemy się temu przyglądać i bez zbędnego pośpiechu w swoim zwyczajowym tempie (zaczynając dzień od kawusi) przygotujemy przepisy ustawy.
A to kiedy ta ustawa wejdzie w życie to już przecież nie od nas zależy tylko od Sejmu. Spoko wodza…