lis 26 2024
CZY TO TAK MIAŁO BYĆ ???
To nie tak miało być, prawda? Czyli waloryzacja, panika w niektórych WK/starostwach i co dalej z homologacją „kanadyjczyków”, „amerykańców”, i innych „koreańczyków”.
1. Waloryzacja vs odpowiedzialność.
Już nawet na naszych forach przestano dyskutować o zasadności tezy, że najpierw środowisko właścicieli SKP uzna swoją odpowiedzialność za to, co dzieje się na SKP a dopiero potem waloryzacja Cennika BT. Nie udała się ta sprytna sztuczka, choć koledzy – być może – mieli dobre intencje. Bo dziś już nikt nie kwestionuje, że to jednak brak waloryzacji jest głównym problemem naszej branży, bo uderza w jakość BT na SKP i tym samym w BRD.
Ale w tej obecnej sytuacji, czyli w braku jedności w artykułowaniu naszych problemów mamy taką oto sytuację, że na dzień dzisiejszy straciły obie zacietrzewione strony:
-
właściciele SKP nadal bez waloryzacji, choć z przepisem, że nie odpowiadają za pracę swoich pracowników. Ciekawe, czy czasem nie lepsze byłoby (choćby dla BRD) rozwiązanie z waloryzacją i odpowiedzialnością za pracę pracownika?
-
Środowisko uprawnionych diagnostów samochodowych (wspierane przez OSDS?) zostało bez oczekiwanych podwyżek, ale za to z pełnią odpowiedzialności za pracę na SKP i z częstą praktyką zmuszania do zwiększonych obrotów przy użyciu nielegalnych i fiskalnych narzędzi typu prowizja.
Czy nie mam racji pisząc, że to nie tak miało być?
2. Panika w niektórych WK/starostwach, choć nie tylko.
Jeszcze rok temu tylko tu i ówdzie przebąkiwano o tym, że praktyka BT na SKP pojazdów rolniczych bez homologacji jest wadliwa. Duża skala problemu powodowała przekonanie środowiska, że ten proceder – leżący po stronie WK/starostwa – zostanie jakoś tam zalegalizowany. A tu maszszsz, niczym z liścia w twarz – sic!
Bo okazuje się, że w niektórych urzędach, choć nie ma jeszcze tego ostatecznego wyroku NSA, to już rozpoczęto polowanie na czarownice, czyli rozpoczęło się szukanie winnych. Po naszym niedawnym artykule1 o nielegalnych Belarusach, które rzekomo pojawiły się na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich w Warszawie zaczęto dociekać, jak mogło dojść do tak skandalicznych przypadków. Rozdzwoniły się telefony, gorączkowo szuka się rozwiązań.2
A jak się szuka, to się kogoś winnego znajdzie, prawda?
Zastanawiam się także, czym to się może skończyć dla naszego kolegi/kolegów, którzy dali „P” dla tych 8 Belarusów, które śmigają dziś po Warszawie przynosząc chwałę jej urzędnikom, których nadzoruje Rafał Trzaskowski.
Ale przecież to nie tak miało być!
Bo to całe badziewie prawne miało tak toczyć się jeszcze długo i szczęśliwie . . . . . . . – i przez cały okres przynależności do UE?
3. Bezprawie, bo bez homologacji.
Niektórzy jeszcze mają pewne wątpliwości (czy są ryby, które nie mają ości?), choć od roku trwa już dyskusja na ten temat. Chodzi o to, czy brak homologacji u Belarusa może oznaczać to samo, co brak homologacji w pozostałych typach pojazdów, np. Quad, motocykl, przyczepa, kamper, motorower, itd., itp., et’cetera. Więc co dalej z homologacją „kanadyjczyków”, „amerykańców”, i innych „koreańczyków” w sytuacji, gdy tak wielu z nas uważa, że skala tej patologii jest tak duża, iż uzasadnia zalegalizowanie tego nielegalnego procederu (?).
Przed oczekiwanym wyrokiem NSA w dniu 4 grudnia br, to ja nie bardzo potrafię odpowiedzieć wyczerpująco na to pytanie poza stwierdzeniem, że cyt.: „dura lex sed lex”.
I tego się trzymajmy, choć wielu z Was powie, że to nie tak miało być, że bezprawna praktyka jest ważniejsza od Prawa (sic!). Ale biorąc pod uwagę te rozpoczęte przed paroma dniami kontrole urzędników skarbowych w firmach, które handlują pojazdami bez homologacji boję się, że będą szukali winnych także w naszym zawodowym środowisku.
Więc trzymajmy się tej zasady,
że jedyna nadzieja jest w Prawie.
Nabierz prawnej wiedzy i ogłady,
czytając o homologacji w ustawie.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – –
1 https://www.diagnostasamochodowy.pl/2024/trzaskowski-tez-wspiera-lukaszenke-czyli-nielegalne-belarusy-na-ulicach-warszawy/
2 Info własne
xqwz
27 listopada 2024 @ 07:41
cytat – Więc co dalej z homologacją „kanadyjczyków”, „amerykańców”, i innych „koreańczyków”.
Już raczej wiadomo co, bo w Ministerstwie trwają intensywne prace nad tym tematem. I choć wiele organizacji wskazywało, że dopuszczaniem takich pojazdów powinna się zając u nas służba techniczna, to jednak już wiadomo prawie na 100 procent, że pozostanie to w gestii SKP aby dopuszczać do ruchu takie pojazdy. Wynika to z tego że skala roczna to 90 tys sztuk spoza Unii i być może służby techniczne nie mają takich mocy przerobowych, więc chcą to zostawić na SKP tak jak teraz.
Radecki
27 listopada 2024 @ 09:06
Instytucjonalnie nie ma żadnych przeciwskazań by pojazdy samochodowe posiadające homologacje równoważne z UE dla celów pierwszej rejestracji przechodziły badania na SKP jednak pod warunkiem, że Nasze prawo krajowe stosowane w BT będzie zgodne z wymogami określonymi w dyrektywach, SKP zostaną wyposażone w oprzyrządowanie i będzie realizowany w sposób skuteczny system szkoleń diagnostów oraz realizowany skutecznie nadzór nad pracą SKP.
Ale to wymagało by trochę zaangażowania i pracy ze strony DTD MI, a oni tam zamiast wykonać tę robotę wolą odpowiadać ; … trwają intensywne prace nad…
I tak latami to ma miejsce bez żadnych konsekwencji dla tych urzędników co miesiąc pobierających pensje za przychodzenie do pracy i co jakiś czas pobierających premie za wysługę lat, okolicznościowe, roczne etc…
Radecki
27 listopada 2024 @ 11:31
Odpowiedź DNR UOKiK z 31 lipca 2020 r nr DNR-3.731..78.2020 r.
. . . Dodatkowo ponownie należy wskazać, co już było wyjaśnione w ww. pismach, że obecnie nie ma żadnego wyznaczonego organu (organów) właściwych do prowadzenia kontroli na podstawie rozporządzenia (…) 167/2013 (…). O tym fakcie Prezes UOKiK poinformował Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z dnia 27 marca 2019 r. . . .
Odpowiedź MI z dnia 19 listopada 2020 r., nr : DTD-4.054.10.2020 na interpelacje poselską 5429
Ad 10-11.
W kontekście organu nadzoru rynku uprzejmie informuję, że obecnie trwają prace Międzyresortowego Zespołu ds. Reformy Systemów Oceny Zgodności i Nadzoru Rynku dotyczące nowego ustanowienia systemu nadzoru rynku w Polsce. Prace te mają m.in. na celu wyznaczenie organów nadzoru rynku w obszarach, w których dotychczas organy te wyznaczone nie były, w tym, w obszarze realizacji rozporządzenia (UE) 167/2013 w kontekście realizacji obowiązków organów nadzoru rynku nałożonych tym rozporządzeniem UE.
Odpowiedź MI z 04 kwietnia 2023 r., nr DTD-4.4400.24.2023
… W zakresie poruszanych w ww. wniosku kwestii dotyczących nadzoru rynku uprzejmie informuję, że równolegle do obecnie procedowanej ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, procedowany jest, przez ministra do spraw gospodarki, projekt ustawy o nadzorze nad spełnieniem wymagań dotyczących produktów (UC113), horyzontalnie regulujący na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej system nadzoru rynku. Projekt ten uwzględnia także zakres nadzoru rynku zawarty w przywołanych na wstępie niniejszego pisma rozporządzeniach (167/2013,168/2013, 2018/858).
Odpowiedź TDT z 16 kwietnia 2024 r., nr R.050.2.2024.R
… Dyrektor TDT jako organ nadzoru rynku zaznacza, iż nie mógł podjąć działań w stosunku do naruszeń art.70g ust.1 (PoRD), ponieważ, art.72 pkt. 6 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. „o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia” uchyla rozdziały 1a – 1c w dziale III ustawy z dnia 20 czerwca 1997r prawo o ruchu drogowym. …
… Dyrektor TDT informuje, iż rozporządzenie (…) 167/2013 stosowane jest w w krajowym porządku prawnym bezpośrednio, jednakże niektóre jego zapisy wymagają wdrożenia, czego przykładem jest art. 72 określający sankcje za naruszenie przez podmioty gospodarcze ww. rozporządzenia. Państwa członkowskie mają podjąć wszelkie środki do zapewnienia wdrożenia tych sankcji. Sankcje mają być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Niestety na brak wdrożenia tego artykułu rozporządzenia (UE) w prawie polskim, Dyrektor TDT nie może nakładać sankcji…
Odpowiedź TDT z 24 maja 2024 r., nr R.50.2.1.2024.R4
… Dyrektor TDT sygnalizuje również we wszystkich oficjalnych pismach do organów zaangażowanych w tworzenie struktur organizacyjnych nadzoru rynku o potrzebie zabezpieczenia niezbędnych zasobów do sprawowania efektywnego nadzoru rynku. Kolejnym krokiem podjętym przez Dyrektora TDT mającym na celu ulepszenie działania w ramach nadzoru rynku jest inicjowanie zacieśnienia współpracy z innymi organami, jak również prowadzenie korespondencji z innymi podmiotami, które mają wpływ na sytuację na rynku pojazdów silnikowych w RP.
* * *
I tak przez ostatnie 6 lat. 🙂
I to by było na tyle w temacie wspólnych intensywnych prac urzędników DTD i TDT w zakresie BRD, na który wpływ mają pojazdy bez homologacji pozbawione nadzoru rynku przez urzędników MI.
Radecki
27 listopada 2024 @ 11:59
Zapomniałem jeszcze dodać, że projekt ustawy o nadzorze rynku UC113 wdrażającej rozporządzenie UE 2019/1020 o nadzorze rynku oczywiście po dziś dzień nie został wypracowany, więc i ustawa nie została uchwalona.
Zatem za wprowadzanie do obrotu pojazdów bez homologacji w prawie krajowym nie ma ustanowionych żadnych kar administracyjnych, pomimo, że ten obowiązek określony został już w art. 46 dyrektywy 2007/46/WE i obowiązywał już od 29 kwietnia 2009 r. Za wykonanie tego obowiązku odpowiada MI.
Ale by MI go wykonał chyba ktoś najpierw musi się wściec ? 😉