mar 10 2025
PROKURATOR KRAJOWY DARIUSZ KORNELUK – Pismo
Szanowny Pan
Dariusz Korneluk
Prokurator Krajowy
W zawiązku z doniesieniami medialnymi opublikowanymi na portalu internetowym Warto Wiedzieć należącym do Związku Powiatów Polskich pod linkiem Rejestracja pojazdów z państw trzecich i wydziały komunikacji „bez winy”? – podsumowanie posiedzenia Zespołu do Spraw Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST – Dziennik Warto Wiedzieć informującymi o planowanym w dniu 12 marca 2025 r spotkaniu urzędników Ministerstwa Infrastruktury z Ministrem Sprawiedliwości i Prokuratorem Krajowym przy udziale Ministra Rolnictwa w sprawie dokonanych rejestracji pojazdów sprowadzanych spoza UE, w tym wydanych z naruszeniem prawa decyzji o rejestracji ciągników Belarus, co do których kilka prokuratur w kraju wniosło ponad 1000 sprzeciwów chciałbym przestrzec, że spotkanie może mieć na celu ukrycie niedopełnienia obowiązków bądź pomocnictwa poprzez zaniechanie wypełniania obowiązków przez urzędników Ministerstwa Infrastruktury i Transportowego Dozoru Technicznego przy przestępstwie wprowadzania na skalę hurtową do obrotu na obszar wspólnotowy poprzez obszar RP niehomologowanych pojazdów i ich rejestracji, pomimo braku wymaganych dokumentów homologacyjnych i oznaczenia zgodności z normami UE.
W załączeniu do niniejszego pisma załączam dowody zawierające wzajemnie sprzeczne i wzajemnie wykluczające się oświadczenia urzędników Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury oraz Transportowego Dozoru Technicznego składane na przestrzeni ostatnich 11-stu lat, w tym w śledztwach prowadzonych przez kilka prokuratur, w tym jasną i ostrą odpowiedź Sekretarza Stanu Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2012r na interpelację 24545, w której wyjaśnił, że od czasu wejścia w życie z dniem 22 czerwca 2013r ustawy z dnia 10 października 2012r zmieniającej ustawę o prawie drogowym, zaświadczenie o przeprowadzonym okresowym badaniu technicznym nie jest dokumentem uprawniającym (wymaganym) do pierwszej rejestracji pojazdu w RP oraz, że do takiej rejestracji wymagany jest dokument homologacyjny.
Obecnie zgoła odmienne i fałszywe oświadczenia urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury składają w odniesieniu do importowanych pojazdów samochodowych spoza UE (często luksusowych sprowadzanych z USA, Kanady, ZEA) czego przykładem są załączone ,,niewiążące,, mylne pisemne odpowiedzi udzielane Szefom Wydziałów Komunikacji jak te załączone z dnia 7 czerwca 2024r i 23 stycznia 2025r, na które obecnie powołują się urzędnicy WK przy rejestracji takich pojazdów.
Przesyłane dowody świadczą też w sposób oczywisty o wręcz kompromitujących efektach śledztw w sprawach nielegalnego udostępniania na rynku, bezprawnych rejestracji ciągników Belarus i nadzorze rynku prowadzonych od 2020r przez Prokuraturę Rejonową Poznań-Grunwald w Poznaniu pod sygnaturami (…), Prokuraturę Rejonową w Wyszkowie pod sygnaturą (…), Prokuraturę Rejonową w Wałczu pod sygnaturą (…) i obecnie przez Prokuraturę Okręgową w Koszalinie pod sygnaturą (…), czego dowodem jest wydanie kolejnych kilku tysięcy w następnych latach decyzji o rejestracji z naruszeniem prawa, co potwierdziły wyroki NSA z 4 grudnia 2024r oraz co potwierdza ciągła dalsza możliwość kupna fabrycznie nowych ciągników Belarus wprowadzonych do obrotu nielegalnie oferowanych na portalach ogłoszeniowych przez podmioty, które były wskazywane w zawiadomieniach do prokuratury i dalszej z nimi związanej korespondencji.
Powyższą tezę potwierdza też niezrealizowany w całości przez prokuraturę wyrok Sądu Rejonowego dla Warszawy Mokotowa w Warszawie z 18 listopada 2021r o sygnaturze (…) oraz obecnie podejmowane próby ze strony urzędników Ministerstwa Infrastruktury objęcia abolicją bezprawnie zarejestrowanych w RP w ostatnich 9-ciu latach ciągników Belarus co było omawiane w dniu 05.03.2025r na posiedzeniu sejmowej Komisji Rolnictwa (zapis posiedzenia pod linkiem iTV Sejm – transmisje archiwalne – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej).
O problemach jakie się pojawią dla rolników po uchwaleniu ustawy projektu UC80 o systemach homologacji informowałem Ministra Infrastruktury wielokrotnie już od kwietnia 2022r. Była też składana w tej sprawie interpelacja nr 39436 z 28.02.2023r przez posła na Sejm RP pana Pawła Szramka.
Oczywistym jest przy tym, że wydanie aktów prawa krajowego o abolicji, o czym była mowa na komisji, będzie niezgodne z prawem Unii, w szczególności art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 167/2013, z art. 48, art. 198 ust. 1 rozporządzenia (UE) 952/2013 Kodeks Celny i przepisami rozporządzenia (UE) 2019/1020 o nadzorze rynku, czego uczestnicy posiedzenia tej komisji nie raczyli dostrzec.
Dlatego też przestrzegam przed uleganiem naciskom ze strony osób bezpośrednio zainteresowanych legalizacją bezprawnych czynów i zastosowanie się do prawa nakazującego ustalenie winnych i zobowiązania ich do naprawienia szkody.
Z poważaniem
(…)
10 marca 2025 @ 16:07
„Przyjdą o szóstej rano i wybiją z głowy donosy na „wierchuszkę” trzepiącą kasę na tym „byznesie” i w uśmiechniętej będzie płacz.
10 marca 2025 @ 17:14
Nie ma co od razu formułować tak fatalistycznych wizji.
10 marca 2025 @ 17:35
A ja – wzorem p-osłów RP i wysokich urzędników MI (wysokich we własnym mniemaniu!) – proponuję abolicję dla wszystkich przestępstw (drogowych i kradzieży) dokonanych przez nałogowych alkoholików.
Bo byli chorzy na chorobę alkoholową, co ich jakoś (???) podobno usprawiedliwia.
Można jeszcze znaleźć kilka podobnych przykładów dla abolicji, typu „zabił bo kochał?”, „ukradł, bo mu się bardzo podobało to złoto”, „nie wiedział, że jedzie pod prąd”, „myślał, że to jego działka i jego drzewo, więc je wyciął”, itd., itp., et’cetera
dP
13 marca 2025 @ 19:37
Skoro jesteście tacy „znafcy” prawa i tylko prawa i krajowego i unijnego to po kij żeśta tym Belarusom klepali OBT. Nie było by tego całego syfu. Pozdrawiam WujekBartka.
14 marca 2025 @ 08:33
Ci co klepali dla pojazdów bez homologacji teraz będą tracić uprawnienia. Już są na tę okoliczność wyroki NSA. Zdanie sędziów NSA zapewne też nie dla wszystkich będzie przekonujące i część fachowców z WK i SKP będzie robić jak dotychczas, zgodnie z praktyką i tym, że przecież zdaniem urzędników DTD w przepisach nic się nie zmieniło. 🙂